Sv: Håriga tights
Du och alla andra tjejer som inte vill följa "normen" får lov att odla hur mycket hår ni vill, skaffa gärna skäggväxt också, jag bryr mig inte. Jag skulle aldrig påpeka din hårväxt om du inte frågade mig. Men jag har rätt att tycka vad jag tycker även om det är i tysthet.
Sen tycker jag att gå från att tycka att hår på benen är ofräscht till att dra det så långt som misshandel och våldtäkt är vansinnigt.
Ser att min poäng seglade rakt förbi dig. Saken är att ditt uttalande:
Det är äckligt med tjejer som har hår på benen
inte existerar i ett vakuum. Det existerar i samma värld där kvinnor skuldbeläggs för att de blir våldtagna, kvinnor skuldbeläggs för att de blir misshandlade, kvinnor insjuknar i anorexia asmånga fler gånger än killar etc. Tänk dig vad som skulle hända med buke om alla som utsatts för sexuella ofredanden, övergrepp, trackasserier eller liknande inte skrev på en dag? Det skulle sitta typ en handfull här och undra vad som hände. Skulle samma sak hända om du gjorde samma sak på ett forum som var mansdominerat? Svaret är nej, och det är liksom inte en slump.
Det är inte en slump att det är 95 % kvinnor som insjuknar i anorexia. Det handlar om att kvinnor har ett betydligt mindre utrymme att röra sig inom för att vara accepterade jämfört med män. Därför har Riley rätt när hon skriver att det inte skulle bli samma reaktion om en man kallades äcklig om han inte följde normen. Det är för att det inte finns ett tryck på samma sätt för män att de ska vara inom samma snäva regelverk. Jag menar, vi vet att kvinnor idag matas ungefär åtta miljoner gånger (OBS: något överdriven siffra) med att de inte duger och att det bara behövs DEN HÄR lilla justeringen för att hon ska vara perfekt (OBS: 1 x 8000000).
Och kom igen, det är inte som att din kommentar om att det är äckligt med tjejer som har hår på benen står ensam som den som säger hur kvinnor ska justera sitt utseende? Och för att knyta ihop det med din skepsis mot att det hänger samman med våldtäkt och misshandel: Ponera att tjejer och killar från födseln fram till sin sexdebut pumpas med följande:
- Tjejer finns till för killars skull
- Tjejer ska anpassa sitt utseende för att killar ska bli nöjda
- Tjejer gillar inte sex
- Tjejer ska "ställa upp" på sex
- Killar gillar sex
- Boys will be boys
- Punkten ovan aka: sexuella trackasserier i skolan är ingen fara
- Punkten ovan aka: ingen lyssnar om du säger till någon vuxen som tjej
- Punkten ovan aka: Killar behöver inte lyssna när tjejer säger ifrån
- Tjejer ska vara passiva
- Killar ska vara aktiva
- För killar är det inte jättebra med ok att agera ut sina aggressioner
- För tjejer är det ABSOLUT FÖRBJUDET att agera ut sina aggressioner
- Det finns åtta miljoner utseendemässiga förhållningsregler att lyda eller bli föraktad
Vad har vi då lärt ungarna? Jo, när de är femton har vi ett gäng hormonstinna killar som fått lära sig att tjejer inte vill ha sex men ska ställa upp ändå, du behöver inte lyssna när de säger ifrån och ingen vuxen kommer ändå att lyssna om hon säger något. Och så har vi ett gäng hormonstinna tjejer som lärt sig att de finns till för killarnas skull, att de ska gå med på sex men inte gilla det, ingen lyssnar om de säger ifrån och killar kan inte rå för om de kör på när de väl blivit kåta, oavsett om du gråter eller skriker. Det är så de är, men stäng dina känslor inne för i helvete.
Och ja, i detta ingår dessutom att du inte duger om du inte ser ut som en tjugoåring i kroppen, vältränad, låg fettprocent, ingen kroppsbehåring, "sköter om dig" mha produkter, inte är för tyst men inte säger emot för mycket/på fel sätt, vill ha sex men du får inte gilla det för mycket, skrattar med i skämt om hur lång tid det tar för dig att göra dig iordning (men skulle du skära ner på tiden att göra dig iordning skulle du vara för ful, så det är fel det med).
Ytterligare handlar det också om ordval - just äcklig är ju ett rätt laddat ord. Så när tjejerna och killarna genom att andra vuxna (nu förutsätter jag att du är vuxen, är du femton har jag mer förståelse för ditt uttalande, ber om ursäkt för att jag går hårt på isf) väljer att shamea tjejer om de inte följer de strikta reglerna för utseende väljer att fördöma dem genom såpass laddade ordval blir det ytterligare en sten på börda, ytterligare en bekräftelse på att systemet ser ut som ovan.
För mig hamnar uttalandet i samma kategori som "det är så vanligt att tjejer falskanmäler våldtäkter".