Har ni mött på sådana:

Sv: Har ni mött på sådana:

Jag har inte sett en enda. Däremot sambon som är ute och jagar har stött på dem. Det gör tydligen skitont att bli biten av dem.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=690445

Måste bara höra med övriga distansryttare som ju tillbringar ganska mycket tid i skogen med hästarna.
Jag har aldrig hört talas om de här äckliga insekterna och än mindre sett dem. Är de verkligen vanliga?

:eek: Gaaaahhh!!!! :eek:

Här där jag bor (Värmland) finns det gått om dom!
Dom är otroligt äckliga och besvärliga!:eek:
Dom dök upp här för ca. 5 år sedan, innan det visste jag inte att det fanns sådana kryp.
Tyvärr så verkar det som att det finns inget medel som man kan använda för att göra dem mindre benägna att landa på hästarna.
Camilla

Jag fick flera såna i skallen när jag snitslade Sydnärkeritten i lördags.
Dom bet inte, men var obehagliga ändå.

Är visserligen inte distansryttare men är i skogen ganska ofta. Dessa odrägliga kryp finns det väldigt gott om här i värmland.
Det sägs att de kom in från tyskland med några jägare som skulle till sverige och jaga. Om det stämmer eller inte vill jag ha osagt men de tillhör inte sveriges djurliv från början.
Tror de kan leva ganska länge för jag hade en på en tröja som lades i en byrolåda i en vecka och den levde fortfarande efter den tiden. Vet inte om den var på just den tröjan men jag hade inte öppnat den lådan på en vecka och hade haft den tröjan sist

Vi har sådana hemma... Urk. En häst i stallet har kliat av sig halva svansen på grund av dessa.

Vi har gott om dem bitvis i våra skogar.Förra hösten fick jag ner en i halsen när jag var ute och red.Jag kände hur den kröp runt i min strupe,spydde som en gris kan jag säga och där låg den och kröp i min magsaft.BLÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!
Jag hade inte sett sådan innan jag flyttade till Skåne men nu ofta under hösten.De flyger och landar på hästen och släpper vingarna.Sedan springer de in i pälsen på tvären och sätter sej och mumsar eller vad de nu gör.
Hästarna tycker de är jobbiga men inte på samma sätt som bromsar tycker jag.:eek:

Jag har bara stött på dem några få ggr (tackolov inte många!)
Skitäckliga! :eek:

Kan bara instämma med Gizoba, tvi vale vilka läbbiga kryp :eek:

Usch, urrk, eeeewww....
Jag tror jag omvärderar det här med ventilationshjälmar med hål i om det ska flyga in sådana kräk och landa i mitt hår!
För att inte tala om att rida med munnen stängd hädanefter.

Släng er i väggen, huggormar och råttor, det här är tamesjutton tre resor värre! (Kräksmiley)

Jag hade hoppats på att de var fantasifoster eller ytterst ovanliga...

Hejsan,
Jodå, jag har stött på det. Första gången förra året. Jag tog in min normalt snälla, men lite ystra, travarmärr för en ridtur. Hon var VÄLDIGT irriterad i gången, stampade och slog med svansen. Jag tänkte att hon hade en väldigt dålig dag, men en kort liten tur kunde vi kanske ta. Jag sadlade på och ledde ut. Detta sto var som förvandlat. Ögonen rullade, svansen piskade och benen for. Jag var övertygad om att hon faktiskt blivit galen. Slet av sadeln och in i gången igen. Började schamponera med insektsmedel och si, då kryper en ilsken hjortlus fram ur pälsen! Den kallas också älgloppa, men korrekt benämning är hjortlus. Jag dödade den (hittade två) och skickade in till Naturhistoriska museet för artbestämning.
De kan bita både människor och hästar, men kan inte föröka sig. Vi jagar i trakten runt Ramsberg och där finns det rent ut sagt för jäkligt mkt dylika insekter. Inte trevligt.

I trakterna kring Örebro är de rätt vanliga. Senaste två veckorna har jag nog inte ridit en gång utan att Wille fått minst ett par stycken på rumpan eller bogen. Man har ju tur om man ser den så länge den är ovanpå pälsen, när den väl borrar ner sig är det skitsvårt att få ut den igen igen.

Nej för guds skull öppna inte munnen.:p
Jag sjunger mycket när jag rider särskilt på hösten så att alla jägare ska höra att jag kommer.Det var just detta som blev mitt fall förra året. Jag tog just en rejält hög ton för att förvarna ev jägare (eller möjligtvis älgar) att jag är på väg in i skogen.
Förut nämda älgloppa tyckte antagligen det lät för-ävligt och gjorde vad den kunde för att få tyst på mej!
Med gott resultat faktiskt inget mera sjungande den dagen.:crazy:

Jag träffar oxå dessa små kryp ganska ofta. Men har faktiskt sällan blivit biten av dem.

De sitter ofta under svansen på hästarna.

För flera år sedan när jag och pojkvännen var ute och red var det supermycket älgloppor (för det är väl så de kallas?) ute och flög. De fastnade i kläderna och i håret. Under kvällen kröp det fram ca fem kryp på oss var, främst från hårbotten. Sista krypet kröp fram under min lugg två dagar efter den här ridturen!

Det är det som är det äckliga med dem, tycker jag. Att de sitter kvar och sen plötsligt kryper fram i ansiktet.:eek:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=690445

Måste bara höra med övriga distansryttare som ju tillbringar ganska mycket tid i skogen med hästarna.
Jag har aldrig hört talas om de här äckliga insekterna och än mindre sett dem. Är de verkligen vanliga?

:eek: Gaaaahhh!!!! :eek:

Tror att det bara är i folkmun de kallas älgloppor, men egentligen heter de hjortflugor. Dessa har jag stött på många gånger och de kryper ner i mitt hår och sätter sig, men jag har aldrig blivit biten. De kan tydligen inte livnära sig på människoblod. Det är inte så svårt att gräva fram dem och krossa dem. Om man vet att de kan finnas där så känner man bara igenom hårbotten, så små är de inte.

Det låter dock som en del här har stött på andra typer, som häst- och nötfluga, när de säger de sitter under svansen. Kolla på denna hemsida om de båda arterna.

http://www.nrm.se/utstallningarcosm...er/lusflugor.4.18fc9baff6275048180002786.html

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Här i Sala trakten har vi gott om "älgloppor" och flera gånger när vi klipper hästarna har vi hittat de små djäklarna under pälsen.ÄCKLIGT!!!!!!!!!:crazy:

på sydnärkeritten så fick ja massa såna som krröp
o ja som hatar såna kryp
ja fick pani kd va så äkcligt o fy :S
hade ett innanför tröjan ja trodde ja skuel svimma:P

är inte distansryttaren men även jag har stött på dem..de är så j*vla äckliga och nästan omöjliga att ta död på och av vad jag har hört så är det inga små bett de tar när de väl biter.

Vi StÖtter PÅ Dem Ganska Ofta HÄr I GÖteborg, Dem Kallas
HÄr FÖr Älgloppor, Dagligen Plockar Jag Av HÄstarna Ett
Antal St,och Visst Det GÖr JÄtteont NÄr Dem Bits.
Helst I FÖrra Veckan Efter En SkÖn Ridtur I Sgogen, DÅ Bet
Det Till PÅ Flera StÄllen Uppe I Huvudet, Kompisen Till Mig
Tittade Till Vad Det Var, Jo DÄr Satt Dem 3 St Hadde Bitit
Sig Fast.
Även Om Jag DÅ EferÅt Gick In I Duschen Och Dem Var Borta
KÄndes Det Som Dem Bet Hela Natten.
Har Faktiskt Inte HÖrt Talas Om NÅgot Medel Som RÅr PÅ
Dem Äckliga Krypen
Anne

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 576
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 907
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 905
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • DIY hästvård