Sv: Hästen lös och gör skador?
Duvan skrev:
Jag har svårt att förstå din ilska. Om alla beter sig vettigt i trafiken sker inga allvarliga skador mellan häst och bil. Visst kan det bli plåtskador vid olyckliga omständigheter, men det händer dagligen även utan hästar. Hur många har inte blivit påkörda på parkeringsplats t.ex? Hur många har då fått reda på vem det var? Vem har fått stå för kostnaden i slutänden?
Hästägare finner inget nöje att vara i trafiken bland bilar, men ibland behövs det för transportsträckor. Man ger sig inte ut på en häst man inte tror sig om att kunna hantera, så beter sig bilister vettigt funkar det också. Lösa hästar önskar sig ingen ägare, så du kan vara lugn för att det inte sker frivilligt. Tack och lov syns de ofta på långt håll, och kommer inte upp som gubben i lådan ur dikena som älgar, utan följer vägen. För sådana hinder är du som bilist skyldig att kunna stanna, kan du inte det har du kört för fort eller vårdslöst.
Jag har haft körkort i mer än 20 år och haft ratten till yrke, dvs mycket tid på vägen. Jag har aldrig sett hästar som ett problem i trafiken, utan det är alla hetsporrar som ska fram till varje pris. Jag har heller inga problem med de som tankar bromsolja, förr eller senare kommer man om. I regel tappar man inte ens en minut i tid dit man ska, så varför tappa humöret?
Mvh,
Duvan
min irritation är på grund utav att lagen angående detta är lite luddigt utformad...jag anser inte att den är rättvis för båda parter.
Jag själv kör så lungt man bara kan och så långt ifrån hästen man kan när jag passerar. Men jag menar detta som någon nämnde att en snut hade sagt att om en häst sparkar in sidan på en parkerad bil så är det bilens fel för då skulle den vara felparkerad. Varför?? vad är det som säger att bilen är felparkerad? Det är väl hästens fel för att den ger sig på en oskyldig bil. Det är ju precis som om jag skulle slå till någon bara för att den personen tittar på mig eller befinner sig 1 meter ifrån mig. det har jag ingen rätt till. Eller är den personen felparkerad då med?
Som t.ex en gång såg jag en tjej max 12 år gammal komma på en jumbo häst nere på videdal i Malmö. Närmsta stall/ridbana var Jägersro och det är 3.5km därifrån. Vad hade den hästen på cykelstigarna nere på videdal att göra??? Inget alls. och sen tycker jag inte att personer på 12 år ska få framföra en häst i trafiken. Jag har heller inga problem med hästar i trafiken. De enda jag har problem med i trafiken är fol som kör i 40 på 70 vägar som är snustorra, eller inte använder ljus/blinkers eller bromsar in 500meter innan de ska svänga och krypkör fram till svängen eller såna som ska köra om på smala vägar med mötande trafik. Jag har ännu inte haft problem med någon häst i trafiken men det jag retar upp mig på är att hästens försäkring inte går in ifall den skadar min bil utan att jag ske behöva betala självrisk. Det är en dum lag. Den som orsakar skadan ska också betala tycker jag.
Youma: Vad ska jag in på
www.dodgetalk.com att göra?
Mia_R: Du skrev: "En häst är inget motorfordon och det krävs inget körkort för att cykla i trafiken heller."
Nej det krävs inte körkort för cykel men sen å andra sidan väger inte en cykel 400-800kg, den är inte flyktbenägen, blir inte skrämd för saker samt att den sparkar inte in sidor på bilar. Där har du skillnaden.
Du skrev även detta: "Du är enligt lag skyldig att hjälpa ett ekipage om de har problem, även om det inte hänt någon olycka."
För det första så kan du länka till den lagen innan jag tror dig då min körskola ej har lärt ut detta. För det andra så skulle ju sifåall väggrenar vara smockfulla med bilar så fort någon stannat då eftersom man var skyldig til detta, då måste alla som passerar stanna och då blir det stopp. Och sen för den delen, varför nämner du "problem"?
Du säger att jag är skyldig till att stanna om ett ekipage har problem? Vart har du fått problem ifrån? Vad jag vet så har mina svar i tråden handlat om att lagen är dum att hästen går fri och bilisten får pröjsa för allt oavsett vems fel det är. Om en häst sparkar till en passerarnde bil eller blir skrämd och flippar ur hur försiktig bilisten än är och kvaddar bilen så lär ju bilisten stanna för att reda ut detta samt få ersättning för skador.
Och sen tycker jag så här med att om en bilist gör ALLT i hans makt för att vara så MAXIMALT försiktig man kan vara vid passage av en häst på vägen och hästen likt förbannat flippar ur och kvaddar bilen så tycker jag inte att det är bilistens fel. För då hör hästen för det första inte hemma i trafiken, för det andra har bilisten gjort allt i hans makt, och han ska ej behöva köra en kanske flera mil lång omväg bara för att det finns en häst på vägen. Hästen äger inte vägen.
Sen att det finns andra idioter som kör som fan gillar inte jag heller.