Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

är det inte så att hästar räknas som vilt bland bilar? iallafall är det så ute på vägarna....
stog en artikel om sånt här i aftonbladet för nåt tag sen vill jag minnas... och där skrevs det att överlag döms alla olyckor med häst och bil inblandade till hästens/ryttarens fördel.. gällde dock inte om det kunde bevisas att ryttaren gjort en väldigt oaktsam övergång eller liknande...
som bilist får man ju inte ens köra om en häst på väg om man inte är helt säker på att hästen är lugn.. alltså borde det i vilket fall bli bilistens fel... man ska ju alltid ta hänsyn till möjliga eventuella hinder eller vad det nu heter... därför som föraren oftast döms vid olyckor med fotgängare inblandade också...

Elajten skrev:
På vägar som bilar ska köra på ska man fan inte behöva ta en risk för att det KAN finnas en häst där, är hästen ett riskmoment så ska den INTE finnas i trafiken. Den som kom på detta måste vara en helidiot. fattar inte hur man bara kan resonera så.

*skrattar* jo alltså regeln är från den tiden då HÄSTEN var det viktigaste färdmedlet, så visst e regeln gammal... Men sen har den även fått vara kvar iom att det är en "oskyddad trafikant" lixom en cyklist är... Och iom att en häst är just "flyktbenägen" och vid fara kan bete sej i stort sett hur som helst så är det aldrig hästens fel..

Kan i "principsak" hålla med dej, man ska inte ta ut en oerfaren/"nipprig" häst på hårt trafikerad väg, men som sagt det är mer min egen självbevarelsedrift som skulle stoppa mej i ett sånt läge då jag inte vill hamna i en sån situation att jag inte vet vad min häst tänker göra... Men det är IAF bilens fel...

:rofl:

Liten kuriosa, var idag inne på Strandvägen i Stockholm. Inte inte ovanlig syn här är, bilar i massor även spårvagn fast då under vår sommar och höst. Mitt i hela smeten kommer hästar spatserande efter Strandvägen, detta är inga undantag utan en vanlig syn runt detta område. Och de får inte rida någonannastans än på vägen, vissa sträckor är avsatt för ridning annars gäller vägen balnd alla bilar. Det är inte tillåtet att rida på gång eller cykelväg.

Boj skrev:
Det kan knappast räknas som vårdslöst att leda hästen efter en väg där det står parkerade bilar, däremot skulle det ses som vårdslöst om du gick in mellan bilarna med hästen.

Är YTTERST osäker om de ens då räknas som vårdslöst...
Det kan ju faktiskt vara så att man MÅSTE passera mellan två parkerade bilar. Jag betvivlar ju att nån leder en häst mellan parkerade bilar och "vill" att en häst ska skada dem...
Det är därför jag menar att det nog är väldigt svårt att få det till vårdslöshet oavsett...

corzette skrev:
Och iom att en häst är just "flyktbenägen" och vid fara kan bete sej i stort sett hur som helst så är det aldrig hästens fel..

Inte det??? För det första så ska gamla sketna lagar förnyas och ändras tycker jag. Man kan inte styra ett modernt land med lagar från 1800-frösihjäl....

För det andra eftersom hästen är just flyktbenägen så ska den INTE ut i trafiken att göra. Vad gör du om den går förbi en unge och kickar den i huvet så den avlider? Är det ungens fel då??

man ska INTE behöva ta flera mil omvägar bara för att det finns en häst ute på vägar avsedda för bilar för att den KAN få för sig nåt. Det är bara så helidiotiskt att säga det.

Den lagen är lika idiotisk som den att tjuven som glattar på din trappa när han rånar dig på natten och bryter ett ben går fri och du får för det.

Var realistisk människa. Bara för att hästar fanns först eller är djur så har de inte all rätt at göra hur de vill. Logik går faktiskt före och om man tänker logiskt så har ni enbart fel. 200 år gamla lagar är skit.

För att det skall klassas som vårslöshet, då handlar det om solklara fall. Att jag tog leda hästen mellan parkerde bilar som ett exempel, här bör man nämligen ha väldigt stora torra sockor på fötterna för att få rätt. Men visst kan det finnas situationer som kräver en sådan åtgärd också, och då behöver man inte bekymra sig.

För det andra eftersom hästen är just flyktbenägen så ska den INTE ut i trafiken att göra. Vad gör du om den går förbi en unge och kickar den i huvet så den avlider? Är det ungens fel då??

Då kan man konstatera att någon befinnser sig på fel plats, antingen ungen om den springer ute på vägen eller häst/ryttare som rider på fel plats tex en gångväg.

Boj skrev:
Då kan man konstatera att någon befinnser sig på fel plats, antingen ungen om den springer ute på vägen eller häst/ryttare som rider på fel plats tex en gångväg.

Hur tänker du egentligen?? Nån som befinner sig på fel plats??? Ja hästen/ryttaren isåfall....eller befinner sig bilen på fel plats med??? Hästar har inte bromsar, lysen, airbag, tuta osv...då ska de inte vara i trafiken heller. Särskilt inte om de är flyktbenägna..kan ju vem somhelst räkna ut

TVÅ gånger har mina hästar blivit påkörda av idioter till bilförare, ena gången med dödlig utgång.Ingen av hästarna gjorde ngt konstigt, gick rakt fram ändå kör den ene idioten rätt in i röven på hästen. Hade inga som helst problem med försäkringsbolag eller polis, hur mkt föraren gormade och bar sig åt. Fick höra att en häst i stort sett ALLTID går fri. Så länge den går under ryttare eller vid hand räknas den som fordon med förtur och kommer den lös räknas den som vilt. Polisen sade rätt ut att om en häst går förbi en parkerad bil och sparkar in sidan på den så anses bilen vara "felparkerad". Visst det kan tyckas konstigt men det är en gammal lag sedan hästarna var fordon, och det jag kan tycka är ännu konstigare är hur alla dessa dårar ute i trafiken inte kan visa minsta lilla hänsyn för ryttare. Det är ändå en sport som utövas av så många. Vi hade gärna varit på fotbollsplaner och elljusspår men det får vi ju inte så tyvärr måste vi ju ibland ge oss ut i trafiken.

Det var ren ironi och inget annat.

Om ett barn blir sparkat, får man dra följande slutsats.

1, Barnet springer på fel plats nämligen ute i gatan, här har ju bilarna strikt ansvar även fast du inte vill gå med på det. Och sen springer en osnuten unge här också, tillsammans med en massa labila hästar självklar är det bäddat för en spark i huvet.

2. Hästen befinner sig på en gångväg, slutsats hästen är på fel plats och ägaren/ryttaren får påta sig ansvaret.

patty skrev:
Det är ändå en sport som utövas av så många. Vi hade gärna varit på fotbollsplaner och elljusspår men det får vi ju inte så tyvärr måste vi ju ibland ge oss ut i trafiken.

Sport??? Sen när sportar man i trafiken??? Man kör t.ex inte cross, rally eller Formel 1 i trafiken inte spelar man fotboll eller bowling eller handboll o trafiken heller. Sportar gör man på inhägnat område.

Sen skriver du att en snut påstår att en bil som är parkerad och får sidan insparkad utav en häst, är felparkerad. Hur F*N kan man resonera så j-vla dumt? Hur kan en bil vara felparkerad bara för att en häst demolerar den?? Varför är det alltid alla andras fel men inte hästarnas???

Hatar sveriges sjuka lagar.

Boj: ironi eller inte, hoppas du förstod vart jag ville komma. Tycker sådana här saker är högst allvarliga. bara för att vissa folk kör fort om hästar eller så så ska man inte dra alla bilister över en kant. T.ex det här med att unga skulle vara sämre bilförare och få betala högre försäkringar. Hur sjukt är det? Denna veckan har jag bara retat mig mer och mer på Malmö´s trafik. gubbar å kärringar som ligger i 40km/h på en snustorr 70-väg där man ej kan köra om. Snacka om att hindra trafik och skapa irritation. och idag när jag ocg min sambo skulle med hunden ner till ribban och leka i snön. Jag kör en stor Dodge RAM van. Det är ingen liten bil. Trots det och trots all snö vi har fått här i Malmö nu i två dagar så ska två bilar på varsin väg i närheten av varandra köra om med skymd sikt, i snö, med mötande lastbilar och de lyckas precis klämma sig in. Alla dessa har varit minst 40år och över. Sjukt är det. Själv är jag snart 24 och har haft körkort i 5 år och kör med förstånd och har aldrig krockat i hela mitt liv.

Det är ju tyvärr en sak vad man tycker och en sak vad lagen säger. Men det råder ju var och en fritt att uttrycka sin åsikt till de bestämmande att ändra på lagar. Om man bara snackar händer ingenting.

Om min häst kom lös på grund av min vårdslöshet och skadade annans egendom skulle jag absolut betala skadorna. Däremot finns dt tyvärr en hel del puckon i trafiken. Tror att de flesta med mig skulle välja bort de trafikerade vägarna om de kunde, tyvärr går det inte alltid, ibland måste man rida en bit på dem för att komma tilll skogen eller en bättre väg.

Däremot tycker jag att det är helt uppåt väggarna med det strikta hundägaransvaret när man drar det så långt att om min hund biter en inbrottstjuv kan jag bli skyldig att betala skadestånd till den, eller om någon kommmer och slår min hund i huvudet och den biter den, då får jag ansvaret.

Det spelar fortfarande ingen som helst roll vad du tycker... Lagen säger en sak och det är lagen som gäller, oavsett hur mycket du tycker, gormar och gnäller. Som bilist är du faktiskt dessutom skyldig att stanna och hjälpa ett ekipage om de har problem, följer du inte lagen har DU inget i trafiken att göra!

Elajten skrev:
Sport??? Sen när sportar man i trafiken??? Man kör t.ex inte cross, rally eller Formel 1 i trafiken inte spelar man fotboll eller bowling eller handboll o trafiken heller. Sportar gör man på inhägnat område.

Grattis och välkommen till verkligheten. Du som har så jä..la många åsikter, använd dessa då till att trycka på kommuner och beslutsfattare så de bygger fler ridhus, paddockar ridleder och liknande som vi kan vara på då. Nej fotbollsplaner, ishallar och bandyrinkar ska smällas upp här och där men inte något för Sveriges största tjejsport (mer och mer killar oxå). Få in i din hjärna att vi VILL INTE VARA BLAND BILAR men ibland är det oundvikligt för att ta oss någonstans. Eller ska vi helt enkelt slakta alla hästar, sluta med det vi håller på med bara för att du ska få glida fram i din STORA Dodge RAM van........

Ja det är helt fel det där med att inbrottstjuven får rätt om hunden försvarar...skitdumt.

Hade min sambos häst Etan gjort sig lös och kvaddat bilar eller annan egendom hade jag velat stå för skadorna då. Eftersom hästen är vårt ansvar.

Bubbla, Mia_R och patty... jag kan gärna gnälla på kommuner, men ensam hjälper det inte. Jag tycker att hästar eftersom de är som de är ska ha en egen led som t.ex cyklar får ha och som gångtrafikanter har. På de ställen där det förekommer mycket hästar. Bättre så. Och de gamla förlegad häst vs bil lagarna kan skrotas och göras om mer rättvist. Jag håller inte de galna bilförarna om ryggen men jag vill heller inte att oskyldiga ska få ta smällen för en flyktbenägen häst. Därför tycker jag att hästarna ska få en egen led där de förekommer mest som kanske ute på landet och nära ridskolor som finns i städer. Annars tycker jag inte att hästar har i städer att göra. Städer är inte byggda för hästar.

Dumma lagar bryr jag mig inte om. Och om jag skulle råka ut för detta så skulle media för höra, hästägaren skulle få höra och de som anser att det öär mitt fel skulle överklagas/stämmas om det är så att jag har kört så försiktigt man kan förbi en häst eller haft min bil parkerad och fått sidan insparkad. Vad jag vet så är jag inte skyldig att stanna och hjälpa ett ekipage om det inte är fråga om olycka. Och om det är fråga om olycka så är man säkerligen inblandad själv så det har inte med saken att göra om det är smitningen eller något sådant ni försöker få fram.Jag följer lagar men de flesta borde göras om. Det är idioter som skrivit lagarna. Sånt folk borde inte få ha hand om sådana viktiga saker.

Om ni nu vill ha ridbanor och paddockar och allt det andra så var på kommunen med er eller köp er en gård med mark där ni kan rida. Det är faktiskt inte så himla dyrt med gård. Man kan få en gård lika billigt som en villa eller till och med billigare och då har man stall och mark och hela baletten. men som sagt, ring, maila kommunen o tjata er gula o blå om ridbanor osv...eller håll er till ställen som inte kräver passage i trafiken. Och om nu hästar skulle klassas som fordon så ska de fan besiktigas kontrolleras för trafiksäkerhet), betalas skatt för och ha körkort för. För man ska ha körkort för alla fordon i trafiken förutom vanliga moppar. Men EU-moppe måste ha. Då ska häst med ha. För föraren ska oxå vara trafiksäker inte bara hästen. Till exempel så får jag inte köra en terrängregistrerad fyrhjuling med bromsar lyse och regplåt i trafiken.....men en häst får man konstigt nog..undrar vad som är säkrast att framföra.....dumma sveriges lagar.

För övrigt så har JAG inga problem med hästar i trafiken när jag kör bil och stöter på hästar. Det som jag retat upp mig på i denna tråden är att hästen alltid går fri och att det alltid är bilistens fel.

Tänk på det.

En häst är inget motorfordon och det krävs inget körkort för att cykla i trafiken heller.
Och om jag skulle råka ut för detta så skulle media för höra, hästägaren skulle få höra och de som anser att det öär mitt fel skulle överklagas/stämmas om det är så att jag har kört så försiktigt man kan förbi en häst eller haft min bil parkerad och fått sidan insparkad. Vad jag vet så är jag inte skyldig att stanna och hjälpa ett ekipage om det inte är fråga om olycka.
Du är enligt lag skyldig att hjälpa ett ekipage om de har problem, även om det inte hänt någon olycka. Det är inte så många som känner till den lagen, men den gäller i alla fall. Sen vad det gäller att stämma och överklaga, det finns ingen som skulle ta i din stämning ens med tång, du kommer aldrig så långt som till tinget innan du får avslag på stämningsansökan. :smirk:

Jag har ingen aning om vad du söker på detta forum men kan här tipsa om ett annat forum som jag tror du blir mer nöjd med.

http://www.dodgetalk.com/forums/archive/index.php/f-218.html

Nu var det så att trådskaparen ville veta vad som faktiskt gäller enligt nuvarande lagar, inte vad någon tycker borde gälla.

Sen hur det implementers är ju en annan sak. Min mamma blev exempelvis attackerad av en hund på löplina när hon skulle knacka på ett hus och fråga efter vägen, skadorna dokumenterades av en läkare och polisanmäldes samma dag, men givetvis så ledde det absolut ingestans.

En kompis och hennes häst blev anfallen av tre stycken hundar när hon var ute och red, så att hästen i panik gick omkull och skadade sig (lindrigt dock) det enda som hände var att ägaren blev ålagd att ha hundarna i koppel...

Försäkringarna för häst respektive bil är skrivna runt nuvarande lagar, så även om man rent moraliskt tycker att man är skyldig (exempelvis om hästen sparkar på en bil när man lastar av den vid en tävling) så är försäkringen uppbygd så att hästens försäkring gäller inte, personens som ledde hästen hemförsäkring gäller inte, men däremot den skadade bilens försäkring gäller.
Sen är det up till en själv om man vill betala för bilens självrisk.

Sen tycker jag att det är hyfsat självklart att det inte är strikt ägaransvar för all boskap (+ hästar... de går i hage iaf
:p ) i med att kan de smita ut vid en olycka (skrämda och går genom staketet) eller externa omständigheter (träd faller omkull på staket, etc) . I såna fall beter sig djuren som vilket vilt som helst- och det ska bilisterna kunna hantera.

Ps. Hästar har funnits på våra vägar och i trafiken i 800 hundra år och mer - bilen har funnits här i 100 år. Jag tycker nykomlingarna ska visa lite respekt för sina förfäder...

Jag har svårt att förstå din ilska. Om alla beter sig vettigt i trafiken sker inga allvarliga skador mellan häst och bil. Visst kan det bli plåtskador vid olyckliga omständigheter, men det händer dagligen även utan hästar. Hur många har inte blivit påkörda på parkeringsplats t.ex? Hur många har då fått reda på vem det var? Vem har fått stå för kostnaden i slutänden?

Hästägare finner inget nöje att vara i trafiken bland bilar, men ibland behövs det för transportsträckor. Man ger sig inte ut på en häst man inte tror sig om att kunna hantera, så beter sig bilister vettigt funkar det också. Lösa hästar önskar sig ingen ägare, så du kan vara lugn för att det inte sker frivilligt. Tack och lov syns de ofta på långt håll, och kommer inte upp som gubben i lådan ur dikena som älgar, utan följer vägen. För sådana hinder är du som bilist skyldig att kunna stanna, kan du inte det har du kört för fort eller vårdslöst.

Jag har haft körkort i mer än 20 år och haft ratten till yrke, dvs mycket tid på vägen. Jag har aldrig sett hästar som ett problem i trafiken, utan det är alla hetsporrar som ska fram till varje pris. Jag har heller inga problem med de som tankar bromsolja, förr eller senare kommer man om. I regel tappar man inte ens en minut i tid dit man ska, så varför tappa humöret?

Mvh,
Duvan

Duvan skrev:
Jag har svårt att förstå din ilska. Om alla beter sig vettigt i trafiken sker inga allvarliga skador mellan häst och bil. Visst kan det bli plåtskador vid olyckliga omständigheter, men det händer dagligen även utan hästar. Hur många har inte blivit påkörda på parkeringsplats t.ex? Hur många har då fått reda på vem det var? Vem har fått stå för kostnaden i slutänden?

Hästägare finner inget nöje att vara i trafiken bland bilar, men ibland behövs det för transportsträckor. Man ger sig inte ut på en häst man inte tror sig om att kunna hantera, så beter sig bilister vettigt funkar det också. Lösa hästar önskar sig ingen ägare, så du kan vara lugn för att det inte sker frivilligt. Tack och lov syns de ofta på långt håll, och kommer inte upp som gubben i lådan ur dikena som älgar, utan följer vägen. För sådana hinder är du som bilist skyldig att kunna stanna, kan du inte det har du kört för fort eller vårdslöst.

Jag har haft körkort i mer än 20 år och haft ratten till yrke, dvs mycket tid på vägen. Jag har aldrig sett hästar som ett problem i trafiken, utan det är alla hetsporrar som ska fram till varje pris. Jag har heller inga problem med de som tankar bromsolja, förr eller senare kommer man om. I regel tappar man inte ens en minut i tid dit man ska, så varför tappa humöret?

Mvh,
Duvan

min irritation är på grund utav att lagen angående detta är lite luddigt utformad...jag anser inte att den är rättvis för båda parter.

Jag själv kör så lungt man bara kan och så långt ifrån hästen man kan när jag passerar. Men jag menar detta som någon nämnde att en snut hade sagt att om en häst sparkar in sidan på en parkerad bil så är det bilens fel för då skulle den vara felparkerad. Varför?? vad är det som säger att bilen är felparkerad? Det är väl hästens fel för att den ger sig på en oskyldig bil. Det är ju precis som om jag skulle slå till någon bara för att den personen tittar på mig eller befinner sig 1 meter ifrån mig. det har jag ingen rätt till. Eller är den personen felparkerad då med?

Som t.ex en gång såg jag en tjej max 12 år gammal komma på en jumbo häst nere på videdal i Malmö. Närmsta stall/ridbana var Jägersro och det är 3.5km därifrån. Vad hade den hästen på cykelstigarna nere på videdal att göra??? Inget alls. och sen tycker jag inte att personer på 12 år ska få framföra en häst i trafiken. Jag har heller inga problem med hästar i trafiken. De enda jag har problem med i trafiken är fol som kör i 40 på 70 vägar som är snustorra, eller inte använder ljus/blinkers eller bromsar in 500meter innan de ska svänga och krypkör fram till svängen eller såna som ska köra om på smala vägar med mötande trafik. Jag har ännu inte haft problem med någon häst i trafiken men det jag retar upp mig på är att hästens försäkring inte går in ifall den skadar min bil utan att jag ske behöva betala självrisk. Det är en dum lag. Den som orsakar skadan ska också betala tycker jag.

Youma: Vad ska jag in på www.dodgetalk.com att göra?

Mia_R: Du skrev: "En häst är inget motorfordon och det krävs inget körkort för att cykla i trafiken heller."

Nej det krävs inte körkort för cykel men sen å andra sidan väger inte en cykel 400-800kg, den är inte flyktbenägen, blir inte skrämd för saker samt att den sparkar inte in sidor på bilar. Där har du skillnaden.

Du skrev även detta: "Du är enligt lag skyldig att hjälpa ett ekipage om de har problem, även om det inte hänt någon olycka."

För det första så kan du länka till den lagen innan jag tror dig då min körskola ej har lärt ut detta. För det andra så skulle ju sifåall väggrenar vara smockfulla med bilar så fort någon stannat då eftersom man var skyldig til detta, då måste alla som passerar stanna och då blir det stopp. Och sen för den delen, varför nämner du "problem"?

Du säger att jag är skyldig till att stanna om ett ekipage har problem? Vart har du fått problem ifrån? Vad jag vet så har mina svar i tråden handlat om att lagen är dum att hästen går fri och bilisten får pröjsa för allt oavsett vems fel det är. Om en häst sparkar till en passerarnde bil eller blir skrämd och flippar ur hur försiktig bilisten än är och kvaddar bilen så lär ju bilisten stanna för att reda ut detta samt få ersättning för skador.

Och sen tycker jag så här med att om en bilist gör ALLT i hans makt för att vara så MAXIMALT försiktig man kan vara vid passage av en häst på vägen och hästen likt förbannat flippar ur och kvaddar bilen så tycker jag inte att det är bilistens fel. För då hör hästen för det första inte hemma i trafiken, för det andra har bilisten gjort allt i hans makt, och han ska ej behöva köra en kanske flera mil lång omväg bara för att det finns en häst på vägen. Hästen äger inte vägen.

Sen att det finns andra idioter som kör som fan gillar inte jag heller.

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar