Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

ankans skrev:
För att det inte finns några direkta bra alternativ i många tätbebyggda områden, tror du, att man som ryttare tycker om att rida på vägen bland trafik? jag avskyr det, men måste ibland för att ta mig till bra ridställe. De flesta rider korta transportstäckor på vägarna, för att komma till skog eller ridbana

Ja du...bor man i tätbebyggt område så får man ju se till att ha hästen finns på ett stall som ligger utanför detta området och rida där. Man kan ju inte asa in en häst i ett tätbebyggt område bara för att man bor där. Har man inget stall eller bana att rida på så kan man inte köpa en häst heller. Och rider transsportsträcka är också fel enligt mig. Om jag bor i tätbebyggt så köper jag inte en cross om jag inte har någonstans att köra med den. T.ex så får inte jag köra "transsportsträcka" på vägarna med cross bara för att det inte finns bara där jag bor. Så hur gammal är du?? För du resonerar som ett barn just nu. Har man häst så ska den finnas i ett stall vid ett ställe att rida på. Inte i tätbebyggt område utan ridbana.

Inser du inte hur dumt det låter, det du säger?

ha ha, vilken planet kommer du ifrån? Du har inte funderat på att byta attityd? :smirk:

Antingen diskuterar vi sakligt och argumentativt utan personliga påhopp och onödig agressivitet, eller så diskuterar vi inte alls...

Men för att svara på ditt argument, det skulle innebära att t ex statsbarn inte skulle kunna få rida om de ville. Det tycker jag är fel. Man kan väl samsas, de få gånger och den korta tid det rör sig om.

En konstruktiv lösning, som säkrar både ridsporten och som minskar risken för olyckor i trafiken vore det bästa!

Ja du...bor man i tätbebyggt område så får man ju se till att ha hästen finns på ett stall som ligger utanför detta området och rida där. Man kan ju inte asa in en häst i ett tätbebyggt område bara för att man bor där. Har man inget stall eller bana att rida på så kan man inte köpa en häst heller.

Kruxet är dock bara att många stall faktiskt byggs in i tätbebygda områden, dvs stallet var där först och sen bygger man bostäder runt omkring. Det stöter ju onekligen på problem.

ankans skrev:
ha ha, vilken planet kommer du ifrån? Du har inte funderat på att byta attityd? :smirk:

Antingen diskuterar vi sakligt och argumentativt utan personliga påhopp och onödig agressivitet, eller så diskuterar vi inte alls...

Men för att svara på ditt argument, det skulle innebära att t ex statsbarn inte skulle kunna få rida om de ville. Det tycker jag är fel. Man kan väl samsas, de få gånger och den korta tid det rör sig om.

En konstruktiv lösning, som säkrar både ridsporten och som minskar risken för olyckor i trafiken vore det bästa!

Vilken planet jag är ifrån? det är snarare vilken ni är ifrån.
skulle det innebära att stadsbarn inte kan rida?? Jaså? på vilket vis då? Kan inte föräldrarna köra dom dit? Kan dom inte cykla eller åka buss dit? Eller ska små stadsbarn få lov att köra cross i trafiken med?? Jag tycker det är helidiotiskt att släppa ut ungar i trafiken med hästar.

Boj: Bygger man in stallen i tätbebyggda områden så får man se till att fixa ridbana där med då ju. Eller så får de som bor där och vill ha häst ha den på ett ställe där ridbana finns.

Det är tur att lagstiftarna inte tycker som du!
Själv bor jag utanför tätbebygt område men passerar sådant på vägen upp till vår egen skog!
Det är nog så att bildårarna som inte tycker att hästar har på vägarna att göra kan gapa bäst dom vill dom lär inte få som dom vill ändå.
Konstigt forum att propagera för nkt sådant förresten. Räknar du med att få gehör?
PL

peter_lundin skrev:
Det är tur att lagstiftarna inte tycker som du!
Själv bor jag utanför tätbebygt område men passerar sådant på vägen upp till vår egen skog!
Det är nog så att bildårarna som inte tycker att hästar har på vägarna att göra kan gapa bäst dom vill dom lär inte få som dom vill ändå.
Konstigt forum att propagera för nkt sådant förresten. Räknar du med att få gehör?
PL

Kunde inte sagt det bättre själv. Tycker att Elajten kunde lägga lite mer energi på att försöka ändra lagen om han tycker den är så kass men det är väl lättare att "gapa" och leva rövare här inne där han kan vara anonym......

Elajten skrev:
Nej ni älskar lagen för att den ger er fördelar och bilisten får alla nackdelar, därför tycker ni den är så jävla bra

en liten tanke bara.... det har inte slagit dig att många här på detta forum med största sannolikhet är både hästägare/ryttare och bilister???

Ankan> hmmm, ordningsfråga. Har för mig att du alltid färdas på höger sida oavsett om du leder eller rider. Står så här på Vägverkets sidor:
--------------------------------
När man ger sig ut med häst finns det en hel del att hålla reda på, förutom hästen.
Om man leder hästen eller rider gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Kör man med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar man i trafikförordningen (1998:1276).

Bestämmelser
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.

Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den.
Man får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
Man får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
Hastigheten får aldrig vara högre än att "föraren" behåller kontrollen över "fordonet" och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, som exempelvis
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön
Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om man kommer från terrängen in på en väg gäller väjningsplikt.
Man skall ge tecken när man ska svänga. Tecken ges enklast genom att räcka ut handen, som när man cyklar.
Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänstra sidan av ekipaget.

---------------------------------
Finns att hitta på:
http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Elajten skrev:
Tänk så här då: 4-7 bilar kommer efter varandra, en häst kommer som mötande på en helt vanlig väg. Då ska alltså dess 4-7 bilarna stanna tills hästen gått förbi samtliga innan alla kan köra? Nu menar jag en väg bred nog för två bilar att mötas med gott om utrymme. Hela trafiken skulle ju stanna upp om alla ska stanna så fort en häst finns på vägen.
Så kan man inte ha det. Lagen angående detta är idiotiskt utformad och därför fel anser jag. Är det så himla svårt att tänka logiskt?
Nej ni älskar lagen för att den ger er fördelar och bilisten får alla nackdelar, därför tycker ni den är så jävla bra. Ni är så egoistiska och skiter i vad som är rättvist och mest logiskt. "Om Bilisten kommer bakifrån gäller ju att man bara får köra om iafall det kan ske utan fara."? Får han bara köra om ifall det kan ske utan fara?? Jaha men eftersom hästar nu är så hispiga och rädda för precis allt och flyktbenägna och oförutsägbara så kan ju INGEN köra om en häst nånsin för hur ska bilisten kunna avgöra om hästen är farlig i trafiken eller inte? Han antar ju att eftersom hästen befinner sig där är den trafiksäker och han går så långt åt vänster han kan, kör lungt förbi precis som man ska och så flippar hästen ur och kvaddar bilen och då är det HANS fel enligt er??? Låter detta logiskt? Låter det rättvist? NEJ! Verkligen inte. Men det tycker ni. För ni har bara hästar i skallen. Ni skiter i era medtrafikanter och maler bara om att hästarna fanns först i trafik o bla bla bla......

Tycker ni verkligen att det är så himla konstigt att en bilägare kan bli less på denna lag och säga ifrån vad han tycker?? Tycker ni att lagen är rättvis när bilisten får stå för allt hur det än har gått till?? Tycker ni det är rättvist att hästen alltid ska gå fri när även DEN är försäkrad via sin ägare?? Tycker ni det är rättvist för dom som har flera tusen i självrisk ska behöva punga upp med det för att ER häst kvaddat bilen för att ER häst blir rädd för precis allt? Såna nervvrak ska man inte ha ut i trafiken. Jag säger det än en gång. Djur och fordon hör ej ihopa. De ska inte vistas på samma ställen. Hästar ska vistas på banor, ängar, gårdar, åkrar, privata vägar osv...

Inte ute i trafiken, inte på allmänna vägar.

Hur resonerar ni egentligen?? Kan ni förklara detta? Och som jag har sagt förr: JAG kör ALLTID försiktigt i trafiken och visar MAXIMALT med hänsyn till ALLT som finns där. Jag är en BRA förare. Så börja inte älta om mitt körsätt.

Ska försöka förklara för dig :confused: hur jag resonerar.. För det är inte jag som jag sagt så många ggr!! (tycks inte gå in) DET ÄR LAGEN.
Och sen påstår du att ngn annan resonerar som en barnunge??? Läs igenom dina egna inlägg :D :D
Och som PL skrev tror du på allvar att du ska få gehör på ett Hästforum för att lagen är felskriven??
Skulle inte tro det va!! :crazy:
Nejdu Grabben gå in på en Homocommunity och argumentera med dom omatt du integillar Homovigslar Adoption m,m Då har du ungefär lika stor chans.. eller du kanske inte inser det heller :cool:

Fattar du inte att förmodligen de flesta av oss driver med dig??
Och du ser det inte själv utan "drar på " med samma sammma argument bara att bilarna ökar till 6-7 stycken :D Som om vi skulle lyssna mera då! :crazy:

jari skrev:
Ska försöka förklara för dig :confused: hur jag resonerar.. För det är inte jag som jag sagt så många ggr!! (tycks inte gå in) DET ÄR LAGEN.
Och sen påstår du att ngn annan resonerar som en barnunge??? Läs igenom dina egna inlägg :D :D
Och som PL skrev tror du på allvar att du ska få gehör på ett Hästforum för att lagen är felskriven??
Skulle inte tro det va!! :crazy:
Nejdu Grabben gå in på en Homocommunity och argumentera med dom omatt du integillar Homovigslar Adoption m,m Då har du ungefär lika stor chans.. eller du kanske inte inser det heller :cool:

Fattar du inte att förmodligen de flesta av oss driver med dig??
Och du ser det inte själv utan "drar på " med samma sammma argument bara att bilarna ökar till 6-7 stycken :D Som om vi skulle lyssna mera då! :crazy:

det går inte diskutera med er. Som jag sagt så är det dum, LAG ELLER INTE. Men det har du väl missat. sitt ni här i erat forum o tramsa då....

Vad jag inte fattar är hur du har hamnat på detta forum från början Elajten??? och lagen finns inte bara för att hästarna fanns på vägarna först, den absolut största anledningen är att bilen är det fordon som kan göra mest skada oavsett om kollisionen gäller hästar, cyklister eller gångare.
att göra om lagen så att bilisten är ansvarslös gentemot övriga trafikanter skulle i praktiken innnebära att alla trottoarer och cykel vägar skulle få dras om eftersom en bil plötsligt kan få sladd och hamna fel, här uppe i norr skulle det innebära husarrest för folk :cool: eftersom det inte finns några andra sätt att ta sig fram än just på vägarna! så ta och tänk bara ett par centimeter längre än näsan räcker, hästar är inte det enda som är oberäkneligt ibland men tidvis tvingat att vistas på vägen, fotgängare kan vara lika oberäkneliga för att inte tala om cyklister.
Det skulle nog bli annat ljud i pipan om du någon dag fick körkortet indraget och var tvungen att själv möta såna bilförare som resonerar som du i trafiken...

Alana skrev:
Vad jag inte fattar är hur du har hamnat på detta forum från början Elajten??? och lagen finns inte bara för att hästarna fanns på vägarna först, den absolut största anledningen är att bilen är det fordon som kan göra mest skada oavsett om kollisionen gäller hästar, cyklister eller gångare.
att göra om lagen så att bilisten är ansvarslös gentemot övriga trafikanter skulle i praktiken innnebära att alla trottoarer och cykel vägar skulle få dras om eftersom en bil plötsligt kan få sladd och hamna fel, här uppe i norr skulle det innebära husarrest för folk :cool: eftersom det inte finns några andra sätt att ta sig fram än just på vägarna! så ta och tänk bara ett par centimeter längre än näsan räcker, hästar är inte det enda som är oberäkneligt ibland men tidvis tvingat att vistas på vägen, fotgängare kan vara lika oberäkneliga för att inte tala om cyklister.
Det skulle nog bli annat ljud i pipan om du någon dag fick körkortet indraget och var tvungen att själv möta såna bilförare som resonerar som du i trafiken...

varför jag finns på detta forumet behöver du inte bry dig om. Det har ialla fall inte med denna tråden att göra. Vem har sagt att bilisten skulle bli ansvarslös?? Kan du inte läsa skriven svenska eller? Jag har hela tiden sagt att det ska vara lika för båda parter. flera gånger har jag skrivit detta. Har du lyckats missa det eller?
Varför skulle jag få kortet indraget? För att jag tycker att den som orsakar skadan ska betala för det? Är det fel att resonera så? Rätt ska vara rätt. Lika för båda parter. Är det så himla svårt att få in i skallen? Fattar inte hur ni kan ha så himla svårt att fatta att hästar och andra djur är olämpliga i trafiken för de kan inte reglerna och beter sig inte efter dom heller. De blir skrämda för minsta lilla. Labila djur OCH människor ska ej vistas i trafik. Bilar och djur hör ej ihop. Liksom crossar och snöskotrar så tycker jag att hästar ska ha egen bana, led att vistas på. Får inte crossar och snöskotrar köra på vägen så ska inte hästar det heller. Är det så svårt att förstå? Var realistisk. var inte så himla insnöad i hästar. Va inte så egotrippad och tro att ni kan bete er hur som helst i trafiken och slippa undan vid eventuell olycka orsakad av er/er häst. Stå för det ni orsakar. Det hade jag gjort om min häst hade rymt. Och fatta nu en gång för alla. Jag VET att lagen är så men jag tycker den är FEL. Men det tycker inte NI för ni är helt insnöade på hästar och skiter i allt annat.

Elajten skrev:
Kan dom inte cykla ...

Det FATTAR du väl att dom inte kan, dom kan ju trilla och på så sätt störa trafiken!!!!!
Så vad Faaaaan har dom ute på cykel att göra :smirk: .
Jag har läst tråden ett par gånger nu och kan inte riktigt se det stora problemet, att vara ödmjuk och hjälpsam vinner väl alla på? Finns det människor tror du som medvetet rider ut på vägarna bara för att ställa till med fanskap för bilisterna. Det låter nästan som om du tror det ;) .

//kristel, vars häst blivit medvetet skrämd av bilister på ENSKILD väg.

Elajten skrev:
beror helt och hållet på hur hästen betett sig, vart den kommit ifrån och så vidare...dyker den upp från ingenstans så är det inte förarens fel....för även om du kör i 50 på en 70 väg så hinner du ändå inte reagera....

Jo, det är precis vad det är! Spelar ingen roll var och när hästen dyker upp. Kör du som bilist på den är det ditt fel!

Det är ju ditt ansvar som förarare att ta dig förbi ekipaget på ett sett som inte orsakar olycka. Ser du att det går bra är det ju bara att köra. Men ser du att hästen börjar studsa och ryttaren ber dig stanna så gör du ju det och står stilla tills det är fritt fram igen...
:crazy:

Elajten skrev:
Ja och det är en sjuk lag. Är hästen så orolig för minsta lilla så ska den inte ut i trafik. Fattar inte varför alla tycker det är så rätt hela tiden. Lag eller inte så är det oansvarigt att dra ut en häst i trafik som blir orolig för sånt. Du menar alltså för en säker omkörning så ska man ha lite fart, slå av motorn och rulla med avslagen motor förbi hästen och sedan starta den igen?? Varför ska jag gå ut och "hjälpa" hästen? Vad ska jag hjälpa den med?? att lyfta på fötterna lite snabbare eller??? Och nu menar jag givetvis en väg utan avtagsvägar och annat bjäfs...en vanlig landsväg helt enkelt. Hoppar hästen till trots all försiktighet så tycker jag att det är hästägaren som ska stå för fiolerna. För då har föraren gjort allt denne kunnat. Ska det vara så himnla svårt att tänka logiskt eller??? Egoist är det nog du som är. Sen skiter jag i hur lagen är. Jag tycker så och det är mest realistiskt, mest logiskt och mest rättvist för båda parter. Så vakna upp och se hur verkligheten är. Skit i alla idiotiska lagar.

Om hästen blir rädd har du ju inte varit nog försiktig...
Hua, hoppas att jag aldrig möter dig ute på vägarna... :crazy:

Elajten skrev:
Fattar inte hur ni kan ha så himla svårt att fatta att hästar och andra djur är olämpliga i trafiken för de kan inte reglerna och beter sig inte efter dom heller.

Med den attityden är det du som inte bör vistas i trafiken :smirk:

Varför så otrevlig ton förresten? Nu är ju lagen som den är, tack och lov :bow: och det är bara att finna sig i det eller ta bussen så slipper du bekymra dig för det... :idea:

domino skrev:
Om hästen blir rädd har du ju inte varit nog försiktig...
Hua, hoppas att jag aldrig möter dig ute på vägarna... :crazy:

Du, är hästen ett sådant nervrak så tar man inte ut den i trafiken. Och lagen ÄR idiotisk. Inse det bara. Ni är bara så insnöade i era hästar så ni har blivit helt egotrippade och skiter i alla andras rättigheter i trafiken som hindras av denna sjuka orättvisa lag.

Jösses! Lugn och fin nu va?

Att du inte gillar lagen tror jag ingen här kan ha missförstått. Men nu ser ändå verkligheten ut så här, trots att du inte gillar det. Varför ska då du bli så arg över att vi andra accepterat lagen det förstår jag faktiskt inte, precis som du är i din fulla rätt att ogilla lagen är andra sidan i sin fulla rätt att gilla densamma.

Dessutom tror jag inte att det är många här som med vett och vilja ger sig ut för att åsamka skada på bilar med sina hästar. Av flera skäl, deras hästar kan bli skadade, de själva kan bli skadade och det ger ryttare och hästägare dåligt rykte. Finns säkert flera skäl till att de låter bli. Sen finns det säkert undantag från detta precis som det finns med allt annat här i världen.

Men att påstå att alla ryttare är egotrippade, skiter i andras rättigheter m.m är att gå över gränsen rätt rejält, det är en grov generalisering och dessutom ett påhopp mot alla som sköter sig.

En sak ytterligare, när man tar körkort utbildas man och informeras om de regler som gäller i trafiken. Om någon regel ändras är det var och ens skyldighet att själva hålla sig uppdaterade och informerade. Detta gäller både ryttare/kuskar och bilförare.

Om alla tar hänsyn till varandra istället för att tävla om att gapa högst så kanske vi till och med kan samsas. Trots allt tror jag att de flesta ryttare gör vad de kan för sin och sin egen hästs säkerhet.

Om du läst alla inläggen i denna debatt, så har du säkert vid det här laget försått att det handlar om djur. En häst kan vara hur säker som helst i de flesta situationer, och ägaren kan lita på den med stor säkerhet. Trots det händer saker ibland som inte går att kalkylera med, som hästägare att man drabbas av en oansvarig och vårslös bilist eller annat oförutsett.

Fast det här är ju inga konstiga saker för dig som bilist, oansvarig och vårslösa sådana finns ju i mängder på våra vägar så det vore ju konstigt om du är förvånad av det. Personligen ser jag varje dag bilister som beter sig minst sagt som vettvillingar, :angel: däremot händer det ytterst sällan att jag ser hästar som beter sig som mentalfall om det har skett så har något hänt innan jag kom fram till den platsen. :smirk:

Dessutom tror jag med säkerhet att man kan säga så här, en hästägare/ryttare som vet att hästen är rädd för bilar går inte ut på vägen med den.

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar