Sv: Har vi en diagnoshysteri?
Jag var s a s högfungerande hela vägen till gymnasiet och det är inte ovanligt - finns det yttre ramar och rutiner klarar sig många ganska bra. Det är när man måste klara sig själv och sköta sin egen vardag som det rasar. För min del blev det när jag började läsa på högskola, en utbildning med mycket egen studietid. Under de totalt 4,5 år jag pluggat har jag varit på kanske 5 seminarier/lektioner som inte varit obligatoriska. Jag skulle tippa på att jag är den elev på institutionen som har minst närvaro någonsin. Min plan inför varje kurs var att studera ordentligt både hemma och på universitetet; det slutade varenda gång med panik sista veckan innan tentan. Jag försökte läsa men kunde inte hålla fokus på boken eller somnade helt enkelt. Jag har funderat på om inte all den stress och ånget det här orsakade bidrog till att utlösa den bipolära sjukdom jag drabbades av.
Just det här med individanpassning är så otroligt viktigt, att omgivningen hjälper till att skapa rutiner och trygghet för t ex ett barn med ADHD. I och med att kännedomen ökar lär sig också skolpersonal att upptäcka tecknen på t ex koncentrationssvårigheter. Jag ansågs som sagt klara mig bra genom hela grundskolan eftersom jag presterade bra, ändå fanns det tydliga signaler på att något inte stod rätt till - jag började skolka redan i första klass, klagade mycket på magont och huvudvärk osv(hade jag varit kille hade jag förmodligen varit mer utåtagerande...).
Jag var s a s högfungerande hela vägen till gymnasiet och det är inte ovanligt - finns det yttre ramar och rutiner klarar sig många ganska bra. Det är när man måste klara sig själv och sköta sin egen vardag som det rasar. För min del blev det när jag började läsa på högskola, en utbildning med mycket egen studietid. Under de totalt 4,5 år jag pluggat har jag varit på kanske 5 seminarier/lektioner som inte varit obligatoriska. Jag skulle tippa på att jag är den elev på institutionen som har minst närvaro någonsin. Min plan inför varje kurs var att studera ordentligt både hemma och på universitetet; det slutade varenda gång med panik sista veckan innan tentan. Jag försökte läsa men kunde inte hålla fokus på boken eller somnade helt enkelt. Jag har funderat på om inte all den stress och ånget det här orsakade bidrog till att utlösa den bipolära sjukdom jag drabbades av.
Just det här med individanpassning är så otroligt viktigt, att omgivningen hjälper till att skapa rutiner och trygghet för t ex ett barn med ADHD. I och med att kännedomen ökar lär sig också skolpersonal att upptäcka tecknen på t ex koncentrationssvårigheter. Jag ansågs som sagt klara mig bra genom hela grundskolan eftersom jag presterade bra, ändå fanns det tydliga signaler på att något inte stod rätt till - jag började skolka redan i första klass, klagade mycket på magont och huvudvärk osv(hade jag varit kille hade jag förmodligen varit mer utåtagerande...).