Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Han verkar riktigt bra på att byta färg han med :-)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

*kl*

Räknas detta som ovanlig färg? Det var många som var fascinerade av den iaf ^^

Foto057.jpg

:love:
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Detta är inte min häst, har ingen bra bild där man ser det som är lite speciellt med hans färg. Detta är en bild på en häst med liknande färg:
bend-or-spots1.jpg

Min häst är fux med "Bend Or" fläckar, alltså mörkare fläckar. Han har flera stycken på baken och så är ena skulderbladet mörkflammigt, liknande som hästen på bilden.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

kl

Jag tycker min häst har cool och lite ovanlig färg:

wilda_4ff9d93bddf2b32f73001de5.jpg


550575_3985436271304_1485358844_n_4ff9d9479606ee2a77000247.jpg


Hon är alltså lite brun-gul-grå-vit, vit uppe på rumpan med svartvit man och svans, vita haser och en del "viltränder" på bakben och rumpa. På vintern är hon mycket mörkare, nästan helt brun med vit fläck på rumpan. :love:

Hon står som brunskimmel i passet, men har tydligen inte blivit ljusare utan växlar bara mellan årstiderna.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Oj, vilken vacker färg!! Är det en väldigt gyllene isabell, eller heter färgen något annat?

Isabell/Palomino beroende på vad du vill kalla den, men glansen kommer från akhal teke, men jag tror inte det heter något särskilt. Vet bara att hårstrået ser lite annorlunda ut än ett vanligt, där av metallglansen :)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Brunskimmel är konstantskimmel, eller s.k "färgväxlare" av islänningarna. En brunskimmel växlar alltså färg mellan årstiderna, den blir inte ljusare med åren.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

*KL*

Bjuder på en cremello som står i samma stall som mig (Welsh cob sto)
angie.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Knapplån.

7610160.jpg


Denna har vart på tapeten innan... Hon var född skäck men skimmlade av allt utom på huvudet. :)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

*kl*

Nu har inte min häst någon ovanlig färg eller teckning över huvud taget, men jag tänkte stjäla lite uppmärksamhet från många av er som är duktiga på färger. :)

Jag har bara en undran vad detta är i färgväg när det ser ut såhär:

33157483.jpg


33157484.jpg


33157485.jpg


Det är alltså den stora ljusa fläcken på rumpan intill svansen jag menar. Han ser alltid ut såhär på sommaren. Inte på vintern, för då är han lika ljus på alla fuxfärgade partier. Men på sommaren så blir all fuxfärg mycket mörkare förutom på rumpan och en fläck på bröstkorgen. Pälsen är inge annorlundare på de ljus partierna. Endast färgen är annan.
Varför blir han såhär? Har det något med färg att göra och kallas det något när de ser ut såhär? :)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

enligt några inlägg upp så heter de mörkare partierna "Bend Or" fläckar, det kan inte vara så att det är det mörka som är fläckarna? Rumpan ser mörkare ut än frampartiet, men det kanske är ljuset som gör det?

(fråga i färgtråden på avel annars, där finns många duktiga människor som kan en herrans massa om färger)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Nä han är samma färg överallt förutom en fläck på bröstkorgen och sen den på rumpan som syns på bilden. Är ljuset som luras om du ser annorlunda. :) Han har ju sedan lite mörkare, nästan mörkbruna små fläckar här och där. En av dem syns på rumpan. Men det är just de där ljusa partierna som jag funderar över. :)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Bend Or fläckarna är mer som mindre runda fläckar här och där. Som på den här:
bigcountry_bendorspots.jpg

eller denna:
bend-or1.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Tror det är nån spec ras där den där metallicfärgen finns.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Okej, det visste jag inte. Om den är avblekbar står det kanske bara skimmel då? För det finns ju hästar som skimlar av från brunt också. Och en svartskimmel är också färgväxlare?

Men då vet jag iaf att färgen i passet stämmer :) (Btw så är hon korsning fullblod/new forest :) )
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Hon är så fin, det där är ingen bra bild. Smutsig i hage :)

Ägarens bild:
463540_400752689969702_1225158339_o.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 660
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 674
Senast: yamyam
·
Gnägg Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
16 126
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp