Sv: Hästen lös och gör skador?
Det är djur och inga maskiner, ingen träning i världen rår över hästens instinkt. De förblir flyktdjur, vilket innebär att man sparkar, biter eller springer vid oförutsedda situationer eller så tar man allt på en gång.
Jag menar inte att hästen är labil, men den kan bli det oavsett hur säker den normalt sett är. Instängda hästar är det värsta man kan råka ut för, en häst beter sig mer rationellt om den har möjlighet att fly men instängd får den panik.
Ursäkta att jag säger det, men detta är floskler! Mer av dessa "sanningar i hästvärlden".
Dom är flyktdjur och fullständigt utan förmåga till alternativa beteenden! Dom grips alltid av panik av minsta lilla anledning!
Flyktdjur ... se på alla dessa hästar som tränas att utstå överfall, oväsen, slag osv med bibehållet lugn! All träning vi utför med hästen, "strider" mot deras instinkt.
Panik ... jag tog upp frågan om det i en tråd en gång. Någon enstaka inläggare hade verkligen upplevt att en häst fått panik, men i övrigt var det tunnsått med panikslagna hästar. Vi stoppar in hästar i små transporter, binder fast dom både här och där osv utan att dom får panik! En häst kan bli fundersam, orolig eller rädd men drabbas sällan av panik. Och när det händer, beror det oftast på våra egna tillkortakommanden.
Om din syn på hästar överensstämmer med andras, upprepar jag ... "I så fall undrar jag hur andras hästar är i huvudet".
Vad är det för fel på dom, om man, som du påstår, inte kan gå mellan parkerade bilar, utan att dom skall "drabbas av panik" och sparka på bilarna?
Om du skulle ha rätt, skulle jag hålla med Elajten, nämligen att hästar har inte på vägarna att göra. Men jag anser inte, att du har rätt.
Ovan är min uppfattning och inga "sanningar"!
LIA