Har ni hemlarm?

Jag har inte skrivit något om falsk trygghet? :confused:

Och jag har redan förklarat att tillräcklig (eller rimlig) trygghet är en avvägning var och en får göra, och jag har gjort min. Det finns garanterat saker du kan lägga till för att få ytterligare trygghet/säkerhet också, men som du väljer att låta bli.

Nej, det var felläst av mig. Orimlig trygghet var nog uttrycket.

Jag har för övrigt diskuterat saken med en del på jobbet. Både missbrukare som gör noll och ingen kontroll i förväg och medlemmar i stöldligor som "jobbar" som proffs. I stort sett alla har svarat att de väljer bort hus med larm och/eller hund.

Det fanns larm i huset som jag köpte. För några år sedan hade jag tyckt det var onödigt, men jag har varit med om två händelser som gör att jag är glad att det finns larm. Men jag gillar egentligen inte nojan som larmet faktiskt skapar. Så nu när jag har fått lite distans till de här händelserna, har jag allt oftare låtit bli att sätta på larmet. Som ett sätt att sansa mig själv.

De gånger jag varit med om att tjuvar satt larmet ur spel har det rört sig om beställningsjobb på särskilt värdefulla objekt. Annars så är nog det vanligast när det görs inbrott där det finns larm att tjuven helt enkelt struntar i larmet och skyndar sig att rafsa åt sig det som går. Man hinner med mycket på de minuter man har till godo innan väktaren dyker upp.

Den största fördelen med larm är att det faktiskt uppmärksammas på en gång om det händer något. Även om man inte hindrar ett inbrott så kommer det ut någon som kollar upp, fixar om ett fönster blivit sönderslaget osv. Är man bortrest en helg så är sånt väldigt värdefullt.

Alltså. Den tjuv som är så begåvad att den ger sig på ett larmat hus, har också vett att göra lite check innan. De gör sig inte besväret utan att vara säkra på att få lön för mödan.

Just hos oss är det inte begåvningsreserven som åker runt. Det är bilar med utländska nummerplåtar (där hjälper hundarna), det är narkomaner (där hjälper larmet) och sedan är det liksom slut. En garvad tjuv med skills tar sig inte in här, de rekar innan och vet att det är för lite ull för besväret.

Den största fördelen med larm är att det faktiskt uppmärksammas på en gång om det händer något. Även om man inte hindrar ett inbrott så kommer det ut någon som kollar upp, fixar om ett fönster blivit sönderslaget osv. Är man bortrest en helg så är sånt väldigt värdefullt.

Det är en fördel med uppmärksamhet när man bor i en byggd där alla har jägarexamen och är aktiva jägare. Det tjuven behöver vara rädd för är inte vaktbolaget. Vaktbolaget är nog den bättre uppmärksamheten och snarare räddaren än förgöraren....

Där vi bor har nära på alla larm, därmed har vi ingen förhoppning att de hellre tar grannens hus (eller för den delen blir lockade). Vi har larm mest för att tjuvar inte ska känna att de har tid att tömma hela huset.

Kan tillägga att vi haft inbrott .

Ni som inte har larm, i vilka typer av områden bor ni? Landet, enskilt eller med några hus till, i tätort, nära storstad etc. Vilken del och område helt enkelt.

Vi har inget larm, bor i lägenhet på översta våningen och dörren in till huset är låst, känns som om det är svårt nog att ta sig in hos oss med två låsta dörrar och omöjligt att reka utan kranbil. Vi bor centralt i en normal svensk stad.

Ni som inte har larm, i vilka typer av områden bor ni? Landet, enskilt eller med några hus till, i tätort, nära storstad etc. Vilken del och område helt enkelt.

Jag bor på vischan. 30 minuter till en ort och 20 till en annan. Men man kan på sätt och vis säga att jag bor centralt också, då det är en hel del bebyggelse här med villor på rad. Det är en sträcka på 2 kilometer det är så och jag bor i utkanten av det på en gård. Några butiker eller diverse samhällsservice finns dock inte så någon tätort är det inte.

I villaområde utanför storstad, längs en kort gata med återvändsgränd. Hos oss inträffar sällan inbrott, om det någonsin har hänt. Dessutom är flera av grannarna hemma på dagtid. Jag brukar lämna dörren olåst.

Har ni hemlarm?
Ja, det kan jag nog säga.
12107279_10153294827108666_1120974162984673357_n.jpg

I stan: centralt, gata med mycket krogar, festande och numera gott om tiggare. Dyrare att bo där än vad det ser ut när man ser festandet, så att säga.

På landet: bonnland (åkrar och ett och annat hus), låg socioekonomisk status.

Jag hade knappt hört talas om någon som har larm på en vanlig bostad före den här tråden.

Villa område, 20min från stad (vi bor på en "liten" ort). Lite omringad av skog och motorväg. :p

I bymiljö som är mer tättbebyggd än ett villaområde. Även om vårt hus ligger utan insyn så går det inte att ta sig hit obemärkt. Lösspringande hundar och mopedbusar rapporteras det på stört om i byns facebookgrupp så jag har svårt att tänka mig att någon stöldliga skulle lyckas särskilt bra här. Är vi hemma kommer ingen in på tomten utan att en av hundarna larmar.

Larm nej, skulle kännas konstigt. Jag tänker lite som @Monstermom att det skulle föda en nojja hos mig snarare än att jag skulle känna mig trygg. Det är viktigt för mig att lita på andra människor.
Jag är uppväxt i Stockholm (där var det bara folk ifrån älvsjös villakvarter och andra i övre medelklassen och uppåt som hade larm, så för mig ger det jättekonstiga vibbar) nu bor jag i en liten småstad i Småland i en marklägenhet "skilsmässodiket". Område med låg social status. Har en liten stuga ute i ett fritidshusområde med.

Jag har inte larm. Glömmer oftast att ta in bilnycklarna, har alla dörrar utom ytterdörren olåsta. Dvs den är låst när jag inte är hemma. Är jag hemma är inget låst.
Jag bor inte så långt från en riksväg och utefter en länsväg. Grannar inom hörhåll men inte inom synhåll.

Här finns inget värdefullt. Det enda tjuvar kan göra är att förstöra.

Antar att min bristande rädsla grundar sig i att jag aldrig haft inbrott, ingen i familjen någonsin haft inbrott, och att inte någon i byn haft inbrott som jag minns de senaste 50 åren.
En granne fick dock en väska stulen från altanen. Den låg underst på barnvagnen men innehöll bara reservblöjor. Någon i grannskapet har blivit av med en röjsåg eller en fyrhjuling.

Jag är naiv och är glad för att jag kan fortsätta vara det. Inte är jag mörkrädd heller. ;)

Jag har för övrigt diskuterat saken med en del på jobbet. Både missbrukare som gör noll och ingen kontroll i förväg och medlemmar i stöldligor som "jobbar" som proffs. I stort sett alla har svarat att de väljer bort hus med larm och/eller hund.

Då har vi samma erfarenhet. Tror inte att en inbrottstjuv skulle vilja besöka Lovisaleonora heller:D

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
577
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar