Hästar behövs-Även i tätorter.

coari

Trådstartare
Denna artikel tycker jag säger en hel del om att alla oavsett var man bor skall ha tillgång till denna unika möjlighet att umgås med djur.

Av erfarenhet så vet jag att dom som bedriver djur och hästhållning i tätorter är dom mest ödmjuka och har störst kunskap utifrån hur man löser den enskilda individens naturliga behov,hantering och undvikande av att skapa konflikter.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,963842,00.html

Sv: Hästar behövs-Även i tätorter.

Att ha häst och kunna rida är ingen rättighet. Personligen ser jag gärna att ridskolor i tätorten läggs ner och flyttas ut där hästarna kan vara hästar (dvs gå i flock i stora hagar den tid de inte används i verksamhet).

Detta gäller förstås även privathästar.

Jag väntar med spänning på att lagen om hagvistelse ska komma, då kommer många ridskolor/stall i tätorterna få lägga ner verksamheten.

Jublar du över att fler hästar kommer att fara mer illa oxå, iom att mindre kunskap kan läras ut o barn får egna ponnies att ta hand om med hemska följder.

Jag bor i en tätort numer, och har inte häst mycket pga att det inte finns nåt vettigt stall härikring där jag kan tänka mig att stalla upp en häst (jo, ett, men det är fullt).. Är dock uppvuxen på landet med den filosofin att hästar hör ute i hagar, inte i stall, samt att det inte är en rättighet att ha häst (eller djur i allmänhet). Kan man inte erbjuda hästarna bra förhållanden så borde man inte ha häst, och jag anser att stora hagar och mycket utevistelse är den absoluta grundstenen i detta.

Men var och en blir salig på sin tro.

Vi kan lägga den aspekten på barn oxå.
Ska stadsbor inte få skaffa barn?

Av erfarenhet så vet jag att dom som bedriver djur och hästhållning i tätorter är dom mest ödmjuka och har störst kunskap utifrån hur man löser den enskilda individens naturliga behov,hantering och undvikande av att skapa konflikter.

Egentligen borde man knappast gå i fällan att ens kommentera det du skriver ovan men....

Du menar alltså att om man bor i en tätort så har man per automatik större kunskap angående att se till hästens naturliga behov m.m., än de som bor på landet! Du tror inte att det är mer individbundet än så?

Att ha tillgång till häst har inget med människors rättighet att göra. Först och främst ska hästens behov uppfyllas oavsett om hästen är i tätort eller på landet.

Jag skulle vilja säga var sak på sin plats, om jag vill gå på bio eller gå och äta på restaurang så får jag röra på mig närmare stan. Om man vill rida kan man också röra på sig från stan, i egenskap av förälder så får jag köra mina barn till de hobbyn och intressen som mina barn har även om de inte finns i närheten. Varför kan man inte det när man bor i den stora staden, varför måste allt finnas på bekvämt avstånd trots att det inte hör hemma där? Kan en storstadsbor inte se längre än till stadsgränsen, man vill gärna ha saker och ting på ett bekvämt avstånd trots det vill man inte befatta sig med det. Jag tänker nu på stallar, många vill inte se eller ha med hästar att göra men anser ändå att det är bekvämt med ett stall i närheten om utifall att. Bilar, man vill inte bilar kör inne i staden, men man vill ha en egen bil om utifall att.
Har man möjlighet att bereda hästen daglig utevistelse i staden, så är det helt ok med en ridskola om inte bör verksamheten flytta till ett ställe som kan erbjuda det.

Jag är för en lag om utevistlese kan jag inleda med. Jag tror det kan bli farligt om det bara skulle finnas djur och hästar i bara vissa delar av landet. Samhörigheten med djur kan komma att betyda MYCKET för många människor. Jag anser att det skulle göra sverige mycket mer segregerat på många sätt.

Vi kan lägga den aspekten på barn oxå.
Ska stadsbor inte få skaffa barn?

Men är du på riktigt? Snacka om att jämföra äpplen och päron.

Barn går att stimulera på tusentals sätt även om de bor i en stad, men det går inte att ersätta hästens behov av ständig rörelse och gemenskap i en flock.

Håller med dig :bow: (och lite knapplån) .

I första hand måste man alltid se till Hästens behov. De är också individer med stort rörelsebehov, flockbundna osv. (riktat till vissa andra här. De som vill rida får väll söka sig ut på 'vischan' då om det inte hästens behov blir ordentligt tillgodosedda hos stadsborna. Jag tycker att det är jävligt egotrippat att ha en häst inne i ett stall hela dagarna bara för att man inte har möjlighet att släppa ut den (dvs . bra hagar ) , jag menar det säger ju sig självt att om hästen själv fick välja så skulle den vilja stå och äta grovfoder, röra på sig i stor flock. Kan man inte tillgodose hästens naturliga behov (så gott det går , man får ju vara lite realisitisk ) och inte ens låta den få daglig utevistelse ,då ska man inte ha häst tycker jag.

Däremot så håller jag med om att hästen är bra och folk borde visa större hänsyn till dessa djur, t.ex. bilister som kör som galningar. (Var bara ett av Många exempel nu . )

Hästarna betyder så mycket för många.
Och det är okej att folk har hästar om man ser till så att de har sina behov tillgodosedda.

Har man inte möjlighet att ha häst under former som är bra för hästen så tycker jag man kan åka en bit utanför städerna då och söka sig till de stall som finns där.

Senast ändrad:

Jag tror inte att du fattat meningen med artikeln!
Inte är det då att det är ok att ha hästar inne dygnet runt för att tätortsborna är de mest hästkunniga:angel:
PL

jag menar det säger ju sig självt att om hästen själv fick välja så skulle den vilja stå och äta grovfoder, röra på sig i stor flock.
Jag försökte hålla mig borta.........men jag kan bara inte då jag ser ett sånt här påstående och speciellt det som är markerat med fetstil.
Det är mycket vi inte vet skulle hända om hästarna verkligen fick välja själva. Säkerligen skulle vi alla som älskar hästar och bara vill dem väl se ut så här cry: :cry: :cry: :cry:

Jag bor i en tätort numer, och har inte häst mycket pga att det inte finns nåt vettigt stall härikring där jag kan tänka mig att stalla upp en häst (jo, ett, men det är fullt).. Är dock uppvuxen på landet med den filosofin att hästar hör ute i hagar, inte i stall, samt att det inte är en rättighet att ha häst (eller djur i allmänhet). Kan man inte erbjuda hästarna bra förhållanden så borde man inte ha häst, och jag anser att stora hagar och mycket utevistelse är den absoluta grundstenen i detta.

Men var och en blir salig på sin tro.

:bow: :bow: :bow:
Kunde inte sagt det bättre själv!

*knapplån*

Hej alla, Denna tråd har vare sig av trådskaparen eller den artikel den länkat till nämt eller tagit upp hagar,utevistelse,flockbeteend eller övrig frivård.

Tråden handlar om att alla, oavsett var man bor skall ha tillgång till denna unika möjlighet att umgås med djur.

Sedan med tillägget att dom som bedriver djur och hästhållning i tätorter är dom mest ödmjuka och har störst kunskap utifrån hur man löser den enskilda individens naturliga behov, hantering och undvikande av att skapa konflikter.

Jag förtydligar:

Med ödmjukhet och störst kunskap menas erfarenheten av att dagligen konfronteras med stadsbor, oftast oförstående för hästens naturliga beteende gällande trafik,motionsspår,ridterräng och ängar som delas av ryttare,hundägare, fridluftsutrövare och svampplockare liksom älskande par i bil parkerad på en avlägsen ridstig.

Daglig erfarenhet ger oxå daglig kunskap med ständigt nya situationer utifrån olika människors reaktioner beroende på spykisk balans eller obalans, medicinska åkommor såsom allergier, likväl dagshumör. Att även hästar och övriga djur beter sig på exakt samma sätt som vi människor är sedan länge känt och dagliga krockar mellan en för dagen harmonisk häst med 25 mindre harmoniska människor under en uteritt i tättbebyggt område ger 25 nya erfarenheter utifrån pykologisk hantering och undvikande av att skapa konflikter.

Att bedriva häst eller övrig djurhållning i tätorter betyder att man måste skaffa sig större kunskap utifrån hur man löser den enskilda individens behov, detta av "naturliga" skäl då antal individer är betydligt fler på samma yta i en tätort än i en glesbyggd där man sällan behöver "gå på varandra"

Naturligtvis finns "frigång" för hästar även i tätorterna men helt naturligt i en mer begränsad skala vilket heller aldrig har förnekats i startinlägget eller länkad artikel, ännu mindre komenterats.

För att undvika att tråden "styr snett" eller blir låst så vore jag tacksam om man först läser startinlägget och klickar på länken för att sedan om man har en åsikt skriva ett inlägg och hålla sig till ämnet. Tanken med tråden är att höra hur andra som har häst eller djur i tätorter uppfattar situationen, inte hur man resonerar på glesbygden så vida man inte har erfarenhet från en tätort och för att klassas som tätort skall antal invånare vara minimun 100.000 invånare i stadsdelen.

Tack för ditt deltagande, hoppas det blir en intresant diskution framöver.

Vad Tassetass inte förstått är att filosofin på landet bara beror på ladsbyggsbefolkningensokunnighet om hur man utifrån hästen behov gör det som är bäst för hästen.
PL Uppvuxen i stan men bor på landet

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Som djurvän och ägare till två hundar, tre katter och sju hästar förundras jag ständigt över människors ilska över...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: carinah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka