Hästar behövs-Även i tätorter.

Sv: Hästar behövs-Även i tätorter.

Jag bor i en tätort numer, och har inte häst mycket pga att det inte finns nåt vettigt stall härikring där jag kan tänka mig att stalla upp en häst (jo, ett, men det är fullt).. Är dock uppvuxen på landet med den filosofin att hästar hör ute i hagar, inte i stall, samt att det inte är en rättighet att ha häst (eller djur i allmänhet). Kan man inte erbjuda hästarna bra förhållanden så borde man inte ha häst, och jag anser att stora hagar och mycket utevistelse är den absoluta grundstenen i detta.

Men var och en blir salig på sin tro.

Ja, det där låter ju bra och det brukade vara min förklaring också i en viss ålder.

Det står för - i översättning - att man inte har råd, tid eller framför allt lust att ägna hela sin fritid åt hästar och ridning. Då drar man till med några moraliska pekpinnar som är lätta att leva efter när man inte själv behöver göra det - jämför politik.

Vore du genuint intresserad av hästar nu så skulle du ägna dej åt att övervinna de eventuella problem som fanns i stallet/hagarna eller vad det nu vore.

Saken är nog den att du är intresserad av annat i livet just nu, men få det inte att låta som något annat.

Mvh QP

Denna artikel tycker jag säger en hel del om att alla oavsett var man bor skall ha tillgång till denna unika möjlighet att umgås med djur.

Av erfarenhet så vet jag att dom som bedriver djur och hästhållning i tätorter är dom mest ödmjuka och har störst kunskap utifrån hur man löser den enskilda individens naturliga behov,hantering och undvikande av att skapa konflikter.

Hittade just en länk till en ridskola i en tätort som jag tycker uppfyller ödmjukhet,kunskap,individuella lösningar,fri rörelse ,daglig utevistelse och framför allt god hantering utifrån deras länk med bilder på senaste cliniken, där man på bilderna kan se att alla som arbetar med hästarna både från marken och uppsuttet har HJÄLM.

Bifogar länk på bara ett ex. http://www.ostermalmsridskola.se/

Vore kul med fler länkar på hästar i tätorter.

Har hovis blivit ett troll? HH

:bow:
Jag bor i en tätort numer, och har inte häst mycket pga att det inte finns nåt vettigt stall härikring där jag kan tänka mig att stalla upp en häst (jo, ett, men det är fullt).. Är dock uppvuxen på landet med den filosofin att hästar hör ute i hagar, inte i stall, samt att det inte är en rättighet att ha häst (eller djur i allmänhet). Kan man inte erbjuda hästarna bra förhållanden så borde man inte ha häst, och jag anser att stora hagar och mycket utevistelse är den absoluta grundstenen i detta.

Men var och en blir salig på sin tro.

Håller med. :bow:

/Maria

Vilken underbar ridskola, dom har tom full koll på vad en häst ska äta också. Är dom helt säkra på att 5 kg havre verkligen räcker :angel:

Citat http://www.ostermalmsridskola.se/

"Stor häst: I hyran ingår mockning, fodring, foder ( 6 kg hö / alt 8 kg ensilage, 5 kg havre hästar"

"Privathagen kan användas mot 50 kr + moms per månad efter schema och regler i stallet. "

"
4 oktober 2004 flyttade Razor till Nyköping. Han kom till ett litet stall på bara 4 hästar. Nu vart det lite andra vanor för honom då han gick ut tidigt på morgonen med kompisarna och var ute hela dagen. Han har fått en hästflickvän. Han är frisk och pigg. Han har gått upp i vikt och mår bra!"

Vilken tur han hade som fick flytta då?:confused:

Har verkligen alla hästar där fri rörelse, har jag mkt svårt att se med dessa kommentarer

och vilka priser :eek: 6975 SEK (häst), 6675 SEK (ponny) (pris inkl moms). mer än dubbelt vad jag betalar för min egna hästgård i kostnad varje månad :eek:

och vilka priser :eek: 6975 SEK (häst), 6675 SEK (ponny) (pris inkl moms). mer än dubbelt vad jag betalar för min egna hästgård i kostnad varje månad :eek:

Nu är detta mitt inne i city bokstavligt talat, dessa priser betalar man även på stora anläggningar ett par mil utanför den stora staden. Det räcker med att anläggningen har tävlingsinriktning, ridhus och ett par duktiga instruktörer så får man betala samma pengar och mer.

För en anläggning med ridhus ca 4 mil utanför, kostar det strax under 5000 kr för samma sak, men då ingår ingen mockning utan tillkommer i de fall man vill ha det så.

Bli inte förvånad, det är dessa priser man får betala i tätortsområden och dess närhet.

:eek: tur man inte bor i storstaden :D
Hur i hel***e har man råd med det?

Men efter ett antal år som bla ordförande i en förening i (tätort) i glesbyggd vet jag att där betalade folk inte vad det kostade vare sig för lektioner eller uppstallning, mellanskillnaden utgjordes av ideellt arbete o olika typer av kommunala bidrag.
PL

Tycker nästan att det blivit lite hetsjakt på oss hästägare. Har min häst uppstallad där det tidigare var jordbruksmark, men nu är det mer bebyggt och tätort. Folk klagar ofta på att våra hästar luktar,bajsar på vägen, att vi rider där folk vill promenera (vart ska vi rida då??), det blir hästspår i skogen mm. Jag red omkring med plastkasse och trädgårdsspade hela sommaren och tog upp varje bajshög som hästen lämnade på vägen - MEN FICK SKÄLL ÄNDÅ! Vi hästmänniskor måste ju oxå få finnas eller...?

Så är det ibland. Själv har jag tack o lov klarat mig trots att jag har hästar på en jordbruksfastighet som gränsar till ett villaområde.
Men samtidigt var trådskaparen till denna tråden egentligen ute att försvara hästhållning i storstäder utan tillgång till hagar för att storstadfolket var så mkt bättre hästägare.
PL

Men samtidigt var trådskaparen till denna tråden egentligen ute att försvara hästhållning i storstäder utan tillgång till hagar för att storstadfolket var så mkt bättre hästägare.
PL

Fast så tolkade inte jag det hela, utan mer att de som driver verksamheter på denna basis får tänka till på ett annat sätt än vad de som har verksamheter med stora hagar behöver göra.
Sätten att driva verksamheten på måste skilja sig avsevärt, det är ju uppenbart.

Jag kanske har svårt att koppla bort tidigare disskussioner utan vill se en undermening.
Om man dessutom bara ser till första inlägget i denna tråd så var det minst sagt fräckt o generaliserande.
PL

Att ha häst och kunna rida är ingen rättighet. Personligen ser jag gärna att ridskolor i tätorten läggs ner och flyttas ut där hästarna kan vara hästar (dvs gå i flock i stora hagar den tid de inte används i verksamhet).

Detta gäller förstås även privathästar.

Jag väntar med spänning på att lagen om hagvistelse ska komma, då kommer många ridskolor/stall i tätorterna få lägga ner verksamheten.

Att inte förstå att människor har djur för sin egen skull, skulle i slutändan leda till att det inte finns några tamdjur.

Hästen är oerhört viktig för många människor och om det betyder att man kan behöva ha den nära en tätort, och om det betyder att hagen blir mindre, så är det inte så stor skada. Illa är också för vår miljö om alla som vill umgås med hästar ständigt måste transportera sig långt bort ut i skogarna.

Sedan tror inte jag att hästar far illa av att finnas i tätorter heller. Har du besökt Hovstallet någongång? Inte vad jag skulle kalla ett idealiskt sätt att hålla häst för hästens skulle, men en alldeles utmärkt hästhållning för det.

Hälsning Maja

Har du besökt Hovstallet någongång? Inte vad jag skulle kalla ett idealiskt sätt att hålla häst för hästens skulle, men en alldeles utmärkt hästhållning för det.
Utmärkt hästhållning, men inte så för hästarna alltså? Logiken?? :confused:
Men varför bry sig om hästarna och förutsättningarna för deras behov? :angel:

LIA, som håller med Tassen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Som djurvän och ägare till två hundar, tre katter och sju hästar förundras jag ständigt över människors ilska över...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: carinah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka