Hästar behövs-Även i tätorter.

Sv: Hästar behövs-Även i tätorter.

Hej, jag skulle vilja att du vidareutvecklar vad du menar med din sista mening så jag liksom förmodligen flera med bättre kunskap inte misstolkar att du generellt klassar ner på alla som har häst i storstans kompetens utifrån djurens grundläggande välmående. Daglig skötsel är väl bl.a god hästvård vilket man sällan ser sker utifrån lösdriftshästar som ska leva naturligt och ta vara på sig själva..

Om jag inte missuppfattat helt dessa rader så antyder du att lösdriftshästarna sköts sämre..Vilket är ju då din åsikt och i så fall är du helt okunnig i lösdrifts-skötsel.
Våra lösdriftare sköts noggrant om och det tror jag flera här kan intyga. OK dom är stundom lite lortiga om benen men hålls noga under uppsikt. Alla är sociala individer och välmående/välmusklade.

Ett primärt behov utifrån mänskligt tänkande behöver inte nödvändigtvis betyda att det är till hästens välbefinnande. Jag kommer återkomma med lite mer lättläslig information om det senare i bildspråk..

Ett primärt behov för hästen är..för hästen och inte människan. Det kan ju alla fundera på som har krubbitare, vävare m.m.
Kan orsaken vara för mycket box och för lite frihet???
Du måste väl ändå hålla med att hästar mår klart bättre både fysiskt och psykiskt att få röra på sig..och då menar jag inte varv på varv i ett ridhus.
Hästen bör få vara ute i hage åtminstånde under dygnets ljusa timmar..
Fast även här kan det finnas tolkningar då hästar, då framförallt unghästar rör sig mycket mer nattetid än dagtid..

Fråga. Är min inbjudan att betraktas som att du känner dig varmt välkommen och villig att utveckla dina grundkrav i hästkunskap??? Jag tycker det skulle vara enormt berikande, både för mig, dig,hästarna och den övriga befolkningen i storstads miljön.

Hör av dig, min inbjudan är stående.

Nu är det ju så att jag inte är en totalt ingrodd bonde utan har befunnit mig utanför 70-skyltarna..
Har också besökt ställen som Svartlings och Stockholm ridhus..
Vidare har jag sett hur man handhåller häst ute på Drottningholm i värsta dressyrstall..
Och nej..tycker inte det är speciellt djurvänlig miljö..
Många har nämligen glömt att hästar är djur som behöver röra på sig, och inte med bästa viljan i världen kan du få mig att inse att jag har fel där..
För mig är ett besök på Skansen ungefär detsamma..
Eller vad ser du för skillnad mellan beteendestörning hos isbjörn kontra häst????

Och vad gör den "perfekta" människan åt krubbitning?? Jo, sätter på halsrem..
Vi har haft sådana på stall och dom har omgående lagt av då dom fått gå på lösdrift...

AM

Om jag inte missuppfattat helt dessa rader så antyder du att lösdriftshästarna sköts sämre..Vilket är ju då din åsikt och i så fall är du helt okunnig i lösdrifts-skötsel.
Våra lösdriftare sköts noggrant om och det tror jag flera här kan intyga. OK dom är stundom lite lortiga om benen men hålls noga under uppsikt. Alla är sociala individer och välmående/välmusklade.

------------------------------------------------------
Hej, ja så är min generella uppfattning. Jag kan visa på exempel från stora stuterier inom travet där alla fölmärrar,föl och unghästar går på ständig lösdrift. Lika exempel kan jag uppvisa från Galoppens sida och även inom den "vanliga" ridsporten. Du har tydligen inte tagit del av den fördelning man i tidsåtgång gör utifrån hantering,visitering,skötsel och övrig vård mellan lösdriftshästar och tävlingsindivider. Siffran ligger på 30/60 vilket om det skulle vara till alla hästars väl 50/50.
---------------------------------------------------------

Ett primärt behov för hästen är..för hästen och inte människan. Det kan ju alla fundera på som har krubbitare, vävare m.m.
Kan orsaken vara för mycket box och för lite frihet???
Du måste väl ändå hålla med att hästar mår klart bättre både fysiskt och psykiskt att få röra på sig..och då menar jag inte varv på varv i ett ridhus.
Hästen bör få vara ute i hage åtminstånde under dygnets ljusa timmar..
Fast även här kan det finnas tolkningar då hästar, då framförallt unghästar rör sig mycket mer nattetid än dagtid..
Krubbitare eller vävare som du tar som två ex, där det finns en hel uppsjö av flera andra är inte enbart upphov till avsaknad av för mkt box och för lite frihet utan har i många fall ett helt annan socialt beteende störande förklaring så som rangordning,miljö,hantering. Att hästar rör sig mer nattetid är helt naturligt då det är den tidpunkten som deras naturliga fienden är på jakt vilket endast skapar oro för dessa bytesdjur, därav ökad rörelse nattetid.

--------------------------------------------------------
Nu är det ju så att jag inte är en totalt ingrodd bonde utan har befunnit mig utanför 70-skyltarna..
Har också besökt ställen som Svartlings och Stockholm ridhus..
Vidare har jag sett hur man handhåller häst ute på Drottningholm i värsta dressyrstall..
Och nej..tycker inte det är speciellt djurvänlig miljö..
Många har nämligen glömt att hästar är djur som behöver röra på sig, och inte med bästa viljan i världen kan du få mig att inse att jag har fel där..
För mig är ett besök på Skansen ungefär detsamma..
Eller vad ser du för skillnad mellan beteendestörning hos isbjörn kontra häst????

Och vad gör den "perfekta" människan åt krubbitning?? Jo, sätter på halsrem..
Vi har haft sådana på stall och dom har omgående lagt av då dom fått gå på lösdrift...

AM

Då kanske du vill bli en erfarenhet rikare och se hästar i tätorten helt utan psykiska störningar som krubbitning och halsringar. Tyvärr har jag med egna ögon sett både vävare och hästar med krubbitar rem i ständig lösdrift hur nu det kan komma sig. Du har din uppfattning och jag har min. Min bestämda uppfattning är att ständigt fri rörelse och utedrift inte är nyckeln till en god hästhållning utan det finns så mkt mer som är avgörande. Den dagen det kan bevisas att det enda som är avgörande för hästens välmående tänker jag bli djuraktivist och nattetid plocka ner alla inhängnader så hästarna för leve ett fritt naturligt liv.

Dels är det ingen som nånsin har sagt att det är det ENDA avgörande, vart du får dina saker ifrån kan bara gudarna veta. Men det är en mkt viktig pusselbit i hästens välmående och dess grundläggande behov. Men självklart krävs det andra saker som bra foder, omvårdnad osv osv OCKSÅ men ett fel gör inget mer rätt.

Vävare och krubbitare kan vara extremt svåra att få att sluta då dessa beteenden utlöser endorfiner och hästarna kan bli beroende av detta. Ibland räcker en miljöförändring, ibland sitter beteendet så pass djupt rotat att inget hjälper alt att hästen har magsår som inte är undersökt och därför krubbiter i smärtlösande syfte. Men uppkomsten av beteendet till EN BÖRJAN utlöses nästan alltid av för lite social kontakt, för lite utevistelse eller för lite grovfoder.
Svårare än så var det inte

Nytt forskningsprojekt om just beteendetstörningar hos häst på gång just nu på SLU och dessutom tittar de på hur hästar beter sig i box vrs spilta Ska bli superintressant att se resultatet och förhoppningsvis ytterligare ett steg mot förbjudning av spilta.

Mumin

Var har jag inte varit sanningsenlig?

/Maria

Coari: Citerar mig själv och väntar på svar. Roligt att du anklagar andra för att inte svara på dina frågor när du själv sållar friskt. :angel:

Då får gärna kommentera resten av mitt svar till dig angående Bella med.

/Maria

Senast ändrad:

Då kanske du vill bli en erfarenhet rikare och se hästar i tätorten helt utan psykiska störningar som krubbitning och halsringar. Tyvärr har jag med egna ögon sett både vävare och hästar med krubbitar rem i ständig lösdrift hur nu det kan komma sig. Du har din uppfattning och jag har min. Min bestämda uppfattning är att ständigt fri rörelse och utedrift inte är nyckeln till en god hästhållning utan det finns så mkt mer som är avgörande. Den dagen det kan bevisas att det enda som är avgörande för hästens välmående tänker jag bli djuraktivist och nattetid plocka ner alla inhängnader så hästarna för leve ett fritt naturligt liv.

Jag har väldigt svårt att hålla med dig! Men jag antar att du skapat denna tråd för att det ska bli så mycket konflikter som möjligt. Ständigt fri rörelse och utedrift är enligt mig en väldigt avgörande punkt i god hästhållning. Blir så fruktansvärt ledsen när man stöter på hästar som får gå ute i hagen en halvtimme om dagen, eller ännu värre ingen utevistelse alls. Vart är hästhållningen på väg? Vad anser du är viktigare?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Som djurvän och ägare till två hundar, tre katter och sju hästar förundras jag ständigt över människors ilska över...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: carinah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka