Hästar av lite kortare modell.

Sv: Hästar av lite kortare modell.

Min passar definitift in här :p.

Lucky Bloke, f. 98 e: Levantos II - Any Questions. 163 cm hög. 145 i täcken är många gånger för stort på honom, han har 135 i en del.

IMG_8392.jpg

Muppig bild som bara den, men ja, man ser modellen ;)

Fördelar; kompakt, inte det minsta svår att rida ihop. Eftersom han är så smidig och reglerbar får man lite gummibandskänsla = trevligt :bow:

Nackdelar; måste alltid vara noga i markarbetet med att jobba på de stooora sprången. Eftersom han har en galopp som inte täcker så mycket mark så måste han hela tiden utveckla sin galopp så att registret även innefattar större galoppsprång.

Har dock inte märkt att han skulle ha svårt att räcka fram i kombinationerna. Kommer i 130 kanske, när avstånden börjar bli lite knixigare. Än så länge har vi iaf inga problem med det.

Jag trodde din häst var MYCKET större, minst 170! Vad snopen jag blev :p

Hehe det trodde jag också faktiskt! :D

Hahaha :D. Det ser jag enbart som positivt :angel: ;)

Ninjo e.Levantos II, 172 cm hög kan ha 135 i täcken, men 140 passar bäst!
Jag brukar säga att man har närmare till bakbenen på en kort häst:D
Jag tycker det är positivt att ha en kort häst, jag upplerver på Ninjo att han lätt arbetar genom ryggen, på en långhäst kan det biland kännas som en hängmatta och dessa är lite svårare att aktivera.

Han kompenserar sin korthet med stora och rörliga gångarter

Senast ändrad av en moderator:

Verkar som om Levantos lämnar lite kortare hästar.. :p
Min (den grå som visades i första inlägget) är också e. Levantos II.

Det stämmer säkert! Var han särskilt lång själv förresten? Nån som vet? :p

Jag det verkar så!

Nej Levantos var en kort och kompakt krutboll!!
Fin häst tycker jag;)
Era är föresten också väldigt fina vi får la bilda en levantos klubb snart:crazy:

Hehe kanske det. Vi kommer ju från Dalarna båda två så det är väl inte omöjligt.

Fördel: Trevlig modell med mycket rörelse. Men väldigt lätt att rida ihop. Lätt att öka och minska eftersom det inte är så mycket häst att rida ihop. Snabb och väldigt smidig inne på hoppbanan. Vänder på en 5 öring. Härlig och lättriden!

Nackdel: Kan vara kul med en lite större häst, ibland. Svårt med vissa krångliga avstånd, har bland annat kraschat pga det. En nackdel på stora gräsbanor med långa transoprtstreckor då hon inte täcker lika mycket mark som en lång och stor häst.

Hon är 160 hög och har 135 (ibland 140) i sina täcken.

12668576.jpg

:)

då var min gamla ett undantag, han var jätte lång. :)

för er som vill se så la jag in bilder på honom i tråden om längre hästar.

Min häst är nog lite över 165cm i mkh och kan ha 135 i tunnare täcken. Men vintertäcken får gärna vara 145 för att passa med ett stalltäcke under. Han har ganska långa ben och en jättegalopp! Fast ganska jobbig att korta även fast han är kort i ryggen. Jag tycker annars det är bara bra som hans er ut! :love: En riktig hoppehest som även har ett bra steg i dressyr! Bilder kommer senare :)

Bara en tanke....:angel: men många som svarat här har komenterat att deras häst är kort då den har 1.35 i täcken men då hästen inte är så hög (runt 160) så är det väl normalt:idea: alltså hästen är normalt kort till sin höjd;)

Så som jag tolkade tråden var "hästar som är korta i ryggen" i förhållande till sin storlek i övrigt:idea:

Eller så är det jag som har helt fel;)

Fast rubriken "Hästar av lite kortare modell" talar ju inte om mer än att TS vill se korta hästar, hästar som helt enkelt har en kort rygg... det lämnar ju ganska mycket öppet :D. Så tolkar jag det iaf... :angel:

Tillägg: Det finns ju dessutom hästar som är små men som har lång rygg.

min 03a är 155 cm (sist jag mätte) och drar 135 i täcken.
Hennes smeknamn från uppfödaren är Mini, stämmer ganska bra.
Har inte funderat över några för-nackdelar, det bästa var att hon kunde ärva d-ponnyns täcken när den vart såld :D:p

10799979.jpg

9433643.jpg

9074896.jpg

Bara en tanke....:angel: men många som svarat här har komenterat att deras häst är kort då den har 1.35 i täcken men då hästen inte är så hög (runt 160) så är det väl normalt:idea: alltså hästen är normalt kort till sin höjd;)

Så som jag tolkade tråden var "hästar som är korta i ryggen" i förhållande till sin storlek i övrigt:idea:

Eller så är det jag som har helt fel;)

Det var faktiskt lite så jag tänkte också, men jag antar att jag var lite otydlig. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 240
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: ylvalill
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat