Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

när min häst rymde i somras och blev påkörd var det bilistens fel och hon fick inte ut något på sin försäkring och skulle väl betalt vet.räkningarna med, men vi orkade inte dra upp det med henne.

Glimfeather skrev:
när min häst rymde i somras och blev påkörd var det bilistens fel och hon fick inte ut något på sin försäkring och skulle väl betalt vet.räkningarna med, men vi orkade inte dra upp det med henne.

Hur kan det vara bilistens fel om din häst rymmer??? Var det bilisten som gjorde så att den rymde eller?

Måste du gorma och leva om så mycket i nästan varenda inlägg du skriver och dessutom tjata om samma sak om och om igen.

Lagarna ser ut som de gör och de gäller tills de ändras.

När jag tog körkort fick jag i alla fall lära mig att man inte skulle köra fortare än att man kunde stanna innan varje förutsebart hinder.
Hästar kan bete sig väldigt konstigt i trafiken vilket gör att man som bilist måste vara väldigt försiktig när man passerar. Händer något så har man inte varit försiktig nog.

Gunnar skrev:
Måste du gorma och leva om så mycket i nästan varenda inlägg du skriver och dessutom tjata om samma sak om och om igen.

Lagarna ser ut som de gör och de gäller tills de ändras.

När jag tog körkort fick jag i alla fall lära mig att man inte skulle köra fortare än att man kunde stanna innan varje förutsebart hinder.
Hästar kan bete sig väldigt konstigt i trafiken vilket gör att man som bilist måste vara väldigt försiktig när man passerar. Händer något så har man inte varit försiktig nog.

Gormar inte.....Det som irriterar mig är att så många tycker att dessa lagarna är ok och bra. Och det ska man inte göra bara för att man älskar djuret. man måste vara realistisk. Och sen när är det förbjudet att säga vad man vill? Jag skriker inte, jag skriver inga olagliga saker och jag hotar ingen.

Jag har också lärt mig att inte köra fortare än man kan stanna för hinder. Men eftersom den personen skrev att det var bilistens fel, hade bilisten kört för fort då? Detta framgår ju inte av texten.

Sen säger du att hästar kan bete sig konstigt i trafiken?!. Tycker ni själva att det låter smart eller logiskt (lag eller inte) att ta ut hästar i trafiken när de kan bete sig konstigt? Man kan ju aldrig veta ifall hästen för för sig en impulsiv grej eller inte. Allt verkar
ju kunna skrämma hästar. Jag tycker inte att motorfordon och djur, varesig det är katter, hästar, påfåglar, blåvalar eller annat, går ihopa. Man ska inte blanda djur och bilar. Blir inte bra.

Senast ändrad av en moderator:

hmm enligt min karl så är alla bil förare idioter tills motsatsen bevisats, detta har han konstaterat efter cirka 4 år i stockholms trafiken så frågan e vilket som e värst, stirriga hästar eller folk som pluggat in körkortet för 10-20 år sen å inte minns ett smack :cool:

Elajten skrev:
Hur kan det vara bilistens fel om din häst rymmer??? Var det bilisten som gjorde så att den rymde eller?

Hon har väl inte påstått att det var bilistens fel att hästen rymde, däremot var det bilistens fel att den körde på hästen. Detsamma gäller vid viltolyckor....

Duvan skrev:
Hon har väl inte påstått att det var bilistens fel att hästen rymde, däremot var det bilistens fel att den körde på hästen. Detsamma gäller vid viltolyckor....

men om hästen dundrat ut framför bilen från sidan av vägen då hinner ingen i världen reagera även om du så bara kör i 30km/h.

Hästen har tydligen sprungit på bilen eller varit oaktsam för sig egen säkerhet då är det hästens fel. Om en unge springer ut framför en bil så bilen inte hinner reagera och ungen blir påkörd är det då bilens fel att ungen inte tittat sig för och gör en sådan dum sak?

Alana: Bara för att det finns många idioter i trafiken så är inte alla idioter. Det finns många bra förare. Något som inte skulle funnits i trafiken är gamla gubbar och kärringar som verkligen inte kan köra bil. Det är inte det att man ska kunna framföra bilen utan att krocka, man ska köra säkert också, även för andra förare inte bara sig själva. Detta gör oftast inte gubbar och kärringar. bara för att jag är ung så behöver jag inte vara ovetande om saker och ting eller ha dålig kunskap.

Elajten skrev:
men om hästen dundrat ut framför bilen från sidan av vägen då hinner ingen i världen reagera även om du så bara kör i 30km/h.

Hästen har tydligen sprungit på bilen eller varit oaktsam för sig egen säkerhet då är det hästens fel. Om en unge springer ut framför en bil så bilen inte hinner reagera och ungen blir påkörd är det då bilens fel att ungen inte tittat sig för och gör en sådan dum sak?

kör du på en unge eller en fotgängare blir du troligtvis fälld för vårdlöshet i trafik ja.
du som bilförare måste kunna räkna ut att ungen KANSKE kommer att springa in under bilen och du måste köra så långstamt att du hinner stanna!

_ox_ skrev:
Det är bilägarens ansvar.

Var med om en kompis häst som slet sig och sprang rätt på en bil. Bilägaren fick betala bilskadorna (bilen var helt ny, han kom direkt från bilfirman. Han var INTE glad.) Hästen klarade sig utan några skador som tur var.

Det är samma sak om du rider och hästen sparkar på förbipasserande bil.

Samma sak hände min kompis när jag var med henne till stallet. En häst slet sig ur hagen och sprang ut på vägen. Första bilen nitade och bilen bakom körde in i den. Han som körde hade alldeles för hög fart och pratade i mobiltelefon. Försökte få det till att det var min kompis fel pga av hästen.
Men det är bilägaren som får stå för det själv då denne måste ha 100% uppmärksamhet på omgivningen kring vägen. Samma sak som om man rider och hästen sparkar på omkörande bil. Man måste hålla tillräckligt avstånd samt köra på ett sätt som inte kan orsaka olycka.

Senast ändrad:

Men snälla du. Det kan aldrig vara hästens fel!
Det är ju samma sak om du kör på ett rådjur eller en älg. Du måste alltid vara beredd på att det KAN komma djur eller barn på vägen.

Klart att det är bilistens fel om denne kör på en människa eller djur! Oskyddade trafikanter... :smirk:

Elajten skrev:

Kör du tillräckligt sakta hinner du se hästen vid sidan av vägen innan den faktiskt kommer upp på körbanan.

Ett barn eller djur kan inte göras ansvarig för sina handlingar i trafiken. Som bilist har du utbildning som gör att du ska kunna förutse faror och därmed anpassa din körning därefter. Således hålls du ansvarig för ditt eget beteende - inte barnets eller hästens.

Alana: Bara för att det finns många idioter i trafiken så är inte alla idioter. Det finns många bra förare. Något som inte skulle funnits i trafiken är gamla gubbar och kärringar som verkligen inte kan köra bil. Det är inte det att man ska kunna framföra bilen utan att krocka, man ska köra säkert också, även för andra förare inte bara sig själva. Detta gör oftast inte gubbar och kärringar. bara för att jag är ung så behöver jag inte vara ovetande om saker och ting eller ha dålig kunskap.

Det räcker alldeles utmärkt att köra så att man inte krockar eller orsakar olycka. Det är bara på motorväg det finns en undre gräns för hastigheten, i övrigt får man köra så sakta man vill. Problemen ute på vägarna är inte de som inte hittar gaspedalen, utan de som retar upp sig och därmed börjar köra omdömeslöst. Och du har rätt - det har inget med ålder att göra. Det går utmärkt att börja sin bana med att köra vettigt och fortsätta genom hela livet, och med erfarenhet förbättras din körning hela tiden. Tyvärr kan man vara en idiot bakom ratten hela livet också. Sedan när kroppens funktioner försämras får man sänka hastigheten för att köra säkert, och det är strålande när "gubbar och kärringar" gör det. Att det sedan retar gallfeber på dig går ut över säkerheten, men det är ett problem DU måste lösa för det är DIN ilska som försämrar DIN körning. "Gubbarna och kärringarna" har lika stor rätt att vistas på vägen som du, och de följer lagar och regler även om de håller ett tempo som inte passar dig.

Visst kan man tycka att lagar är tokiga.
... men vi måste följa dem i alla fall.

När lagen om biltrafik skrevs ansågs det som "farlig" verksamhet.
Man är ,som du läst här, ansvarig för alla skador mot personer, människor och djur.

Enda undantaget är gentemot hundar eftersom det finns en liknande lag för hundar. Hundägaren är också strikt ansvarig för allt hunden gör. Att ha hundar ansågs också som farlig verksamhet för typ 100 år sedan när hundlagen och billagen kom till.

Det blir en lite knepig situation om en hund och en bil ´kolliderar.

Men nu gällde det hästar...man är inte ansvarig för det som hästen gör om man inte är vårdslös. Vårdslös är tex om man har ett värdelöst staket och hästen rymmer upprepade gånger utan att man reparerar staketet. Första gången är det en "olyckshändelse" men om man inte gör någonting åt det är man vårdslös. Om hästen då kommer ut måste man betala.

Om du som hund-, hästägare eller privatperson krävs på ersättning skall du alltid kontakta ditt hemförsäkringsbolag. De utreder om du är ersättningsskyldig, är du det betalar bolaget skadeståndet. Är du inte skyldig skall varken du eller bolaget betala.
Om du är ersättningsskyldig skall du betala din självrisk (ca 1500 kr).
Är du inte ersättningsskyldig behöver du inte betala en krona.
Du betalar ingenting för att bolaget utreder...
Bra va?!

Kom alltså ihåg att alltid kontakta ditt försäkringsbolag för HEMförsäkringen.. Du måste så klart se till att ha en hemförsäkring. Det är superviktigt! Inte minnst för att du har en ansvarsförsäkring automatiskt.

Det vore väl bra om vissa bilförare (from hell :devil: ) kunde fatta att man inte kan köra om en häst med samma avstånd som till en moppe... Man upphör inte att förvånas...ser ofta skadeanmälningar där biliste kört upp precis bakom en häst och sedan blivit förvånade över att de fårr en spark i framskärmen.... :eek:

/Skadereglerare....

Det kan knappast räknas som vårdslöst att leda hästen efter en väg där det står parkerade bilar, däremot skulle det ses som vårdslöst om du gick in mellan bilarna med hästen.
Kan du förklara hur det i sig skulle vara vårdslöst?
Om man hanterar sin häst med omdöme, baserat på sin egen och hästens förutsättningar, kan det väl knappast anses vårdslöst, ens om man tog en promenad in på NK med kusen? Dom har väl inga "häst-förbuds-skyltar"? :)

LIA

Jag blir nästan rädd av ditt resonemang!!
Det kan väl aldrig vara ett BARNS fel om det blir påkört? Varje gång man väljer att sätta sig bakom ratten tar man ett stort ansvar - ett ansvar att visa hänsyn till omgivningen och att alltid vara beredd på olika situationer som kan uppstå. Som vuxen körkortsinnehavare kan man inte resonera på annat sätt.

Kör du tillräckligt sakta hinner du se hästen vid sidan av vägen innan den faktiskt kommer upp på körbanan.
Föga realistiskt!
Det räcker alldeles utmärkt att köra så att man inte krockar eller orsakar olycka.
Den uppgiften är omöjlig! Kör du bil? :confused:

En historia ut verkligheten: För många år sedan körde jag på en landsväg strax utanför Stockholm. På en lång raka kommer en mötande lastbil, en bit bort. Till vänster om mig hålls en kusk och tränar med en travare och har en handhäst. Handhästen sliter sig och springer upp mot vägen, något som föraren i lastbilen inte kunde se, eftersom han skymdes av en skogsdunge. Jag kör då slalom på vägen och blinkar med helljusen. Chaffisen fattar galoppen ( :) ) bromsar kraftigt, och klarar hästen, varpå jag kan stanna och ta hand om den. Den hästen hade blivit mosad, om ingen kunnat varna lastbilsföraren, vilken var helt chanslös i situationen.

Vilken hastighet ska man maximalt hålla, för att klara en situation som i exemplet ovan? 20-30 km/h? Skulle detta enligt din uppfattning vara maxfarten på nästan hela landets vägnät, undantaget "stängslade" vägar?
Årligen påkörs tiotusentals djur bara i Sverige, vilket visar att det är svårt att undvika den typen av olyckor. Om vi inte ska gå ner till 30 km/h i maxfart! Vi(!) som kört på djur, behöver inte vara vare sig idioter eller fartdårar. Man kan faktiskt få en älg över motorhuven även i 40 km/h, vilket hänt mig. Älgen klarade sig dock.

Förstår Elajten:s frustration. Trafiken idag är en komplex apparat, som har sin regler för att kunna fungera. Avviker man från dom reglerna, blir man en fara för sig själv och för andra. Problemet är, att denna trafik ska samsas med varelser "utanför" trafikmekaniken, och det är då problem och tolkningar uppstår. I det läget har trafiken inte tolkningsföreträde, om man säger så.

Konflikt bil/häst!?
Fick en gång i tiden lära mig, att det var hästens (hästförarens) fel om bilen stod parkerad, medan det var bilförarens om bilen rörde sig eller just stannat. Förenklat! Såvitt jag vet, gäller det väl fortfarande?

LIA

Oh ja, jag kör bil. Rätt mycket dessutom, och förr om åren hade jag till yrke att sitta bakom en ratt.

Naturligtvis kör de flesta bilister med kalkylerade risker, sådan ser verkligheten ut. Det fråntar dock inte bilisten ansvar om det händer något.

Som när jag är ute och kör; det är skog på bägge sidor om vägen och jag kan inte stanna/väja för älgar om jag kör fortare än 50. Trots det kör jag lagstagade 90 eftersom det är dagtid = kalkylerad risk. Skulle nu en älg trots allt hoppa upp mitt framför bilen så att jag krockar är ansvaret mitt - jag hade kunnat undvika det hela genom att anpassa hastigheten efter sikten.

Naturligtvis händer svåra olyckor som ingen kan undvika, men inte särskilt många om man jämför med de som lätt kunnat undvikas genom att köra vettigt och med eftertanke. Anpassar man hastighet efter sikt, väglag, terräng och annat som kan påverka råkar man inte ut för speciellt många olyckor.

Att man får betala självrisk tycker jag inte är horribelt heller. Om jag blir bestulen på saker får jag ut på försäkringen minus självrisken. Det är inte mitt fel, men drabbar mig. Om jag absolut inte vill betala självrisk som trafikant, ska jag se till att hålla mig undan från att köra motorfordon. Allt annat är en kalkylerad risk.

Mvh,
Duvan

Om hästen sliter sig, rymmer ur hage el liknande så räknas det som vilt olycka och även om det inte är förarens FEL så går det på hans självrisk då han inte ska köra fortare än att det går att stanna.

Elajten skrev:
På vägar som bilar ska köra på ska man fan inte behöva ta en risk för att det KAN finnas en häst där, är hästen ett riskmoment så ska den INTE finnas i trafiken. Den som kom på detta måste vara en helidiot. fattar inte hur man bara kan resonera så.

Om du menar de vägar som enbart är avsedda för biltrafik har du förstås rätt. Om man rider på motorväg eller motortrafikled är det nog svårt att komma ifrån att man varit vårdslös och kan bli ersättningsskyldig om det händer en olycka. Där finns ju ofta viltstaket, så det är inte så stor risk att det finns en icke trafiksäker älg efter nästa kurva heller...

Men rent generellt är det ju så att vi har ett vägnät som är avsett för ALLA sorters trafik och där får du nog finna dig i att samsas med traktorer, mopeder, rullskidåkare, inlinesåkare, cyklande barn och en massa annat än bilar. Och nog vore det lite opraktiskt om man förbjöd biltrafik på alla vägar som hästar, barn eller andra "riskmoment" ibland trafikerar?

Om en häst eller ett barn eller annat djur springer ut framför bilen oavsett hur sakta den kör och blir påkörd så vill jag veta hur det kan vara bilistens fel. Man kan ha 1000% uppmärksamhet, men ungen/hästen kan dyka upp från ingenstans, då skulle sveriges bilister tvingas köra på tomgång för att det KAN dyka upp nåt. Om hästen/ungen springer fram från en häck, buske eller annat hinder som gör att föraren inte kan se dom innan det är försent, är det bilistens fel då med??

Om en unge springer rakt ut i trafiken och på så sätt orsakar en olycka så är det ungens fel ja. För annars skulle all trafik tvingas gå ner til tomgångskörning så fort det finns en unge på trottoaren, för alla vet hur impulsiva ungar är. Och skulle en unge springa ut så det blir en olycka, oavsett hur sakta bilisten kör och oavsett hur uppmärksam han är så är det ungens och föräldrarnas fel anser jag. Korkat att anse annat. Föraren har sin utbildning JA, men han kan inte väja för allt. Bara för att oskyddade trafikanter är just oskyddade så betyder det inte att de kan bete sig hur fan som helst. Orsakar de en olycka genom deras egen dumhet så är det också deras fel.

Som LIA skriver så skulle hela sveriges vägnät samt trafik haverera om alla bilister skulle sänka farten för minsta lilla potentiella fara. Det påminner lite om hypokondriker tycker jag.
Ni skriver att bilister ska ta hänsyn till omgivningen? Nu är det så att trafiken är bilarnas värld....det är bilarnas hemmaplan, man tar seden dit man kommer. Blanda bilar och djur är världens korkaste idé. Liksom varför är det aldrig hästen/hästägarens eller barnet/föräldrarnas fel om en olycka inträffar på grund utav barnet/hästen? Är det bara bilisterna som ska ta hänsyn till allt? Ska hästar och ungar få lalla runt som de sjävla tycker utan att ta hänsyn till andra? När jag var lite fick jag lära mig att visa faror respekt och ta hänsyn till farliga grejer. Gäller inte detta längre?
Bilar är farliga för djur och barn, då ska de visa lite respekt med då.

Angående att passera hästar i trafiken så kör jag om sakta utan att tuta eller något alls och jag kör om så långt åt vänster jag kan komma utan att kollidera med något eller köra av vägen. Till saken hör den att jag har en Dodge RAM van och den är ganska bred som alla kanske känner till att amerikanare brukar vara. Men ska jag för den sakens skulle behöva vända då och köra ett helt annat håll bara för att jag kanske inte kan ha 5 meter mellan mig och hästen? Nu bara för att jag har en bred bil så innebär ju inte detta att jag kör om på "moppe-avstånd" eller något sådant utan det är ju ändå en 2-3 meter emellan kanske eller något sådant. men mer kan ju inte jag göra.

Och sen det här med att förrymda hästar ska gå på bilistens självrisk då han ska kunna stanna innan hindret, hur dumt är det? Tänk om det är kolsvart och bilisten har helljus och anpassat hastigheten, det hjälper inte alltid då hästar inte har ljus och reflexer. Eller om det är buskar och annat omkring så man inte hinner eller kan se om en häst dundrar genom en skog och ut på vägen. Man ska ju inte behöva sitta med huvet snurrandes konstant fram och tillbaka i 180°.

Tänk om man har en dyr bil med självrisk på 5-10000kr eller en helt nybyggd eller renoverad bil och kör med den och så orsakar en häst eller en unge en olycka så bilen blir förstörd. Väldigt kul då ju att bilisten alltid ryker på det. Nej fy fan för sveriges sjuka lagar. Det verkar vara en idiot som skrivit allihopa.

Och detta med gubbar å kärringar i trafiken. De skapar irritation på många genom att köbildningar skapas, de är irrationella och farliga i och med att de bromsar och svänger när de är framme de ger inte tecken först. och de ser sig inte för utan de tittar enbart framåt. De visar ingen hänsyn och klarar man inte av att köra bil fortare än 40km/h ska man inte ut på 70-90-110 vägar att göra då. Då kan man hålla sig på 30 och 50 vägar eller ställa bilen och börja åka buss, för då är man helt enkelt för gammal för att köra bil och då blir man farlig. jag själv kör inte annorlunda om en gubbe eller kärring retar upp mig, jag ligger lungt kvar på behörigt avstånd och väntar till ett bra och SÄKERT tillfälle att göra en SÄKER omkörning. MEN det kan hända att min van ekar av svordomar. Men tyvärr klarar många andra bilförare inte av att behöålla sitt lugn som jag gör vid sådana händelser.

Vad bra, då tycker jag du ska fortsätta att köra så lugnt och säkert som du säger att du gör, och vänta tills lagarna ändrats. För just nu gör du inget annat än att klaga över samma saker om och om igen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar