Sv: Hästar behövs-Även i tätorter.
MKt egen definition på tätort
PL
MKt egen definition på tätort
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bor i en tätort numer, och har inte häst mycket pga att det inte finns nåt vettigt stall härikring där jag kan tänka mig att stalla upp en häst (jo, ett, men det är fullt).. Är dock uppvuxen på landet med den filosofin att hästar hör ute i hagar, inte i stall, samt att det inte är en rättighet att ha häst (eller djur i allmänhet). Kan man inte erbjuda hästarna bra förhållanden så borde man inte ha häst, och jag anser att stora hagar och mycket utevistelse är den absoluta grundstenen i detta.
Men var och en blir salig på sin tro.
Denna artikel tycker jag säger en hel del om att alla oavsett var man bor skall ha tillgång till denna unika möjlighet att umgås med djur.
Av erfarenhet så vet jag att dom som bedriver djur och hästhållning i tätorter är dom mest ödmjuka och har störst kunskap utifrån hur man löser den enskilda individens naturliga behov,hantering och undvikande av att skapa konflikter.
Jag bor i en tätort numer, och har inte häst mycket pga att det inte finns nåt vettigt stall härikring där jag kan tänka mig att stalla upp en häst (jo, ett, men det är fullt).. Är dock uppvuxen på landet med den filosofin att hästar hör ute i hagar, inte i stall, samt att det inte är en rättighet att ha häst (eller djur i allmänhet). Kan man inte erbjuda hästarna bra förhållanden så borde man inte ha häst, och jag anser att stora hagar och mycket utevistelse är den absoluta grundstenen i detta.
Men var och en blir salig på sin tro.
och vilka priser 6975 SEK (häst), 6675 SEK (ponny) (pris inkl moms). mer än dubbelt vad jag betalar för min egna hästgård i kostnad varje månad
Men samtidigt var trådskaparen till denna tråden egentligen ute att försvara hästhållning i storstäder utan tillgång till hagar för att storstadfolket var så mkt bättre hästägare.
PL
Att ha häst och kunna rida är ingen rättighet. Personligen ser jag gärna att ridskolor i tätorten läggs ner och flyttas ut där hästarna kan vara hästar (dvs gå i flock i stora hagar den tid de inte används i verksamhet).
Detta gäller förstås även privathästar.
Jag väntar med spänning på att lagen om hagvistelse ska komma, då kommer många ridskolor/stall i tätorterna få lägga ner verksamheten.
Utmärkt hästhållning, men inte så för hästarna alltså? Logiken??Har du besökt Hovstallet någongång? Inte vad jag skulle kalla ett idealiskt sätt att hålla häst för hästens skulle, men en alldeles utmärkt hästhållning för det.