Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

domino skrev:
Alldeles riktigt, Kör man på ett djur, i det här fallet en häst, har man kört på ett vis så att man inte kunnat stanna eller hållit undan tillräckligt för att undvika olycka.
Jag tycker lagen är helt ok. Skulle den ändras skulle folk visa ännu mindre hänsyn till ekipage på vägarna :crazy:

beror helt och hållet på hur hästen betett sig, vart den kommit ifrån och så vidare...dyker den upp från ingenstans så är det inte förarens fel....för även om du kör i 50 på en 70 väg så hinner du ändå inte reagera....

Om du uppfattar mig som hånfull och överlägsen, så får det stå för dig. Själv uppfattar jag dig som icke tänkande, och det är ett MÅSTE när man har med djur att göra.
Dvs du som ägare/hanterare måste tänka och kalkylera före hästen, att i det läget utästta dig själv och hästen för en onödig situation som tex att gå in på IKEA:s parkering en em med storrea. Att sen öva slalom eller att lära hästen gå mellan trånga utrymmen får nog ses som både vårdslöst och onödigt.

Den enda som sysslar med hårklyveri just nu är nog du själv, som inte har förmågan att se olika situationer ur olika enstaka exempel.

Hästar är inte logiskt tänkande, därför måste all inlärning ske stegvis. Om vi tar din brevlåda tex, du kan lära hästen att brevlådan inte är farlig och sen gå hem. Nästa gång du rider ut kommer hästen antagligen att minnas den där brevlådan på höger sida, och att den inte är farlig. Dock är det så att när du sen rider hem, kommer hästen med största sannolikhet att reagera på brevlådan igen just därför att den då finns på vänster sida. Ofta hör man ju detta, att den där har du ju sett när vi red ut.

Hästar har ingen förlänkning mellan hjärnhalvorna, därför kan de inte överföra den informationen och inse att det fortfarande handlar om samma brevlåda trots att den finns på andra sidan.

Många olyckor är onödiga, just därför att ägaren/hanteraren tycker att hästen är så säker, och det kan den som sagt vara i 3000 situationer som Rolle skrev. Men sen kommer den 3001:a och då blir man så förvånad, så brukar ALDRIG pållen göra. Om du anar hur många onödiga olyckor jag har beskådat på nära håll, sådant som kunnat undvikas bara genom att människan respekterar hästen för vad den är och inte för vad man tror sig kunna göra med den.

Träna är jättebra, men det är inte svaret på allt då instinkten i botten finns kvar och det är den man måste ta hänsyn till för sin egen, hästens och omgivningens säkerhet. Att skylla allt på bilister är i det läget långsökt, speciellt om man själv har givit sig in på parkeringen på eget bevåg.

Jag kan gott fantisera fram situationer med parkerade bilar inblandade, där jag inte skulle vilja vara. Varken med eller utan häst. Det är inte det som är poängen!

Boj har generaliserat i sina inlägg om hästar och parkerade bilar. Om det speglar hennes attityd till hästar, är det bara att beklaga. Ditt kollegiala försvar ändrar inte detta. Läs noga!

Svaret på din hånfulla fråga är (om jag rätt förstår den virriga beskrivningen): Jag kan ta tom min unghäst och gå på IKEAs fullpackade parkering vilken dag som helst och tränga oss mellan bilarna utan att hon skulle sparka på någon av dom. Även om hon fysiskt måste tränga sig fram. Det vore iofs olämpligt, i den meningen att det finns lämpligare ställen att vara med en häst - men likafullt inte vårdlöst. Lasttränar gör jag av självklarhet på andra platser!
Samtidigt vet jag inte varför jag skulle vara på IKEAs parkering med en häst? :confused: Jag är ju aldrig där utan!

Kan du gå med din häst bland parkerade bilar, utan att känna dig vårdslös?
Har du så mycket tillsammans med din häst, att du vet var du har den på en parkeringsplats?
Svarar du nej på dom frågorna, förstår jag, att du inte förstår mig!

LIA

Vänligen svara på frågorna! Utan att mixa ihop och förvränga lösryckta bitar från olika inlägg!

LIA

Senast ändrad:

Kan du gå med din häst bland parkerade bilar, utan att känna dig vårdslös?

Svar ja, dock är det så att om olyckan är framme och jag hade haft andra alternativ att välja så lär jag få betala om någon kräver ersättning. Det kommer jag inte att komma undan.

Har du så mycket tillsammans med din häst, att du vet var du har den på en parkeringsplats?

Ja det har jag, fortfarande finns ändå hästens flyktinstinkt i botten och det får man inte glömma.

beror helt och hållet på hur hästen betett sig, vart den kommit ifrån och så vidare...dyker den upp från ingenstans så är det inte förarens fel....för även om du kör i 50 på en 70 väg så hinner du ändå inte reagera....

Och då är tyvärr lagen sådan att bilisten får stå för sina skador, även om du inte hinner reagera.

Ja Boj har generaliserat här och tagit ett exempel på vad som kan anses som vårslöst tyvärr så fattade du inte poängen att det just var ett exempel och att man i dessa frågor normalt sätt inte vinner på att vara alltför specifik. De flesta tar inte sådan exempel på blodigt allvar att de till varje pris ska försöka hitta fel i dem.

Och ja jag var spydig mot dig helt medvetet eftersom du i stället för att nicka instämmande och konstatera att det är möjligt att vissa är vårdslösa tex i närheten av andras bilar kommer med femtielva anledningar till att det med just din häst inte är vårdslöst att gå förbi bilar i vissa situationer. Egentligen borde jag inte ge mig i i diskussionen överhuvudtaget då den är mer än korkad.

Och när du snurrat färdigt, kan du kanske svara på dom inlägg, som är riktade till dig? Som omväxling!

LIA

Som omväxling kanske du kan läsa de inlägg jag skrivit, så slipper jag skriva om allt igen. Där har du svar så det räcker, om du läser.

Ja Boj har generaliserat här och tagit ett exempel på vad som kan anses som vårslöst tyvärr så fattade du inte poängen att det just var ett exempel
Tyvärr så är det du som inte fattar poängen, nämligen att det inte är ett exempel! Det har Boj klargjort! Läs noga!

Jag kan hålla med dig om, att diskussionen är korkad. Den blir lätt det, när man inte argumenterar för sin uppfattning, utan istället angriper person. Är du medveten om att det var du som drog in mig i IKEAs parkering? Skulle jag inte ha svarat?

Och ja jag var spydig mot dig helt medvetet eftersom du i stället för att nicka instämmande och konstatera att det är möjligt att vissa är vårdslösa
Just detta har jag faktiskt konstaterat! Men för att du ska se det, måste du ju läsa inläggen! Och det är ju lättare att låta bli.

Du och Boj visar er vara exempel på det sämsta med diskussions-sajter. Man kunde tro, att eftersom ni åtagit er uppgiften som moderatorer, ni skulle vara seriösa och stå över personangrepp och elakheter. Men icke sa Nicke. Men det är inte det värsta. Ni svarar inte på direkt ställda frågor, vilket är betecknande. Men inte ens det är det värsta. Vilket detta är, överlåter jag åt dig att själv räkna ut!

LIA

Inser att jag bara stångar mot en vägg, så jag lägger ner!

Läs och försök förstå: "Och när du snurrat färdigt, kan du kanske svara på dom inlägg, som är riktade till dig?"

Och ett exempel på alla frågor jag ställt till dig. Frågor du struntar i att besvara. "Det här tycker jag är det mest tragiska resonemanget bland hästägare som gärna föresrpåkar NH osv, är du en sådan NH person?"
Det hade varit intressant att få veta, i vad det tragiska består. Bland annat.

Du slipper alltså svara!

LIA

Ojdå, jag ser att du föregår med gott exempel när det gäller att
hålla en trevlig ton och hålla upp stämningen här :angel: :rofl: ,

Förlåt det var inte meningen att reta upp dig på det här viset, men du kan vi inte försöka bena ut det här istället för att bråka. På vilka punkter anser du att vi är oening egentligen, för inte handlar det om hästar på IKEAs parkering eller att vi iinte läst varandras inlägg.

Djupsnö och djupsnö, allt är relativt men 0,7-1,5 m är djupt med pållar på ca: 140 i mankhöjd. Fina benlyft blir det ;)
Ooops, nu gled jag ifrån tråden igen...ursäkta :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Därför att de som förespråkar NH, inget ont i det i sin helhet. Men många tror tyvärr som du att man lär bort en instinkt, när man istället bara höjer tröskeln men instinkten finns kvar. (Se inlägg från PL)

Annars skall du få ett pinfärskt exempel på människa som slutade att tänka, hon är dessutom pinsamt väl medveten om det nu. :angel:

Hästägare skall släppa ut sin häst i hagen, den finns en bit längre fram på vägen. Denna väg trafikeras också av bilar från en hundklubb, vid just aktuellt tillfälle hade hundklubben en tillställning och vägen var full med parkerade bilar. Hästägaren hade sin hage längre fram på vägen, och även här hade man parkerat men lämnat en ganska stor lucka vid ingången för hagen.

Hästägaren väljer att i detta fall gå in tidigare, och får därmed gå ut efter bilarna på insidan. Hästen tappar fotfästet och börjar glida, den försöker att ta sig upp på kanten och under dessa försök lyckas hästen ställa till med en plåtskada på en parkerad bil.

Nåväl hon har nu blivit ålagd att betala i detta fall bilägarens självrisk, det hade hon sluppit om hon valt att gå in där ingången på hagen var trots att det även där stod bilar parkerade.

Som hon själv sa, jag måste lära mig att tänka först och handla sen. Det kunde man ge sig sjutton på att kraken inte skulle kunna hålla sig på benen just där, men är huvudet dumt så får kroppen lida.

I detta fall hade vi talat om riskkalkylering, och det är så man får lov att tänka när man hanterar tex en häst. Omtanke om sig själv, hästen och omgivningen.

Och nu kommer du säkert att skriva något i stil med att hästen inte sparkade, jo den gjorde det när den försökte komma upp. Och det blev lite av panik enligt hästägaren. En rätt naturlig reaktion även om som i detta fall hästen var tränad enligt bla NH.

Ja vi har inte så djup snö, men å andra sidan så är det väl DJUP snö för er. Här får vi nöja oss med ca 20-30 cm. :o

Lånar knapp
Tycker att lagen om hästar i trafik/på väg är väldigt bra!
Det är väl rent av så att bilföraren ska kliva ur och hjälpa hästekipaget förbi om det behövs! :p
Och angående skador på bilar så är det ju just en SJÄLVRISK man får betala... "Allt" innebär ju en risk :eek: Om man inte kör med bilen annat än på parkeringen så är ju "risken" mindre... Men så fort du vill vidga vyerna lite ökar ju risken och för mig är det bara självklart med just SJÄLVRISK man kan ju välja hur stora risker man vill utsätta sig (bilen) för.
Hälsar Jari som för övrigt sparkar på bilar som kör som dårar i skogen :p En Ny Mazda Pick-Up fick sig en "känga" nyligen... snacka om att föraren blev paff. Men han åkte snällt vidare, insåg sitt fel. Och att "prata" med mig var det inte "läge" för!

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar