Sv: Hästen lös och gör skador?
Elajten,
många lagar är sådana, att dom passar illa för somliga grupper, medan dom är positiva för andra. För att inte tala om tillämpningen! Det här är något vi alla måste leva med. Ibland så händer det faktiskt att man ändrar en lag, hänvisande till det allmänna rättsmedvetandet! Du har alltså chansen!
När det gäller djur vs bilar, tycker jag så här:
Den som har störst möjlighet att påverka skeenden i trafiken i stort, är förarna av fordon. Ett djur, tamt eller vilt, kan och förstår inte trafikreglerna, vilket vi människor gör. Dessutom är det vi som orsakar trafiken! Redan här ser jag ett hänsynskrav.
Som konstaterats tidigare, är det omöjligt att helt undvika trafikolyckor i en realistisk trafikmiljö. Däremot kan dom begränsas med olika medel. Ett medel är bättre förare. Bättre förare får man bl a genom utbildning och genom höjda krav. Kraven är, som jag ser det, redan idag höga, genom att man begär det orimliga av oss i dagens trafikmiljö. Samtidigt är det svårt att se några alternativ till dom kraven. Det är ju vi förare, som har störst möjlighet att minska olyckorna.
Vi har alltid "hotet" att det dyker upp ett djur strax framför oss. Med framförhållning och fantasi kan vi förbereda oss på eventualiteter, men aldrig helt eliminera riskerna. Enklast förbereder vi oss, genom att anpassa farten. Gör vi inte det, förbereder oss, har vi också ansvaret, om en olycka inträffar.
När det gäller tamdjur, finns människan inblandad även "på andra sidan" sas. Här gäller att djurets människa åtminstone tar över en del av "det moraliska ansvaret", för vad som kan hända. Skulle jag knalla omkring med en fårskock på landsvägen, och utan att på något sätt förvarna trafiken, finge jag ta ett antal påkörda får. Moraliskt, alltså. Juridiskt vet jag inte, men här skulle ansvaret antagligen delas.
Hästar, slutligen, är lite speciella eftersom vi använder dom som färdmedel (liksom bil, cykel etc). Precis som övriga färdmedel har dom sina speciella förutsättningar och egenheter. En cyklist vinglar och färdas långsamt, för att ta ett exempel. Detta har vi inga problem med att inse och ta hänsyn till. Inte ska det väl vara svårare att acceptera övriga trafikanters behov av hänsyn? Även om en häst är inblandad? Betänk att vi fortfarande har hästar yrkesmässigt på våra vägar. I närområdena här finns hästar med vagn på väg t o fr arbete i skog och parker. För att inte tala om turistnäringen.
Själv kör jag ofta med häst på landsväg, och vi har inte minsta problem med ”normal” trafik, inte ens med husvagnsekipage som sveper förbi på decimeteravstånd, för dom glatt vinkande ungarna i baksätet måste ju få se den fina hästen på så nära håll som möjligt. Men det är inte kul och ett tecken på, att förare inte skulle sitta bakom en ratt!
Ett ekipage (fordon + människa) måste vara lämpligt att framföras på den väg där man gör det. Detta gäller även häst med ryttare/kusk. Är hästen och/eller människan olämplig, ska man inte vara på den vägen! Det är hästmänniskans ansvar att ha det omdömet! Vad lämplig/olämplig innebär i det här fallet, blir för mycket att gå igenom, men jag tror, att alla förstår vad som menas.
Ett lämpligt hästekipage är lugnt och tryggt i trafiken som råder på den vägen, under förutsättning att
alla trafikanter visar det omdöme och ansvar som borde vara självklart. Alltså även inkluderat hästekipaget.
Men, någonting händer ibland. Något vi kunde förstå kan hända, men inte när, var eller hur. Punktering, fallande träd, hjärtattack, brusten cykelkedja, halkande hästhov, älg in från vänster etc.
Har vi framförhållning och fantasi, klarar vi de flesta av dessa händelser. Och den som har störst möjlighet i det fallet, är bilföraren. Det är därför logiskt, att det största ansvaret ligger där.
För säkerhets skull, så är allt ovan mina tankar och tyckanden!
LIA