Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

Du och Boj visar er vara exempel på det sämsta med diskussions-sajter. Man kunde tro, att eftersom ni åtagit er uppgiften som moderatorer, ni skulle vara seriösa och stå över personangrepp och elakheter.

Och sen vill jag att du är vänlig och visar var jag har skrivit något som är ett personangrepp.

jari skrev:
Tycker att lagen om hästar i trafik/på väg är väldigt bra!
Det är väl rent av så att bilföraren ska kliva ur och hjälpa hästekipaget förbi om det behövs! :p

Så du menar att så fort en häst befinner sig på vägen och du vill passera så ska du stanna bilen och "hjälpa" ekipaget"?? Hur menar du då? Varför ska bilisten stanna?+ Det är ju han som vill passera? Fattar inte hur du resonerar.

Visst är det fel utav dom som köra rally i skogen men de som kör normalt lider mer av denna lagen än har hjälp av den

Elajten skrev:
Så du menar att så fort en häst befinner sig på vägen och du vill passera så ska du stanna bilen och "hjälpa" ekipaget"?? Hur menar du då? Varför ska bilisten stanna?+ Det är ju han som vill passera? Fattar inte hur du resonerar.

Visst är det fel utav dom som köra rally i skogen men de som kör normalt lider mer av denna lagen än har hjälp av den
Jag menar inget!
Det är lagen som säger :angel: Och sunt förnuft+ trafikens Grundregel...om du kan/minns den :angel:

jari skrev:
Jag menar inget!
Det är lagen som säger :angel: Och sunt förnuft+ trafikens Grundregel...om du kan/minns den :angel:
inte trafikens grundregel, trafikens IDIOT regel ska det vara...

Du formulerar dig konstigt. vad jag fattar så vill du att jag ska stanna bilen, för att kunna passera en hästjäkel som lallar runt på en väg? Hur ska jag då kunna passera? Och vad beheöver "ekipaget" hjälp med om jag får fråga?? Du förklarar väldigt luddigt.

Ska vi inte alla hjälpa varandra i trafiken vid behov? Om du ska passera en häst så räcker det normalt med att sakta ner och köra förbi lungt och sansat, det är hjälp nog. Ibland kan det hända att en häst av någon anledning verkar orolig och då bör man ta det mycket försiktigt och kanske stänga av motorn. Att rent fysiskt gå ut och hjälpa till hör mer till undantagen och det krävs oftast en viss hästvana om man ska göra mer nytta utanför bilen än i.

Det finns många skäl till att stanna, själv har jag gjort det vid några tillfällen när exv ekipaget ska in på en avtagsväg som ligger i närheten och hästen visar tecken på oro. Ett mycket tungt vägande skäl för att visa hänsyn är rent egoistiska, att det är du som får stå för fiolerna om det sker en olycka.

Elajten skrev:
inte trafikens grundregel, trafikens IDIOT regel ska det vara...

Du formulerar dig konstigt. vad jag fattar så vill du att jag ska stanna bilen, för att kunna passera en hästjäkel som lallar runt på en väg? Hur ska jag då kunna passera? Och vad beheöver "ekipaget" hjälp med om jag får fråga?? Du förklarar väldigt luddigt.

Det är fortfarande inte JAG utan Lagen... Tänk lite du oxå.. :angel: el läs kanske jag ska skriva :idea:
Men kan väl förklara hur JAG tolkar det som står i lagen och tom ge ett litet exempel, så du lättare förstår...
Om en bilist möter ett Hästekipage på en väg som är så smal att det kräver att bilisten kliver ur för att hjälpa till att leda förbi ekipaget, då säger lagen att bilisten ska göra det!
Precis lika som fotgängare i många situtioner har "företräde" har hästekipage det.
Kan var att lagen är skriven för att undvika olyckor... eller vad tror du?

Elajten skrev:
Nu är det ju lite skillnad på älgar och hästar. Hästarna har en ägare, hästarna är försäkrade (förhoppningsvis), det är inte älgarna.

Om hästägaren har försäkring eller inte är dennes ensak.

Bilägaren däremot är SKYLDIG att ha trafikförsäkring och lagstiftningen tar naturligtvis hänsyn till detta. Men OM bilföraren kan visa att hästägeren varit vårdslös eller tom orsakat skadan med avsikt kan bilägeren kräva delar av eller hela självrisken av hästägeren eller skadestånd för egna skador.

Driver jag ut min häst framför din bil för att få den skadad och få ut försäkringen och du lyckas bevisa att jag gjort det får jag ersätta dina kostnader (+ att jag förmodligen får div andra straff tex för djuråplågeri och försök till bedrägeri). Är jag full (ett rätt säkert sätt att vara vårdslös!) och/eller rider mitt på motorvägen utan reflexet en mörk dimming natt har jag också oddsen emot mig, men du måste kunna visa att jag varit vårdslös!

Hamnar hästen framför din bil utan att någon av oss varit vårdslös täcker din trafikförsäkring skadorna, utom självrisken som du får stå för. Alltså, låt bli att köra på barn, hästar och älgar, välj i stället hundar (strikt ansvar), eller fordon som är skyldiga att ha trafikförsäkring!

Lobelia skrev:
Ska vi inte alla hjälpa varandra i trafiken vid behov? Om du ska passera en häst så räcker det normalt med att sakta ner och köra förbi lungt och sansat, det är hjälp nog. Ibland kan det hända att en häst av någon anledning verkar orolig och då bör man ta det mycket försiktigt och kanske stänga av motorn. Att rent fysiskt gå ut och hjälpa till hör mer till undantagen och det krävs oftast en viss hästvana om man ska göra mer nytta utanför bilen än i.

Det finns många skäl till att stanna, själv har jag gjort det vid några tillfällen när exv ekipaget ska in på en avtagsväg som ligger i närheten och hästen visar tecken på oro. Ett mycket tungt vägande skäl för att visa hänsyn är rent egoistiska, att det är du som får stå för fiolerna om det sker en olycka.

Ja och det är en sjuk lag. Är hästen så orolig för minsta lilla så ska den inte ut i trafik. Fattar inte varför alla tycker det är så rätt hela tiden. Lag eller inte så är det oansvarigt att dra ut en häst i trafik som blir orolig för sånt. Du menar alltså för en säker omkörning så ska man ha lite fart, slå av motorn och rulla med avslagen motor förbi hästen och sedan starta den igen?? Varför ska jag gå ut och "hjälpa" hästen? Vad ska jag hjälpa den med?? att lyfta på fötterna lite snabbare eller??? Och nu menar jag givetvis en väg utan avtagsvägar och annat bjäfs...en vanlig landsväg helt enkelt. Hoppar hästen till trots all försiktighet så tycker jag att det är hästägaren som ska stå för fiolerna. För då har föraren gjort allt denne kunnat. Ska det vara så himnla svårt att tänka logiskt eller??? Egoist är det nog du som är. Sen skiter jag i hur lagen är. Jag tycker så och det är mest realistiskt, mest logiskt och mest rättvist för båda parter. Så vakna upp och se hur verkligheten är. Skit i alla idiotiska lagar.

jari skrev:
Det är fortfarande inte JAG utan Lagen... Tänk lite du oxå.. :angel: el läs kanske jag ska skriva :idea:
Men kan väl förklara hur JAG tolkar det som står i lagen och tom ge ett litet exempel, så du lättare förstår...
Om en bilist möter ett Hästekipage på en väg som är så smal att det kräver att bilisten kliver ur för att hjälpa till att leda förbi ekipaget, då säger lagen att bilisten ska göra det!
Precis lika som fotgängare i många situtioner har "företräde" har hästekipage det.
Kan var att lagen är skriven för att undvika olyckor... eller vad tror du?

Hur ska jag leda förbi hästen om jag kommer bakifrån och ska köra om hästen?? kan du förklara detta för mig? Alltså om hästen är på väg åt samma håll som jag. Och sen tycker jag att hästägaren själv ska leda förbi sin häst. Klarar inte ägaren detta så ska den inte ut i trafiken med häst heller. Jag sticker väl inte ut i trafiken med fordon som jag inte kan hantera. Då ska inte hästägare det heller.

"Skit i alla idiotiska lagar."

Japp, och ungefär här börjar jag känna att diskussionen inte kommer längre och jag hoppas bara att jag slipper möta bilister med denna inställning i framtiden, oavsett om jag befinner mig på vägen med eller utan häst...

Kan inte låta bli att lägga mig i diskussionen om IKEA-parkeringen - eller vilken parkering det nu var vi enades om att inte befinna oss på...

Man kan lära en häst att inte reagera med rädsla för parkerade bilar, eller brevlådor, eller vad som helst.
Det vi inte kan lära oss är att förutse vad hästen ser om vi flyttar bilarna eller brevlådan till en annan plats och en annan situation. Vi har en annan perception än hästen och även om vi ser samma brevlåda är det inte säkert att hästen gör det.

Jo skit i lagarna du men du måste ändå betala om du får skador på din bil orsakade av en häst.
Ibland är det så att för att komma ut på ridvägar så måste man rida en bit efter landsväg, Är man osäker när man träffar ett hästekipage efter en väg så tar man det försiktigt, håll ut så långt det går och kör sakta utan häftiga inbromsningar och tvärgasningar. Även den snällaste häst kan ju bli rädd för en plastpåse i ett dike och hoppa ut på vägbanan. Jag tror inte att smarta människor ger sig ut frivilligt i trafiken med en bilrädd häst.
Jag tycker inte hästägare ska klaga på lagarna, vi har dom till våran fördel och ingen vill väl något annat.
Jag har både hästar och bilar och skulle jag få skador på min bil orsakade av en häst så skulle jag hålla tyst och betala självrisken på bilförsäkringen....

när min häst rymmde och åt på grannens bil fick jag stå för det genom min hemförsäkring.betalade självrisken på den.
tina

Hej!
"Mina brevlådor" var ett exempel i ordbetydelsediskussionen med PL (tror jag det var).
Parkerade bilar är en annan diskussion.

I första fallet vänjer man hästen vid att ett föremål eller plats inte är något att bry sig om.
I andra fallet talar jag om "livsstil", dvs hur man "formar" sin häst mentalt. Förenklat kan man "göra" en häst allt från en osäker, nervös individ till en lugn, säker med stort självförtroende. Beroende på hur man hanterar sin häst. Även en vuxen häst, som fått fel erfarenheter med sig, går att förändra, om än inte lika lätt och långt som om man gör rätt från början med ett föl.

Jag är medveten om, att djur inte ser situationer på samma sätt som vi gör. Men det betyder inte att dom måste vara okontrollerbara eller opåverkbara. Djuren, alltså.

En ponny (inte min) jag träffat, är det mest coola i hästväg jag sett. Han är samtidigt öppen, social, nyfiken och lätt att hanskas med. Tanken att man inte skulle kunna leda honom mellan bilar, är rätt främmande. För att inte säga skrattretande. Jag försöker få mina hästar så nära det exemplet som möjligt.

LIA

Elajten skrev:
Hur ska jag leda förbi hästen om jag kommer bakifrån och ska köra om hästen?? kan du förklara detta för mig? Alltså om hästen är på väg åt samma håll som jag. Och sen tycker jag att hästägaren själv ska leda förbi sin häst. Klarar inte ägaren detta så ska den inte ut i trafiken med häst heller. Jag sticker väl inte ut i trafiken med fordon som jag inte kan hantera. Då ska inte hästägare det heller.
Om Bilisten kommer bakifrån gäller ju att man bara får köra om iafall det kan ske utan fara.Precis samma oavsett vad man ska passera häst bil människa cykel m,m
Men i mitt hypotetiska exempel som jag skrev för underlätta för dig skrev jag MÖTER... men det såg du tydligen inte :angel:

Bara en parantes, leder man hästen ska man gå mot trafiken, dvs man räknas som fotgängare.

Rider man hästen ska man rida med trafiken, man räknas då som fordon.

jari skrev:
Om Bilisten kommer bakifrån gäller ju att man bara får köra om iafall det kan ske utan fara.Precis samma oavsett vad man ska passera häst bil människa cykel m,m
Men i mitt hypotetiska exempel som jag skrev för underlätta för dig skrev jag MÖTER... men det såg du tydligen inte :angel:

Tänk så här då: 4-7 bilar kommer efter varandra, en häst kommer som mötande på en helt vanlig väg. Då ska alltså dess 4-7 bilarna stanna tills hästen gått förbi samtliga innan alla kan köra? Nu menar jag en väg bred nog för två bilar att mötas med gott om utrymme. Hela trafiken skulle ju stanna upp om alla ska stanna så fort en häst finns på vägen.
Så kan man inte ha det. Lagen angående detta är idiotiskt utformad och därför fel anser jag. Är det så himla svårt att tänka logiskt?
Nej ni älskar lagen för att den ger er fördelar och bilisten får alla nackdelar, därför tycker ni den är så jävla bra. Ni är så egoistiska och skiter i vad som är rättvist och mest logiskt. "Om Bilisten kommer bakifrån gäller ju att man bara får köra om iafall det kan ske utan fara."? Får han bara köra om ifall det kan ske utan fara?? Jaha men eftersom hästar nu är så hispiga och rädda för precis allt och flyktbenägna och oförutsägbara så kan ju INGEN köra om en häst nånsin för hur ska bilisten kunna avgöra om hästen är farlig i trafiken eller inte? Han antar ju att eftersom hästen befinner sig där är den trafiksäker och han går så långt åt vänster han kan, kör lungt förbi precis som man ska och så flippar hästen ur och kvaddar bilen och då är det HANS fel enligt er??? Låter detta logiskt? Låter det rättvist? NEJ! Verkligen inte. Men det tycker ni. För ni har bara hästar i skallen. Ni skiter i era medtrafikanter och maler bara om att hästarna fanns först i trafik o bla bla bla......

Tycker ni verkligen att det är så himla konstigt att en bilägare kan bli less på denna lag och säga ifrån vad han tycker?? Tycker ni att lagen är rättvis när bilisten får stå för allt hur det än har gått till?? Tycker ni det är rättvist att hästen alltid ska gå fri när även DEN är försäkrad via sin ägare?? Tycker ni det är rättvist för dom som har flera tusen i självrisk ska behöva punga upp med det för att ER häst kvaddat bilen för att ER häst blir rädd för precis allt? Såna nervvrak ska man inte ha ut i trafiken. Jag säger det än en gång. Djur och fordon hör ej ihopa. De ska inte vistas på samma ställen. Hästar ska vistas på banor, ängar, gårdar, åkrar, privata vägar osv...

Inte ute i trafiken, inte på allmänna vägar.

Hur resonerar ni egentligen?? Kan ni förklara detta? Och som jag har sagt förr: JAG kör ALLTID försiktigt i trafiken och visar MAXIMALT med hänsyn till ALLT som finns där. Jag är en BRA förare. Så börja inte älta om mitt körsätt.

oavsett hur säker din häst är, så kan det alltid ske oförutsedda händelser.

Det är ju inte så att man dagligen och i stor utsträckning stöter på hästar i trafiken. Om man ändrade lagarna, så hade det drastiskt dragit ner alternativen för många ryttare.

Med tanke på att vi vid t ex fotbollsmatcher etc får stå ut med lite ändringar i trafiken, så kan vi väl göra det för ridningen med, med tanke på att ridning är sveriges näst största sport.

Jag förstår hur du menar, och kan delvis ge dig rätt, men å andra sidan, är jag rädd att konsekvenserna blivit förödande, framför allt i tätbebyggda område.

ankans skrev:
oavsett hur säker din häst är, så kan det alltid ske oförutsedda händelser.

Det är ju inte så att man dagligen och i stor utsträckning stöter på hästar i trafiken. Om man ändrade lagarna, så hade det drastiskt dragit ner alternativen för många ryttare.

Med tanke på att vi vid t ex fotbollsmatcher etc får stå ut med lite ändringar i trafiken, så kan vi väl göra det för ridningen med, med tanke på att ridning är sveriges näst största sport.

Jag förstår hur du menar, och kan delvis ge dig rätt, men å andra sidan, är jag rädd att konsekvenserna blivit förödande, framför allt i tätbebyggda område.

Vid fotbollsmatcher finns det inga flyktbenägna djur ivägen för bilar.

Kan du säga mig vad en häst har att göra i tätbebyggt område?? Vad ska ni med hästarna ut på vägen överhuvudtaget att köra?? Jag får t.ex inte köra cross på vägarna, vad ger hästarna mer rätt att vara där då? (bortsett från den idiotiska lagen). En cross och en häst är lika på många sätt: båda hör hemma på banor och i terräng, ej i trafik, båda saknar nödvändig instrumentering och belysning samt att ingen av dom är reggad för trafik, man betalar inte vägskatt.

Jag tycker att varken crossar eller hästar har i trafiken att göra. Båda hör hemma på inhägnade områden. Finns ingen anledning att ta ut dom i trafik. hade jag haft en häst så hade jag inte velat ha den i trafiken at följande anledningar:

1. Den kan bli påkörd av nån idiot som kör som en idiot.
2. Den kan bli skrämd och orsaka en olycka.

Jag skulle inte vilja ha hästen påkörd och jag skulle inte heller vilja att den orsakar en olycka för att den skulle bli skrämd av något.

man måste vara realistisk. Förhållanden förändras. Allt förändras. Man kan inte mala om at hästar fanns för bilar och därför ska dom få finnas i trafiken. Städer, regler, trafik, fordon, vägar, ja allt har förändrats....man kan inte bara älta samma sak hela tiden bara för att det varit så en gång i tiden. De enda ställen jag tycker hästar ska vara i trafiken på är speciella leder avsedda för hästar precis som det finns speciella gångbanor och cykelbanor för människor.

Elajten skrev:
Vid fotbollsmatcher finns det inga flyktbenägna djur ivägen för bilar..
Inte? Ridande poliser, samt en massa huliganer som orsakar skada
Elajten skrev:
Kan du säga mig vad en häst har att göra i tätbebyggt område?? Vad ska ni med hästarna ut på vägen överhuvudtaget att köra?? Jag får t.ex inte köra cross på vägarna, vad ger hästarna mer rätt att vara där då? (bortsett från den idiotiska lagen). En cross och en häst är lika på många sätt: båda hör hemma på banor och i terräng, ej i trafik, båda saknar nödvändig instrumentering och belysning samt att ingen av dom är reggad för trafik, man betalar inte vägskatt..
För att det inte finns några direkta bra alternativ i många tätbebyggda områden, tror du, att man som ryttare tycker om att rida på vägen bland trafik? jag avskyr det, men måste ibland för att ta mig till bra ridställe. De flesta rider korta transportstäckor på vägarna, för att komma till skog eller ridbana

Elajten skrev:
Jag tycker att varken crossar eller hästar har i trafiken att göra. Båda hör hemma på inhägnade områden. Finns ingen anledning att ta ut dom i trafik. hade jag haft en häst så hade jag inte velat ha den i trafiken at följande anledningar:

1. Den kan bli påkörd av nån idiot som kör som en idiot.
2. Den kan bli skrämd och orsaka en olycka.

Jag skulle inte vilja ha hästen påkörd och jag skulle inte heller vilja att den orsakar en olycka för att den skulle bli skrämd av något.

man måste vara realistisk. Förhållanden förändras. Allt förändras. Man kan inte mala om at hästar fanns för bilar och därför ska dom få finnas i trafiken. Städer, regler, trafik, fordon, vägar, ja allt har förändrats....man kan inte bara älta samma sak hela tiden bara för att det varit så en gång i tiden. De enda ställen jag tycker hästar ska vara i trafiken på är speciella leder avsedda för hästar precis som det finns speciella gångbanor och cykelbanor för människor.

Klart man inte kan behålla en lag för sakens skull, men man ska tänka på konsekvenserna, och se till att det finns alternativ innan man gör en ändring.

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?