Hästar fortfarande ute 24h/dygn

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 8 318
Sv: Hästar fortfarande ute 24h/dygn

har inte läst hela tråden :o
men enligt lag så behövs bara ligghall om det ej finns "skog" eller annat som kan agera som vindskydd o detta är under perioden så länge gräset växer, så lite tolknings fråga är det ju allt, emn här (uppsala) växer gräset fortfarande o det igenom snön !
så...men jag skulle ju itne vilja ha min häst så...men så var det sagt när vi ringde o kollade upp sånt inför sommaren...

Ok, då får vi vara överens om att vi inte tycker lika.;)

En torr och bra utformad ligghall tycker jag personligen är ett måste för hästar som går ute 24 h.
Tycker även att de skall ha det på sommaren så de kan finna skugga och förhoppningsvis slippa en del av flugor, knott mmm.

Jag brukar se en flock hästar som går ute vid stora vägen när jag åker till pojkvännen, och blev rätt förvånad förra veckan när jag såg att dom fortfarande går kvar vid vägen, allt dom har som skydd är ett tak att gå under alltså inget skydd från något håll :o

Och jag bor i Jämtland.

Antagligen stöd utfodras dom någonstans svårt att se hull eller någon foderhäck från vägen.
Kanske har dom någonstans att gå in, men har flera gånger sett dom stå och trängas under taket.

Undrar hur det är ställt :confused:

Är det så att dom går kvar på ngt sk. bete känns det lite olustigt att bara åka förbi, borde kanske stanna till och kolla hur dom ser ut i hull bla.

Nej, jag förväntade mig inte att slippa mocka och som jag skrev är jag inte ledsen för att jag får göra det heller. Det var någon här innan som tyckte att det inte var någon idé att ha ligghall eftersom de bara använder den som toalett. Det var därför jag skrev så.
Jag sköter min lösdrift både inuti och området utanför samt runt foderhäck två ggr per dag och jag har inga problem med det vilket du verkade ha uppfattat det som.

Jag har dessa fyra hästar på lösdrift därför att de mår bättre av det eftersom det är unghästar som inte rids.
Jag har även 6 hästar på stall också så det handlar helt om individernas olika behov och inget annat.
Det är ju så det ska fungera- anpassning efter individen o bra skötsel:bow:

Här var det bladade åsikter om lösdrift.
Jag har mina hästar i lösdrift dom har en ligghall vars väggar är i plåt och taket är av plast sånt man har på ute rum visst låter det lite grann när det regnar och blåser men det gör det väll i ett stall oskså.
Jag hade dom på ett annat stället där var ligghallen gjord av trä det lätt ju med när det blåste.

Dom får sin mat ute eftersom jag utfodrar med hösilage blir lite trångt att ställa balen där inne.
Så får dom sitt kraft foder inne.

Då får jag väl vara den som försvarar ligghall då. De flesta verkar ha den uppfattningen att den bara används till att skita i.
Inte min iallafall, mina hästar älskar den och är inne i ligghallen ett par ggr varje dygn.
Tror folk gör fel som bygger ligghallar av tex plåt. Jag skulle inte själv vilja stå där inne när det blåser och regnar.
Det låter ju så man inte hör sig själv, inte så konstigt att hästarna inte vill vara där.

Min ligghall är av trä och vi har papptak. Tortt och bra inne och massor av ren spån.
Tillräckligt stor för att alla tre hästar skall kunna vara där samtidigt.
Min unghäst ligger ofta där och snarkar på eftermiddagen medans de andra står i öppningen och håller koll.

Min ena häst springer dit när det börjar regnar och står sedan där och vilar och skular tills han tycker att det är ok att gå ut igen.

Jag jobbar hemifrån och ser mina hästar från och till hela dagen så jag vet att de är där inne ofta.
De har stora hagar ( minst 6 tunnland ) med massor av gräs så de är ju inte där inne för att de inte har någon annanstans att vara.

Nä, fram för bättre ligghallar så skall nog hästarna trivas

:bow::bow::bow::bow::bow:

Vitsen är ju att hästarna själva ska kunna avgöra om de vill vara i ligghallen eller inte. Om de inte har någon ligghall har de ju inget val....
Att inte ordna den valmöjligheten åt sina hästar tycker i alla fall jag är slött.
I övrigt, om lösdriften sköts på rätt sätt, har jag absolut inget emot lösdrift.

Min två nordiskillar går ute dygnet runt om vädret tillåter (dvs om det inte är busväder) fastän vi inte hunnit bygga ligghall ännu.

De tas in varje eftermiddag för att fodras (får maten ute morgon och kväll), visiteras och arbetas (de dagar de inte ska vila). De får stå inne fyra-fem timmar och äta och under den tiden ligger de aldrig ner och de vill alltid ut i hagen igen när jag kommer ut på kvällen.

Vi ska bygga en ligghall till sommaren (vi har precis köpt en gård och hinner inte med det nu i vinter) och jag tycker att det är bäst om man har det. Men hästrna mår väldigt bra även utan och som sagt så står de inne över natten om det är busväder.

Visst kan det handla om lathet i fallet med dina grannar. Men för mig är det för att mina hästar mår bäst så här. Så oroa dig inte för mycket, hästar är inte människor utan just HÄSTAR. De klarar mer än somliga tror.

Varför inte ha dem inne de 4-5 h. på natten?
Lovar att de då sover ett tag.

Sen är det klart att de klarar av det, men om de är vana att få komma in så......

det är av en ANLEDNING som detta lagförslag kom till- att folk tycker att hästar är utegångsfår o gör ingen skillnad på om det är en Cob som har gått på Wales hedar, isisar eller omhuldade tävlingshästar.

Lätt o billigt att ha häst. De sköter sig nästan själva. Kasta åt dem lite hö o vtn.

Jag kan tycka att om man planerar att köpa en gård, så är det prio ett att se till att hästarna har ett skydd om man nu inte vill ha dem i ett befintligt stall. eller vänta med den sk. lösdriften till nästa säsong- såvida att man har byggt ngt tills dess.

En av mina grannar har fortfarande sina hästar ute om nätterna. Detta är i södra Sverige men gräset innehåller ju inte precis någon större näring nu. De stödfodrar säkert dem men de har ingen ligghall, är inte det tvunget att de har det? Fattar inte varför man har hästar om man nu inte orkar ta in och ut.

Tycker inte att det är något som helst fel att ha dem ute 24h/dygn men de måste ju kunna ligga ner någonstans där det är torrt och ingen blåst.

Lagen säjer att man får ha dom ute 24/7 så länge betet växer!

Dom kanske har goda skäl att ha dom ute ?
Mina går på sommarbetes hagar från april till nov utan skydd ..
Är det mkt blött får dom en stor o tjoc´k halmbädd under en gran och regntäcke om det behövs ..
Mina hästar trivs skitbra så , dom vill INTE stå inne.
Nu har dom ligghall :) men inte är dom där på natten *s*

Mina står mest i ligghallen sommartid, men en gång har jag sett halm på rumpan så då borde han ha legat där, sen ska de ju in o kissa o bajsa då o då:o

Skämt o sido, hörde om ett ställe där de hade kamera med rörelsedetektor i ligghallen. Hästarna var där på somrarna o på vintern ca en kvart för att kunna ligga ner o få djupsömn.
Så även om det är lätt att tro att den inte används kanske den gör det, ca en kvart om dagen.

Vanvård & dålig djurhållning är samma sak, men folk som anser att de inte sköter sina hästar efter rekommendationer & lagar vill hellre kalla det dålig djurhållning då det inte låter lika illa som vanvård.
Om man inte vårdar en häst rätt är det vanvård.Punkt.

Jag hoppas det där var ett knapplån, det enda jag anmärkte på vanvård är att feta hästar är lika illa som magra & att det numera finns regler även när det gäller övergödda djur(tack & lov) även om de inte verkar tillämpas.

***Knapplån***

Detta står att läsa på www.sjv.se under "Djurskydd":

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

Det är få hörn av Sverige som i november/december har en dygnsmedeltemperatur på mer än 5 grader, eller hur? Alltså växer inte gräset.

Immer

Varför inte ha dem inne de 4-5 h. på natten?
Lovar att de då sover ett tag.

Sen är det klart att de klarar av det, men om de är vana att få komma in så......

det är av en ANLEDNING som detta lagförslag kom till- att folk tycker att hästar är utegångsfår o gör ingen skillnad på om det är en Cob som har gått på Wales hedar, isisar eller omhuldade tävlingshästar.

Lätt o billigt att ha häst. De sköter sig nästan själva. Kasta åt dem lite hö o vtn.

Jag kan tycka att om man planerar att köpa en gård, så är det prio ett att se till att hästarna har ett skydd om man nu inte vill ha dem i ett befintligt stall. eller vänta med den sk. lösdriften till nästa säsong- såvida att man har byggt ngt tills dess.

Som sagt, vi har ett stall och där står de inne från 17-18 tiden till 22-23 tiden. Då har de möjlighet att ligga. Vi har ju även dem inne över natten om det är busväder. Alltså är det bara ute dygnet runt då det är ok väder och då har de inget emot att ligga ute om (de har en stooor gran de kan gå under om de vill, med sly som ger vindskydd från en sida. Men oftast står/ligger de inte där.)

Alltså kan jag inte se varför det skulle vara prio ett för oss att bygga ett vindskydd när vi nu har ett väl fungerande stall som vi använder när det behövs???!!! :confused:

Självklart är det skillnad på häst och häst. Men som som sagt klarar min håriga nordiskillar utan problem att vara ute 24 tim/dygn. Inte bara klarar, de mår bättre av det. Särskilt nu när de har semester eftersom vi renoverar huset. Då kan de ändå röra på sig dygnet runt, i brist på aktivitet från husse och matte :angel:

Nu spelar det ju mindre roll om hästarna mår bra av att vara ute mer eller mindre dygnet runt utan ligghall. Är dygnsmedeltemperaturen under 5 grader så ska hästarna enl. lag ha ligghall, sen om de använder den eller inte är ju en annan sak. Det är inte oss här på Buke ni ska övertyga om att hästarna har det bra trots avsaknaden av ligghall, det är Jordbruksverket som bestämmer reglerna.
Mina shettisar går ute på lösdrift med ligghall, jag ser aldrig att dom går in där, men dom gör tydligen det eftersom dom har halm i man o svans varje dag iaf.

Förutom att hästar sover några munuter åt gången både natt och dag?

snicksnack.
hästar som är trygga o inte behöver oroa sig för faror sover länge inne i ett stall.

Mina går o lägger sig vid 24- 01(även på betet numera) o den ena sover tills man kommer o fodrar kl. 07- oftast

Sex timmar på raken?

Mina hästar är ute och trivs skitbra.

Men jag tar in dem en gång i veckan då den lilla behöver fodras extra (hon får mer mat än så) och den stora påstår att dräktiga hästar ska bo inomhus (pah!).

Då sover de som små grisar. Tio minuter åt gången.

Hm..tur att du vet så bra, gå till Naturbruksgymnasiet och berätta för våra lärare..och författarna till våra skolböcker.. >_>

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 091
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka