HÄst Pass HjÄlp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare JennyTuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 199
J

JennyTuff

NU kommer ramaskriken börja men jag måste få veta så snälla predika inte för mig. Jag mitt förbann*de pucko har totalt glömt bort att fixa min pålles hästpass. Jag vet jag vet slavigt men tyck inte utan snälla kan ngn själ hjälpa mig. Kan man fixa det nu o hur gör man? Tusen tack! /Slarva :cry:

Sv: HÄst Pass HjÄlp!

kontakta ASVH i flyinge, tror det finns länk på Flyinges hemsida. Har du registreringspapper på hästen? Isåfall är det bara att lämna in dem tillsammans med en "ritning" på din häst som görs av speciella personer (fråga ASVH om det) så tillverkar de ett EU-pass åt dig! lätt som en plätt!

kontakta ASVH i flyinge, tror det finns länk på Flyinges hemsida. Har du registreringspapper på hästen? Isåfall är det bara att lämna in dem tillsammans med en "ritning" på din häst som görs av speciella personer (fråga ASVH om det) så tillverkar de ett EU-pass åt dig! lätt som en plätt![/QUOTE

Ska aldrig mer vara slarvig ;)

Det är ingen fara! De kommer inte att slänga dig i fängelse eller nåt;)

Är hästen registrerad sedan tidigare? I så fall tar du ut en ID-kontrollant som ritar av ett konturdiagram o sen skickar du in detta o reg.beviset till ASVH o sen så småning om får du ett pass. Tyvärr vet jag inte vad dessa kostar hos asvh.

ASVH har egna konturdiagram, och jag tror de endast "godkänner" dessa:crazy:...

Både och ...
ASVHs blankett för registreringsansökan för föl är den enda som duger för föl, eftersom det redan är ifyllt uppgifterna om föräldrarna och ett nummer för ansökan. Den får fölägaren hemskickad när alla avgifter till hingsthållaren är betalda.

Men om man har en äldre häst som det finns ett A4-papper (registreringsbevis) på går det bra för oss id-kontrollanter att rita på våra egna blanketter.

Har man mellanvarianten med en ID-bok skickar man bara in den och får den utbytt mot ett pass.

Glöm inte att fylla i och skicka med blanketten "Ansökan om pass" (som finns att hämta på ASVHs hemsida) till alla varianterna.
Mvh
Anne

Lånar tråden lite...
Om man varken har reg.bevis eller id bok eller gammalt pass på sin pålle, vad gör man då??

Är det fortfarande ett halvblod det gäller?
I så fall:
http://www.asvh.se/regist/hastpass.htm#utanstam
Tyvärr blir det dyrt om du vill ha med härstamningen i passet (om du inte har papper) eftersom det måste göras DNA-test på både mor och far utöver på din egen häst.

Är det en annan ras, eller okänd, går du in på Svenska Hästavelsförbundetshemsida och titttar här:
http://www.svehast.se/sh/doc/1017.asp
för vilken ras det gäller. Där hittar du sedan respektive registrator. Sök vad som gäller för respektive ras.
Lycka till!
/Anne

Det är ett halvblod som har haft pass men det är bortslarvat av tidigare ägare så ASVH har ju alla uppgifter på honom. Problemet är att jag inte har ngt ägarbevis och ASVH vet inte hur de ska tackla det...

men gör ett ägarbyte då, så skickar de ju bara en kopia på paset.

Nä, så funkar det inte. Ägarbyte gjordes för fyra år sedan. Jag skulle ha fått passet vid köp men det är försvunnet och det kommer aldrig att hittas. Jag kan ta ut en kopia men jag har inget "bevis" på att jag köpte honom för fyra år sedan trots att jag står som ägare på honom.

Har du inget kvitto heller? Om inte måste du försöka få tag i förra ägaren och be att ni gör ett nytt kvitto. Du får nog försöka vara ganska aktiv i ditt letande och påstridig när du väl får tag på säljaren.

Går inte det kanske du kan be ASVH försöka hjälpa dig att få tag i förra ägaren genom 2 annonser i Ridsport på samma sätt som när de gör duplikat? Normalt sett gör de så om pappren försvinner, men då måste man kunna visa kvitto på hästen. Tyvärr är det dyrt.

Låter som en besvärlig situation. Kan inte ens råda dig att skaffa pass för hästen som "okänd" hos SH - för de kräver också kvitto.

Ring och prata med dem på ASVH igen och igen och igen...
/Anne

Förra ägaren är en ideell förening som nu är upplöst och dess "ledare" är avlidna.

Så surt att ASVH inte kan komma på hur jag ska göra, vi vill ju tävla!

Förstår inte problemet riktigt - Om de sätter in en annóns i Ridsport för att göra nya reg.papper då kommer du stå som ägare, det anges oxå i tidningen, om då ingen motsätter sig detta (vilket ingen kommer att göra eftersom hästen är din) så gör de bara nya papper på hästen.
Lokala tävlingar får du tävla utan licens men om hästen har haft papper så har den ju ett regnr som ASVH kan ge dig och då kan du ta ut hästlicens.
Ring till ASVH igen, för de kanske har missförstått?

Licens har han, och jag står som ägare där. Men för passet så måste jag har ngt bevis på att jag har köpt honom och jag har varken kvitto elelr kontrakt, dumt nog.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 077
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 899
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka