Har ni hemlarm?

Jag har inte larm. Glömmer oftast att ta in bilnycklarna, har alla dörrar utom ytterdörren olåsta. Dvs den är låst när jag inte är hemma. Är jag hemma är inget låst.
Jag bor inte så långt från en riksväg och utefter en länsväg. Grannar inom hörhåll men inte inom synhåll.

Här finns inget värdefullt. Det enda tjuvar kan göra är att förstöra.

Antar att min bristande rädsla grundar sig i att jag aldrig haft inbrott, ingen i familjen någonsin haft inbrott, och att inte någon i byn haft inbrott som jag minns de senaste 50 åren.
En granne fick dock en väska stulen från altanen. Den låg underst på barnvagnen men innehöll bara reservblöjor. Någon i grannskapet har blivit av med en röjsåg eller en fyrhjuling.

Jag är naiv och är glad för att jag kan fortsätta vara det. Inte är jag mörkrädd heller. ;)
Vi hade inbrott när jag var liten i radhuset, inbrottstjuvarna tog sig in via ett källarfönster och jag kommer ihåg att min mamma tyckte det var jätteobehagligt. Jag och fd sambon hade även inbrott i bilen när den stod i ett parkeringshus mitt i sthlm. Jag är noga med att låsa dörren, jag låser dörren även hos andra människor på reflex när jag stänger den. I tonåren bodde familjen i nybyggda lägenhetshus i en som var byggda på en gammal industritomter. Det gamla "klientelet" hängde kvar och tog sig ibland in i huset och gick in och länsade i hallen hos folk. Det gjorde att vi alltid hade dörren låst även när vi var hemma. Nu är jag dessutom tillsammans med en man som ALDRIG låser dörren inte ens när han åker bort, länge... Så när jag är hos honom låser jag aldrig, hemma hos mig låser jag alltid. Ingen rim och reson där inte, men det känns bra för mig ;).

För mig är det fascinerande att folk åker hemifrån utan att låsa. :D

Men jag har många gånger i jobbet tänkt på att vi relaterar till väldigt olika situationer. Tex när jag i veckan hade kollegor på besök från andra delar av landet och folk blir förvånade över att vi numera pga stölder vi haft måste se till att ytterdörren till kontoret låses när du går. Eller att man inte bör lämna handväskan helt obevakad på sthlms central.

Även om det kanske är slumpen så tycker jag ändå att detta är intressant, vi bor i en förort till en storstad och där har vi bott i både villa och nu lägenhet på bottenplanet som ligger inte så långt ifrån varandra. Vi fick inbrott i villan.
Villan stod på en återvändsgata med många grannar i fristående hus nära varandra. Lägenheten ligger på bottenplanet med glasdörrar till uteplatsen med närstående höghus (dvs många grannar) med närhet till en vältrafikerad motorväg.
Jag vet inte om villor är lättare att göra inbrott i men för mig känns det ändå säkrare för inbrott i lägenhet på bottenplanet än i hus. Finns det någon undersökning angående detta tro?

Och förresten, är det någon annan här som blir lite paranoid av att skriva sånt här på nätet? :cautious:

Vi har hemlarm i huset och i sadelkammaren. Dock inte kopplat till vaktbolag utan till grannar och oss själva. Höga sirener inomhus gör det nästan omöjligt att vistas inne om det går.

Husets larm är dessutom så finurligt att jag kan larma undervåningen medan jag sover på övervåningen (jobbar nätter o sover på dagarna). Känns väldigt tryggt.

Sen finns här inget att stjäla inne ändå, men vi vill inte göra det lätt för inbrottare. De kan gott åka vidare till nästa hus om de vill slippa problem.

O om larmet skulle gå medan jag sover? Ja då finns en sylvass högaffel under sängen som bara väntar på att få ett spännande uppdrag...

Nuförtiden rekas det ju via nätet också. På hemnet och sen via husvisningar tex.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/inbrottstjuvar-letar-pa-hemnet

Det var inbrott i vårt hus före det såldes. Puckot till mäklare hade skrivit ut att huset stod tomt... Det fanns iofs inget av värde att stjäla, utom ett gammalt kassaskåp som en granne senare hittade uppbrutet på en skogsväg. O tur var väl det, för däri låg det enda pantbrevet som fanns, något som hade blivit väldigt dyrt för oss att lösa.

Nej, jag har inte larm. Om jag skulle ha haft det hade jag sett till att det var ett extremt högljutt sådant så man inte kan vara där inne utan hörselskydd. Jag ser ingen poäng med larm annars.

Jag har själv åkt på inbrottslarm i jobbet. Rutinerna ser ut såhär hos en väktare som är någorlunda rädd om sig själv (jag hade en gammal kollega som var duktig på att brottas som tog hand om tjuvar själv innan polisen kom även om de var flera stycken så det finns såna också): yttre rond för att kolla om det finns tecken på inbrott. Vid trasigt fönster/dörr tillkallas polis. Om man inte ser något tecken går man in och letar orsak.

Väktaren är inget blåljusfordon. De kör lagligt och beroende på arbetsbelastning kanske de inte åker direkt samtalet går in heller utan först kanske 5 min senare och larmcentralen ska ju ringa er först. Mycket tid faller bort. Kanske väktaren befinner sig på andra sidan närmsta stad dessutom.

Fördelen med larm är att väktaren kanske får dit polisen tidigare iom att de åker till huset när de får larmet (tips: kolla vilka bolag som har mest bilar i närområdet). Kanske underlättar det att säkra bevis och om polis är på plats ganska omgående med hund kan man ha tur att hitta en buse i skogen. Dessutom kan det vara avskräckande, särskilt om du har kamera också.

Jag ser som sagt ingen poäng för egen del. Jag bor heller inte centralt. Hade jag haft larm för att inte bli av med saker hade jag först sett till att det varit svårt att komma in och haft skalskydd. Jag hörde att om man har film på fönstret måste man först krossa glas och sen skära film för att komma in. Sen är ju frågan, ska man skydda sig på det viset så man även försvårar för de som behöver komma in snabbt och hjälpa er? Jag har sagt nej för egen del. Är det något särskilt man vill skydda kan man ju bara gömma undan det om det går. Exempelvis speglade hårddiskar med bilder.

Även om det kanske är slumpen så tycker jag ändå att detta är intressant, vi bor i en förort till en storstad och där har vi bott i både villa och nu lägenhet på bottenplanet som ligger inte så långt ifrån varandra. Vi fick inbrott i villan.
Villan stod på en återvändsgata med många grannar i fristående hus nära varandra. Lägenheten ligger på bottenplanet med glasdörrar till uteplatsen med närstående höghus (dvs många grannar) med närhet till en vältrafikerad motorväg.
Jag vet inte om villor är lättare att göra inbrott i men för mig känns det ändå säkrare för inbrott i lägenhet på bottenplanet än i hus. Finns det någon undersökning angående detta tro?

Och förresten, är det någon annan här som blir lite paranoid av att skriva sånt här på nätet? :cautious:
Jag har läst att just villor är överrepresenterade i statistiken dvs flera inbrott i villor än lägenheter. Har ingen aning om varför,

Jag har läst att just villor är överrepresenterade i statistiken dvs flera inbrott i villor än lägenheter. Har ingen aning om varför,
Svårare att ta sig in i lägenheter? Portkod oftast, oftast säkerhetsdörr som kräver borrning för att få upp. Mer grannar som ser o hör? Dock ökar lägenhetsinbrotten mer än villorna i %

Nej vi har inget hemlarm. Väldigt låg risk med inbrott här och grannarna verkar ha koll på vad det är för folk som rör sig här och pratar sinsemellan. Så känns tryggt som det är.

Dock om vi får för oss att flytta längre ut på landet så blir troligtvis hemlarm aktuellt.

Vi har hemlarm i huset och i sadelkammaren. Dock inte kopplat till vaktbolag utan till grannar och oss själva. Höga sirener inomhus gör det nästan omöjligt att vistas inne om det går.

Husets larm är dessutom så finurligt att jag kan larma undervåningen medan jag sover på övervåningen (jobbar nätter o sover på dagarna). Känns väldigt tryggt.

Sen finns här inget att stjäla inne ändå, men vi vill inte göra det lätt för inbrottare. De kan gott åka vidare till nästa hus om de vill slippa problem.

O om larmet skulle gå medan jag sover? Ja då finns en sylvass högaffel under sängen som bara väntar på att få ett spännande uppdrag...
Är du så rädd att du sover med ett vapen under sängen? Det måste vara jättejobbigt. Om jag kände mig så osäker i min bostad skulle jag nog hellre flytta tror jag.

Det är absolut något man ska fundera över! Jag är ju inte direkt hemlig och det är det få som är. Även de som tror att de är anonyma brukar sammantaget ha lämnat ut så mycket information att de går att identifiera om man lägger manken till.

Anledningen till att jag ändå valde att skriva i tråden beror på att jag inte är särskilt orolig över inbrott. Det är nästan alltid någon hemma här och då kommer ingen in ens i trädgården utan att en av hundarna för ett himla liv. Jag är inte jätteglad över det men ur säkerhetssynpunkt är det ju bra. Skulle någon bryta sig in när vi är borta skulle nog besvikelsen vara stor, för här finns i princip inget av värde. Inte ens pass finns det att knycka, för de är utgångna. Så det värsta med inbrott vore känslan av att någon varit här och rotat.

det värsta med inbrott vore känslan av att någon varit här och rotat.
Det är verkligen det värsta. Jag hade dubbelt boende ett tag och fick inbrott när vi inte var hemma. En pundare som rev runt alla grejer; det svåraste var att se barnens saker kringslängda och omkullvälta. Det materiella kan jag ta, men kränkningen av ens privata revir är obehagligt.

Det är verkligen det värsta. Jag hade dubbelt boende ett tag och fick inbrott när vi inte var hemma. En pundare som rev runt alla grejer; det svåraste var att se barnens saker kringslängda och omkullvälta. Det materiella kan jag ta, men kränkningen av ens privata revir är obehagligt.
Jag uppfattar det där väldigt mycket som att det är vad man "förväntas känna" och som det man får bekräftelse för att uttrycka att man känner.

Jag vet ju inte, men jag tror inte att jag skulle känna så, för jag ser helt enkelt inte mitt hem som ett privat revir. Jag vill helst inte heller se hemmet så. Mina morföräldrar hade inbrott en gång, och de sa efteråt att de knappt blev tagna på allvar vid polisanmälan osv och de trodde själva att det var för att de inte kände den där känslan (eller åtminstone inte gav uttryck för den).

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
577
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar