hästböcker för mellanstadiebarn?

Sv: hästböcker för mellanstadiebarn?

Allt av Pia Hagmar och Lin Hallberg tycker jag är riktigt bra. Böckerna om Sigge/Teddy/Myggan av Lin Hallberg borde kunna passa bra om man vill vara säker på att det inte är läskigt.

Minns att jag läste:

*Britta och Silver
*Pysen-böckerna
*Maria och Prinsen-böckerna
*Annika-böckerna
*Lotte-böckerna
*Pirkko och Svarten-böckerna

Sen finns ju Röda grimman och massor av fristående hästböcker

Amanda böckerna tyckte jag var väldigt lärorika. Kombo vanliga böcker och fakta bok =)

Minns att jag läste:

*Britta och Silver
*Maria och Prinsen-böckerna
*Annika-böckerna

*Lotte-böckerna
*Pirkko och Svarten-böckerna

Sen finns ju Röda grimman och massor av fristående hästböcker

Har också läst alla dessa (eller inte alla Lotte, men ett par) och de fetstilade är dem jag gillar bäst! Pirkko-böckerna läste jag alldeles nyss om flera stycken (jag är 27^^) och de är fortfarande lika bra. Maria läste jag också någon rätt nyss, de andra var längre sen, men älskar dem alla.

//r

*KL*

I den åldern älskade jag Pia Hagmans Tess-böcker. Jag var också väääldigt lättskrämd & ville inte alls ha något som helst spännande. Jag _tror_ inte att de är för svåra, men jag minns inte direkt heller, men testa! :)

Håller med om Windy! Jag läste dem första gången i mellanstadiet, och har sedan läst om dem gång på gång. Förutom att det är en mycket speciell och fantastisk story så är de oerhört vackert skrivna. Det finns inga böcker som Windy, helt enkelt. Enda nackdelen är att de kan vara lite knepiga att få tag på.

tackar för alla tips, jag lägger på minnet.

kommenterar nåt enstaka inlägg:
Allt av Pia Hagmar och Lin Hallberg tycker jag är riktigt bra. Böckerna om Sigge/Teddy/Myggan av Lin Hallberg borde kunna passa bra om man vill vara säker på att det inte är läskigt.
Både Teddy och Sigge är lästa, Myggan har vi nog missat men står med läsålder 6-9 år. Dottern läser bra, så även om hon vill ha o-läskiga böcker är hon kanske inte så sugen på att backa till det som i hennes värld är småbarnsböcker. Hon behöver ju läsutmaningar, även om det inte ska vara deckare.

Jag har ju två döttrar som söker helt olika läsutmaningar. Storasyster som är en bokslukare och behöver rejäla utmaningar, som är svåra att hitta med böcker som har ett innehåll som är lämpligt för henne. Och lillasyster behöver läsutmaningar med böcker som har ett snällt innehåll men ändå ett åldersanpassat språk och innehåll.

Lin Hallbergs böcker om ponnyn Robot läste jag. Sen förstås Annika böckerna (bör gå att få tag i på second hand affärer och låna på bibblan). Heartland finns ju också men den kanske inte passar förrän 11-12års ålder, både innehållsmässigt och längd.

Fast Myggan är väl fortsättningen på Racka-Stallet? Den boken om Myggan som vi har här hemma är en kapitelbok och absolut läsvärd. Min 11 åring läser den och tycker att den är helt okej. Hon är tyvärr inte riktigt lika hästfrälst som mig så hon väljer gärna andra böcker. ;)

Leta efter gamla Wahlströmsböcker på loppisar, massor med hästböcker som inte är serier.

Vet inte om det nämnts, men böckerna om Sadelklubben (stall kompisar) av Bonnie Bryant utges via B. Whalströms :)

Jag läste Polluxböcker när jag va liten! :)

En bra utmaning är ju i så fall att hitta Svarta hingsten böckerna på antikvariat/boklåda och också leta där efter hästböcker. Då har de lite äldre språk och kan bli en spännande utmaning och ger ett rejält utökat ordförråd.

(Jag brukar själv rota runt för att läsa gamla klassiker och så är det lite kul att läsa om ridning som på 60-talet.)

Och så är de ju inte så dyra kanske.

(Ryttare Tommy Nilsson är en sådan väldigt trevlig om man hittar, kille som vill bli jockey och deckarhistoria samtidigt.)

Och så kan man ju hitta gamla Kitty böcker också, de älskade jag de är så härliga i den äldre versionen. De har samma röda ryggar som övriga Wahlströmsböcker.

(Om någon letar till sin 16-17 åring (kille eller tjej) rekommenderar jag varmt Dick Francis deckare i galoppvärlden. Det är vuxendeckare, kärlek och rejäla otäckheter.)

Senast ändrad:

Stallkompisar av Bonnie Bryant.
Herregud vad jag läste de böckerna när jag var liten!

Hästarna på Grankullen var en av mina favoritböcker när jag var i den åldern. Polluxböckerna speciellt fullblodsböckerna lästes också väldigt flitigt och Black Beauty som jag fortfarande tycker är världens bästa bok :love:

Jag har samtliga böcker om Racka-stallet av Lin Hallberg (den första versionen), och de två första i alla fall skulle nog definitivt kunna läsas av en lite yngre person. De senare är väl kanske mer för tonåringar. Min lillasyster fick sen böckerna om Myggan av samma författare, som är en fortsättning på den serien. Jag läste som vuxen böckerna om Myggan, mest för att jag ville läsa fortsättningen på serien jag själv hade, så jag skulle nog inte klassa den som en bok för sexåringar. Om jag inte minns helt fel så ska Myggan föreställa tolv år i böckerna och jag skulle nog vilja säga att det är den ålderskategorin (tio-tolv år) som böckerna vänder sig till.

Min syster hade också en bokserie om en tjej som hette Sia (?), och som red i ett ridskolestall. Jag tror att omslaget var gjort av Lena Furberg.

Min äldsta som ju nog är rätt lika din äldsta vad gäller läsutmaning älskar Sandraböckerna och Britta och Silver. I julas fick hon "Vem är du Johanna" av Lin Hallberg, vilket hon tyckte var bland det bästa hon har läst.
Hon har också läst Vackra Svarten och gillade den.

Jag älskade böckerna om Follyfoot i den åldern och har hittat dem på antikvariat till dottern nu. Twiggyböckerna gillade jag också, liksom Svarta Hingsten serien.

Och så kan man ju hitta gamla Kitty böcker också, de älskade jag de är så härliga i den äldre versionen. De har samma röda ryggar som övriga Wahlströmsböcker.

(Om någon letar till sin 16-17 åring (kille eller tjej) rekommenderar jag varmt Dick Francis deckare i galoppvärlden. Det är vuxendeckare, kärlek och rejäla otäckheter.)
Vad gäller Kittyböcker så är de inte alls i yngre dotterns stil, däremot har den äldre dottern att göra ett tag med att plöja igenom dessa - lyckades fynda en låda med 61 Kittyböcker för 100 kr!!!...
kitty_zps7b9b672b.jpg

Jag har samtliga böcker om Racka-stallet av Lin Hallberg (den första versionen), och de två första i alla fall skulle nog definitivt kunna läsas av en lite yngre person. De senare är väl kanske mer för tonåringar. Min lillasyster fick sen böckerna om Myggan av samma författare, som är en fortsättning på den serien. Jag läste som vuxen böckerna om Myggan, mest för att jag ville läsa fortsättningen på serien jag själv hade, så jag skulle nog inte klassa den som en bok för sexåringar. Om jag inte minns helt fel så ska Myggan föreställa tolv år i böckerna och jag skulle nog vilja säga att det är den ålderskategorin (tio-tolv år) som böckerna vänder sig till.
Jag läste här om Mygganboken (verkar vara förlagets sida)
http://www.rabensjogren.se/bocker/Utgiven/2006/Sommar/hallberg_lin-ponnysommar-kartonnage/
Där står det läsålder 6-9 år.

Ge Myggan böckerna en chans, det kanske visserligen är lätt att läsa, men det är kapitel böcker och bra innehåll. Mycket om relationer mellan äldre och yngre i stallet, sorgen att växa ifrån en ponny och problemet att välja mellan två hästar.

Håller med om att Myggan fungerar även för äldre. Jag läste dem också som vuxen :p.

Sandra och Vildros av Heddi Böckman är mitt tips som jag inte sett i tråden.

Jag läste nog nästan alla hästböcker som fanns på biblioteket (inte världens största bibliotek ;)) De jag minns lite mer än andra är, förutom Vildros då, Britta och Silver och Nan Inger Östmans böcker(speciellt Ridsommar på Västanås!). Gillade också Tvillingböckerna trots avsaknaden av hästinnehåll när jag var i den åldern.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Vad läste ni för hästböcker när ni var unga/yngre? Jag hittade ett gäng Wahlströms Ponnyklubben böcker idag, nån som vet hur många som...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 273
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 008
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar