Hästar av lite kortare modell.

Sv: Hästar av lite kortare modell.

Nämen en Felix! :D Hihi, visste inte att det fanns folk från stallet här på buke. :D (jag är medryttare på det där fläckiga yrvädret i boxen bredvid). :)

Min häst är ungefär 166-167 cm mkh och hon har 135 i täcken, har ett som är 125 och det går det med ;) 145 passar också, men det blir lite långt... :smirk:

min har vatt hopp häst men är ej längre. hon är168 cm hög och har 135 i täcken. =)

ojoj då måste pippo få vara med här :) han är 1,80 4åring e irco mena-cortez om jag minns rätt... och han har 1,45 i täcken, han skulle nog kunna få på sig något 1,35 täcke som är stort i storleken, nackdelen med att han kort är väl att ibland kan han bli lite väl kort när man rider, med bra är att väl att han inte är så lång och rida, och han kan ju åka i vanliga små transporter :)

Min kille har också kort rygg. Han är ca 155 hög och har 125 i täcken. Fördelen är väl att han är extremt lätt att rida ihop. Nackdelar har jag inte märkt några riktigt. Det skulle väl vara att sadlar lätt blir för långa på honom.

080318-boyesadladigangen.jpg

KL

Min är väl sisådär 1.54-1.57, och drar 145 i täcke.. :p Har alltid fått höra att han är vääldigt kort i ryggen från massa kunnigt hästfolk, och tycker själv att han är det.. Men när man läser här så låter 145 enormt för en såpass liten häst.. :o
Iofs. har han nordis i sig, så han är lite till på bredden, men ändå? :p

min mäter 164 i mkh och har 135-145 i täckes stl.
Även min är väldigt högställd med långa ben, hon har en väldigt mjuk rund galopp, har lätt för att länga och korta, hoppar som en gummiboll. Ska jag säga något negativ skulle det vara att jag personligen vill ha lite längre hals, men det är en vane sak och att hon ibland blir lite för kort i sin galopp. :) men det tränar vi på.

bild från 3-års test. (2 år sedan)
01A9ABA1-702A-4DFC-B513-CD170CDA94D.jpg

Korta långbenta hästar är underbara. Ofta lättridna(alt svårridna med tanke på hur lätt de har för alla bus också:angel:) och lätta att samla. Täckesstorleken är nog dock inget vidare bra mått för de flesta märken och modeller är väldigt olika stora. En del är stoora 135 och en del små 135. Min tvååring har allt mellan 125-140cm lite beroende på vad det är för ett sorts täcke...de passar bra och ser lika stora ut oavsett hur de är märkta. Hon är 155cm och rätt så kort.
http://www.123minsida.se/ridinfo/13791054

kl
Hoppas det är OK att lägga in en ponny.
D-ponnyn är 147 cm, väldigt smäcker och kort i ryggen, fast långa ben :p (korsning arab, fullblod och welsh) Har 115-125 i täcken. Hon har väldigt lätt för sig, stora gångarter och stor på hinder. Lätt att länga, korta och rida ihop. Ser faktiskt inga nackdelar med en smidig liten kort häst :D
36003422534.jpg

11213201715.jpg

23304574266.jpg

:love:

superfin häst :love: Men som du har sadlat på sista bilden får du aldrig, aldrig sadla :o Sadeln ligger PÅ bogen och det är inte alls bra..

Tack :)
Nej, jag vet att den ligger illa där, det var inte jag som hade sadlat, annars ligger den bra på henne (se första bilden, det är samma sadel). Är dessutom på jakt efter en annan.

Senast ändrad:

kl

Jag tycker att min häst är ganska kort...
Hon drar 135-145 i täcken, och är 166 i mankhöjd!

(ignorera min sits)
19488373.jpg

(spänd häst, ej korrekt form)
19036744.jpg

Detta täcket har hon 140 på...
19488370.jpg

+ Lätt att samla och länga, trevlig att rida, hoppar hus!

- Ser inga direkta nackdlar med en kortare häst...

Diana

Det är ett Horseware! Modellen är Rambo Newmarket fleece!

Det är helt underbart, jättetjock fleece och riktigt bra passform! Rekommenderas! :love:

Diana

Jag har flera lite kortare. Det ena fullblodet är av den lite kortare modellen. han har extremt lätt för att både korta och länga sig och hoppar hus.

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/c070406.jpg

110cm
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/chippen/?action=view&current=chipp.flv

den lille Tysken är också kort och han kan korta sig väldigt bra men måste ridas på lite på distanserna. Dock så räcker han fram ändå.

STILL0236.jpg

115cm
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=lukas115.flv

Båda dessa har väldigt hög ridbarhet.

Esten är också åt det kortare hållet, dock så har han en bit till att bli lika ridbara som de andra två. han är idag lättare att länga än korta även om det blir bättre

fo2.jpg

110cm
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=fortperstorp110.flv

Den store Tysken är inte heller så lång trots sin höjd. han kan både länga och korta sig

STILL0135.jpg

120cm
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=lagoonB120flyinge.flv

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 233
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: ylvalill
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka