Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

OT-fråga igen, men hur ser man att den hästen är splash, eller är den gentestad? Har nog aldrig sett en splash utan vitt nämligen sp nu blev jag nyfiken...
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Tror att den är helt vanlig brun med sk mjölmule. Ser på google att de kan ha vitt i manen sådär.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Kan bidra med bilder på några av mina fd hästar med lite ovanliga färgkombinationer! :)

Tibra, Svart konstanskimmelskäck

32310228.jpg

33158437.jpg


Litla, svart konstantskimmel (är fortfarande i min ägo)

27545734.jpg

27546503.jpg


En halsyster till Litla och Tibra, silversvart konstantskimmel (inte min häst)
28781023.jpg


Mosi, silvermusblack
33139477.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

kl

Min svärmors häst har i grunden ingen ovanlig färg (fux), men hon har med åren fått fler och fler vita fläckar, t.ex. dessa runt ögonen. Bilden är tagen förra vintern och sen dess har hon fått ett antal vita fläckar som är ett par cm i diameter på olika ställen på kroppen.

210-Copy.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Den hästen är varken skäck eller brunblack, utan ljusbrun med vita tecken och melerad man.

Det är relativt vanligt på Nordsvenskar och det vita i manen kommer med den ljusbruna färgen, och med några speciella linjer.


6pq3hl.jpg


*Inte min bild, "lånad" från en annons*

Men vad är detta för färg? Otroligt snygg iaf! Aldrig sett något liknande.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Min häst är också ljusbrun med melerad man och svansfjäder (och stjärn). Meleringen syns inte bra på bilden.

382551_10151022833894648_652889076_n.jpg


Lite bättre här.
562601_10150910791489648_1658227354_n.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Okej, det visste jag inte. Om den är avblekbar står det kanske bara skimmel då? För det finns ju hästar som skimlar av från brunt också. Och en svartskimmel är också färgväxlare?

Men då vet jag iaf att färgen i passet stämmer :) (Btw så är hon korsning fullblod/new forest :) )

Ja, en avblekbar skimmel benämns bara "skimmel", möjligtvis "skimmel född fux" (eller annan födelsefärg). En konstantskimmel benämns med färgen före skimmel, t.ex "svartskimmel", "brunblackskimmel" osv.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

kl

Min svärmors häst har i grunden ingen ovanlig färg (fux), men hon har med åren fått fler och fler vita fläckar, t.ex. dessa runt ögonen. Bilden är tagen förra vintern och sen dess har hon fått ett antal vita fläckar som är ett par cm i diameter på olika ställen på kroppen.

210-Copy.jpg

Min shettis var svart i 10 år men efter en vinterfällning kom det fram vita prickar spridda över hela kroppen. Där det finns man eller svanshår på de vita prickarna har hon fått slingor. Ser mkt märkligt men lite fräckt ut. Har frågat flera vet och de har sagt att hon har samma sjukdom som Michael Jacksson dvs någon pigment förändring. Inget farligt el behandlingsbart men förmodligen kommer fläckarna bli fler efter varje fällning. Är det samma som denna hästen har tro???
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Tja, Bend Or fläckar är rätt vanliga, speciellt på fuxar, det jag tyckte var ovanligt på min häst var att han är flammigt mörkare brun på ena skulderbladet, ungefär som den på bilden, men inte lika rund fläck...(nästan som bloody shoulder på en skimmel)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Åh, var det så "enkelt", har nog aldrig sett en med så mycket vitt i manen! Tycker de jag sett mest har sett ut att ha cremefärgat i manen, inte alldeles vitt, men som sagt, fint är det i alla fall :D
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

kl

Min svärmors häst har i grunden ingen ovanlig färg (fux), men hon har med åren fått fler och fler vita fläckar, t.ex. dessa runt ögonen. Bilden är tagen förra vintern och sen dess har hon fått ett antal vita fläckar som är ett par cm i diameter på olika ställen på kroppen.

210-Copy.jpg

Det finns en häst med nästan exakt samma teckning i närheten av vart jag bor:) De ser så himla häftiga ut! Perfekta teckningen för en indianhäst:D
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

6pq3hl.jpg


*Inte min bild, "lånad" från en annons*

Men vad är detta för färg? Otroligt snygg iaf! Aldrig sett något liknande.

Färgen är: ljusbrun, bruten bläs, vit underläpp, vit över kotled höger fram, vita halvstrumpor båda bak.

Svar direkt från ägaren:D
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Precis. Hans mor har det och pappan är bärare av anlaget. Måste finnas från båda sidor och det är inte alltid det syns utåt. Går att testa.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Vet inte hur ovanligt detta är men min häst har, iaf enligt mig, en lite annorlunda bläs :)

250229_10150266376156128_4378345_n.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Färgen är: ljusbrun, bruten bläs, vit underläpp, vit över kotled höger fram, vita halvstrumpor båda bak.

Svar direkt från ägaren:D

Haha, vad bra att vi fick det uppklarat. Bägge hade fel :D Snygg hästapålle är det iallafall!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 660
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 674
Senast: yamyam
·
Gnägg Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
16 126
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp