Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

Har inga som helst problem med mothugg, så länge som dom rör sakfrågorna vi diskuterar. När man börjar hugga in på personer istället, är jag inte med. Det är ointressant för mig att, på forumet, diskutera mig själv, dig eller någon annan person.
Tyvärr har somliga svårt att skilja på person och sakfråga, och ibland inser man också, att man är ute på hal is och går över gränsen. I stället för att erkänna ett misstag, be om ursäkt eller vad som är påkallat.

Ska vi återgå till ämnet: Hästen lös och gör skador? ;)
Vad har du för kommentarer till mitt inlägg (169) till Elajten?

LIA
Gardering! Bara en gud kan alltid ha rätt!

Senast ändrad:

Nu har jag plöjt hela denna tråd och fortfarande inget nytt på fronten. Bilisten är den som står för skador uppkomna på häst och bil om inte ryttaren beter sig illa.
Det jag däremot inte förstår är vem som har betett sig illa mot dig, jag kunde inte hitta det någonstans faktiskt men däremot var ju inte ditt tonfall särskilt trevligt i flera av dina inlägg.

Det jag däremot inte förstår är vem som har betett sig illa mot dig, jag kunde inte hitta det någonstans faktiskt
Om du inte ser det själv, kan vi ta det via PM.
däremot var ju inte ditt tonfall särskilt trevligt i flera av dina inlägg.
Erkännes! Inget jag är stolt över, men man tar bara så mycket, innan det rinner över.
Kan vi nu övergå till det som tråd och forum är tänkt att behandla?

LIA

Angående ditt inlägg nr 169 så kan jag inget annat att hålla med. När jag tog körkort på körskolan var hänsyn och ansvar viktiga ord, och om alla skulle följa det så skulle antalet olyckor i trafiken vara mycket färre.

Sen har jag en känsla av att om alla bara visste vad som gällde så skulle man också vara noggrannare med att följa de lagar som faktiskt finns, i Elajtens fall om inte annat för att det blir dyrt för honom själv...

Vi hade ett fall i stallet förra sommaren där en häst blev rädd och flög på en bil som blev bucklig. Det var inte ägaren till hästen som red utan en bekant, men ägaren var beredd att betala bilägarens självrisk tills hon började hota med allt möjligt och dessutom försökte få till ett litet bedrägeri genom att hävda att en del tidigare skador på bilen uppkommit vid detta tillfälle. Så i det här fallet slutade det med att bilägaren fick betala allt själv, även om jag kanske tycker att man kan diskutera om den hästen borde varit ute i trafiken överhuvudtaget.

Här där jag bor kör man ganska ofta förbi hästar, och jag har aldrig haft några problem, även med de hästar där ryttaren kanske borde haft omdömet att träna lite mer hemma innan de ger sig ut. Om man bara kör sakta förbi och håller ut och håller koll så.

Sen om man tycker att lagar är så in i bomben felaktiga som en del här verkar göra så får man väl dra igång lite lobbyverksamhet för att få dem förändrade.

Såg en glimt i en tidning idag. En man hade kört moppe kraftigt berusad på en mindre väg. Han klarade sig med "rattonykterhet", eftersom han bara körde på vägar nästan utan trafik. Rätt eller fel kan diskuteras, men jag fick en tanke.
Vi kanske skulle ha en trappa för hästar och hästfolk på väg? Först gå på den mindre vägen, därefter på större -mer trafik- och sedan på stora landsvägar? I den takt dom anpassade sig till trafik. :)

Man borde nog lägga större krav på ryttare/kusk, när det gäller hästekipage på väg. Idag finns väl knappast några? Bara en sådan sak som att kunna trafikreklerna. Förmodligen skulle olyckor undvikas med något slags häst-på-vägen-körkort. Det gör ju inget, om säkerheten ökar även på det sättet. Det känns som att det är lite för lätt att bara hänvisa till hästen och dess förutsättningar.

LIA

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia