Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vanvård & dålig djurhållning är samma sak, men folk som anser att de inte sköter sina hästar efter rekommendationer & lagar vill hellre kalla det dålig djurhållning då det inte låter lika illa som vanvård.
Om man inte vårdar en häst rätt är det vanvård.Punkt.
Hm..tur att du vet så bra, gå till Naturbruksgymnasiet och berätta för våra lärare..och författarna till våra skolböcker.. >_>
Hm..tur att du vet så bra, gå till Naturbruksgymnasiet och berätta för våra lärare..och författarna till våra skolböcker.. >_>
Jag tror dina nordisar mår utmärkt!!!
*kl*
Har mina hästar (en NSV och korsningsponny) ute 24h/dygnet. Har ingen lösdriftshall eller riktigt vindskydd. Däremot har mina hästar några träd och en ladugård i vinkel som hagen går runt som vindskydd. Visst det finns ingen torr liggplats men nattetid har dom oftast täcke på sig, har även prövat att halma vissa ställen i hagen men dom trampar bara ner det eller så äter ponnyn upp allt (matglad)
Men kanske 2-3 nätter per vecka och självklart vid sämre väder så får dom sova inne (max 10 timmar sen är nordisen less på att vara inne)
O jag kan inte säga att mina hästar mår dåligt (kan tillägga att båda är spårklippta oxå) dom får ordentligt med hö och har vatten i hagen, kommer in för visitation och inför motion. Tycker att jag har två pigga o fräscha hästar, om en ponnyn e något rund
Kan tillägga att dom sover lika mycke på dagen som natten oftast stående....så som hästar gör... jo dom ligger oxå...
det räcker med att kunna lite om hästar för att fatta att de antagligen inte är där....
tex om det blåser mkt, då låter det massor annorlunda i skyddet, och de hör inte om ett lejon skulle smyga sig på dem, eller om det regnar så hör det ju bara regnet om de står därinne...
nä helt värdelöst enligt mig, nu är det dessutom 16h/dygn de får vara ute... mina är ute ungefär så länge, och jag vet att om det regnar så ställer de sig mitt på gärdet med rumpan mot regnet, aldrig att de står bland träden när det är busväder.
De vilar bara stående.Kan tillägga att dom sover lika mycke på dagen som natten oftast stående....så som hästar gör... jo dom ligger oxå...
De vilar bara stående.
Det är en gammal myt att de står och sover på riktigt.
Gamla eller sjuka hästar lägger sig inte(om den inte har vansinnigt ont i hovarna- Fång)- de vet nog att de sen inte klarar av att komma upp igen.
Sen vill de kunna ligga o sova torrt o tryggt. Hästen som är lägst i rang brukar få ha vaktskiftet- utomhus.
unghästar behöver mer liggande vila än de äldre.