Hästar behövs-Även i tätorter.

Sv: Hästar behövs-Även i tätorter.

Hästar är - liksom människor - mycket anpassningsbara varelser. Får de/vi bara våra grundläggande behov tillfredsställda så räcker det ganska långt.

Alltså kan hästhållning/människohållning se lite olika ut bara det utgår från vissa basala behov.

Alla behöver mat och vatten, sömn och trygghet tex, fortplantning/sex plus rörelse och motion (som vissa hästägare själva kanske skulle bemöda sej lite mer om att få i stället för att enbart tänka på hästen).
Däremot kan det se olika ut för olika individer. En del människor trivs i stan, andra kan inte tänka sej att leva sitt liv där. Hästar kan anpassas på samma sätt.

Om man är en ansvarstagande djurvän som månar om sin kompis så kan man ordna ett fullgott liv åt honom/henne nästan överallt skulle jag vilja säga.

Hovstallet är nog inte den sämsta hästhållare.

Mvh QP

Men sen har vi ju beteendevetare o vi andra som anser att möjligheten att röra sig fritt under en del av dygnet hör till hästens grundlägande behov!
PL

Ja, men det tog jag ju upp som ett av de basala behoven...

Tillhör du dem däruppe som blivit jagad av björn och har annat att tänka på än att läsa igenom texten:banana:

Mvh
QP (ilskna vildsvin i hasorna här)

Jag själv har mina pållar ute mkt och tycker att det ska vara så men samtidigt så måste jag oxå nämna att hästar är otroligt anpassningsbara, jag är tex i Spanien lite nu och då och deras hästhållning får mig att gråta.

De är ute när de rids eller ska betäcka ett sto, punkt...
Hingstarna tas ifrån stoflocken när de börjar klättra på stona och sätts i en box där de är tills de ska ridas in...:cry:

Vet en 9 årig avelshingst som inte sett en hage sen han var 8 månader och sen han slutade betäcka för ett år sen så kommer han bara ur boxen när den mockas....

Men....Trots detta så är hästarna otroligt harmoniska, inga olater som vi ser på var och varannan häst i inackorderingsstallen här i Sverige.
De är lyckliga för de vet inget annat..

Jäkligt sorgligt men..........

Antingen menade du ngt annat med ditt inlägg eller så tolkade jag det fel men jag kan inte se att du nämnde röra sig fritt( inte lika med motion!)
Så varför inte skriva vad du menar istället för att anklaga mig att inte kunna läsa!
PL

Hästar är - liksom människor - mycket anpassningsbara varelser. Får de/vi bara våra grundläggande behov tillfredsställda så räcker det ganska långt.
Vad menar du med "räcker"? Att hästen inte dör bort på ett par månader om den förmenas vistelse i "frihet"? Att dom är anpassningsbara, ska det behöva medföra att vi pressar dom till randen av vad dom mentalt och fysiskt står ut med?

Däremot kan det se olika ut för olika individer. En del människor trivs i stan, andra kan inte tänka sej att leva sitt liv där. Hästar kan anpassas på samma sätt.
Logiken?? Människan väljer för den kan inte tänka sig att ...
Hästen stoppas in i en cell utan att någon bryr sig det minsta. Sedan blir man förbannad på den dumma jävla hästen som stampar och väver och sparkar och stressar osv.
För inte finns det någon anledning att fråga hästen?

Ägna också en tanke åt det faktum att hästen är programmerad att oupphörligt strosa över stora ytor, medan vi för länge sedan vant oss av med den typen av rörlighet. I den mån vi alls haft den. Se dessutom på dom fysiska problem VI själva drar på oss i o m för lite rörlighet och fysisk ansträngning.

Om man är en ansvarstagande djurvän som månar om sin kompis så kan man ordna ett fullgott liv åt honom/henne nästan överallt skulle jag vilja säga.
Ingen förmenar dig rätten att säga det du vill, men jag anser att du har fel. Läs en bok om djur! Ta också gärna en tur till något av dom tjusiga hästfängelserna nere på kontinenten. Har du någon förmåga till empati och till att läsa häst, kommer du att bli mycket illa berörd.

LIA

Att inte förstå att människor har djur för sin egen skull, skulle i slutändan leda till att det inte finns några tamdjur.

Hästen är oerhört viktig för många människor och om det betyder att man kan behöva ha den nära en tätort, och om det betyder att hagen blir mindre, så är det inte så stor skada. Illa är också för vår miljö om alla som vill umgås med hästar ständigt måste transportera sig långt bort ut i skogarna.

Sedan tror inte jag att hästar far illa av att finnas i tätorter heller. Har du besökt Hovstallet någongång? Inte vad jag skulle kalla ett idealiskt sätt att hålla häst för hästens skulle, men en alldeles utmärkt hästhållning för det.

Hälsning Maja

Nog förstår jag att vi har djur för våran egen skull. Därmed inte sagt att det är en skyldighet att få ha djur oavsett vilka förhållanden de då måste leva i.

Ja, för mej är det självklart att mina hästar är ute varje dag, oftast 12-14 timmar per dygn och dygnet runt under sommarhalvåret. Undantag enstaka dagar som nu med storm och regn då de kanske bara varit ute några timmar per dag, som diskuterats i andra trådar om hagar, lera etc.

Själv är jag dock öppen för att andra lösningar kan förekomma i andra situationer, kanske många gånger situationer man inte ens själv känner till.

Exempel en häst som används i skogsbruket. Den är ute hela dagarna och får både frisk luft, motion och rörelse (och även vila och pauser antar jag) i skogen.

Behöver denna häst absolut vistelse i hage när den kommer hem framåt kvällen (eller när den nu kommer hem)? Eller vill den kanske rentav hellre stå i sin box och tugga hö och vistas ute sina arbetsfria dagar? Du kanske vet?

Jag vet inte - har inte någon direkt kontakt med hästar som jobbar på detta sätt och därför uttalar jag mej inte kategoriskt om allt jag inte känner till.

Har heller inte anklagat dej för att inte kunna läsa, det var ett försök till skämt som ej kommer att upprepas i svar till dej. Lovar:bow:

Mvh QP

Att dom är anpassningsbara, ska det behöva medföra att vi pressar dom till randen av vad dom mentalt och fysiskt står ut med?
Hästen stoppas in i en cell utan att någon bryr sig det minsta. Sedan blir man förbannad på den dumma jävla hästen som stampar och väver och sparkar och stressar osv.
För inte finns det någon anledning att fråga hästen?

Ägna också en tanke åt det faktum att hästen är programmerad att oupphörligt strosa över stora ytor, medan vi för länge sedan vant oss av med den typen av rörlighet. I den mån vi alls haft den. Se dessutom på dom fysiska problem VI själva drar på oss i o m för lite rörlighet och fysisk ansträngning.

Ingen förmenar dig rätten att säga det du vill, men jag anser att du har fel. Läs en bok om djur! Ta också gärna en tur till något av dom tjusiga hästfängelserna nere på kontinenten. Har du någon förmåga till empati och till att läsa häst, kommer du att bli mycket illa berörd.

LIA

Det var ett konstigt svar. Har jag någonstans förespråkat den hantering du drar upp i dina exempel? Jag tycker inte det är ett "fullgott hästliv" utan snarare misskötsel och djurplågeri det du drar upp.

Vem rekommenderar "hästfängelser" som god hästhållning?

För övrigt har jag sett hästhållning i ganska många olika länder och vill bara tillägga att det även förekommer god hästhållning i länder utanför Sverige, så man inte glömmer det.

Jag har också läst - inte bara en utan många - böcker om djur. Vad nu det har för relevans i sammanhanget.

"Se dessutom på dom fysiska problem VI själva drar på oss i o m för lite rörlighet och fysisk ansträngning." skriver du. Det är ju precis vad jag själv skrev, att ryttare bör röra sej mer.

Tycker det verkar som om du ville missuppfatta allt jag skrev.

Mvh QP

Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig.
För mina ögon gav ditt svar till mig plus ditt påhopp på Tassen en bild av att du tycker hästar gott kan nöja sig med att stå i box och att fri, rörlig utevistelse är onödig. Om du anser det motsatta har jag ingen som helst anledning att kritisera din inställning.

Jag har inte sagt att det inte även finns god hästhållning utomlands. Att läsa djurböcker är bra för den som har intresse av att förstå andra varelsers behov.

LIA

Jag tror att det kan vara väldigt bra om en skogshäst el liknade får en chans att använda musklerna på ett annat sätt genom att röra sig fritt en stund efter arbetsdagen.
PL

Jag tror att det kan vara väldigt bra om en skogshäst el liknade får en chans att använda musklerna på ett annat sätt genom att röra sig fritt en stund efter arbetsdagen.
PL

Ja den rör sig ju inte i några högre farter ute i skogen heller. Dessutom är det ju mentalt avkopplande med en stund i hagen. :)

/Maria

Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig.
För mina ögon gav ditt svar till mig plus ditt påhopp på Tassen en bild av att du tycker hästar gott kan nöja sig med att stå i box och att fri, rörlig utevistelse är onödig. Om du anser det motsatta har jag ingen som helst anledning att kritisera din inställning.

Jag har inte sagt att det inte även finns god hästhållning utomlands. Att läsa djurböcker är bra för den som har intresse av att förstå andra varelsers behov.

LIA

Ja, det var en missuppfattning och ursäkten godtas givetvis.

Mitt svar till signaturen "Tassetass" var inte menat som något påhopp.

Jag försöker vara lite vidsynt och inse att mitt sätt att se på saker och ting inte är det enda i universum. Det finns kanske lösningar som jag inte hört talas om (och som kanske faktiskt ändå fungerar!). En del tycker att deras sätt att ta hand om djur är det enda rätta och att alla andra sätt är fel, det är vad jag vänder mej emot.
Jag tror att vi alla här har det gemensamt att vi vill hästars bästa.

Mvh QP

PS - Någon särskild djurbok du tycker jag skulle behöva läsa? Förslag på bra böcker mottages alltid:banana:

Ja, det var en missuppfattning och ursäkten godtas givetvis.

Mitt svar till signaturen "Tassetass" var inte menat som något påhopp.

Jag försöker vara lite vidsynt och inse att mitt sätt att se på saker och ting inte är det enda i universum. Det finns kanske lösningar som jag inte hört talas om (och som kanske faktiskt ändå fungerar!). En del tycker att deras sätt att ta hand om djur är det enda rätta och att alla andra sätt är fel, det är vad jag vänder mej emot.
Jag tror att vi alla här har det gemensamt att vi vill hästars bästa.

Mvh QP

PS - Någon särskild djurbok du tycker jag skulle behöva läsa? Förslag på bra böcker mottages alltid:banana:

Hej, jag tycker det låter som att du tänker i andra banor!!

Böcker är väl endast att ta del av den erfarenhet författaren själv har införskaffat sig vilket inte nödvändigtvis betyder att det är berikande.

*KL*

Hittade faktiskt även denna länk, appropå hästar i tätort.

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,902286,00.html

=O Bella var jag och två kompisar ute och kollade på. Vi hade ringt och sagt att vi ville ha en häst som klarade att tränas 6 dagar i veckan och ev. tävla. När vi kom dit och red var det en stel gammal häst som inte skulle klara det vi ville. Stallet var inget vidare och små små hagar hade hon. Många hästar. Dessutom hade hon mage att bli sur när vi inte ville ha Bella på foder. Vi åkte tåg och buss från Uppsala ut och samma hem. Tog en hel dag. Tänk om hon då varit ärlig i telen redan från början. :devil:

/Maria - en liten utsvävning men detta stallet är då inte ett "bevis" på att hästar i stan har det fantastiskt bra

Jag fortsätter lite på din utsvävning, vad förväntar man sig av en häst på 24 år?
Den information jag har om detta stall är, vintertid små hagar och sommartid får de tillgång till grönytor som de inte får ha kvar under hösten/vinter/förvåren.
Det är väl det tråden handlar om, inga eller väldigt små hagar till häst i tätort.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Som djurvän och ägare till två hundar, tre katter och sju hästar förundras jag ständigt över människors ilska över...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: carinah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka