Hästar fortfarande ute 24h/dygn

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 8 318
Sv: Hästar fortfarande ute 24h/dygn

Nej det tror jag inte riktigt på, en häst kan inte ligga 6-7 timmar i sträck.

Vanvård & dålig djurhållning är samma sak, men folk som anser att de inte sköter sina hästar efter rekommendationer & lagar vill hellre kalla det dålig djurhållning då det inte låter lika illa som vanvård.
Om man inte vårdar en häst rätt är det vanvård.Punkt.

Jag håller verkligen INTE med dig om det! Därmed inte sagt att jag försvarar det ena eller det andra!

Men dålig djurhållning kan just handla om väl matade, runda hästar med skött hovvård osv som inte har en plats att söka skydd för regn och sol - undermåliga staket osv - dvs brister i deras skötsel och /eller närmiljö.

Vanvård däremot är ngt betydligt värre - det är när man "glömmer " mata sin häst, och den står mager, undernärd, ovårdad kanske skadad utan veterintillsyn osv - den hästen är utsatt för ngt helt annat än bara dålig djurvård.

DÄR har du en enormt stor skillnad.
Man ska passa sig för att använda för starka ord i "allt o inget" - då¨blir de tillslut verkningslösa...:devil:

Kan du ärligt säga vilken av dessa två exempel, där du tycker djuren utsätts för mest lidande?

Hm..tur att du vet så bra, gå till Naturbruksgymnasiet och berätta för våra lärare..och författarna till våra skolböcker.. >_>

Jag gick också på ett naturbruksgymnasium och allt man lär sig där är säkert rätt, men man får ju också gå lite på sunt förnuft sen när man har egna hästar och egen gård.
som Fyrfota säger så handlar det om hennes kraftiga nordsvenskar som har mycket päls och som trivs ute, varför ska de då inte få vara ute?
Jag tvivlar starkt på att hon skulle ha sina nordisar ute så som hon har det om de inte skulle trivas. det handlar om hästarnas enskilda behov.
Sen har hon ju faktiskt stall om det skulle vara busväder eller så att hästarna vill komma in. Jag tror inte att hon på nått sätt inte ser till sina hästars bästa.
Hon ska ju bygga en ligghall nästa år och jag tror att hennes nordisar klarar sig alldelles utmärkt på det sätt som hon har dem på nu. Jag antar att de har fri tillgång till grovfoder och hästar som äter fryser inte.
Kanske jag skulle reagera annorlunda om Fyrfota hade nån annan ras som inte fixar kyla på samma sätt och inte hade ett stall vid behov.
Men nu har hon det, så jag tycker inte att du ska bita dig så stenhårt fast vid alla lagar. Lagar är som sagt riktlinjer, och hon har ju stall vid behov.

Jag sa inget alls om att hästarna var ute. Om du läst hade du märkt att jag påpekade att hästar inte står och sover 6 timmar i sträck bara för att det är natt och de står i sin låda. (lås vilka inlägg jag svarat på med)

De allra flesta raser klarar kyla aldeldes utmärkt.
Vi hann inte bygga ligghall i år. Våra hästar kommer visserligen in i kallstall över natten, men det är mest för att den ena behöver så lång tid att äta allt sitt foder. Vi hade dem ute dygnet runt väldigt länge i år, när det inte regnar för mycket, då fick de komma in och torka.

Lagar är inte riktlinjer.. man straffas nämligen inte för att inte följa riktlinjer. :3 Men, själv biter jag mig inte alls fast i lagar, som du kanske förstår av vår egen hästhållning.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag undrar varför man "måste" ha hästarna inne på natten?

Jag har ligghall, den används mkt lite men dock även ibland på natten (ser spånrester i håret på morgonen).
Jag tar även in hästarna i mitt stall varje dag ca 3-5 timmar för utfodring, visitering, pyssel och ridning. De får alltid stå inne en stund extra innan jag grejar med dem så de får chansen att vila om de vill.

Men rent hypotetiskt så skulle jag kunna riva ligghallen och enbart ta in dem vid 15-16 tiden och sedan släppa ut dem igen vid 21-22.

Temperaturenskillnaderna är ofta inte stora dag/natt vintertid.
Mörkt är det likförbaskat de timmarna de är inne.

Om man dessutom lägger till att hästar sover ca 4 timmar/dygn ca 15-20 minuter åt gången så tycker jag det är värre att stänga in dem i ett så begränsat utrymme som en hästbox är så många timmar.

Är det snöstorm och drivis eller våldsamt ihållande regn så får mina hästar också vara inne på natten - och på den allra kallaste perioden under vintern när det är 15-25 grader kallt dygnet runt.

Men det beror nog mest på att det känns bättre för MIG.
Hästarna får istället begränsat med plats till rörelse, och begränsat med foder och kanske några grader varmare än ute..

Jag pysslar lika mkt med mina hästar nu fast de går ute på "lösdrift" som om de stod på box. Jag mockar varje dag etc.

*kl*

Saxat från SLU

Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter). För att kunna sova drömsömn måste hästen ligga med stöd för huvudet. Hästen har ett absolut behov av denna sömn och om den av någon anledning inte kan eller vågar lägga sig ramlar den så småningom och faller i drömsömn.

Hm..tur att du vet så bra, gå till Naturbruksgymnasiet och berätta för våra lärare..och författarna till våra skolböcker.. >_>

Ja det tycker jag.
Även att mina går o lägger sig vid skymningen på betet- mkt ovanligt o förr gjorde de inte så. Blev förvånad själv.

De går inte o lägger sig flera ggr per dag- hälsa det till dina lärare..:D

PS har kameraövervakning i stallet- som även ser i mörker.DS

*kl*

Har mina hästar (en NSV och korsningsponny) ute 24h/dygnet. Har ingen lösdriftshall eller riktigt vindskydd. Däremot har mina hästar några träd och en ladugård i vinkel som hagen går runt som vindskydd. Visst det finns ingen torr liggplats men nattetid har dom oftast täcke på sig, har även prövat att halma vissa ställen i hagen men dom trampar bara ner det eller så äter ponnyn upp allt (matglad)
Men kanske 2-3 nätter per vecka och självklart vid sämre väder så får dom sova inne (max 10 timmar sen är nordisen less på att vara inne :angel:)
O jag kan inte säga att mina hästar mår dåligt (kan tillägga att båda är spårklippta oxå) dom får ordentligt med hö och har vatten i hagen, kommer in för visitation och inför motion. Tycker att jag har två pigga o fräscha hästar, om en ponnyn e något rund :angel:

Kan tillägga att dom sover lika mycke på dagen som natten oftast stående....så som hästar gör... jo dom ligger oxå...

*kl*

Har mina hästar (en NSV och korsningsponny) ute 24h/dygnet. Har ingen lösdriftshall eller riktigt vindskydd. Däremot har mina hästar några träd och en ladugård i vinkel som hagen går runt som vindskydd. Visst det finns ingen torr liggplats men nattetid har dom oftast täcke på sig, har även prövat att halma vissa ställen i hagen men dom trampar bara ner det eller så äter ponnyn upp allt (matglad)
Men kanske 2-3 nätter per vecka och självklart vid sämre väder så får dom sova inne (max 10 timmar sen är nordisen less på att vara inne :angel:)
O jag kan inte säga att mina hästar mår dåligt (kan tillägga att båda är spårklippta oxå) dom får ordentligt med hö och har vatten i hagen, kommer in för visitation och inför motion. Tycker att jag har två pigga o fräscha hästar, om en ponnyn e något rund :angel:

Kan tillägga att dom sover lika mycke på dagen som natten oftast stående....så som hästar gör... jo dom ligger oxå...

Låter som att du har mycket vettig och bra hästhållning! :)

det räcker med att kunna lite om hästar för att fatta att de antagligen inte är där....

tex om det blåser mkt, då låter det massor annorlunda i skyddet, och de hör inte om ett lejon skulle smyga sig på dem, eller om det regnar så hör det ju bara regnet om de står därinne...

nä helt värdelöst enligt mig, nu är det dessutom 16h/dygn de får vara ute... mina är ute ungefär så länge, och jag vet att om det regnar så ställer de sig mitt på gärdet med rumpan mot regnet, aldrig att de står bland träden när det är busväder.

jo, i och för sig. Men är det lag på det ska den efterföljas... det är ju för en god sak

De vilar bara stående.
Det är en gammal myt att de står och sover på riktigt.
Gamla eller sjuka hästar lägger sig inte(om den inte har vansinnigt ont i hovarna- Fång)- de vet nog att de sen inte klarar av att komma upp igen.
Sen vill de kunna ligga o sova torrt o tryggt. Hästen som är lägst i rang brukar få ha vaktskiftet- utomhus.

unghästar behöver mer liggande vila än de äldre.

Har min dam på lösdrift. Dock har de ligghall och sommartid går de ofta in där och vilar när insekterna är som värst eller är väldigt varmt (är mörkt och svalt där inne). På vintern är de sällan där.

Tycker personligen att en bra lösdrift även har tillgång till en insektsfri ligghall på sommaren oxå. Har mkt svårt att tänka mig att ha häst uppstallad igen.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså, nu har vi ju inte hört bådas sida av saken utan bara en.. som vanligt så är det alltid lätt att snacka skit om andras "sätt" att göra saker på.:mad:

OM det är vanvård: ANMÄL! Om inte, lägg dig inte i..

Sen kan man ju ha åsikter men det är hemskt för den anklagade att inte ha någon chans att få försvara sig, eller förklara sig.

Men igen om du anser att det är djurmisshandel så tveka inte att anmäla! Det skulle jag ha gjort för att kunna sova gott om natten..:)

De vilar bara stående.
Det är en gammal myt att de står och sover på riktigt.
Gamla eller sjuka hästar lägger sig inte(om den inte har vansinnigt ont i hovarna- Fång)- de vet nog att de sen inte klarar av att komma upp igen.
Sen vill de kunna ligga o sova torrt o tryggt. Hästen som är lägst i rang brukar få ha vaktskiftet- utomhus.

unghästar behöver mer liggande vila än de äldre.

Ja ja förklara då att jag varit med om flertalet gånger att hästen-/arna somnat stående framför mig i hagen och i stallgången.

Eftersom mina ligger och sover båda två utomhus i snön (med täcke) så anser jag att jag har två trygga individer hemma!

Så där med lägst i rang och vaktskift Bullshit! I de flockar jag varit med om har då vaktansvaret delats mellan ALLA hästar oavsett rang.

Jag har slutat där för två år sen, så du får hälsasjälv om du har vägarna förbi. ;)

*suck* Jag har inte sagt något ont om din hästhållning, jag har inte ens kommenterat den. Jag svarade på ett annat inlägg. Vet inte hur Sevlan fick det till att jag klankade ner på dig. Min hästhållning är liknande, utom att de tas in på natten för att Crow ska hinna äta, nu. Kan inte ge fri tillgång på hö i hagen, den ena hästen rullar redan fram, så de har bara halm och gräs där.

(Men jag hade ju också varit glad om någon tog mig i försvar, men nu måste ju jag försvara mig själv :angel: )

Jag är nog av samma uppfattning. I naturen så förekommer det även rovdjur främst på natten så att sova djupt liggandes kan vara rent förödande för ett bytesdjur. I en trygg miljö (läs stall) som även är ombonad så känner sig dessa flyktdjur mer trygga och har därmed lättare att slappna av.

Man bör även ha i tanken skillnaden på häst och tävlingshäst. Alla hästar och människor som inte tränar och utvecklar muskler har inte samma behov av värme då kroppsfettet fungerar som värmande skydd. Alla som ngn gång har sett eller hört en elitidrottsman förklara sin kostcirkel och hur viktigt det är att hålla sig varm med täckande överdrag och en god nattlig trygg sömn förstår säker och att detta gäller alla idrottsmän, människor som hästar.

Det komiska från dom som nu svarar mig med att jag har fel här ofta själva är dom som fodrar sina hästar som om det va en elitidrottare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 089
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 424
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V