Har ni hemlarm?

De är fega och vill inte bli upptäckta.

Är det så? De jag känner som haft inbrott har tjuvarna varit där på dagen, fullt synliga för grannar och folk som passerar förbi. En påstås ha hejat på en granne... (Jag vet inte hur sant det är, jag var ju inte där. För allt jag vet är det "kryddat" för att göra historien intressantare. :D)

Tjuven som räddhågad smyger i buskarna känns mer som en karikatyr än hur det verkar faktiskt gå till. Möjligen med undantag för tillfället gör tjuven-nybörjare.

Statistik visar att bostäder med larm har färre inbrott. Även mitt försäkringsbolag säger det och jag fick rejäl rabatt på avgiften.
De flesta inbrott är inte att man länsar hela huset på tavlor och tv etc. Såna stora inbrott sker bara då de redan vet att personen har dessa saker.

De flesta inbrott sker väldigt snabbt. Det som de vill ha är pass, pengar och eventuellt guldsmycken. Killen som gjorde inbrott hos syrran hade inte ens en bil där utan försvann iväg genom skogen.
If hade en undersökning som visade lika mkt oavsett larm eller inte. Bara att googla om man vill ha källa.

Hur är det egentligen med rekning och sånt? Gör "man" sånt eller går dom in mer varstans?

Funderade en del på det där med olarmat vs larmat när grannen tvärs över gatan från föräldrarna fick inbrott flera gånger på ett år, och tätt. Tror det var ungefär ett inbrott varannan månad en period. De hade larm. Mina föräldrar hade det inte.

Tror faktiskt att just det huset var det enda som var uppenbart larmat på hela den lokalgatan... nån annan fick ett inbrott, men ingen fick lika många som grannen tvärs över.

Min största anledning till ha larm är dock inte minskad inbrottsrisk. Utan för att själv komma hem och upptäcka inbrottstjuven. Tycker det känns bra att någon annan går in först när larm har gått.

Ja. Inbrott/brandlarm med kamera. Vi har inte mycket att stjäla, men larmet får nog tjuvarna att lämna bygget fort. Man vill ju inte träffa på henom/dem. Ljudet är fruktansvärt genomträngande!

De flesta inbrott sker väldigt snabbt. Det som de vill ha är pass, pengar och eventuellt guldsmycken. Killen som gjorde inbrott hos syrran hade inte ens en bil där utan försvann iväg genom skogen.

Så bra för mig då. Jag har aldrig ägt något pass (har aldrig varit utomlands mer än till Finland och Norge), äger inga guldsmycken och de ska ha tur om det finns en hundring hemma.

Så bra för mig då. Jag har aldrig ägt något pass (har aldrig varit utomlands mer än till Finland och Norge), äger inga guldsmycken och de ska ha tur om det finns en hundring hemma.
Precis..,:up:
Enligt det jag läst och hört så är det oftast sånt de vill ha..
Jag skulle mest tycka det var obehagligt att någon varit inne hos mig eller att träffa någon. De flesta av sakerna är inte lika viktiga

Varför/varför inte?

Jag har inte (och inga planer på att skaffa heller :p), men jag kom att tänka på min stackars kollega när jag läste tråden...

Hon bor i en håla med stora sociala och socioekonomiska utmaningar, för att uttrycka det diplomatiskt. Hennes man jobbar på sjön och är borta i längre perioder och de har två små barn plus två stora hundar.

En natt när hon och barnen var ensamma hemma, vaknade hon av att hon hörde hundarna bete sig som galna på nedervåningen eftersom en okänd man försökte ta sig in i huset :eek:. Han försökte alltså bryta sig in på trots att det var folk hemma och han kunde se och höra två rejäla jyckar (varav en gigantisk varghund) kasta sig mot dörrar och fönster med fradgan flygande runt munnen...

Det visade sig att det handlade om en missbrukare som fått för sig att veterinärer självklart har hemmet fullt av roliga piller som han kunde tänka sig att ha i sin ägo, kosta vad det kosta vill :crazy:...

Dagen efter kom det folk och installerade larmet.

Nej, vi har inget larm. Vi har grannar istället. :up:

Nej, men det är otroligt sällan inbrott här, alla känner alla och grannarna vet ungefär när folk jobbar, vilka som inte hör hemma här osv. Jag vågar till och med lämna huset olåst utan att oroa mig. :p (Oroar mig inte tills den dag något blir stulet haha....nej, men bara för att jag kan lämna dörren olåst betyder självklart inte att jag gör det)

Jag svarade på detta:

"Röken dödar och då har vi en möjlighet att vaktbolaget ser röken och kan ringa och väcka oss."

Uttalandet förutsätter att larmet inte väcker en. Jag har ju ingen aning om hur brandlarmet hos @Jealle fungerar men jag uppfattar det som ganska kasst eftersom vaktbolaget ringer och väcker en.

Jag vet inte om du skrev detta med glimten i ögat:D Jag väljer att tolka det så. Jag har liknande larm som många andra i den här tråden verkar ha. Med sensorer och kameror och siren. Vi har både rörelsesensorer och skallarm. Sen håller jag med om att ringa och väcka oss inte var en helt genomtänkt mening;)

Jag har en del erfarenhet av både inbrott och bränder och jag vet att vanliga brandvarnare fellarmar en hel del. Det kan vara allt från torrkokningar till batterier som behöver bytas. Jag inbillar mig att om larmet går och vaktbolaget kan se att hela huset är rökfyllt så "står man på" lite extra. Bor man i lägenhet så blir larmet lite mer allvarligt om en inringare även känner röklukt eller ännu hellre ser rök. Bor man i hus så tror jag att det är en stor fördel att man har ett brandlarm kopplat till ett vaktbolag. Oddsen att någon granne skulle höra en brandvarnare hos oss om vi inte är hemma är inte jättestor.

Jag läste att någon var orolig att ett larm kan locka till sig inbrottstjuvar för att man då ger indikationer på att man har något att stjäla. Det är inget jag någonsin mötts av. Tvärtemot så sker det inte speciellt många inbrott här där jag bor där det funnits larm.

En annan sak som togs upp är om inbrottstjuvar "rekar". De som gör inbrott är oftast hitresta ligor, missbrukare och en del ungdomar. Speciellt ligorna har ju detta som ett jobb och de har oftast stenkoll. Man kan se att har det varit inbrott i ett område så sker det oftast fler inbrott i närheten. Detta eftersom de just "rekar". De vet när man normalt lämnar bostaden och när man kommer hem. De allra flesta inbrott sker just på dagtid när de flesta jobbar. Men det kan även ske på kvällen när man som vanligt är borta 1,5 timme på ett av barnens aktivitet.

Jag kan även nämna att jag aldrig varit med om att en inbrottstjuv lyckats koppla ur ett larm.

Jag har aldrig ägnat ens en tanke åt att jag skulle ha ett larm. Varken hemma i stan eller på landet. Känns fullständigt främmande och fullständigt onödigt.

Det är olika. Just nu låser jag den jämt eftersom dörren inte stängs med vanliga.... metallbiten som påverkas av handtaget? Vet inte vad den heter. Men man behöver i alla fall använda låsets sticka-ut-sak eftersom handtagets inte kommer ut av sig själv längre. Ibland är dörren låst när vi är hemma annars också, om jag bestämt att Monster av någon anledning inte får gå ut, eftersom han kan öppna dörrar. Ibland låser jag när jag går eller åker hemifrån, ibland glömmer jag det. Men jag tror(?) dörren måste vara låst för att försäkring ska gälla, så jag brukar försöka komma ihåg det.

Jag tycker dock inte det är samma sak, utan nivåer av olika åtgärder. För mig är "att låsa" en rimlig nivå, medan "att larma" är en för extrem nivå. Vi drar ju alla gränsen någonstans, liksom. För mig - och, hoppas jag, många andra här i tråden - är tex "beväpna sig" en helt, totalt, orimligt extrem åtgärd, men det finns ju de som upplever sig tryggare av det...

Du tycker alltså att det är helt okej att ditt hus brinner ner helt i onödan? Eftersom det nu är en falsk trygghet att ha larm alltså.

Det är hur enkelt som helst för en tjuv att sätta ett larm ur spel. Och har man luva på sig blir det ändå svårt att göra en identifikation. Jag tror att larm ger falsk trygghet.

Nja. Hur enkelt som helst är det inte för alla. Givetvis är luva något som en del tjuvar använder men långtifrån alla.
Den där tryggheten är för mig högst irrelevant. Jag känner inte ett dugg olika känslomässigt av att lämna huset larmat vs. olarmat. Däremot tycker jag att det är trevligt att det vid eventuell brand kommer ske en utryckning från brandkåren även om jag inte är hemma.

Du tycker alltså att det är helt okej att ditt hus brinner ner helt i onödan? Eftersom det nu är en falsk trygghet att ha larm alltså.

Jag har inte skrivit något om falsk trygghet? :confused:

Och jag har redan förklarat att tillräcklig (eller rimlig) trygghet är en avvägning var och en får göra, och jag har gjort min. Det finns garanterat saker du kan lägga till för att få ytterligare trygghet/säkerhet också, men som du väljer att låta bli.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
577
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar