Hästar av lite kortare modell.

Sv: Hästar av lite kortare modell.

Jag tänkte också på hästar som har kort rygg i förhållande till sin höjd :angel: Annars är dom ju som "normala" om dom är 155-160 och har 135 i täcke. De är ju inge kostigt ;) Här kommer iaf lite bilder på min vad jag tycker "kortryggade" häst. Han är visserligen inte extremt kort men ändå så det märks tycker jag :)

Bilden kommer från avslappningsarbetet efter en hopptävling i Vännäs.

f15372454c0d5a0dcd45efef14f37ced_640_517.jpg

kl

Har ingen bild, kan fixa imorrn.
Men min häst är rätt kort.
Iofs inte särskilt hög heller, kanske 160.
Han drar 130-135 i täcken, förutom Pessoas som han har 145 i ;)

Nackdelar:
Har svårt för att länga sig.
Överhoppar sig alltid på stora hinder, typ oxrar och sånt, ungefär som att han inte tror att han ska räcka till. Men det försvinner väl med mera träning.

Fördelar:
Eftersom han är staark så är det bra att han är liten så att det blir lättare att rida ihop honom.
Sen så är han suverän på att korta sig.
Riktig speedhäst, vänder runt sig själv hur lätt som helst.
Varje gång vi gått till omhoppning har vi vart bland de tre bästa.
Just nu inne i en lite ''trots-period'' :p så det har vart omhoppningsfattigt :angel:

Senast ändrad:

min skimmel är också en levantos :p

*KL*

Var och kollade på en 130 hoppning idag.

Hästen som vann var 156 i mkh och kan ha haft max 135 i täcken.
Väldigt inspererande att se för mig med en precis lika stor häst:)

Mazarin är lite av den kortare modellen. 1.68 och 1.35-1.40 i täcken så egentligen ganska normal, men hon är ju inte direkt lika lång som nypon som är något lägre än mazarin

Vet inte direkt någonting negativt med mazarin. hon är som en studsboll, är lätt att hålla ihop, får gott om plats i kombinationer osv. :p

13321463.jpg

13321465.jpg

13317023.jpg

Senast ändrad:

Nu är min ju iaf ca 165, men jag tycker att 135 är kort rygg på stora hästar, det är ju ponnymått:p, COB

Tamarix tror jag den hette, mina mått är förstås uppskattnings mått. Men den såg lika stor ut som min iaf.

Väldigt fin pålle var det

hehe mm, nä det är det ju inte :p

mm vilken snygging :d håller med om att ryttaren håller lite hårt i honom..hrm :crazy: men verkligen skit snygg häst!:love:

Min nya häst är något kortare, har inga bilder än då han är väldigt ny, men ska försöka fixa snart :)
Han är otroligt lätt att rida och har väldigt lätt för sig i alla moment, vad jag märkt på den tiden jag haft honom. Han går 130 och är e. Elmshorn - Goldfinger, 163 Hög.
Jag har inte känt några nackdelar än, men det kankse kommer med tiden :)

Hur kan din häst på 168 ha 135??:eek: Min på 170 har 165!

165 i täcken :eek:
Jag trodde inte det fanns så stora hästar ;) :p
Gud vad tunga hans vintertäcken måste vara om de blir blöta.

Haha, det finns det:angel:

Här är han:
93031_1183390961.jpg

Haha, ja jag har väl det:D.............

Det är ganska svårt att säga att en häst är kort eller lång pga av täckes stl. Där spelar mer än rygglängden in det jag tänker på är ffa kroppstyp (grov eller lätt) därför kan ju en 160 cm hög häst vara kort fast att den drar 135-140 täcken för att den har rejält bogparti mm. Jag har en häst på 167 som nog räknas som kort och högbent i modellen.

Fördelar: Inte så "mycket" häst att rida ihop, men där spelar ju hästens mentalitet och egen gå vilja också in. Dock har ju min kille ganska raka haser vilket gör att det ändå inte är helt enkelt att få honom och vinkla in sätta sig i alla lägen. Jag är ingen kraftfull ryttare så jag behöver en självgående sak :rofl:

Nackdelar: När det blir stora och långa oxrar, så får han ta i för att räcka över. Nu är jag en amatör så för oss är 145-150 stort ska kanske tilläggas ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 240
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: ylvalill
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka