Hästar av lite längre modell.

Sv: Hästar av lite längre modell.

jag hade en häst förrut som var ca 164 cm hög, lång i ryggen och ganska långa ben, hoppade oftast underbart, med mkt fin teknik o ryggverkan! när vi köpte henne var hon jättetunn (riden 3 mån) men i slutet så hade hon lite "hingstnacke" och bra med muskler:love: hoppa kunde hon iaf o hade mkt goda gångarter!

Jo precis! Det är hon! Vad roligt, nu kommer jag inte ihåg vilken din häst är, bilder? Vem är din hästs uppfödare? Vad har din på mödernet? Min är Castor-Modesto :)

Min häst har self på mödernet. Här är bilder på honom.

12997118.jpg
[/IMG]

Kl.

Min förra häst. 172 cm hög och hade 155 i täckes strl...

Mitt sto på 1,75 cm i mkh drar 160/165 i täcke! Och cob/full i grimma och träns! ;)

Nackdelarna för henne är många. Hon är stor och valpig, mycket sent utvecklad. Det har varit svårt för henne (eller är fortfarande) att få fram och bakdel att hänga ihop, vilket gör henne ganska stel. Hon har haft oerhört dålig balans och hennes starka bakben har gjort att hon lätt halkat med bakdelen och gått omkull. Hon har fått ta det väldigt lugnt och är mest riden rakt fram i skogen fram tills förra hösten. Först nu som 6-åring börjar hon hitta sin balans och kan börja bära upp sig.

Har klättrar mycket samt hoppat mycket småserier för att stärka upp. I början hade hon inte med sig bakdelen alls vid hoppningen, klarade inte serierna utan hoppade rakt igenom. Hon har oerhört stor galopp och vi ha ett elände på distanser och relaterade avstånd, men nu börjar det fungera också. Som tur är (eller jag har fått kämpa) är hon lydig och väldigt reglerbar och satans så hinderklok!

Fördel? Hon har en oerhört stark bakdel och kan hoppa hus. Men det hade hon nog kunnat göra med lite kortare rygg också. Jag ser ingen direkt fördel med så lång rygg som hon har, jag kommer garanterat att välja bort hingstar med lång rygg när hon ska betäckas.

Parallellt med henne hade jag en häst till av helt annan modell - nästan lite kort rygg. När hon var 4 så var han 3, och han var alltid före henne utvecklingsmässigt sett. Förra året när han hoppade 1 m och 4-årschampionat hade hon som 5-åring inte varit ute på någon tävling än! Han har haft det oerhört lätt för allt som hon fått kämpa för.

På den här hemska bilden (när jag precis tagit hem henne som 4-åring) syns ryggen:

Lite mer musklad:

kan säga att min har 155 i täcke

Denna herre är 175 cm i mkh och har 155/165 i täcke. Jag trivs bra med honom, har har perfekt storlek. Eftersom han har varit dressyrhäst hela sitt liv har han inte den riktigt den alerta och lite vägvinnande hoppgaloppen, så den måste man verkligen rida fram. Därför har han lättare för att gå på kort avstånd än långt i linjer. Han utvecklas hela tiden och nu kan man får fram en mycket bra vägvinnande galopp ute i terrängen.
Kan även uppleva det som att det är lätt att en lång häst blir lång i formen när man rider mer framåt, än kortare hästar.

9189825.jpg

12572075.jpg

Har en fem åring som är ca 177-178, och mycket lång. tycker jag som bara är 160 :p
Nackdelarna är väl att jag har svårt att rida ihop honom och han han kan vara svår att få med sig runt. Eftersom han är ung så kan han ha problem ibland med att ha kolla på alla fyra benen.
Den posetiva är väl att han har absolut inga problem med att länga galoppen ;)

12079622.jpg

12079623.jpg

Min gamla häst var också ganska lång. han var ca 175 och 50 % xx. han var inte alls svår att korta/länga och inte svår att få med sig runt. han vara bara lång :D och det fanns nog inga nackdelar med det.
9045830.jpg

9046031.jpg

9046029.jpg

Skulle vara jättekul om ni med hopphästar av lite längre modell skulle vilja lägga in bilder på dom å skriva någon/några rader om vad ni ser som posetivt respektive negativt i att ha en lite längre hopphäst.[/QUOTE]

45029_1185283342.jpg
http://images1.bilddagboken.se/13/_u5/_u0/_u3/_u2/_u8/u503288/45029_1185283342.jpg
14088_1185900917.jpg

http://images1.bilddagboken.se/14/_u5/_u0/_u3/_u2/_u8/u503288/14088_1185900917.jpg

Min häast är av länge modell, han är stor, ca 175 och drar 155-165 i täcken.

Det positiva med honom att han är väldigt lättriden trots den långa ryggen. han är lätt att korta och länge. Har aldrig svårt på korta distanser trots att han har lång och stor galopp.

Har aldrig problem vid hoppnin av större och längre hinder.

Det som ses som negativt är att ryggen blir lite skörare och att man måste vara noggran med att sköta den ordentligt,

Senast ändrad av en moderator:

kl

Min ponny är nog av längre modell, drar 135 och 145cm i täcken. Har även en kamelhals, haha...:p

Han har väldigt lätt att bli lite framtung och falla på bogarna, han har lite korta ben och är lite överbyggd bak vilket inte hjälper till så mycket.
Även tendenser till att bli lång och flack på hinder, men om det har med hans långa rygg att göra vet jag inte, han har ju gått jakt innan, så det kanske beror på det.

Men, när man fått ihop han och bakbenen är med är han relatvivt lättriden, enkel att korta och länga, lätt i handen, ganska bra och vägvinnande galopp osv...

Har inga bra bilder som visar att han har lång rygg, men kan visa ett par ändå.:)

macuppstlldute2ly6.jpg

Helt okej här, men skulle önska mer bakben
Lätt det blir såhär, han blir springig och faller isär helt.
Hoppar lite flackt
Hoppar lite bättre kanske?

Vad kul att din häst oxå e efter Castor:)

Min häst är runt 1.70 och lite längre i typen. Det jag saknar på honom mot min förra (är med i tråden om korta hopphästar) är de här lite kvicka, sprakande rörelserna. Har lite svårt att hålla honom kort och spänna bågen när jag hoppar bana. Man måste verkligen rida för att det ska gå, men det är väl bara positivt!

9098698.jpg

9124579.jpg

10472303.jpg

Senast ändrad av en moderator:

kl

Min ponny är nog av längre modell, drar 135 och 145cm i täcken. Har även en kamelhals, haha...:p

Han har väldigt lätt att bli lite framtung och falla på bogarna, han har lite korta ben och är lite överbyggd bak vilket inte hjälper till så mycket.
Även tendenser till att bli lång och flack på hinder, men om det har med hans långa rygg att göra vet jag inte, han har ju gått jakt innan, så det kanske beror på det.

Men, när man fått ihop han och bakbenen är med är han relatvivt lättriden, enkel att korta och länga, lätt i handen, ganska bra och vägvinnande galopp osv...

Har inga bra bilder som visar att han har lång rygg, men kan visa ett par ändå.:)

macuppstlldute2ly6.jpg

Helt okej här, men skulle önska mer bakben
Lätt det blir såhär, han blir springig och faller isär helt.
Hoppar lite flackt
Hoppar lite bättre kanske?

Ja min protta är lång och lite överbyggd bak med (kan se inlägg) Min D-ponny var kort, drog inte mera än 125cm på täckerna. Tror du det var någon skillnad då jag skulle vänja mig med min nuvarande häst som drar 155cm i täckerna. Haha :rofl: galoppen var ju enorm bla..

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 084
Senast: MML
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 815
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar