Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Men vilken färg! :love: Och vilket läckert namn, kallas hon bara Berit eller heter hon det?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

hon kallades Berit både av mig (uppfödare) och den jag sålde till. Hette egentligen Miss Megahertz. är halvsyster till min fantastiska lilla ponny Miss Decibell.
Nu är hon såld igen och jag tror hon kallas Meya.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

KL

Rolig bläs
30588308.jpg


Blått stänk i öga
44774_10150250581210596_5717100_n.jpg


Silvermusblackskäck är inte helt vanligt
33210715.jpg


Min shettis är mörkfux med flax, visserligen hyfsat vanligt
167_20680705595_3092_n.jpg

23627598.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Förlåt en okunnig, men vad är flax?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Flaxfux kallas det när manen är mycket ljusare än kroppen. Som Haflinger t.ex. Eller som shettisen ovan.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Jag tycker inte mörkfux med flax (eller vad säger man?? :crazy: ) är helt vanligt. Min är "vanlig" fux med ljus man och svans, vilket känns något vanligare både bland haflingers och andra (men rätta mig gärna om ni har annan statistik ;) )

Edit: Väldigt snygg/söt iaf :love:

Svaret var alltså till Duplo men det försvann tydligen när jag ändrade :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Redan på första sidan i denna tråd finns 2 hästar (3 om IronWills föl blir som mamma-häst) med samma färg, så det finns helt klart representanter! Jo, mörkfux med ljus man och svans är väl en mer korrekt svensk benämning. :)

Halvt KL

Flax är ett låneord från engelskan, det betyder lin.

Här är ett bra exempel på en flaxfux och en vanlig fux bredvid varandra.
25760_10150152596285596_8020431_n.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Fast Ironwills Stella (heter hon va?) (ja, jag har nästintill stalkat den hästen för hon är så snygg :love: ) har ju alla möjliga färger. På någon bild var hon väldigt mörk, men har ändå tänkt henne som "normalfärgad" fux. Fast din kanske är ljusare ibland också? Och sagohästen på första sidan kan inte vara en riktig häst :love:

För att vidare diskutera färgens namn så tror jag även linfux är ett uttryck. känns dock som flaxfux eller fux med ljus man och svans (som det står i passet) är vanligare.

Och för att inte gå ifrån ämnet helt. Här är min flaxfux i vårvinter skrud (lurv)

33215189.jpg


Precis som Ironwills pålle så har hon lite svarta fläckar (inte alls lika många dock). En syns väldigt tydligt på rumpan (borde ha varit ett hjärta istället... :idea:)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Fast Ironwills Stella (heter hon va?) (ja, jag har nästintill stalkat den hästen för hon är så snygg :love: ) har ju alla möjliga färger. På någon bild var hon väldigt mörk, men har ändå tänkt henne som "normalfärgad" fux. Fast din kanske är ljusare ibland också? Och sagohästen på första sidan kan inte vara en riktig häst :love:

Att färgen "ändras" beror ju helt enkelt på årstiderna. Generellt mattas den ut vid pälsbyte på våren och är mörkare vid pälsbyte på hösten, hårremmen solbleks och längden på hårremmen spelar också in etc. Men nu handlar ju det bara om nyanser av en färg så det gör väl det samma. :D

De bilderna jag la ut på min ponny är en höstbild och en sommarbild, då är han som mörkast. På våren, försommaren och vintern går han i ljusare toner.

18552867.jpg

167_20683625595_8456_n.jpg

33215273.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Jättefin färg! Har aldrig sett en sån mörk fux med sån ljus man förut :p
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

även om färgen på häst brun med bläs inte är något extra så har ja fått många fina komentarer på hans bläs som är i sitt egna slag. Han va hingst väldigt länge och förra äg hade glömt strömmen på så han tjuvbetäckte. Inget konstigt alls men stoet fick tvillingar (äg egna sto) och hon va slarvig så ingen gjordes åt saken. Stoet fölade tyvärr två döda små hingstföl och döm på min förvåning (stod i stallet då med egen häst) när de två små fölen hade EXAKT samma teckning i ansiktet som min fina Benny... å vad ja hade önskat att äg hade försökt att få till en bra fölning...

men men här är han min finaste kung!
iol_101344558.jpg
1-73-181_111733938.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Häftig bläs - och säkrskilt att den gick i arv till avkom
man. Vad jag har förstått (men är dåligt uppdaterad på det senaste) är man ju osäker på hur just vita tecken nedärvs och att det skulle bli precis samma...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 660
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 674
Senast: yamyam
·
Gnägg Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
16 126
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp