Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

Ursäkta men om din bil ekar av svordommar så är du nog allt annat än lugn... det är sånna som dig som inte borde ha körkort och inte gubbar och tanter som i alla fall håller sig till hastighets begränsningarna

Alana skrev:
Ursäkta men om din bil ekar av svordommar så är du nog allt annat än lugn... det är sånna som dig som inte borde ha körkort och inte gubbar och tanter som i alla fall håller sig till hastighets begränsningarna

Jaha så bara för att jag sitter o svär så kör jag automatiskt sämre då?? Läste du inte vad jag skrev?? Jag skrev detta:

"jag själv kör inte annorlunda om en gubbe eller kärring retar upp mig, jag ligger lungt kvar på behörigt avstånd och väntar till ett bra och SÄKERT tillfälle att göra en SÄKER omkörning. MEN det kan hända att min van ekar av svordomar. Men tyvärr klarar många andra bilförare inte av att behöålla sitt lugn som jag gör vid sådana händelser."

Ser du vad jag skrivit?? Jag skrev att jag ligger KVAR på BEHÖRIGT avstånd i LUGN och RO. Läs innan du klagar.

Kan du säga mig på vilket vis jag inte ska få ha mitt körkort för att jag sitter svär?? Vad skadar det andra att jag svär?? jag behåller ju mitt lugn. jag blåser inte om som andra gör.

jag kan faktiskt sitta och svära utan att bete mig dumt. Hört talas om simultanförmåga??

Senast ändrad av en moderator:

Kan du förklara hur det i sig skulle vara vårdslöst?

Tänk lite själv, riskerna att hästen skadar något är större än chanserna att så inte sker. Finns det dessutom ingen orsak att gå mellan bilarna med en häst, så får det nog betraktas som ovanligt omdömeslöst. Däremot kan det ju faktiskt vara så att bilar har ramat in ingången till en hästhage, men då kommer ju saken i ett helt annat läge. Då får man nog anse att bilisterna varit omdömeslösa.

Att en bilist måste tänka har vi konstaterat i inlägg efter inlägg, det innebär inte att ägaren/hanteraren av hästen får sluta tänka även här får man kräva lite hjärnverksamhet.

Vänta lite... Menar du att om man bygger en väg i en skog, så ska man bannlysa alla älgar och djur som bor där, ut från skogen, för att de är så korkade och kliver ut på vägen?

Sen när är bilen den viktigaste livsformen på jorden för alla att buga sig inför?

Jag tänker och jag tänker och jag tänker ...
alldeles själv! :) Ändå kommer jag inte på det.
riskerna att hästen skadar något är större än chanserna att så inte sker.
Blev det inte fel nu? Rent logiskt menar jag.
Finns det dessutom ingen orsak att gå mellan bilarna med en häst, så får det nog betraktas som ovanligt omdömeslöst.
Men varför? Motivera! För du menar väl inte, att hästar sparkar åt höger och vänster, så fort dom kommer nära bilar eller andra otyg? :confused: I så fall undrar jag hur andras hästar är i huvudet.
Och jag måste vara totalt omdömeslös, eftersom jag är van att röra mig i olika miljöer med både mina och andras hästar, utan att tänka tanken att dom ska sparka sönder något. Skulle iofs inte knalla omkring med en häst utan kontakt, så det ligger kanske där?

LIA

Youma skrev:
Vänta lite... Menar du att om man bygger en väg i en skog, så ska man bannlysa alla älgar och djur som bor där, ut från skogen, för att de är så korkade och kliver ut på vägen?

Sen när är bilen den viktigaste livsformen på jorden för alla att buga sig inför?

Har inte sagt att bilen är den viktigaste "livsformen". Men inte är det hästen iallafall så mycket kan jag säga dig. Nu är det ju lite skillnad på älgar och hästar. Hästarna har en ägare, hästarna är försäkrade (förhoppningsvis), det är inte älgarna. Så du kan inte komma med det argumentet. Och sen så har jag inte skrivit att det är ok att köra vårdslöst. jag kör själv alltid lungt och fint. Kör aldrig över min förmåga. Tränar sladdar på stora tomma parkeringar på vintertid för att lära mig mina bilars beteende vintertid. Vilket många borde göra så man slipper läsa på aftonbladet hur många tusen skåningar/svenskar som brakat av vägen.

Visst ska man köra försiktigt och framförallt i skogen, MEN man ska inte behöva gå till överdrift och fisa fram på tomgång för att det kan storma ut en häst/älg/unge/blåval/rymvarelse eller annat mitt framför bilen. Då skulle hela sverige stanna upp på grund utav dessa impulsiva varelser.

Elajten skrev:
Hur kan det vara bilistens fel om din häst rymmer??? Var det bilisten som gjorde så att den rymde eller?

Det varinte bilistens fel att hon rymde, emnd et var bilistens fel att hon körde på henne. Ser man en springande häst på vägen fortsätter man inte köra, man stannar. Det gjorde inte denna damen.

Jag kan inte hjälpa att lagarna ser ut som de gör. Jag var helt säker på att det var jag som skulle stå för eventuella skador på bilen, men så låg det inte till. Tänkte på lagen om stikt hundägaransvar, men det är inte samma sak när det gäller hästar tydligen.

Elajten skrev:
men om hästen dundrat ut framför bilen från sidan av vägen då hinner ingen i världen reagera även om du så bara kör i 30km/h.

Hästen har tydligen sprungit på bilen eller varit oaktsam för sig egen säkerhet då är det hästens fel.

nej, hon sprang inte ut på vägen framför bilen. hon hade varit på vägen en bra stund när bilisten körde på henne. observera att det var bilisten som körde på henne, det va rinte hästen som sprang på bilen.

Det är djur och inga maskiner, ingen träning i världen rår över hästens instinkt. De förblir flyktdjur, vilket innebär att man sparkar, biter eller springer vid oförutsedda situationer eller så tar man allt på en gång.

Jag menar inte att hästen är labil, men den kan bli det oavsett hur säker den normalt sett är. Instängda hästar är det värsta man kan råka ut för, en häst beter sig mer rationellt om den har möjlighet att fly men instängd får den panik.

Glimfeather skrev:
nej, hon sprang inte ut på vägen framför bilen. hon hade varit på vägen en bra stund när bilisten körde på henne. observera att det var bilisten som körde på henne, det va rinte hästen som sprang på bilen.

ja men i detta fallet är det ju då uppenbart att det är bilistens fel. Om nu hästen befunnit sig en stund på vägen. Men detta var information som ej fanns med i det första inlägget. Är man så dum att man fortsätter köra om en lös häst är på vägen ska man nog inte ha körkort.

Boj skrev:
Det är djur och inga maskiner, ingen träning i världen rår över hästens instinkt. De förblir flyktdjur, vilket innebär att man sparkar, biter eller springer vid oförutsedda situationer eller så tar man allt på en gång.

Jag menar inte att hästen är labil, men den kan bli det oavsett hur säker den normalt sett är. Instängda hästar är det värsta man kan råka ut för, en häst beter sig mer rationellt om den har möjlighet att fly men instängd får den panik.

Ja precis så är det och därför anser jag att det är fel att ha dom itarfik vilket jag försökt påpeka men då fått svaret att hästen är oskyldig och att det är blisternas fel och att bilar ska visa hänsyn till alla men tydligen inte hästar osv....

Ursäkta att jag säger det, men detta är floskler! Mer av dessa "sanningar i hästvärlden". Dom är flyktdjur och fullständigt utan förmåga till alternativa beteenden! Dom grips alltid av panik av minsta lilla anledning!

Flyktdjur ... se på alla dessa hästar som tränas att utstå överfall, oväsen, slag osv med bibehållet lugn! All träning vi utför med hästen, "strider" mot deras instinkt.
Panik ... jag tog upp frågan om det i en tråd en gång. Någon enstaka inläggare hade verkligen upplevt att en häst fått panik, men i övrigt var det tunnsått med panikslagna hästar. Vi stoppar in hästar i små transporter, binder fast dom både här och där osv utan att dom får panik! En häst kan bli fundersam, orolig eller rädd men drabbas sällan av panik. Och när det händer, beror det oftast på våra egna tillkortakommanden.

Om din syn på hästar överensstämmer med andras, upprepar jag ... "I så fall undrar jag hur andras hästar är i huvudet".
Vad är det för fel på dom, om man, som du påstår, inte kan gå mellan parkerade bilar, utan att dom skall "drabbas av panik" och sparka på bilarna?

Om du skulle ha rätt, skulle jag hålla med Elajten, nämligen att hästar har inte på vägarna att göra. Men jag anser inte, att du har rätt.

Ovan är min uppfattning och inga "sanningar"!
LIA

Eftersom du är en van bilförare, måste jag missförstå dig, men det jag citerat ur dina inlägg, stämmer dåligt med verkligheten. Kan du förklara?

Att man, som du skriver, kör med kalkylerade risker, håller jag med om. Förresten, jag håller med om alltihop i ditt inlägg!
Därför blir citaten ännu mer svårbegripliga. ;)

LIA

Senast ändrad:

Vad vi gör med träning är att vi höjer retningströskeln för beteendena vi tar inte bort dem. Dvs vad som helst kan fortvarande hända men det händer inte lika lätt.
PL

Och sen är det ju en sak att träna hästen för att inte vara rädd för bilar och trafik, den kan fortfarande bli rädd för andra saker. Jag skulle säga att min häst t ex är så trafiksäker en häst kan bli, det kan åka en buss precis förbi honom utan att han blinkar. MEN det kan fortfarande hoppa upp en fågel ur diket som han hoppar till för, eftersom den kommer plötsligt, och då är ju risken stor att han hoppar rakt ut i körbanan. Kör det då en bilist där som inte har koll kommer han att hoppa rakt in i den.

Ja, men vi gör mer än bara höjer retningströsklar. Vi anpassar också hästen till det moderna samhället. Eller borde i alla fall göra, fr a om vi vidgar begreppet "träning".
Introducerar t ex bilar såsom något naturligt i hästens tillvaro. Går jag mellan stora stenar, finns ingen anledning för en häst att börja sparka på dom. Detsamma gäller mellan parkerade bilar, enligt mitt sätt att se det.
Jag skulle kunna gå omkring hela dagen med mina hästar på storköpets parkering och trängas med bilar utan problem. Deras instinkt säger inte: "bilar är farliga- sparka eller fly"! Den säger snarare: " Här är lugnt och tryggt att knalla runt med min människa- men var är maten?".

Bubbla, att hästen reagerar på en uppflygande fågel är naturligt. Vad som sker momentet efter i hästens huvud, bestämmer om den ska hoppa ut i vägen eller inte. Det kan vi påverka!
Jag säger inte att häst på väg är riskfritt, det är en levande varelse och som sådan inte helt förutsägbar. Men man kan, med rätt inställning och kunskap, minimera riskerna. Liksom vi kan göra det även för oss själva, där vi sitter bakom ratten. Det dör fler människor än hästar i trafiken.

LIA

Bubbla Kör det då en bilist där som inte har koll kommer han att hoppa rakt in i den.[/QUOTE skrev:
Vadå som inte har koll?? Om en häst plötsligt bara hoppar rätt ut i trafiken kan ingen i världen hinna reagera om de inte kör i 10km/h och skulle alla köra så sakta så hade sveriges vägnät havererat.
Tror nog det är mer hästföraren som inte har koll på potentiella "faror" för hästen.

Elajten skrev:
På vägar som bilar ska köra på ska man fan inte behöva ta en risk för att det KAN finnas en häst där, är hästen ett riskmoment så ska den INTE finnas i trafiken. Den som kom på detta måste vara en helidiot. fattar inte hur man bara kan resonera så.
Grejen är att det handlar om traditioner. Hästar var från början det färdmedel som fanns på vägarna. I och med detta har lagstiftningen liksom "legat kvar" och hästar har till viss del en särställning bland våra "husdjur". De ses nog mer som bruksdjur i lagstiftningen fortfarande. Det är med andra ord ingen helidiot som kommit på det, snarare ansågs nog bilar vara det som "inkränktade" på HÄSTENS domäner när de kom på vägarna.

Ja precis så är det och därför anser jag att det är fel att ha dom itarfik vilket jag försökt påpeka men då fått svaret att hästen är oskyldig och att det är blisternas fel och att bilar ska visa hänsyn till alla men tydligen inte hästar osv....

Jag ser inget fel alls att ha hästen i trafik, för som det ser ut nu byggs hästar och stall in mer och mer. Skulle vi gå på din linje innebär det att hästen inte skulle kunna ridas ut alls, men det är ett djur som kräver rörelse för att må bra och lagen är gammal iofs men ändå gångbar.

Jag vet att du drog upp vilt mot häst, och anförde att hästen hade en ägare. Jovisst men det har egentligen vilda djur också, speciellt med tanke på hur hej vilt det diskuteras om allemansrätten mellan varven. Djur ingår i allemansrätten så därför har dom en massa ägare, hästen har iofs inte flera ägare i allmänhet men är likväl ett djur i frihet.

Vilda djur stängslas in med staket, det lyckas inte alltid och sen är olycka framme. Även häst stänglsa in med staket, även häst händer det ibland att hästar kommer lösa trots staket. Många gånger är det tom så att andra människor faktiskt har ordnat så att hästen kommit lös, att det likställs som en vilt olycka tycker jag är fullt jämförbart.

Du som bilist vill inte ta ansvar för att du kanske kör på en häst, men precis på samma sätt vill inte hästägaren påta sig ansvaret att betala för att du kört på dennes häst. Lagen är gammal i detta fall, den utgår ifrån att bilisten skall framföra sitt fordon på ett sådant sätt att de kan stanna närhelst det krävs. Visst kan det kännas orättvist i vissa lägen, det håller jag med oom. Själv hade jag kanske inte blivit så glad om en häst hade sparkat på min parkerade bil, samtidigt kan man titta på hur händelsen gick till och utifrån det bedöma om jag skall betala eller om hästägaren har varit vårdslös.

Här är försäkringsbolag bra att ha, man lämnar in skadeanmälan precis som man gör när man har krockat men en annan bil. Sen får de helt enkelt göra en bedömning om det är rätt eller fel, men i de flesta fall får man som bilägare betala även om jag har beskådat ett motsatt fall på nära håll.

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar