Hästar behövs-Även i tätorter.

Sv: Hästar behövs-Även i tätorter.

Där har min häst ridits många ggr innan hon kom till mig :D

Förmodligen långt senare än på den tiden PL gjorde lumpen på K1 och mkt har ändrats sedan 1950 både avseende stall,miljö och ridterräng.

Senast för två år sedan gjordes hela stallet på K1 om för en bättre miljö för hästarna och så skedde redan för fem år sedan på Ryttarstadion och sker årligen. Senast i höstas så anlades en ny övergång (bro) för alla hästar som passerar mellan Storängsvägen och ridvägen ut till Liljansskogen enbart för att hästar och bilar skulle motas i konflikt över den smala biltrafikerade stationerade järnvägsbron.

Så visst görs det hela tiden förbättringar för hästarna i många tätorter, Jag tycker det vore bra om man tog reda på saker och ting innan man skriver massa saker i ren okunskap.

Det blir lätt mkt tråkig stämning i tråden och rena personligt felaktiga påståenden om man skriver saker som man inte har en aning om hur det förhåller sig om utifrån verkligheten,(riktat till ett par förståsigpåare här) vilket man lätt kan se vilka det är utifrån vad dessa personer skrivit.

Har vi ingen från Göteborg,Malmö eller annan tätort som kan bidra med ett inlägg??

=O Bella var jag och två kompisar ute och kollade på. Vi hade ringt och sagt att vi ville ha en häst som klarade att tränas 6 dagar i veckan och ev. tävla.

Ursäkta men varför ringer man dit och söker en häst då??? Det vet väl alla att det krävs en lugn stabil häst med lång erfarenhet och mkt rutin för att passa in i denna typ av verksamhet och då brukar äldre hästar passa bäst, äldre hästar brukar och få ha rätten att vara lite mer stela liksom vi människor.

Jag hade oxå blivit sur om du ringt och sagt att du va intresserad av att köpa en häst för att när du väl står där i stället säga att du inte har råd med att köpa häst och i stället vill ha den på foder.

Dina inlägg är lite "förvrängda" och du skriver inte sanningsenligt, vilket bidrar till att din trovärdighet skjunker avsevärt.

För övrigt handlar inte tråden om hagar vilket jag har försökt förklara minst två ggr tidigare.

113 miljoner satsas på fem ridskolor i tätorten Stockholms borgliga kommun. Redan i år avsätts 40 miljoner till nybyggnad och upprustning.

Jättebra tycker jag att det äntligen läggs resurser på alla aktiva (flest tjejer) och hästarnas väl.

Här har man fattat att hästar behövs- Även i tätorter.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=605604

Ursäkta men varför ringer man dit och söker en häst då??? Det vet väl alla att det krävs en lugn stabil häst med lång erfarenhet och mkt rutin för att passa in i denna typ av verksamhet och då brukar äldre hästar passa bäst, äldre hästar brukar och få ha rätten att vara lite mer stela liksom vi människor.

Jag hade oxå blivit sur om du ringt och sagt att du va intresserad av att köpa en häst för att när du väl står där i stället säga att du inte har råd med att köpa häst och i stället vill ha den på foder.

Dina inlägg är lite "förvrängda" och du skriver inte sanningsenligt, vilket bidrar till att din trovärdighet skjunker avsevärt.

För övrigt handlar inte tråden om hagar vilket jag har försökt förklara minst två ggr tidigare.

Va??? Hon hade annons ute? Stod inget om att det var en turridningshäst i annonsen. Dessutom var det en foderhäst inget prat om att köpa någonstans. (jag hade redan en egen häst). Vi ringde och pratade med henne förklarade vad vi ville ha hästen till (träning och tävling). Hon sa "inga problem det klarar hon lätt". Hästen orkade knappt med provridningen (25 mins skritt, trav och galopp).

Klart tråden handlar om hagar bl a. Det är ju ett av dom största problemen när man ha häst i storstan.

Var har jag inte varit sanningsenlig?

/Maria

113 miljoner satsas på fem ridskolor i tätorten Stockholms borgliga kommun. Redan i år avsätts 40 miljoner till nybyggnad och upprustning.
Jättebra tycker jag att det äntligen läggs resurser på alla aktiva (flest tjejer) och hästarnas väl.
Visst är det jättebra. Det är bara det att inget av det verkar komma hästarna till del!
Större och fler skåp (!) ska det bli, flera stallplatser, ett nytt ridhus, ny teorisal, rejäla omklädningsrum (för det är synd om flickorna som ska byta om i kalla utrymmen) står på önskelistorna. Inte en bokstav om hästarnas väl!

Senast i höstas så anlades en ny övergång (bro) för alla hästar som passerar mellan Storängsvägen och ridvägen ut till Liljansskogen enbart för att hästar och bilar skulle motas i konflikt över den smala biltrafikerade stationerade järnvägsbron. Så visst görs det hela tiden förbättringar för hästarna i många tätorter
Detta gjordes alltså för hästarnas skull? :confused:

Tråden handlar om hästar i tätort. Hur menar du att hagar inte hör dit? (Fast, du har kanske rätt trots allt. Där finns ju inga hagar ... :angel: )
Du skriver: Av erfarenhet så vet jag att dom som bedriver djur och hästhållning i tätorter är dom mest ödmjuka och har störst kunskap utifrån hur man löser den enskilda individens naturliga behov,hantering och ... Sicket dravel! Så tätortsbor vet och kan bättre än vi som lever bland djuren? Och så är dom ödmjukare också! :rofl:

Köp dig en moppe. Den kräver inga hagar och passar bra i tätorten..

LIA

Mitt svar till signaturen "Tassetass" var inte menat som något påhopp.
Säkert inte, men jag ser det så. Mot bakgrund av Tassens skrivhistoria här så törs jag påstå, att det hon framförde om sina skäl till att inte ha häst, stämmer mycket väl. Därför är dina påståenden i ditt svar till henne både oriktiga och onödiga.

Jag tror att vi alla här har det gemensamt att vi vill hästars bästa.
Varför har jag så svårt att tro detsamma? Kan det vara frånvaron av hagar? :angel:

LIA

Du skriver: Av erfarenhet så vet jag att dom som bedriver djur och hästhållning i tätorter är dom mest ödmjuka och har störst kunskap utifrån hur man löser den enskilda individens naturliga behov,hantering och ... Sicket dravel! Så tätortsbor vet och kan bättre än vi som lever bland djuren? Och så är dom ödmjukare också! :rofl:

Köp dig en moppe. Den kräver inga hagar och passar bra i tätorten..
LIA

JAg ansluter mig till Lia och Tassen i denna diskussion.

Åter en gång får man nämligen bevisat att hästen SKA anpassas till människan och inte tvärtom.

Frågan är:
Ursprung, storstan behöver hästen..
Frågan är:
Behöver hästen storstan???

Och varför tycker TS "nollåttaryttare" att stadsfolk är bättre på häst???
Den stora kunskapen som är förmedlad generationsvis i landsbygden är alltså sågad av TS??

Och allvarligt talat..hur mycket häst lär man sig i storstan??

Var läggs vikten på kunnandet?? Att rida snygga volter, fläta vackert eller diagnosticera en simpel hovböld??
Hur mycket "häst-kunskap" lär man sig då man kommer till en färdigsadlad häst???

Jag tycker synd om storstadsungarna som blivit tvugna att tillfredställa sitt hästbehov i dylika ridskolor som nämns här..
Och definitivt till sådana priser..

AM

Utmärkt hästhållning, men inte så för hästarna alltså? Logiken?? :confused:
Men varför bry sig om hästarna och förutsättningarna för deras behov? :angel:

LIA, som håller med Tassen.

Om vi brydde oss om vad hästarna ville så skulle vi väl inte rida på dem eller stängsla in dem. Hästar håller vi för vår egen skull.

Hälsning Maja

Det är konstigt det där.
Stallen skall vara nära så att föräldrarna slipper att skjutsa sina barn dit.
Men de får inte ligga nära bostäderna för att de luktar.

En svår kombination det där.

JAg ansluter mig till Lia och Tassen i denna diskussion.

Åter en gång får man nämligen bevisat att hästen SKA anpassas till människan och inte tvärtom.

Frågan är:
Ursprung, storstan behöver hästen..
Frågan är:
Behöver hästen storstan???

Och varför tycker TS "nollåttaryttare" att stadsfolk är bättre på häst???
Den stora kunskapen som är förmedlad generationsvis i landsbygden är alltså sågad av TS??

Och allvarligt talat..hur mycket häst lär man sig i storstan??

Var läggs vikten på kunnandet?? Att rida snygga volter, fläta vackert eller diagnosticera en simpel hovböld??
Hur mycket "häst-kunskap" lär man sig då man kommer till en färdigsadlad häst???

Jag tycker synd om storstadsungarna som blivit tvugna att tillfredställa sitt hästbehov i dylika ridskolor som nämns här..
Och definitivt till sådana priser..

AM

Hej, jag tror du har missat några saker här. För det första så bör man inte stänga ute djur från storstäderna då även storstadfolk bör få tjansen att skaffa sig lärdom om djurens beteende,behov och hur dom fungerar. Det är tro mig lika berikande för djuren som statstborna att en ömsesidig förståelse och respekt skapas utifrån djurens naturliga beteende.

Vad beträffande prisbild mm så kan det även vara bra för alla som bor i glesbyggden att ta del av vilka belopp många som bor i storstäder är berädda att "offra" på sina djur och gör det gladerligen utan att gnälla om hur dyrt allting är. Komiskt i det hela är att bara dom som bor i glesbygden och har dom minsta kostnaderna är just dom som gnäller mest!!!

Sedan så krävs det faktiskt en mkt större hästkunskap utifrån hur den enskilda individen reagerar utifrån hur mkt mer det "händer" i en storstad än i en glesbygd där väldigt mkt kan "gömmas undan".

Det är ingen slump att man för dagen finner dom hästar som man inte vill ska ses i en avlägsen krok
långt ut i skogen och hagar har som jag sa inte ngt med tråden att göra även om det nu investeras drygt 113 miljoner kronor på en gemensamt bättre miljö för både storstadens hästar i form av utbyte från spiltor till stora boxar, små rasthagar till större hagar med grundlig drinering och fullgoda staket.

Många här verkar leva i tron om att bara hästarna har stora hagar och lösdrift så är det god hästhållning vilket inte kan tolkas som annat än mänsklig trångsynthet.

Den tidigare generationen hästmänniskor som sedan långt tillbaka levt på landsbyggden senad generationer tillbaka skakar för dagen på huvudet utifrån alla dessa tidigare stadsbor som börjat flytta ut på landet och försöka bete sig som bönder. Detta av enbart egen erfarenhet utifrån deras resonemang då jag flyttade från storstan till landet 1967. Gröna vågen vet jag påbörjades på tidigt 2000 tal och det va då konflikterna började uppstå på landsbyggden.

Känner du dig mogen så PM:a mig och jag ska bjuda in dig för en dag i storstaden, jag lovar dig du kommer bli förvånad hur mkt mer kunskap och förståelse du kommer åka hem med.

Det är konstigt det där.
Stallen skall vara nära så att föräldrarna slipper att skjutsa sina barn dit.
Men de får inte ligga nära bostäderna för att de luktar.

Hej, i storstäder kan barnen åka tunnelbana till stallet eller buss. Sedan finns det ju nyfrälsta storstadsbor som flyttar ut på landet för att tre månader sedan börja processa om att stallet som ligger trehundrameter från deras nyfunna lantgård skall läggas ner då dessa gröna vågen människor upptäckt att dom har allergi mot det naturliga.

Så frågan är väl ska människan anpassa sig till djuren eller skall djuren anpassa sig till mänskligt ego eller ska vi lära oss att kompromissa???

Du pratar om naturligt beteende och ödmjukhet och inte vet du vad något av orden innebär :confused: I alla trådar jag läst har du varit negativt inställd mot fri rörelse, utevistelse och för saker som spiltor. Du sågar och hackar på människor istället för att svara på seriösa inlägg. Inte har du nån direkt koll iallfall och sist jag kolla var du en storstadsmänniska.
Frågan är bara om du är represantiv eller inte :eek:

Fram för hårdare regler för våra hästars hälsas skull, se på finlands djurskyddslag, den är anpassad till hästen med lagar om utevistelse, social kontakt , många fodringstillfällen, fri tillgång på vatten och de rekommenderar inte spilthållning.:love:

Kan man inta ha ordentliga hagar ska man inte ha häst, simple as that.
Mumin

Många här verkar leva i tron om att bara hästarna har stora hagar och lösdrift så är det god hästhållning vilket inte kan tolkas som annat än mänsklig trångsynthet.
.

Tyvärr så tillhör jag den kategorin som anser att just rejäla hagar och lösdriftar hör till primära behov hos hästdjur..
För mig är dessa lika viktiga som bra foder och bra vård.

Långt lägre på skalan kommer flätning, rida fyrkantigt m.m.

Och storstadsmänniskor vars barn ridit på anläggningar i 4 år och därefter flyttar ut på landet hör nog vanligast till den "hästkategorin" som har garagehästar eller väldigt illa skötta lösdriftar..
Men rida fint, det kan dom.

Hästägandet kan ju delas procentuellt i tid..
1 promille ridning i högervolter..resten är mocka skit, linda ben, laga staket, bärga hö/halm, stå i torken i ett kornlass.
Men detta vet ju inte "nybönderna" om när dom kommer ut..tyvärr.

Att storstadsfolk ska lära sig djur kan jag hålla med.
Men då ska man åka ut till djuren och inte ta med dom in..

AM

AM

Eftersom du inte har ngn koll på nutidshistoria heller så vill jag upplysa att begreppet gröna vågen kom till på 70-talet när unga människor flyttade ut på landet, senare har det blivit fler gröna vågor.
PL

Tyvärr så tillhör jag den kategorin som anser att just rejäla hagar och lösdriftar hör till primära behov hos hästdjur..

Långt lägre på skalan kommer flätning, rida fyrkantigt m.m.
AM

Hej, jag skulle vilja att du vidareutvecklar vad du menar med din sista mening så jag liksom förmodligen flera med bättre kunskap inte misstolkar att du generellt klassar ner på alla som har häst i storstans kompetens utifrån djurens grundläggande välmående. Daglig skötsel är väl bl.a god hästvård vilket man sällan ser sker utifrån lösdriftshästar som ska leva naturligt och ta vara på sig själva.

Ett primärt behov utifrån mänskligt tänkande behöver inte nödvändigtvis betyda att det är till hästens välbefinnande. Jag kommer återkomma med lite mer lättläslig information om det senare i bildspråk.

Fråga. Är min inbjudan att betraktas som att du känner dig varmt välkommen och villig att utveckla dina grundkrav i hästkunskap??? Jag tycker det skulle vara enormt berikande, både för mig, dig,hästarna och den övriga befolkningen i storstads miljön.

Hör av dig, min inbjudan är stående.

Eftersom du inte har ngn koll på nutidshistoria heller så vill jag upplysa att begreppet gröna vågen kom till på 70-talet när unga människor flyttade ut på landet, senare har det blivit fler gröna vågor.
PL

Hej, jag kan ha fel där, du verkar veta bäst utifrån statestiken. Min erfarenhet är att allt kan vridas o vändas till den talandes fördel genom statestik, verkligheten är dock alltid långt i från statistisk.

Kan man inta ha ordentliga hagar ska man inte ha häst, simple as that.
Mumin

Hej, du har helt rätt. All god hästhållning grundför sig på ordentliga hagar, har man bara det så löser sig sig allt annat oxå. Har du själv "kravgodkända" hagar??? Jag tror inte det utifrån dina inlägg i en annan hagtråd där du svänger dig fram o tillbaka.

Fråga: Om man har en ordentlig hage som är naturligt kuperad och med god avrinning utifrån nederbörden. Har en häst ett mer markparallelt hovben stående i en backe eller i en sluttning???
Jag har ställt denna fråga i berörd tråd, helt med avsaknad av svar från din erfarenhet så jag ställer om den här och hoppas på att du är villig att delge din kunskap.

Har man inte ett markparallelt hovben så ska man inte ha häst, simple as that.

Hej, du har helt rätt. All god hästhållning grundför sig på ordentliga hagar, har man bara det så löser sig sig allt annat oxå. Har du själv "kravgodkända" hagar??? Jag tror inte det utifrån dina inlägg i en annan hagtråd där du svänger dig fram o tillbaka.

Fråga: Om man har en ordentlig hage som är naturligt kuperad och med god avrinning utifrån nederbörden. Har en häst ett mer markparallelt hovben stående i en backe eller i en sluttning???
Jag har ställt denna fråga i berörd tråd, helt med avsaknad av svar från din erfarenhet så jag ställer om den här och hoppas på att du är villig att delge din kunskap.

Har man inte ett markparallelt hovben så ska man inte ha häst, simple as that.

Så du menar att det är bättre att ha en platt, väldränerad hage än en kuperad, hyfsat väldränerad sådan med en del torra platser? :confused:
Förstår inte logiken i det... Må kännas bättre för dej men är knappast stimulerande för hästen...

Daglig skötsel är väl bl.a god hästvård vilket man sällan ser sker utifrån lösdriftshästar som ska leva naturligt och ta vara på sig själva.

Var har du sett det? En lösdriftshäst (och dess hage!)behöver minst lika mycket skötsel som en häst som står större delen av dygnet i box. Min erfarenhet är att många hästar hålls i box+mindre rasthagar pga mänsklig bekvämlighet ibland maskerad som omsorg (rädsla för skador, "taskiga" hagkompisar mm).

Ett primärt behov utifrån mänskligt tänkande behöver inte nödvändigtvis betyda att det är till hästens välbefinnande.

Precis! Nämligen det primära behovet att hästen ska ha en varm mysig "säng", inte ska behöva snubbla över stenar när den går ute och annat förmänskligande av hästen...

Jag antar att det här är den ideala hästhagen för dig? Se bilden på första sidan i nya Ridsport!!

Läs sedan artikeln om hästhållningen i tätorten Staffanstorp. Perfekt, eller hur? Fr a för hästen!?

23 hästar ska dela på totalt 0,7 ha hage!!! :eek:
Inte konstigt dom dras med skadade hästar och elever.
Det är Staffanstorps Ridsportförening som artikeln handlar om och deras värdelösa situation. Varför man inte redan tagit konsekvenserna och avlägsnat hästarna övergår mitt förstånd.
Men antagligen inte ditt?

LIA

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Som djurvän och ägare till två hundar, tre katter och sju hästar förundras jag ständigt över människors ilska över...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: carinah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18