Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

2552j9l.jpg

2d76dmd.jpg

Min kompis irländare tycker jag också är väldigt speciell! ;)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

kl

Min svärmors häst har i grunden ingen ovanlig färg (fux), men hon har med åren fått fler och fler vita fläckar, t.ex. dessa runt ögonen. Bilden är tagen förra vintern och sen dess har hon fått ett antal vita fläckar som är ett par cm i diameter på olika ställen på kroppen.

210-Copy.jpg

Häftigt! Varför har det blivit så tro? Kan hästar få vitiligo? *nyfiken*
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Blommor, stjärnor eller hjärtan;):D

Flaxfuxar är fina:)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Ingen aning, jättemärkligt är det! Men ser rätt tufft ut :D
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

*KL*

Det ser inte så konstigt ut såhär men faktum är att denna häst faktiskt är en skimmel (född brun :angel:), 5 år gammal på bilden :laugh:
jag tycker det är häftigt!

kipp.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Det ÄR alltså en skimmel men han kommer ju hinna dö innan han skimlat av helt! Tydligen är hans mamma också skimmel men börjat skimmla väldigt sent..


Och tittar man närmare (typ med förstorningsglas) på den här hästen så anar man skimmelstrån i tex flanken :laugh:
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

*KL*

Det ser inte så konstigt ut såhär men faktum är att denna häst faktiskt är en skimmel (född brun :angel:), 5 år gammal på bilden :laugh:
jag tycker det är häftigt!

kipp.jpg

Är det en connemara? Hos dem finns något som gör att de skimmlar av sent och de som skimmlar av sent ger tydligen inte "vanliga" skimmlar (om de inte betäcks av en vanlig skimmel då).
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Pappan till denne är en "vanlig" skimmel-connemara som i dagsläget är kritvit. Mamman är ett sto som började skimla av sent.



Jag kollade precis i blå basen och ser då att hästen på bilden ÄR reggad som brun. Men ägaren säger att han kommer att skimla av mer och mer och jag tror henne, för jag har också sett dessa "stickelhår" som kommit några fler för varje år men dom är ganska glest än så länge. I flanken och på rumpan... Och med tanke på att mamma-häst är reggad som mörkbrun men idag är solklar skimmel men ganska mörk ändå! :D
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Vi har ett vanligt fuxsto som har en lite ovanlig grej för sig vid varje pälsfällning. Hon har vita fläckar som är allt från ett knappnålshuvud till en femkrona stort. Fläckarna är aldrig på samma ställen,olika många, olika stora och flyttar runt när pälsfällningen sker :)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Hon är registrerad som gulsvartskäck. ;) Vilket även ser ut att vara korrekt.

halvt kl
I mina ögon ser hon silvergulsvartskäck ut. Silvergulsvart och gulsvart är inte helt lätt att skilja på. Men hon ser absolut ut att ha två blekande anlag.
Gulbrun är hon icke, men det har ni redan konstaterat!
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

KL*

har/har haft två hästar som jag nog kan tycka passar in i denna tråd:

Nutella. Okänd härstamning. Hon var typ silvergrå med bruna prickar.
CopyofCopyofNutellasover.jpg

54.jpg



och så Decibell. Kanske inte superovanligt med schabraktigrerade hästar men det är inte vanligt heller så tycker hon kan få vara med :)
student-1.jpg

IMG_1937.jpg

1-23.jpg

15-1.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Det ser så häftigt ut med alla dessa färger och tecken .... jag tror jag vill börja färg- avla!;)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Häftig färg, får mig att tänka på både fläckig och skäck...
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Vad tydligt de olika fläckarna har en "mitt". Häftigt!
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

hon växlade färg x antal gånger innan hon "äntligen" bestämde sig för en färg. Kan ju säga att registratorn slet sitt hår när hon försökte färgbestämma lilla "berit" i passet.

2.jpg

nyfödd

21.jpg

drygt 1 månad


5-3.jpg

1,5 månad

2-5.jpg

5 månader


19-1.jpg

8 månader


student6.jpg

1 år

547021_10151492067900492_1541266188_n.jpg

538825_10151492068295492_189925963_n.jpg

3 år gammal
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 660
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 674
Senast: yamyam
·
Gnägg Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
16 126
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp