Jag har ridit ganska mycket med handhäst. Ponnyn tyckte dock att det sög totalt att vara handhäst. Fick släpa henne framåt. Tyckte också att det var så tråkigt om någon gick med henne i grimskaft. Så vi provade släppa henne lös. Hon tyckte att det var kanon! Men hon gick iväg på egna äventyr, så hästen jag red blev helt förtvivlad.
Det hade jag dock kunnat räkna ut, hon gjorde lika när man red. Svängde 90 grader in i skogen om hon fick chansen.
Storhästen var så flockbunden, så henne hade jag garanterat kunnat ha lös om jag ridit ponnyn. Dock hade hon säkert hoppat runt och velat busa med oss hela tiden, så det var inte aktuellt att prova.
Just det ja. En gång åkte jag med storhästen till veterinären, det var cirka 30 mil. När jag hade kommit typ 20 mil ringde den dementa granntanten och sa att ponnyn stod i diket utanför hagen. Då gick det upp för mig att jag nog inte stängt ena grinden när jag for hemifrån typ 2,5h tidigare... Jag ringde en annan granne som var hästvan och frågade om han kunde tänka sig att gå förbi och stoppa in henne i hagen igen, den hästen höll sig hemma. Storhästen kom lös en natt. Hon var ca 170 cm. Det var i princip storm och typ 8 grader varmt ute och elaggregatet hade slutat fungera, vilket jag inte märkt då det "tickade" på som vanligt. Mitt i natten, i stormen dunkar någon på dörren. Utanför står 3-4 unga grabbar, typ 18-19 år. De är iklädda kalsonger och lakan i princip. De har nämligen varit på studentfest och är på väg hem, de är utklädda till "grekiska gudar" eller något liknande. Det är alltså natt (men ljust, vi snackar norrland), svinkallt och blåser kraftigt. Lakanen fladdrar ordentligt. En av grabbarna har ett grepp om min hyfsat stora häst, som har varit ute och sprungit och sträcker ganska ordentligt på sig. Grabbarna mötte henne ute på vägen på vägen. Jag kan nästan lova att INGEN annan häst hade gått fram till dessa småberusade grabbar, som dom såg ut.
Sambon erbjöd grabbarna skjuts, men dom ville promenerade vidare. Minst 3-6 km innan dom var hemma skulle jag vilja påstå. Men sambon gav dom några öl som tack för hjälpen istället.
Slut på väldigt OT.