Hästen måste flyttas!

Sv: Hösten måste flyttas!

Massa experter? Låter inte som några experter om man gör en helt grön häst ovillig.

Har ni provat att skicka in henne? Tänkte som en del hästar funkar det bäst med, som med stormkasts.

Bra med en ljus boogie :-). Samlat ogravid styrka :laugh:! Det låter väl bra bara du känner att du klarar det. Ni fixar det! Och stressa inte.

Hörde med min guru som tycke att ni borde träna lastning och be henne gå ut innan hon själv gör det. Flera ggr. Fållor är bra men ni har kanske inte den tiden? Innan transporten alltså.

Det är precis sån träning som förstört henne och lärt henne att backa ut, så den taktiken fungerar inte., (att backa henne innan hon själv gör det) innan den träningen kastade hon sig aldrig.. Tänker oxå fålla. Har en vägg at stå vid, men behöver något från andra sidan!!
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Anledningen att vi behöver linor är just för att hon känner trycket från dom när hon är väl inne, och därmed ger oss viktiga extra sekunder att slänga upp bommen!
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Jag har oxå en kuse som vägrar stå kvar tillräckligt länge i transporten för att man ska hina stänga bakom honom utan att riskera att bli nermejad av honom när han kommer utbackandes i 180 knyck :banghead::banghead:
Snälla TS: När ni väl har lyckats med din kompis kuse, tala då om hur ni bar er åt!!! Jag vill låna ut min på foder, men först och främst måste han bli transporterbar.
Stort lycka till!!! Jag vet hur otroligt frustrerande situation ni befinner er i :arghh:

Tack :) återkommer!!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Imorgon kl 14 gäller det! Repgrimma, linor, brems, betfor, müsli, äpplen och all tid i världen nerpackat!! Håll tummarna!! Det ska gå!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Rätt inställning :). Kommer säkert att gå fint!

Intressant att hon var lasttränad så och efter det kastar sig ut. Kan det vara så att de hade för bråttom att hon inte fick komma till ro först inne innan hon skulle ut igen? Det låter så och sen har det blivit ett stressmoment bara. Hon kanske vill ligga före. En del hästar när de vet vad som komma skall gör saker innan man bett om det för att "det brukar vara så". Brukar va rätt smarta hästar. Själva jojometoden bygger ju på att varva ner mellan stoppen om man säger.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag har inte själv varit med så jag vet inte. Alla gånger innan när jag varit med har vi lyckats. Även två ggr denna våren/sommaren, men dock med mer bråk än förra sommaren då dom inte lasttränat ännu. Förra sommaren gick det jättebra. Önskar dom hade låtit bli träningen jag :) har själv gått otaliga nh kurser, även med lastning, första kursen -96, och ser lastning som en av mina specialiteer, men gravid och otymplig blev det för mkt med 4-5 timmar! men nu gör vi det här!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Stort lycka till i morgon!!! Jag ska hålla både tummar och tår för att det ska gå bra. Glöm inte att uppdatera oss andra efteråt ;)
 
Sv: Hästen måste flyttas!

I det här fallet hade jag testat att:
A. Ta på halsring och lina runt bommen. Vill till att du får hästen rakt mot luckan då. Jag använder ett spö som pekpinne för att få hästen rak. Spänn linan och låt hästen stå. Direkt eftergift när hästen går framåt. Sen ska linan spännas så det tar emot att backa.

B. Trilskas den för mycket med att gå åt sidan så får man backa emot stallet eller så.
Så gäller lugn och tålamod.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Segern är vår! Taktik, precis som du sa. Halsrem, repgrimma, surrad lina runt frambommen och inte ge henne en chans att KUNNA backa. Hon gick bananas några gånger. Men när hon insåg att backa inte fungerar, och trycket från repgrimman blev otrevligt så skuttade hon på transporten och vågade inte ens testa att springa ut trots att bommen krånglade! Tid : en timme! Hurra!!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Men vad bra,problemet löst för dagen :).
En eller två gånger till, sen så kommer det räcka med att sätta på halsringen ;).
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Hon var inte så svår ändå då. Alternativt inte så stark varken fysisk eller psykisk för då hade ni aldrig fått in henne med tvång, vare sig rep eller linor.

Bra att ni fick flyttat henne, men hon lär vara ännu värre nästa gång. Så blir det när man använder sig av tvång. Tipsen du har fått i den här tråden är till stor del av den sorten som gör hästar mer rädda för transporten, samtidigt som de kan orsaka allvarlig skada på både hästen och de som hanterar den. :crazy:

Det finns bara ett etiskt och smart sätt att lasta en häst och det är att använda tålamod och POSITIV förstärkning (mat, beröm). Alla former av tvång förstärker bara hästens olust och rädsla inför transporten.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag är rätt övertygad om att det kommer att gå lättare nästa gång, och då ska jag uppdatera om det. Denna hästen är INTE rädd för transporten, hon vill bara inte. Jag har lastat hästar i 25 år, och tålamod och träning har tvärtom gett den här hästen bättre självkänsla och gjort henne mer istadig. Jag tror att det räcker med att sätta på henne repgrimman i framtiden så går Jon på. Hon har lärt sig läxan att ge efter för tryck idag.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag vet jag att du har erfarenheten att läsa hästen rätt. Det var därför jag gav dig rådet om halsring och lina. Jag ser det mer som viljornas kamp än tvång. Och de få gånger jag använt det har det gett de resultat jag önskat. Efter ett par gånger räcker det att sträcka grimskaftet, låta hästen fundera ett par sekunder. Så, ooops kliver de in!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Det handlar om att lära sig ge efter för tryck. Helt klart viljornas kamp! Tror det får bli mer tryck träning från marken på den hästen i framtiden, och inget mer backande. Sen ska hon inte lasttränas en enda gång utan att bommen stängs bakom henne!
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Ah,man kan lastträna så alltså?
I min värld är en "lastträning" :Hästen ska in i transporten och åka. Punkt.
 
Sv: Hästen måste flyttas!

Jag har också använt den taktiken på två olika hästar och det resulterade i två väldigt lättlastade individer. Den jag har hemma nu skulle jag däremot aldrig ens komma på tanken att lasta på dylikt sätt. Så det gäller helt klart att läsa individen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp