Sv: Hästar behövs-Även i tätorter.
Om jag inte missuppfattat helt dessa rader så antyder du att lösdriftshästarna sköts sämre..Vilket är ju då din åsikt och i så fall är du helt okunnig i lösdrifts-skötsel.
Våra lösdriftare sköts noggrant om och det tror jag flera här kan intyga. OK dom är stundom lite lortiga om benen men hålls noga under uppsikt. Alla är sociala individer och välmående/välmusklade.
Ett primärt behov för hästen är..för hästen och inte människan. Det kan ju alla fundera på som har krubbitare, vävare m.m.
Kan orsaken vara för mycket box och för lite frihet???
Du måste väl ändå hålla med att hästar mår klart bättre både fysiskt och psykiskt att få röra på sig..och då menar jag inte varv på varv i ett ridhus.
Hästen bör få vara ute i hage åtminstånde under dygnets ljusa timmar..
Fast även här kan det finnas tolkningar då hästar, då framförallt unghästar rör sig mycket mer nattetid än dagtid..
Nu är det ju så att jag inte är en totalt ingrodd bonde utan har befunnit mig utanför 70-skyltarna..
Har också besökt ställen som Svartlings och Stockholm ridhus..
Vidare har jag sett hur man handhåller häst ute på Drottningholm i värsta dressyrstall..
Och nej..tycker inte det är speciellt djurvänlig miljö..
Många har nämligen glömt att hästar är djur som behöver röra på sig, och inte med bästa viljan i världen kan du få mig att inse att jag har fel där..
För mig är ett besök på Skansen ungefär detsamma..
Eller vad ser du för skillnad mellan beteendestörning hos isbjörn kontra häst????
Och vad gör den "perfekta" människan åt krubbitning?? Jo, sätter på halsrem..
Vi har haft sådana på stall och dom har omgående lagt av då dom fått gå på lösdrift...
AM
Hej, jag skulle vilja att du vidareutvecklar vad du menar med din sista mening så jag liksom förmodligen flera med bättre kunskap inte misstolkar att du generellt klassar ner på alla som har häst i storstans kompetens utifrån djurens grundläggande välmående. Daglig skötsel är väl bl.a god hästvård vilket man sällan ser sker utifrån lösdriftshästar som ska leva naturligt och ta vara på sig själva..
Om jag inte missuppfattat helt dessa rader så antyder du att lösdriftshästarna sköts sämre..Vilket är ju då din åsikt och i så fall är du helt okunnig i lösdrifts-skötsel.
Våra lösdriftare sköts noggrant om och det tror jag flera här kan intyga. OK dom är stundom lite lortiga om benen men hålls noga under uppsikt. Alla är sociala individer och välmående/välmusklade.
Ett primärt behov utifrån mänskligt tänkande behöver inte nödvändigtvis betyda att det är till hästens välbefinnande. Jag kommer återkomma med lite mer lättläslig information om det senare i bildspråk..
Ett primärt behov för hästen är..för hästen och inte människan. Det kan ju alla fundera på som har krubbitare, vävare m.m.
Kan orsaken vara för mycket box och för lite frihet???
Du måste väl ändå hålla med att hästar mår klart bättre både fysiskt och psykiskt att få röra på sig..och då menar jag inte varv på varv i ett ridhus.
Hästen bör få vara ute i hage åtminstånde under dygnets ljusa timmar..
Fast även här kan det finnas tolkningar då hästar, då framförallt unghästar rör sig mycket mer nattetid än dagtid..
Fråga. Är min inbjudan att betraktas som att du känner dig varmt välkommen och villig att utveckla dina grundkrav i hästkunskap??? Jag tycker det skulle vara enormt berikande, både för mig, dig,hästarna och den övriga befolkningen i storstads miljön.
Hör av dig, min inbjudan är stående.
Nu är det ju så att jag inte är en totalt ingrodd bonde utan har befunnit mig utanför 70-skyltarna..
Har också besökt ställen som Svartlings och Stockholm ridhus..
Vidare har jag sett hur man handhåller häst ute på Drottningholm i värsta dressyrstall..
Och nej..tycker inte det är speciellt djurvänlig miljö..
Många har nämligen glömt att hästar är djur som behöver röra på sig, och inte med bästa viljan i världen kan du få mig att inse att jag har fel där..
För mig är ett besök på Skansen ungefär detsamma..
Eller vad ser du för skillnad mellan beteendestörning hos isbjörn kontra häst????
Och vad gör den "perfekta" människan åt krubbitning?? Jo, sätter på halsrem..
Vi har haft sådana på stall och dom har omgående lagt av då dom fått gå på lösdrift...
AM