Sv: Har vi en diagnoshysteri?
Strattera - från början ett antidepressivum. Icke centralstimulerande. Kan funka hur bra som helst eller inte alls. Själv fick jag ingen verkan men ungefär varenda biverkning som fanns.
Concerta, Ritalin - i grunden samma substans, men verkningstiden och doseringen är olika. Centralstimulerande amfetaminderivat. Själv hade jag ingen verkan på låga doser Concerta men dock en del biverkningar med högsta dosen. Med Ritalin hade jag varken eller.
Amfetamin - precis vad det låter som. Centralstimulerande. Det enda läkemedlet som jag kan märka en viss verkan av, har samtidigt väldigt milda biverkningar, går i princip att bortse ifrån.
Har även testat Zyban, som eg. är ett läkemedel för rökavvänjning men som visat sig ha effekt på vissa aspekter av ADHD, dock var läkemedlet helt verkningslöst på mig.
Det är mina erfarenheter. Jag har träffat/pratat med/hört talas om massor av människor som fungerar hur bra som helst och direkt känner skillnad med både Strattera och Concerta. Känner en person som, liksom jag, har fått gå igenom hela registret innan man till slut landat på amfetamin.
Vad som komplicerar ytterligare är att jag, utöver ADHD, även har Tourettes, och då skriver man inte gärna ut CS. Dock har jag hela tiden haft en tät kontakt med min läkare, och vi båda var beredda att ge det en chans då min TS är (betydligt!) mildare än min ADHD.