Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

Elajten skrev:
Du, är hästen ett sådant nervrak så tar man inte ut den i trafiken. Och lagen ÄR idiotisk. Inse det bara. Ni är bara så insnöade i era hästar så ni har blivit helt egotrippade och skiter i alla andras rättigheter i trafiken som hindras av denna sjuka orättvisa lag.

upprepar min tidigare kommentar jag inte fick svar på...

en liten tanke bara.... det har inte slagit dig att många här på detta forum med största sannolikhet är både hästägare/ryttare och bilister???

tycker att du ska tänka dig för innan du uttrycker dig på detta sätt :smirk:

låter nästan som du blibit trampad på en öm tå :crazy:

Elajten skrev:
Du, är hästen ett sådant nervrak så tar man inte ut den i trafiken. Och lagen ÄR idiotisk. Inse det bara. Ni är bara så insnöade i era hästar så ni har blivit helt egotrippade och skiter i alla andras rättigheter i trafiken som hindras av denna sjuka orättvisa lag.

Det är DIN åsikt att lagen är idiotisk, varför du inte gärna kan beordra andra att "inse det bara".

Du har naturligtvis rätt till en åsikt - även om den är fel. ;)

//C

---------------------suck-------------

Senast ändrad av en moderator:

Elajten skrev:
Det är nog du som behöver jobba lite på din attityd, du är inte vidare trevlig måste jag säga. Man kan diskutera utan att vara otrevlig.

Min häst är en klippa, orädd och väldigt stark psykiskt. Rör inte en fena när vi möter bilister, varken framifrån eller bakifrån. Men om det kommer en bil från ingenstans, dvs kör vårdslöst och utan kontroll, kör förbi onödigt nära, rusar motorn och kanske tom tutar så kan nog han också bli skrämd hur säker han än är annars.

Det är djur vi talar om här, inga maskiner. Ekipage, dvs häst + ryttare, på vägen har lika mycket rätt att vistas där som du och det är bara att ta hänsyn till det. Annars har du ingenting bakom ratten att göra.

Din attityd är lika trevlig här som på dator.
Hur gamla skall barn behöva vara innan de släpps ut på gatan i ett villaområde? 18? 15?
Uppfattade ja rätt att du är sambo med ngn hästtjej?!
PL

Senast ändrad:

LIA skrev:
Bubbla, att hästen reagerar på en uppflygande fågel är naturligt. Vad som sker momentet efter i hästens huvud, bestämmer om den ska hoppa ut i vägen eller inte. Det kan vi påverka!

LIA
Jag kan då inte påverka min häst till att inte reagera alls om han blir rädd (och det tror jag inte att någon kan). Min häst hoppar tre meter åt sidan om han blir rädd. Flyger det upp en fågel, då hoppar han tre meter åt sidan, sen stannar han upp och kollar. Då förstår han att det bara var en fågel och stannar och så är det inget mer. Han skulle mycket väl kunna göra samma sak mellan parkerade bilar (fast jag tror inte han skulle hoppa rakt in i en bil men jag har heller inte provat.) Tyvärr blir det hoppet oftast ut i vägen eftersom det där jag bor är djupa diken på sidorna av vägen, och diken förstår han är dumt att hoppa in i, bilen kan han inte relatera som farlig på samma sätt tyvärr.

Men jag vill understryka att har jag möjlighet så ställer jag mig där han kan hoppa det hoppet utan fara för någon om det kommer en bil, och jag stannar alltid min häst och ser till att han har sett vad som kommer när det kommer ett motorfordon. OCh jag vinkar ett tack till dem som visar hänsyn till oss!

Elajten skrev:
Bubbla Kör det då en bilist där som inte har koll kommer han att hoppa rakt in i den.[/QUOTE skrev:
Vadå som inte har koll?? Om en häst plötsligt bara hoppar rätt ut i trafiken kan ingen i världen hinna reagera om de inte kör i 10km/h och skulle alla köra så sakta så hade sveriges vägnät havererat.
Tror nog det är mer hästföraren som inte har koll på potentiella "faror" för hästen.

Jag kör aldrig fortare än typ 10 km/h förbi vare sig hästar eller barn i trafiken, det skule jag aldrig riskera. Man behöver bara hålla den farten precis förbi, inte hela tiden, och så mycket hästar finns det inte ute i trafiken att man behöver snigla i den farten hela tiden. Sen kan man ju hoppas att båda kategorierna har vett att hålla sig till mindre trafikerade vägar, för allas skull.

Tror att du missat ett av honnörsorden i trafiken: HÄNSYN!!!

Men snälla! Hur svårt är det att läsa, det du själv har citerat? :confused:

Citat:
Ursprungligen postat av LIA
Bubbla, att hästen reagerar på en uppflygande fågel är naturligt. Vad som sker momentet efter i hästens huvud, bestämmer om den ska hoppa ut i vägen eller inte. Det kan vi påverka!

LIA

Jag kan då inte påverka min häst till att inte reagera alls om han blir rädd (och det tror jag inte att någon kan).

Om jag inte kunnat påverka en häst att inte hoppa 3 meter åt sidan p g av en fågel, skulle jag aldrig ha satt mig på en kuskbock.

LIA

Elajten,
många lagar är sådana, att dom passar illa för somliga grupper, medan dom är positiva för andra. För att inte tala om tillämpningen! Det här är något vi alla måste leva med. Ibland så händer det faktiskt att man ändrar en lag, hänvisande till det allmänna rättsmedvetandet! Du har alltså chansen! ;)

När det gäller djur vs bilar, tycker jag så här:
Den som har störst möjlighet att påverka skeenden i trafiken i stort, är förarna av fordon. Ett djur, tamt eller vilt, kan och förstår inte trafikreglerna, vilket vi människor gör. Dessutom är det vi som orsakar trafiken! Redan här ser jag ett hänsynskrav.

Som konstaterats tidigare, är det omöjligt att helt undvika trafikolyckor i en realistisk trafikmiljö. Däremot kan dom begränsas med olika medel. Ett medel är bättre förare. Bättre förare får man bl a genom utbildning och genom höjda krav. Kraven är, som jag ser det, redan idag höga, genom att man begär det orimliga av oss i dagens trafikmiljö. Samtidigt är det svårt att se några alternativ till dom kraven. Det är ju vi förare, som har störst möjlighet att minska olyckorna.

Vi har alltid "hotet" att det dyker upp ett djur strax framför oss. Med framförhållning och fantasi kan vi förbereda oss på eventualiteter, men aldrig helt eliminera riskerna. Enklast förbereder vi oss, genom att anpassa farten. Gör vi inte det, förbereder oss, har vi också ansvaret, om en olycka inträffar.

När det gäller tamdjur, finns människan inblandad även "på andra sidan" sas. Här gäller att djurets människa åtminstone tar över en del av "det moraliska ansvaret", för vad som kan hända. Skulle jag knalla omkring med en fårskock på landsvägen, och utan att på något sätt förvarna trafiken, finge jag ta ett antal påkörda får. Moraliskt, alltså. Juridiskt vet jag inte, men här skulle ansvaret antagligen delas.

Hästar, slutligen, är lite speciella eftersom vi använder dom som färdmedel (liksom bil, cykel etc). Precis som övriga färdmedel har dom sina speciella förutsättningar och egenheter. En cyklist vinglar och färdas långsamt, för att ta ett exempel. Detta har vi inga problem med att inse och ta hänsyn till. Inte ska det väl vara svårare att acceptera övriga trafikanters behov av hänsyn? Även om en häst är inblandad? Betänk att vi fortfarande har hästar yrkesmässigt på våra vägar. I närområdena här finns hästar med vagn på väg t o fr arbete i skog och parker. För att inte tala om turistnäringen.
Själv kör jag ofta med häst på landsväg, och vi har inte minsta problem med ”normal” trafik, inte ens med husvagnsekipage som sveper förbi på decimeteravstånd, för dom glatt vinkande ungarna i baksätet måste ju få se den fina hästen på så nära håll som möjligt. Men det är inte kul och ett tecken på, att förare inte skulle sitta bakom en ratt!

Ett ekipage (fordon + människa) måste vara lämpligt att framföras på den väg där man gör det. Detta gäller även häst med ryttare/kusk. Är hästen och/eller människan olämplig, ska man inte vara på den vägen! Det är hästmänniskans ansvar att ha det omdömet! Vad lämplig/olämplig innebär i det här fallet, blir för mycket att gå igenom, men jag tror, att alla förstår vad som menas.

Ett lämpligt hästekipage är lugnt och tryggt i trafiken som råder på den vägen, under förutsättning att alla trafikanter visar det omdöme och ansvar som borde vara självklart. Alltså även inkluderat hästekipaget.
Men, någonting händer ibland. Något vi kunde förstå kan hända, men inte när, var eller hur. Punktering, fallande träd, hjärtattack, brusten cykelkedja, halkande hästhov, älg in från vänster etc.
Har vi framförhållning och fantasi, klarar vi de flesta av dessa händelser. Och den som har störst möjlighet i det fallet, är bilföraren. Det är därför logiskt, att det största ansvaret ligger där.

För säkerhets skull, så är allt ovan mina tankar och tyckanden! :)
LIA

Senast ändrad:

Min häst är heller ingen körhäst och skulle heller inte bli en lämplig sådan pga hur han är. Jag menar inte att alla hästar hoppar tre meter åt sidan när de blir rädda (det gör inte alla min hästar jag har eller har haft heller), men alla hästar reagerar när de blir rädda, sen kanske en del gör det genom att bara frysa, vifta till på ett öra eller liknande - DET kommer du aldrig ifrån (nej inte ens du, instinkter sitter i generna, det kan inte heller du gå in och ändra på!).

Sen betackar jag mig din spydiga ton, den vinner ingen på, inte diskussionen som helhet heller. Min häst hoppar i samma stund han reagerar på fågeln, inte efter, så i mitt fall (för mig) kändes det helt relevant att påpeka det. Sen om inte du tycker det så behöver du som sagt inte bli spydig för det. Kanske har du inte träffat på en häst som min (som enligt många skulle vara DAMP-klassad om han var människa) men det är en helt annan diskussion.

Jag var inte spydig, utan uppgiven. Blir så trött på fenomenet att man bara läser hälften och missförstår det skrivna.

Det här är vad jag skrev: "Bubbla, att hästen reagerar på en uppflygande fågel är naturligt. Vad som sker momentet efter i hästens huvud, bestämmer om den ska hoppa ut i vägen eller inte. Det kan vi påverka!"
Ändå skriver du: "Jag kan då inte påverka min häst till att inte reagera alls om han blir rädd (och det tror jag inte att någon kan)." Inte reagera alls, är alltså något jag inte påstått! Tvärtom!

Vad jag däremot hävdar är, att man kan påverka hur hästens reaktion utvecklar sig. Om den ska nöja sig med ett ryck (reflex) eller slänga sig 3 meter åt sidan. Jag påstår inget om just din häst, ej heller att alla hästar går att åstadkomma si eller så med. Däremot påstår jag, att man kan påverka hur hästar beter sig efter första reaktionen. Dom allra flesta hästar, är det bäst att tillägga.
De flesta hästar kan man också ha med sig ut i trafiken eller bland parkerade bilar, om man bara gjort jobbet rätt.

"DET kommer du aldrig ifrån (nej inte ens du, instinkter sitter i generna, det kan inte heller du gå in och ändra på!)". Skrivet med tanke på spydigheter? :smirk:

LIA

Sen betackar jag mig din spydiga ton, den vinner ingen på, inte diskussionen som helhet heller.

Nej där har du fel, det var bla jag som var oförskämd och ägnade mig åt personliga påhopp. :D

Har fått höra av min Hovslagare att det alltid är bilägarens ansvar. I det fallet att det är en hund som orsakar problem, skulle jag nog säga att det är hundägarens ansvar....

Bubbla skrev:
Jag kan då inte påverka min häst till att inte reagera alls om han blir rädd (och det tror jag inte att någon kan). Min häst hoppar tre meter åt sidan om han blir rädd. Flyger det upp en fågel, då hoppar han tre meter åt sidan, sen stannar han upp och kollar.

Det är just där du påverkar honom. Det är där han känner av dig om han ska fortsätta fly eller inse att det inte var någon fara! :)

Vi kanske har missförstått varandra (det verkar så), och eftersom det är ganska lätt när man sitter och skriver såhär tycker jag att man ska undvika spydigheter så långt det går, men jag ska erkänna att jag är dålig på att vända andra kinden om någon börjar vara spydig mot mig, tyvärr. Och uppgiven, visst kanske du var/är det men det yttrade sig i alla fall i ett spydigt uttalande, så det spelar ju inte så stor roll egentligen.

Men jag tror fortfarande inte du förstår vad jag vill säga, min hästs FÖRSTA reaktion är ett stort hopp åt sidan, och tro mig, vi har jobbat med det. Men du måste ju också kunna förstå att folk blir irriterade när du tar upp ämnet som att det bara är att jobba med och alla vi som då får en reaktion har misslyckats/inte jobbat tillräckligt? Där har nog du och jag (och flera här med mig) en otroligt skild syn och det kommer vi nog inte över.

domino skrev:
Det är just där du påverkar honom. Det är där han känner av dig om han ska fortsätta fly eller inse att det inte var någon fara! :)

:bow: för att åtminstone en förstod vad jag menade hur min häst reagerar, började tro att min förmåga att förklara var helt bortåt pipsvängen...

Det är nog det enda vi verkar kunna enas om, nämligen att vi inte förstår varandra. Upprepar att det inte var spydighet, men det kvittar tydligen hur man försöker förklara och lägga tillrätta i dom här forumen. :smirk: Du får väl göra som några andra här, nämligen älta felaktigheter om och om igen, och rulla dom framför dig i tråd efter tråd. För om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger, blir det kanske sanning till slut?

"Men du måste ju också kunna förstå att folk blir irriterade när du tar upp ämnet som att det bara är att jobba med och alla vi som då får en reaktion har misslyckats/inte jobbat tillräckligt?" Nej, det förstår jag inte. Varför kan man inte föra en respektfull och seriös diskussion, även om man har olika åsikter? Om jag anser att man kan jobba med och dämpa hästars reaktioner, medan andra anser att man inte kan det, kan ju bara en (max) av oss ha rätt, eller hur? Ska man då svara med att inte respektera det som är skrivet, utan bli oförskämd och förvanska innehållet i motpartens inlägg? Eller ska man argumentera?
Har inte du som jag varit ute bland hästar och folk, sett de mest tokiga uppföranden, och frågat dig, varför gör man inget åt det där? Om du någon gång frågat människan, har svaret antagligen blivit: den är sådär ... !? Har du hållit med?

Kanhända är just din hästs första reaktion/reflex ett helt 3-meterssprång?
Läste du: "Jag påstår inget om just din häst, ej heller att alla hästar går att åstadkomma si eller så med. Däremot påstår jag, att man kan påverka hur hästar beter sig efter första reaktionen. Dom allra flesta hästar, är det bäst att tillägga." Du skriver ju själv att hästen kan jämföras med DAMP-människa, varför den får anses höra till undantagen?

OM din hästs reflex är 3 meter, får du räkna därifrån! Som jag skrev: Bubbla, att hästen reagerar på en uppflygande fågel är naturligt. Vad som sker momentet efter i hästens huvud, bestämmer om den ska hoppa ut i vägen eller inte. Det kan vi påverka!

Jag upprepar: "Inte reagera alls, är alltså något jag inte påstått! Tvärtom!"
Nu kan du väl åtminstone göra mig den tjänsten, att du läser det jag skrivit i mina svar till dig? Jag försöker göra det med dina. Eller ska vi också övergå till intelligensbefriade inlägg, typ dom du ser ett par exempel på här ovan?

LIA

Jag både håller med dig och inte. Precis som du verkar ha upplevt att jag inte läst dina inlägg ordentligt (vilket jag faktiskt har men man kan få ut olika saker av samma text) har jag kanske inte upplevt att du förstått andemeningen i det jag skrivit.

Och jag anser inte att en part måste "ha rätt" i en diskussion. Det kan finnas flera rätt, och att inse det tycker jag är en grundförutsättning för en bra diskussion. Sen finns det naturligtvis saker som det bara finns ett rätt i men då blir det kanppast en diskussion, ingen speciellt givande sådan i alla fall.

Och visst, min häst kan inte ses som normalfallet, men jag irriterade mig kanske lite på din generalisering av hur hästar beter sig. Det var därför jag också hårddrog det du sa med ingen reaktion alls (vilket ju också kan vara ett flytande begrepp utifrån erfarenhet), precis som jag förmodligen överdrev min hästs reaktion lite för att få fram skillnaden.

Och jag tycker fortfarande att du måste kunna förstå att folk blir irriterade om du ligger på som du gör. I den situationen du tog upp, har du då talat om för dem att de har misslyckats med sitt jobb med hästen? Vad har du då fått för reaktion?

Men jag håller med, det finns många situationer där det helt klart beror på människan hur hästen beter sig. Men min lösning på det är inte att tala om för dem att de gjort fel, utan att möjligen erbjuda min hjälp eller erbjuda ett gott råd i stil med "har ni provat..." eller "jag brukar ...med min häst och det fungerar bra..."
Inte tar du väl heller själv hjälp/råd av någon som bara stövlar in och talar om att ditt sätt minsann är fel? Det vet jag att inte jag gör...

Råd och hjälp kan man bara ge till människor som är redo att ta emot dem, och de ges med fördel med lite finkänslighet för att emottas på ett bra sätt.

men jag irriterade mig kanske lite på din generalisering av hur hästar beter sig
Det här har diskuterats gång på gång, på gång, på ... Det går inte att lägga in förbehåll och reservationer för alla varianter i ett diskussionsforum. Det skulle innebära meterlånga tillägg till allting som skrivs. Om jag skriver att hästar är snälla, så menar jag givetvis att dom generellt är det om än inte alla. Det är liksom självklart, att undantag finns. Därför behöver inte kommentarer typ: min häst är minsann ..., eller du känner väl inte alla hästar ... slås i skallen på en, varje gång man skriver så.

Över huvud taget är det tråkigt, att några finner mer nöje i att trakassera deltagare och snacka skit, än att sakligt föra seriösa diskussioner. Ta inte åt dig!

I
den situationen du tog upp, har du då talat om för dem att de har misslyckats med sitt jobb med hästen?
Knappast! Lite har jag lärt mig med åren. Min fråga har varit av typ: Varför gör den så där, eller varför låter du hästen kliva över dig? Inga konflikter! Men på ett diskussionsforum skall vi ju diskutera.
Poängen med det jag skrev till dig, var annars svaret: den är sådär ... !?

LIA

Senast ändrad:

Visst kanske man måste generalisera, men man generaliserar alltid utifrån sin egna erfarenheter, det tror jag är viktigt att komma ihåg.

Jag har t ex ridit mycket "problemhästar" (hästar som kommer från problemägare i regel) och då är min referensram förmodligen en helt annan än någon som ridit på snälla ridskolehästar hela sitt liv. Så om vi generaliserar så har vi förmodligen helt olika medellinjer.

Det kanske är viktigt att påpeka att man generaliserar när man gör det, och också att påpeka när man bara talar om sin egen häst. Sen kan det också bli problem när en användare svarar på ett inlägg som är riktat till en annan användare. Då har man kanske lagt inläget på en viss nivå för att nå fram till en användare och så svarar en annan med en helt annan kunskap och så blir det fel.

Jag känner igen, "den är sådär" kommentaren, eller "han gör så" eller "han fattar inte" eller "han jävlas med mig bara" (listan kan göras lång) och nej, jag håller ofta inte med, för att de lägger i beteenden i hästen som är mänskliga, eller hästen är helt enkelt inte utbildad för att klara av situationen eller förstår inte vad människan säger åt den att göra.

Min poäng med min motfråga var att du kanske är lite piggare på att ligga på hårdare här? Och att du då får mothugg? Men iofs detta är ju ett diskussionsforum och "de som sig i leken...".

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar