Hästen lös och gör skador?

Sv: Hästen lös och gör skador?

Elajten skrev:
Inte det??? För det första så ska gamla sketna lagar förnyas och ändras tycker jag. Man kan inte styra ett modernt land med lagar från 1800-frösihjäl....

För det andra eftersom hästen är just flyktbenägen så ska den INTE ut i trafiken att göra. Vad gör du om den går förbi en unge och kickar den i huvet så den avlider? Är det ungens fel då??

man ska INTE behöva ta flera mil omvägar bara för att det finns en häst ute på vägar avsedda för bilar för att den KAN få för sig nåt. Det är bara så helidiotiskt att säga det.

Den lagen är lika idiotisk som den att tjuven som glattar på din trappa när han rånar dig på natten och bryter ett ben går fri och du får för det.

Var realistisk människa. Bara för att hästar fanns först eller är djur så har de inte all rätt at göra hur de vill. Logik går faktiskt före och om man tänker logiskt så har ni enbart fel. 200 år gamla lagar är skit.
Du kan ju tycka och tänka vad du vill. Men du kan inte säga att folk har fel när de säger hur lagarna ser ut! De har rätt och DU har fel. Däremot har du all rätt att tycka den lagstiftningen är fel om du vill det.

Om din syn på hästar överensstämmer med andras, upprepar jag ... "I så fall undrar jag hur andras hästar är i huvudet". Vad är det för fel på dom, om man, som du påstår, inte kan gå mellan parkerade bilar, utan att dom skall "drabbas av panik" och sparka på bilarna?

Det här tycker jag är det mest tragiska resonemanget bland hästägare som gärna föresrpåkar NH osv, är du en sådan NH person?
Man får aldrig aldrig någonsin glömma bort att vi har med djur att göra, stora djur också. Även om hästen normalt sett är den mest säkra man kan tänka sig, så är dte fortfarande ett djur med instinkt. Flyktínstinkten är djupt rotad, precis som hunger, törst, och alla andra behov som styrs genom instinkten.

Jag förutsätter inte att hästen skall sparka bara därför att jag går in mellan parkerade bilar med den, däremot så ökar risken för det radikalt och något som man som ägare/hanterare av hästen måste förutsätta. Blundar man för sånt här, så är det nog tyvärr guldfiskodlig som gäller eller frimärksamling.

Jag pratar alltså om riskökning vid vissa situationer, att hantera en häst utan risker det gör man om det handlar om en död häst.

:bow: Åtminstone en som begriper att häst inte är en leksak, och bör hanteras med den respekt som det krävs både för sin egen räkning, omgivningen och hästen.

Vad vi kanske gör mer är att vi tränar bort vissa saker eller situationer från "listan" över vad som skall utlösa betenden men en dag kanske hästen ser ngt helt annat än vad du ser o då kommer beteendet där ändå. Nu är jag inte etolog så jag vet inte om man kan utrycka det så eller om etologerna anser att man höjer tröskeln för vissa enskilda saker.
PL

Citat:
Om din syn på hästar överensstämmer med andras, upprepar jag ... "I så fall undrar jag hur andras hästar är i huvudet". Vad är det för fel på dom, om man, som du påstår, inte kan gå mellan parkerade bilar, utan att dom skall "drabbas av panik" och sparka på bilarna?
Det här tycker jag är det mest tragiska resonemanget bland hästägare som gärna föresrpåkar NH osv, är du en sådan NH person?
Var är tragiken? Jag återger vad du påstår och har en annan uppfattning än du. Tragiskt är det väl snarare, om du inte kan ha en häst med dig utan att vara rädd för, att den ska sparka på allting, den kommer i närheten av.
Du har citerat en fråga ovan. Varför svarar du inte på den?

"Flyktinstinkten" mm har jag berört i 2 inlägg, men det struntar du i. Vi har tydligen helt olika uppfattning om det begreppet. Frågan är vem av oss som ska övergå till frimärken, den som arbetar med sina hästar och gör dom till trygga individer, eller den som inte gör det?

Det kan knappast räknas som vårdslöst att leda hästen efter en väg där det står parkerade bilar, däremot skulle det ses som vårdslöst om du gick in mellan bilarna med hästen.
Du har fortfarande inte kunnat motivera vårdslösheten! Jag kan leda mina hästar mellan parkerade bilar. Varför är jag då vårdslös enligt ditt förmenande?

Slutligen, vad menar du med "en sådan NH person"???
Jag har ställt fler frågor tidigare, vilka vore intressant att få svar på.

LIA

PS! Antar du menar, att jag betraktar hästen som en leksak? Har du då inte fattat något, av det jag skrivit?

Jag menade inte, att man bara tar bort/reducerar "flyktbehovet" i vissa speciella fall. T ex att vänja hästen vid den livsfarliga brevlådan på hörnet. Nej, bredare än så!
Tänker så här: Vad är en häst naturligt rädd för, av det som finns i vår värld, här och idag? Inte mycket, om man räknar bort älgar, några vargar, brand och jordskred. Och kanske människan! ;)

En presenning t ex är ju inte en fara för en vildhäst och borde därför inte vara något att vara rädd för. Att hästen ändå reagerar, beror sannolikt på rädslan för det okända. Det kan ju vara farligt!
Det är den här diffusa rädslan man kan jobba med/mot, fr a när det gäller en ung häst. Det är frukterna av sådant arbete, jag försöker visa fram i min syn på hästar och parkerade bilar.

LIA

Att jobba rent allmänt mot rädsla är just fråga om att höja trösklarna dvs beendet är aldrig borta utan blir bara svårare att utlösa. Träning är bra men det är viktigt att inse att man aldrig kan ta bort ett instinktivt betende.
PL

Jag tolkar Bojs inlägg helt annorlunda. Jag tror att hon syftar på att det finns beteenden som är oansvariga om man är hästägare. Ett exempel på ett sådant är att rida slalom mellan bilarna på en parkeringsplats eller att välja en väg mellan två bilar där det är trångt med utrymme detta är exempel och ingen absolut sanning allt beror på rådande omständigheter. Alltså, oansvarigt är att efter omständigheterna välja ett sätt att hantera situationen som är onödigt risktfyllt, att sedan samma beteende i en annan situation är helt okej spelar mindre roll, ska man ta med alla undantag och eventualliteter så blir inläggen ordentligt långa.

Varför tolka? Skriver Boj "leda hästen" antar jag, att hon inte menar rida den. Se citatet jag visat tidigare:
Det kan knappast räknas som vårdslöst att leda hästen efter en väg där det står parkerade bilar, däremot skulle det ses som vårdslöst om du gick in mellan bilarna med hästen.
Jag om någon vet, att man inte tar med alla "om och men", men om man så kategoriskt som Boj skriver om hästar "man sparkar, biter eller springer vid oförutsedda situationer" resp "men instängd får den panik" (citaten kortade), "måste" jag protestera. Min erfarenhet är annorlunda, vilket jag försökt få fram.

Naturligtvis finns det oansvariga beteenden, men hur Boj får in ledandet av hästar mellan parkerade bilar i den kategorin, övergår faktiskt min fattningsförmåga.

Hursomhelst, vill jag inte diskutera Boj och hennes åsikter med någon annan än henne själv. Jag väntar därför med största intresse på svaren på mina frågor.

Vill du däremot diskutera mina åsikter om hästhantering, står jag gärna till tjänst. ;)

Tråden handlar ju ursprungligen om den juridiska delen i konflikter mellan häst och bil och har sedan breddats till häst i trafik över huvud taget. Mina åsikter om det tror jag du ser i mina inlägg.

LIA

Om du vet vad exempel är, så har du fått flera sådana ett gav jag dig och sen fick du flera från Lobelia. Vårdlösheten står ägaren/hanteraren för, när hjärnan inte är med uppstår problemen.

Vad anbelangar hantering av häst så är det sådant jag får göra dagligen i mitt yrke, detta måste ske med största repsekt för både djur och människor. Trots att många av hästarna är tränade (höjd retningströskel vill jag minnas), innebär det inte att hästen är helt oberörd vid behandling. Enklast går det faktiskt att ha hästen helt lös, fastbunden skapar stor oro hos de flesta.

Är det inte viktigare att oönskat beteende blir så "borthanterat", att det inte alls utlöses? (Jag gillar inte ordet "tränar" i sammanhanget).

Avd språkliga hårklyverier! Om en häst blir rädd för brevlådan och hoppar åt sidan, varje gång vi går förbi den, vartefter vi jobbar bort denna rädsla, så hästen går lugnt förbi, har vi då inte tagit bort ett instinktivt beteende? :angel:
Instinkterna finns kvar, men reaktionerna är förändrade. = Beteendet borttaget?

LIA

Avd språkliga hårklyverier! Om en häst blir rädd för brevlådan och hoppar åt sidan, varje gång vi går förbi den, vartefter vi jobbar bort denna rädsla, så hästen går lugnt förbi, har vi då inte tagit bort ett instinktivt beteende?

Nej du har lärt hästen att inte reagera på en brevlåda, flyktinstinkten omfattar mycket inte bara en brevlåda. :angel:

Att svar på frågorna uteblivit, talar för sig självt!

Vårdlösheten står ägaren/hanteraren för, när hjärnan inte är med uppstår problemen.
Jaha, och ... :confused:

LIA

Ska du citera, vänligen ta med hela citatet!

Som varande moderator borde du vara mer noga, hur du läser inlägg. Vi talar faktiskt om beteendet i en viss situation och inte om flyktbeteende i allmänhet!

Du behöver inte fortsätta kommentera mina inlägg, om du inte kan göra det utan att vara hånfull och överlägsen. Eller vägra besvara ställda frågor.

LIA

Naturligtvis finns det oansvariga beteenden, men hur Boj får in ledandet av hästar mellan parkerade bilar i den kategorin, övergår faktiskt min fattningsförmåga.

Frågan är om det är din fantasi som är begränsad eller Bojs och mina exempel :p. Menar du på fullaste allvar att du inte kan komma på någon plats med parkerade bilar där man inte bör uppehålla sig med sin häst? Eller en enda situation där det är olämpligt att gå mellan bilar hur trångt det än månde vara :angel: :confused: Jag ska komma med några heta tips IKEA parkering en lördag då det är rea, en meters luckan mellan två bilar på den för övrigt tomma parkeringen, lastträna en unghäst på den fullpackade delen av en halvfull parkering. Nej jag vet att ingen vettig människa skulle göra så här, det är liksom poängen.

Det viktiga är att hästfolk inser att man inte kan träna bort ett instinktivt beteende utan bara ändra förutsättningarana för att det skall utlösas. Detta är inget hårklyveri utan en viktig säkerhetsmässig skillnad. Inser man inte detta är det lätt att överskatta hur säker en vältränad häst egentligen är.
Om vi tar det här med beteende i en viss situation så är det alltså egenligen inte beteendet du tränat bort utan effekten av ett visst stimuli. Dvs om hästen upplever situationen på ett annat sett en gång så kan beteendet utlösas utan att du kan uppfatta varför, ett problem är att vi aldrig riktigt kan lära oss att se världen genom hästens ögon.
PL

Ja, svårt att förklara det här med flyktbeteende....men jag dristar mig till ett försök. När vi människor plötsligt ställs inför hot eller fara gör vi ett snabbt val, fly eller fäkta. Hästen däremot har inte det valet i huvudet, det utlöser fly så fort något okänt eller snabbt dyker upp. Vad vi tränar upp är hur mycket hästen ska reagera inför vissa situationer. Vänjer mad dem med t.ex. pressenningar innebär det att de snabbt kan avgöra att det inte är någon fara och reaktionen blir kanske bara en blinkning istället för ryggning och flykt. Vi kan alltså inte träna bort flyktbeteendet men vi kan träna vissa situationer så att reaktionen från hästen blir så liten som möjligt. Vet inte om jag fick fram vad jag menade men hoppas att det inte är alltför oklart vad jag menar ;) Om man lär hästen att inte reagera för starkt på 3000 saker kommer alltid 3001:a saken att ställa till det :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Elajten skrev:
Jag har också lärt mig att inte köra fortare än man kan stanna för hinder. Men eftersom den personen skrev att det var bilistens fel, hade bilisten kört för fort då? Detta framgår ju inte av texten.

Alldeles riktigt, Kör man på ett djur, i det här fallet en häst, har man kört på ett vis så att man inte kunnat stanna eller hållit undan tillräckligt för att undvika olycka.
Jag tycker lagen är helt ok. Skulle den ändras skulle folk visa ännu mindre hänsyn till ekipage på vägarna :crazy:

Helt riktigt men man kan påverka själva tröskelnivån också så att hästen inte lika lätt blir påverkad av den 3001:a.
PL, nu skall jag åka ut o jobba

Precis, och under träningens gång byggs förtroende upp för ryttaren så att hästen med förtroende gör som ryttaren säger (gör) vilket i sin tur innebär att farorna blir lättare och lättare att övervinna :D

Rolle på Österlen,som ska ut och rida i djupsnön nu :)
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar