hästböcker för mellanstadiebarn?

Sv: hästböcker för mellanstadiebarn?

Jill -böckerna är riktigt roliga!

Lotte
Pirkko (Thea. Oljelund har även skrivit de riktigt bra böckerna om Prince)
Windy
Svarta Hingsten

Sen måste jag slå ett slag för Buke-författaren Anna Sellberg.

En av mina favvoböcker!
*Länk raderad av moderatorn*

Leta efter Silverhingsten böcker. Det är riktigt bra böcker av olika författare.

Senast ändrad av en moderator:

kl
Melka böckerna! Två böcker om gissningsvis en häst som föds ute på savannen men hamnar i england.

Nan Inger Östmans böcker (älskade dem på den tiden, lite mer realistiska tyckte jag än mycket annat)

*Önskas köpa-litet sto
*Natt med häst
*Var god och rid
*Sedan jag red Dunet
*Att vara flickia och ha egen häst
*Ponnyallsvenskan
*Drömmen om en ponny
*Ridsommar på Västanås

Osv

Ingrid Frimansson har skrivit en serie för mellanåldern som heter Kona-klubben, den första boken heter Rida på Golden

Annars är ett bra tips att fråga på biblioteket, där hjälper de er gärna!

/Moonwalk, barn- och ungdomsbibliotekarie

Annars är ett bra tips att fråga på biblioteket, där hjälper de er gärna!

/Moonwalk, barn- och ungdomsbibliotekarie
Faktum är att det är för att hitta serier att fråga efter i bokbussen som jag skrivit denna tråd. Våra barn har bokbussbesök i skolan en gång i veckan, men utbudet där är ju tämligen begränsat och väl genomgånget efter några år i skolan...

Det är inte alltid det är rätt bokbusschaufför för att ge bra tips, för det krävs ju både att man kan köra buss och att man är bibliotekarie för att jobba där.

Som flera andra tipsat om; Twiggy-böckerna och Putte-böckerna av Gunilla Wolde. Åh, vill läsa om dem nu tror jag bestämt!

Och vad hette böckerna om flickan som hade polio (var det väl?) Lotte eller ngt liknande?

Sen måste jag slå ett slag för Buke-författaren Anna Sellberg.

Åh dem hade jag tänkt tipsa om, men jag kom inte ihåg vad författaren hette! De är precis som Klara och Rackastallet ganska moderna - jag tyckte visserligen om Nan Inger med flera, men de var lite för gammalmodiga för att jag skulle kunna relatera till dem 100%.

Och nu blev jag för övrigt väldigt nyfiken på vilket nick Anna Sellberg gömmer sig bakom. Det är hennes fel att jag alltid är noga med att hästen inte har halmstrån i svansen när jag ska hoppa :p.

Ooo när jag var i den åldern älskade jag bökerna om Pirkko av Thea Oljelund.
Och så självklart Svarta hingsten... :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Vad läste ni för hästböcker när ni var unga/yngre? Jag hittade ett gäng Wahlströms Ponnyklubben böcker idag, nån som vet hur många som...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 273
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 008
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar