Hästen måste flyttas!

Sv: Hösten måste flyttas!

Men hästen behöver väl inte gå in i en lastbil när den inte går in i en transport?

Testade lastbil för länge sen med min svårlastade gammelhäst och det gick inte enklare.

Det är ganska vanligt att de inte har samma negativa känslor för en lastbil, den ser rätt annorlunda ut. Dessutom är de flesta "gubbar" som kör såna där sjukt vana vid alla möjliga trassel, många hästen känner deras trygghet och följer fint med om bara stressade matte håller sig ur vägen.

Och oavsett om man måste "bråka" in den, så står den tryggare i lastbil än på släp om den ska börja bråka.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Svarar alla.
Jag och min vän lastade denna hästen själva förra sommaren vid flers tillfällen, på ca 15-30 min. Nu har hästen lasttränats med av en massa experter, och LÄRT sig en massa knep pga deras misslyckanden. Jag ansåg redan när dom började att dom skulle låta bli att träna. Hon var helt klart osäker på lastningen innan, men kunde inga knep, och det gick att utnyttja. Nu är hon "förstörd". Hon är INTE rädd för oss, hon är respektlös. Hennes lilla shettiskompis stod på kärran hela tiden, snäll och väntade, och hon hade bredare på sin sida, och det var en boggie. Dock en äldre modell. Vi hade helt klart inte rätt utgångsläge, eftersom min vän var ledsen och stressad, och vi som var ankare är båda gravida. Vi lastade henne på 50 min, samma gäng, för en månad sedan. Men då hade vi väl mer jävlar anamma. Ska ta med min repgrimma, det är en bra ide. Vi brukar få bremsa henne ibland vid skoning på ena bakbenet, undrar om det går att göra detsamma här. Har samlat ny (ogravid) styrka tills på lördag, samt ny mer komfortabel boggie kärra. Den är ljusare. Hon har fått stå ensam en vecka nu, och förhoppningsvis kan det vara till hjälp. Vi ska testa att backa till vid stallet om det inte fungerar som vanligt ute med två linor och rejäla ankare. Skulle inte gå att dra in henne oavsett, hon kastar sig nog då och skadar sig. Kan tillägga att hon är en rejäl madam, korsning welsh cob och halvblod, och hon kan absolut gå nästan hela vägen in, sen kommer hon ut som en raket dessvärre.. men när man lyckats peta dit bommen lugnar hon sig direkt. Hon går inte bärsärk i kärran. Det har aldrig hänt. Hon vill bara inte på den!
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Så gjorde vi på mitt lilla sto som absolut inte tyckte att hon skulle in. Dock så var det hon själv som lade trycket på grimman och fick eftergift så fort hon tänkte rätt. Först så försökte hon kasta sig ut men sedan kom hon på att det var bättre att gå in och ställa sig där. Tog först 1timme och när hon skulle hem från stället hon var utlånad till så tog det 15min.

Idag, några år senare och minimalt med lastträning och åkning, kan jag lasta henne ensam. Men ingen får absolut leda in henne utan hon vill gå in själv, på sin höjd får någon stå inne i transporten och skramla med lite mat. Lastningen går på under 5minuter.

Detta fungerade på min häst. Eftergiften är A och O!
Jag kan gott erkänna att jag nog inte var så noggrann med eftergift vid det där första tillfället - jag var trött och arg efter de där timmarna och orkade inte vara pedagogisk längre - och även om det kanske inte var optimalt fattade hästen vinken efter en stunds kastande i linan, och följde snällt med in. Nästa gång hon skulle lastas, en vecka senare, gick det att skicka in henne själv i transporten.

Har gått några år sedan dess och jag har aldrig brytt mig om att lastträna, men ändå står hon i släpet på fem minuter och går på bra dagar att skicka in. Tjurar hon är det bara att gå in själv och ställa sig på andra sidan bommen, då knatar hon så snällt in och tigger godis.

Tillägger för säkerhets skull att det även i mitt fall handlade om en dominant, vrång och skitsur häst som bara inte skulle på transporten pga. "jag är sto och vill inte", självklart ingen rädd eller nervös häst.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Ja och framför allt väl en häst som hade både last och åkvana ? Blir skillnad .
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Massa experter? Låter inte som några experter om man gör en helt grön häst ovillig.

Har ni provat att skicka in henne? Tänkte som en del hästar funkar det bäst med, som med stormkasts.

Bra med en ljus boogie :-). Samlat ogravid styrka :laugh:! Det låter väl bra bara du känner att du klarar det. Ni fixar det! Och stressa inte.

Hörde med min guru som tycke att ni borde träna lastning och be henne gå ut innan hon själv gör det. Flera ggr. Fållor är bra men ni har kanske inte den tiden? Innan transporten alltså.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Det låter så enkelt när vissa av er berättar om hur man ska göra.. ;)

Jag har stor erfarenhet av svårlastade hästar och det är STOR skillnad på en häst som inte vill gå in i transporten och på en häst som är rädd och inte vågar gå in i transporten. En häst som inte är van att lastas och att åka transport kan mycket väl vara rädd eller osäker på vad som krävs utav den. Alla som håller på med hästar vet förmodligen att hästar av naturen inte gillar trånga utrymmen.

Det går inte att tvinga in en häst på flera hundra kilo och jag rekommenderar verkligen inte att man försöker skrämma in den i transporten. Linor är jag ingen större fantast av då det krävs att man är en person som håller i hästen och två personer som håller i varsin lina för att vara på den säkra sidan så hästen inte trasslar in sig och skadar sig men om man är tre hästvana och reaktionssnabba personer så kan linor vara ett bra stöd för hästar som "låst sig". Jag har haft hästar som är totalt orädda men som vill ha lite stöd om rumpan när de ska gå in. Det kan räcka med att man bara låter linorna nudda rumpan för att hästen ska trippa in i transporten.

Det enda tipset jag kan ge er om ni har bråttom och vill iväg är att ni kan backa emot släpet mot en dörröppning och se till att det sluter tätt på bägge sidor om transporten så att hästen inte råkar klämma sig mellan transporten och dörrkarmen om den skulle hoppa åt sidan. Detta brukar fungera med alla svårlastade hästar som ett "sista-minuten-tips". Sedan är det som så att hästar känner av våra energier och det gäller att vara lugn och tålmodig för som sagt, man kan inte lyfta in flera hundra kilo. Det handlar om tillit och respekt och det vinner man inte på 5 minuter.

Vid ett tillfälle har jag fått kalla ut en veterinär för att ge en unghäst lugnande, vilket hjälpte men man får inte köra förrän hästen vaknat till inne i släpet. Lycka till, hoppas det går bra!
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Ja jag kallar henne så då hon jobbat med enormt många problemisar och hjälp många :D. Bra å bolla tankar med.

Din andra mening läste jag flera gånger men fattar fortfarande inte. Det han säger sällan säger alla säger du :confused:?
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Hej!

Nödlösning jag använt en gång är att binda en tröja för hästens ögon (så den inte ser nånting) och sen försiktigt leda in den.

Min gamla tränares ena hopphäst lastades alltid med heltäckande luva- såg hon transporten fick man inte tag i henne på resten av dagen eller så drog hon åt andra hållet. Med luva gick hon raka vägen på, konstig häst.

Min testade vi på när det var ganska akut att ta oss till kliniken och hon bara vägrade gå på. Utan syn vågade hon inte annat än följa.

Efter den gången lastade jag en gång med skygglappar och sen dess har hon gått in med grimma och longerlina (och en pekpinne a la Tobbe Larsson).

/Lavinia, som också tror på bättre lastträning i lugn och ro utan experter, men i nödfall måste man ju motvilligt ta till lite värre metoder ibland..
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Ja metoden är universellt gynnsam som sagt och finns redovisat i tusenfald just för att den är a och o i hur hästar fundamentalt fungerar .
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Jag lastar också med huva för ögonen när mina krånglar, de lär sig att gå på med den då och sedan är det bara att åka mycket och så kan man oftast sluta med det senare. Men även om man behöver ha en trasa över huvudet på hästen för att den ska gå in, så är det ju inget besvär. Det är ju en lugn och våldsfri metod iaf.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Vem säger att det är enkelt ;)? Behöver ju inte göra det krångligare än det behöver va sen finns det ju olika sätt att lasta på... Frågan är vilket som funkar bäst på just denna häst.

Ang stänga in transporten. Finns uteboxar kan man backa in i en sån så kan hästen gå in i transporten, försegla så inte hon kan komma ut mellan. Lägga mat där inne. Så väntar man bara. Det kan ta lång tid men det funkade faktiskt lysande en gång men tog lång tid men det gjorde inget för det var inte bråttom.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Vem säger att det är enkelt ;)? Behöver ju inte göra det krångligare än det behöver va sen finns det ju olika sätt att lasta på... Frågan är vilket som funkar bäst på just denna häst.

Jag har aldrig påstått att någon har skrivit att det är enkelt men däremot har jag skrivit att en del får det att låta som att det vore enkelt. Det var lite ironiskt, om du förstår vad jag menar.. :p

"Gör si och gör så.. så går det så bra" :sneaky:
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Haha ja det gör det kanske :D. Bästa vore väl att va på plats så man ser hästen i fråga. Kan ju va så att en del tips här är direkt värdelösa om inte rätt resurser finns.

Men tror man bara att det löser sig så gör det det tillslut. Kom att tänka på en häst då jag en till person skulle flytta omgående (kris!) och hästen hade varit ovillig innan. Jag hade två timmar på mig att fixa allt. Hämta henne och sen till det stallet och sen lasta och sen till nya stallet och sen tillbax till jobbet. Det tog fem minuter att få in hästen. Det tycker jag var bra jobbat, men hon var bara osäker och aldrig varit med om nått hemskt vid transport. Hon kände väl att hon ville därifrån. Sen var vi aldrig stressade utan hade bara en deadline.

Edit: denna person är min nära vän och inte "gurun" jag talade om innan ;). Men hon är oxå väldigt stabil av sig eller vad man nu ska säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösten måste flyttas!

Jag har oxå en kuse som vägrar stå kvar tillräckligt länge i transporten för att man ska hina stänga bakom honom utan att riskera att bli nermejad av honom när han kommer utbackandes i 180 knyck :banghead::banghead:
Snälla TS: När ni väl har lyckats med din kompis kuse, tala då om hur ni bar er åt!!! Jag vill låna ut min på foder, men först och främst måste han bli transporterbar.
Stort lycka till!!! Jag vet hur otroligt frustrerande situation ni befinner er i :arghh:
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Min tanke också - varför inte backa. Fram några steg och sedan backa - fram några steg och sedan backa. Och jätteviktigt att börja backningen innan hästen själv gör det. Till slut brukar hästarna själva vilja springa in i transporten.
Så jobbar vi med hästar som inte vill lastas. Det går lugnt och fint till och jag har kommandot och är den som bestämmer. Inte hästen.
 
Sv: Hösten måste flyttas!

Jag snurrar inte. Jag tog upp jojometoden (om man nu ska kalla det nått). Du skickar in hästen, står ett kort tag och ber om ut igen. I detta fall innan hästen själv vill ut. Börja helst med fållor, som jag skrev om innan. Men tiden räcker kanske inte till i detta fall skrev jag oxå och dumt att göra detta under stress. Dumt att öht lastträna under stress. Detta skulle vara en universell metod menar du. Jag frågade bara en gång extra så jag uppfattat dig rätt, men förlåt om du känner att jag snurrar det var inte min mening om du tar illa vid dig :(.

Metoden funkar även utan själva inskicket, viktiga är att man är med och före hästens reaktioner (däremot vet jag inte om den kallas jojo då). Så det blir en positiv erfarenhet med transporten, det är nr 1. Sett så stressade människor som blir frustrerade vid lastning, men de vill oftast inte ens ha hjälp utan väljer att bråka med hästen istället. Sånt är trist.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp