Hästar fortfarande ute 24h/dygn

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 8 318
Sv: Hästar fortfarande ute 24h/dygn

Kan inte ge fri tillgång på hö i hagen, den ena hästen rullar redan fram, så de har bara halm och gräs där.

Fri tillgång på hö i hagen är rent förödande utifrån en hästs avsaknad av stor magsäck. Se och lär vilka som ofta skriver att deras hästar lider av kolik, får ofta fång mm.

De vilar bara stående.
Det är en gammal myt att de står och sover på riktigt.
Gamla eller sjuka hästar lägger sig inte(om den inte har vansinnigt ont i hovarna- Fång)- de vet nog att de sen inte klarar av att komma upp igen.
Sen vill de kunna ligga o sova torrt o tryggt. Hästen som är lägst i rang brukar få ha vaktskiftet- utomhus.

unghästar behöver mer liggande vila än de äldre.

Fransiska Kuhne redovisade i en tysk avhandling 2003 hur en flock araber i lösdrift betedde sig under en lång observationstid över alla årstider. Liggande vila ägnade sig hästarna åt i genomsnitt bara 20 – 32 minuter per dygn, utom de yngsta som låg i snitt 85 minuter per dygn uppdelat på många tillfällen. Tungt sovande på sidan ägande de sig åt enbart ca 5 minuter i taget. Alla turades om.
En annan studie av Przewalskihästar gav i snitt 0,4 timmars liggande vila per dygn.
Att friska hästar i stall ligger mer beror nog på att de inte har något att göra, inte att det är ett absolut behov. HH

Fri tillgång på hö i hagen är rent förödande utifrån en hästs avsaknad av stor magsäck. Se och lär vilka som ofta skriver att deras hästar lider av kolik, får ofta fång mm.

Det stämmer inte- Fri tillgång på hö gör att hästar äter mindre i taget och är mindre benägna att få kolik förutsatt att de också har fri tillgång på vatten. Det framgick ur en engelsk studie av riskfaktorer för kolik. HH

Samma här...

Våra grannar som bor typ 20m från oss har 3 hästar,
1 shettis
1 Halvblod
och 1 korsningsponny.
Ponnyn är installd i ett inackorderingstall en bra bit härifrån för att hon håller på att rida in den osv.
Shettisen och halvblodet e kvar här hemma men går ute dygnet runt.
Shettisen har en liten hage på kanske 10x3 och halvblodet en hage på ca 20x10.
I hagen finns det ett vindskydd som är delat där hagarna är delad dvs att shettisen har en liten hörna av det att gå in i och halvblodet resten.
Det finns ingen halm i skylet utan bara den geggiga marken som finns i hagarna.
De får hösilage 2 g om dagen och shettisen får bara en liten tuss inte ens ett halv kg (alltså som högst får han ett halvt kg om dagen).
Ingen kraft alls.
Halvblodet har ett vintertäcke på sig och shettisen utan täcke.
Shettisen rymmer flera gånger om dagen och jag struntar faktigst i det men när jag två gånger bett dem att iallafall se till att han inte är i vår trädgård och han ändå är där blirr jag sur och jag tycker synd om hästarna när det vräker ner hela dagran och sen under natten fryser till lite...
Halvblodet har även hon varit på rymmen när hon sprängt hagen pga att när shettisen rymt stressar hon upp sig...Vilket sker just nu i skrivande stund (hon har ej rymt men springer som en galning i hagen och halkar runder i geggan.)
De har stall men det håller de på att renovera...men blir aldrig klart...
Jag tycker detta inte är ett bra sätt att hålla hästar på...Men jag e kanske överkänslig??

Det stämmer inte- Fri tillgång på hö gör att hästar äter mindre i taget och är mindre benägna att få kolik förutsatt att de också har fri tillgång på vatten. Det framgick ur en engelsk studie av riskfaktorer för kolik. HH

Det kan jag skriva under på.
Vi har en lösdrift som angräsar till vårat stall. Där går 4 hästar som ägs av samma person. Förra året hade hon fri tillgång på hösilage och dom mer svårfödda åt mest och var jättefina, den lite runda kusen var fortfarande rund, men inte fet.

I år har hon begränsat hömängden. Och det som händer nu är att tjockisen äter allt den kommer över vid fodring, dom andra som behöver tid på sej hinner inte äta lika mycket. Nu är dom som är lite mer svårfödda ändå fina i hullet, men den som var rund är nu FET!
Nu är det som ett stressmoment att dom får begränsat så hon kastar i sej allt hon kommer över.
Så nä, jag förespråkar fri tillgång av lösdriftshästar i den mån det går.

Man bör göra skillnad på forskning och studie för det du påstår stämmer tyvärr inte med verkligheten i en flock där den fria tillgången endast befinner sig på en begränsad yta.

Se det som det ofta ser ut i verkligheten. En stor öppen rundbal placerad i en hage innehållande 25 djur i olika höga rangordning.

Vilken djur i denna flock tror du utsätts för den största riskfaktorn avseende kolik och fång och förklara gärna oxå vilket av dessa djur som äter mindre i taget. Den lägsta i rang kommer ovilkorligt när möjlighet ges att komma intill maten hetsäta innan den åter knuffas bort av en mer ranghög individ.

En rullbal i hagen kräver ju också att man har en väl fungerande flock. I flocken jag refererar till i tidigare inlägg är det 5 stycken individer. Och dessutom är tjockisen inte ranghögst.

Och jag tror knappast att det är så lämpligt att ställa ut en rullbal i en flock på 25 hästar.

En bal på 25 djur är inte fri tillgång. Vid fri tillgång måste alla djur ha möjlighet att äta samtidigt.
PL

En bal på 25 djur är inte fri tillgång. Vid fri tillgång måste alla djur ha möjlighet att äta samtidigt.
PL

Säg inte det till mig, jag vet det. Hoppas flera tog notis av ditt svar då jag tidigare skrev: Se det som det ofta ser ut i verkligheten. En stor öppen rundbal placerad i en hage innehållande 25 djur i olika höga rangordning.

Vad menar du med "väl matad" häst?
Min mening är att en väl matad häst får i sig det den behöver & håller ett normalt hull, inte att de är feta.
Då är övergödning ett mer passande ord.

Jag tycker båda alternativen är vanvård.
Att vara fet & inte ha plats att söka skugga är inte mer berättigad vanvård än ngt annat alternativ.

*kl*

Vad tycker ni om min grannes hästars sitts???
Är jag överkänslig eller??:confused:

Nej du är inte överkänslig. Hästarna ska ha en torr liggplats om de går ute nu, dessutom ska minst 1/3del av hagen vara så pass torr att de inte ska behöva stå i lera o äta. I mitt gamla stall blev hagen utdömd av djurskyddsinsp. pga att hagen var för lerig o att jag inte hade tillräckligt stor torr yta att fodra på (dock var över halva hagen torr, men dj. insp vet ju bäst:p).
I ditt fall hade jag nog anmält grannen

Jag tycker båda alternativen är vanvård.
Att vara fet & inte ha plats att söka skugga är inte mer berättigad vanvård än ngt annat alternativ.

Du är inte sann....:mad:

Vi diskuterade väl skillnaden mellan dålig hästhållning och vanvård ...eller?
Så det är lika plågsamt att svälta en häst till 2döds", som att fodra den väl, men inte ha ett vindskydd...?
Ändra inte på det jag frågade för att klara dig ifrån att svara...
Ditt svar tyder på otrlig okunskap,envishet och en oförmåga att se till varje fall som ett enskilt fall.
Låter som du läser direkt ur en text som inte relaterar till verkligheten...

Hoppas du minns det här om 10 år när du landat och lärt dig av den bistra verkligheten:rofl:

Senast ändrad:

Okunskap?nej.
Tyvärr har jag fått min beskärda del av fakta just från inspektörer & egna erfarenheter så jag tycker inte man ska rättfärdiga en form av djurhållning & inte en annan så länge det är dåligt båda 2.
Jag tycker jag skrivit svar, att du inte gillar svaren är inget jag kan göra ngt åt.

Jag tillägger:

Jag vet var du vill komma & vad du menar, men jag håller helt enkelt inte med.

äsch orkar inte kommentera

Fransiska Kuhne redovisade i en tysk avhandling 2003 hur en flock araber i lösdrift betedde sig under en lång observationstid över alla årstider. Liggande vila ägnade sig hästarna åt i genomsnitt bara 20 – 32 minuter per dygn, utom de yngsta som låg i snitt 85 minuter per dygn uppdelat på många tillfällen. Tungt sovande på sidan ägande de sig åt enbart ca 5 minuter i taget. Alla turades om.
En annan studie av Przewalskihästar gav i snitt 0,4 timmars liggande vila per dygn.
Att friska hästar i stall ligger mer beror nog på att de inte har något att göra, inte att det är ett absolut behov. HH

En studie av tyska(OBS. klimatet) araber på lösdrift eller vildhästar är inte jämförbart med sporthästar.

Det kan variera stort mellan olika flockar beroende av förutsättningarna.
Räknas inte min studie??:D

En häst som har gott om mat o tillgång till torr skyddad sovplats- samma, år ut o år in o som tränas sover garanterat mer. De behöver heller inte bekymra sig för faror.

Blev som sagt förvånad att mina lägger sig vid skymning på sommarbetet båda 2 samtidigt. Förr lade de sig i gryningen.

Senast ändrad:

Men du hade väl ingen videokamera med mörkerseende på betet? Eller kollade du en gång i kvarten, det är också en vedertagen studiemetod.

Om dina hästar ligger still ute från skymning till gryning vid polcirkeln i juni är det väl normalt. Men om de gör det i september/oktober skulle jag bli orolig att det var ngt fel. HH

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 089
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?