Hästar fortfarande ute 24h/dygn

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 8 318
Sv: Hästar fortfarande ute 24h/dygn

Den där eviga diskussionen om att hästar "bara går in för att skita", tycker jag är något ensidig.
Om hästen tex en sommardag, står inne många timmar, är det inte så konstigt att det blir många högar, då hästen helt enkelt skiter ofta.
Dessutom står hästen givetvis länge på de ställen där den får mat, så den hinner äta upp maten = mycket skit också.

Däremot, vill jag påstå att den faktiskt ofta väljer att gå in i tex en ströbädd enbart för att kissa, så det inte stänker på benen, och sen raka spåret ut igen!

har kommit förbi 1 på natten och 6 på morgonen, vad jag kan se fins inget stall heller, bara en gammal fallfärdig lada..

Hittills mockar jag lendast ösdriften 2 ggr/vecka, i början mockade jag bara en gång/vecka, men nu står de inne mer. När det blir ännu kallare blir det säkert oftare. Jag fodrar kraftfoder därinne två gånger /dag, så då ser jag ju hur behovet ser ut.

Har en automatisk vattenkopp som INTE funkar, så för tillfället vattnar jag dem 2 gånger/dag. När det blir kallare och mer "bottenfruset" i tunnan lär jag få fylla på oftare om vi inte får igång koppen.

Så här långt är det nog ganska mycket lättare att ha hästarna på lösdrift än inne. De stora har jag dock på stall och kommer inte att ha lösdriften igång alls nästa vinter som det ser utu nu.

Jag är också en sån där ondskefull människa som har mina hästar på lösdrift. Har haft dem uppstallade till och från men konstaterar gång på gång att de mår mycket bättre när de får gå ute. De blir rörligare, piggare och gladare.
Jag har inte hunnit få ordning på mina ligghallar ännu så jag får också försvara mig gång på gång. Har också den erfarenheten att de bara går in och skitar ner där. Hästar vill ofta inte stänga in sig själva utan står gärna nånstans ute i det fria där de har uppsikt över omgivningen.
Självklart ska ligghall ordnas, men mest för att jag inte ska få problem med grannar eller kommunen.

Jag håller helt med dig!
Även jag har mina hästar ute 24 timmar om dygnet, i stoor hage med både åker och skog, ingen ligghall ännu, men ett vindskydd utan tak.
Min hästar är aldrig sjuka på något vis.
Dom allra flesta hästar håller sig på öppen mark, just för att kunna ha kontroll över tillvaron, och därför vilar dom helst där oxå, oavsett om det är torrt eller ej.

OK.
Men för hästarnas skull borde du ju prata med miljö- och hälsokontoret i kommunen. Du kan vara anonym.

Immer

har funderat på det. men hästarna ser ju inte vanvårdade ut, dom är snarare väldigt feta... så jag tvivlar på att det har särskilt hög prioritet...

Fast lagar och förordningar måste ju ändå följas, så de tar säkert anmälan på allvar.
Tänk bara på nötboskapen på KC Ranch i Revinge - vilken energi djurskyddsmyndigheten lade ner där (trots att djuren mådde bra).

Och att hästarna är feta är väl också en form av vanvård?

Immer

Nej, jag vet att det inte finns ligghall för jag kan rida runt hela hagen och se. Det finns några träd men inte så många och täta att de bildar något vidare skydd vid regn och blåst.

Som sagt så är det inget fel att ha dem ute 24h/dygn men jag anser att de bör kunna lägga sig där det är torrt och vindskyddat för att kunna vila ordentligt. Därför anser jag att de är lata för de orkar inte ta in dem över natten så de kan vila ordentligt. Alternativet är att bygga en ligghall eller liknande till dem. Vet att de mår bättre av att vara ute.

Okej, men har du pratat med ägarna?
Kanske de tar in hästarna jätte sent och släpper ut jätte tidigt?
det finns dom som släpper ut sina hästar kl. 5 på morgonen och tar in dem vid 23 på kvällen,
så som sagt prata med ägarna innan du drar förhastade slutsatser....

Hej

Jag håller med dig om att detta är galet, dom bör ha en ligghall/skog som skyddar rejält vid rikigt bus väder.
Har en granne som är likadan.
Hästarna går i en nedbetad sommarhage, dom kör ut en rundbal ensilage med jämna mellanrum. Men det finns inget skydd alls för hästarna mot blås och regn (snö).
Tog upp det med grannen, "ja men det är inte mina hästar, det är de inackorderade som tycker det är bekvämt att ha kvar dem ute".

Kan väl säga till grannens försvar att hans hästar tas in nattetid nu, men jag tycker inte att han skall tillåta sina inackorderade att vara så bekväma att dessa hästar går ute dygnet runt utan minsta lä eller regnskydd.

Jag tycker en väl fungerande lösdrift är idealisk, men detta handlar inte om lösdrift, detta är människor som inte orkar anpassa sig efter hästarna, med mockning, fodring m.m.

/B

Ja det är vanvård.
I nya djurskyddsreglerna står att ägarna har ansvar att se till att hästarna inte är för magra ELLER för tjocka.

;)En liten funderare bara...
vem säger att hästarna mår dåligt av lösdriften bara för att dom väljer att stå ute i ur o skur?
jag har haft hästar i snart 15 år och det i sig säger väl inte att jag är bäst på detta med lösdrift, men jag har provat både lösdrift och uppstallning på nätterna och när mina hästar (kallblod) stod på lösdrift så hade dom en stor lada, och då menar jag stor lada. ca 30 kvm stort. fräsch lada med vatten både ute i hagen och inne i lösdriften, maten gavs i lösdriften höet gavs både ute och inne.
Ladan var av trä och i o f tegeltak, men det lät inte mycket där inne. det var torrt och varmt. trots detta står dom ute och sover... eller gärna lägger sig ner. då var det snö och 15 minus när jag såg dom kl 02 på natten. båda två låg o sov och jag rusade ut och ropade för jag trodde dom var skadade... men dom reste sig sakta och sträckte på sig,,, tittade trött på mig och blev nog fundersamma när jag vart nöjd och gick in o la mig igen :)

så vem är det som bestämmer att hästar är vanvårdade och misskötta bara för att dom väljer att stå ute när dom har lösdrift?

någon skrev att en häst som vant sig vid ingång i varmt stall väljer ju gärna att komma in igen,, det är säkert sant för många.. men inte alla.
hästar är i grund o botten ett flyktdjur,, dom skulle ALDRIG frivillig stänga in sig i en liten box för en hel natt, väljer dom så gör dom som dom vill... rör sig på natten,,, ut o in....

mina hästar mår bra och är välmående på alla sätt o vis.

jag kan inte tvinga in mina hästar i lösdriften för att ligga där bara för att det ser "bra" ut. dom har valmöjligheten... det är ju därför dom står på lösdrift.

Klart dina hästar inte är vanvårdade. De har ju ligghall, en bra sådan också. De väljer att sova ute, Fine...

Men denna tråden handlade om hästar som inte hade ligghall och var ute dygnet runt. Tycker du det är ok ???

Vi har redan rett ut att vissa hästar väljer att använda sin ligghall medans vissa inte gör det.

Men en hage utan ligghall där hästar går ute dygnet runt kallar inte jag lösdrift.
För mig är lösdrift en hage där hästarna går dygnet runt med ligghall.

då var det en miss från min sida. erkänner mig skyldig :)
inte meningen.

nej,, det är inte okej att ha hästarna ute dygnet runt utan skydd.

håller med dig där att en lösdrift utan vindskydd inte är en lösdrift.
tyvärr är det många som tror att bara för att man har hästarna i en hagen dygnet runt så kallas det för lösdrift.
det är mycket runt omkring som ska klaffa oxå.

ber om ursäkt igen för mitt möjligtvis tjuriga mess tidigare.
borde ha läst bättre.....

:crazy:

Ja det är vanvård.
I nya djurskyddsreglerna står att ägarna har ansvar att se till att hästarna inte är för magra ELLER för tjocka.

Vet inte hur många gånger jag skrivit detta på Buke.

MEN SNÄLLA ALLA:

Ni måste lära er att skilja på vanvård, och på dålig djurhållning - det är två helt olika saker...

Klart dina hästar inte är vanvårdade. De har ju ligghall, en bra sådan också. De väljer att sova ute, Fine...

Men denna tråden handlade om hästar som inte hade ligghall och var ute dygnet runt. Tycker du det är ok ???

Vi har redan rett ut att vissa hästar väljer att använda sin ligghall medans vissa inte gör det.

Men en hage utan ligghall där hästar går ute dygnet runt kallar inte jag lösdrift.
För mig är lösdrift en hage där hästarna går dygnet runt med ligghall.

Innan lagen om ligghall kom till hade vi i vårt stall ofta hästarna på vintervila i en hage UTAN ligghall, men med ett bergs- och skogsparti med hyfsat lä. Hästarna bodde där i 4-6 veckor i november-december och mådde utmärkt. Självklart fick de ordentligt med foder (går åt mer när de är ute hela tiden!) och vatten, samt daglig tillsyn. Nu är detta islandshästar, som kanske är mer anpassade till ett "uteliv" än många andra raser, men bara för att det nu har tillkommit en lag om ligghall så betyder ju inte det att det per automatik är djurplågeri (eller ens dålig djurhållning!) att ha hästar som går ute dygnet runt, året runt.

Jag hade personligen inte anmält en hästägare som hade hästarna ute vintertid dygnet runt utan ligghall, om hästarna föreföll må bra i övrigt. Däremot hade jag anmält om de såg ut att fara illa, oavsett förekomst av ligghall!

Jag är alltså en av dessa fruktansvärda människor som tycker att det mycket väl kan vara OK att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall!

Vad förväntade du dig med lösdrift?
att slippa mocka? Bara undrar.
Tror folk att alla hästar går på en o samma plats- toaletten?
En del gör så, men inte alla.

en bra lösdrift ska skötas, sen är det inte lika noga med exakt tid iom att de har mat o kan komma undan vädrets alla element.

Nej, jag förväntade mig inte att slippa mocka och som jag skrev är jag inte ledsen för att jag får göra det heller. Det var någon här innan som tyckte att det inte var någon idé att ha ligghall eftersom de bara använder den som toalett. Det var därför jag skrev så.
Jag sköter min lösdrift både inuti och området utanför samt runt foderhäck två ggr per dag och jag har inga problem med det vilket du verkade ha uppfattat det som.

Jag har dessa fyra hästar på lösdrift därför att de mår bättre av det eftersom det är unghästar som inte rids.
Jag har även 6 hästar på stall också så det handlar helt om individernas olika behov och inget annat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 090
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V