hästböcker för mellanstadiebarn?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vilka hästböcker finns det, som har innehåll som passar för mellanstadiebarn?

Klara-serien är plöjd på längden och tvären
Böckerna om Sigge också.
Britta och Silver har jag koll på.

Men vilka mer finns?
(i mitt fall, hellre lite mer barnsligt än att det blir "läskigt", men det kan ju finnas andra föräldrar här också, som söker hästböcker till sina barn...)

Sv: hästböcker för mellanstadiebarn?

Är de för små för Pia Hagmars Millanserie? 12-15 år.

Och hennes böcker om Tess är 9-12.

Jag älskade King of Sunset-serien när jag gick i typ mellanstadiet. Tror inte de var läskiga heller, bara väldigt spännande :) Skrivna av Ulrika Ekblom.

Är de för små för Pia Hagmars Millanserie? 12-15 år.

Och hennes böcker om Tess är 9-12.
ingen aning...
Dessa titlar är nya för mig, så jag kollar upp dem! Tack!
Jag älskade King of Sunset-serien när jag gick i typ mellanstadiet. Tror inte de var läskiga heller, bara väldigt spännande :)
Spännande som i "deckarspännande"? Eller bara såna att man fastnar i dem?
Min yngre dotter (10 år) tycker att allt som är mer "spännande" än Nalle Puh är läskigt... Så till henne bör det egentligen inte vara "spännande" alls.

Dessutom finns ju Anna Sewells Vackra svarten. Tror dock den numer går under namnet Black Beauty.

Och Fullblodsserien från Pollux älskade jag också, finns säkert på loppisar och dylikt för nån tia.

Spännande som i "deckarspännande"? Eller bara såna att man fastnar i dem?
Min yngre dotter (10 år) tycker att allt som är mer "spännande" än Nalle Puh är läskigt... Så till henne bör det egentligen inte vara "spännande" alls.

Nu har jag ju inte läst dem på senare år men jag var också rätt lättskrämd som barn och jag hade inga problem med dem. Kan du inte låna hem dem från biblioteket och skumma igenom dem själv om du är osäker? :)

Det jag kommer ihåg som spännande var mest "åh nej, kusken är skadad och vem ska nuuuuu köra King of Sunset till seger......." och dylikt. Fast nu när jag funderar på det så var det nog nån stallbrand och någon elak person med också. Är det otänkbart får hon nog vänta några år med dem :)

Senast ändrad:

Pia Hagmars Flisan böcker läser vi just nu, dottern är nio.
de är redan plöjda de också, glömde nämna dem...
(finns säkert fler vi redan har läst också, har inte koll på alla)

Åh det kommer ju upp hur mycket böcker som helst för mig när jag googlar runt :D Böcker som jag älskat och sträckläst.

Heddi Böckmans böcker om Sandra finns också. Fast jag kommer inte alls ihåg hur de är, kan mycket väl vara spännande.

Jag älskade böckerna om Windy när jag gick på mellanstadiet! Tror också att det var i mellanstadiet jag läste böckerna om Twiggy :)

Jag läste böckerna om Vitnos när jag var liten. Minns dock inte hur gammal jag var, de kanske är för yngre barn.

Sven Martinssons serie om Lotte! :) Och årsböckerna från Ponnyklubben kanske?

Gunilla Wolde har skrivit flera böcker som kanske kunna passa, t ex Putte, en önskehäst, och böckerna om Twiggy och Emma som handlar om hennes familj och deras hästar.

Åh ja Twiggy-böckerna är underbara!

Jag tror det är tack vare de böckerna jag bara kan tänka mig ponny :love:

Som någon annan skrev så har Pia Hagmar gjort böckerna om Tess också (tre stycken), som i mycket liknar Klara och bör passa någon som gillar Klara. Jag läste även Sara och Misty av samma författare, men vet inte om den fortfarande går att få tag i?

Böckerna om Sandra och Vildros läste jag också under senare delen av mellanstadiet.

Jag gillade också bokserien av Elisabeth Feurst, Jag älskar hästar, Jag älskar att rida osv, informativ faktabok fast ändå med en handling.

Mary O'Haras böcker om Flicka, Flickas son och Åskmolnet (triologi) om du får tag i originalen, finns även en en serie där dessa tre böcker har delats upp till 8 eller 9 böcker för de yngre läsarna.

Kan även rekomendera "Rosalind: Den oslagbara travaren." Om hennes (och även stamfaderen Hambletonians) väg till succé.

På mellanstadiet läste jag hästböcker av Nan Inger.

Lite mer spännande än Nalle Puh, ofta ganska jobbiga sociala situationer inte speciellt rosenskimrande t.ex. Hur känns det vara den enda ridskoleungen bland en massa privatryttare.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Vad läste ni för hästböcker när ni var unga/yngre? Jag hittade ett gäng Wahlströms Ponnyklubben böcker idag, nån som vet hur många som...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 273
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 008
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar