Har ni hemlarm?

Ja, vi har larm med kameror och brandlarm kopplat. Ser det ffa som en avskräckande effekt vad gäller inbrottslarm, men det är skönt att koppla på skalskyddet när man sover ensam hemma.

Vad gäller brandlarmet har jag oavsiktligt testat snabbheten. Kokade nappar för att sterilisera, gick ner och duschade och glömde bort. När jag stod i duschen gick brandlarmet och innan jag hunnit ur duschen och fått runt en handduk var första brandbilen på plats. Så fort brandlarmet går kopplas det till larmcentral och eftersom jag inte hörde telefonen och centralen således inte fick något svar skickades en bil.

Dessutom tycker jag det är skönt att brandlarmet funkar även om vi inte är hemma, dvs. skulle det börja brinna är det inte beroende av att vi ringer larmcentralen för att bil ska skickas. Förhoppningsvis hinner brandkåren iaf rädda katten även om vi är på jobbet.

Fast lyckligtvis är det inte så det funkar. :up:
Alla bostadslarm med integrerat brandlarm som jag känner till larmar omedelbart lokalt, precis som vilken dum brandvarnare som helst. I de flesta fall även med fördelen att alla detektorer och ljudkällor i fastigheten larmar samtidigt. Brandlarm i någon del av vårt hus innebär t ex att samtliga 6-7 brandvarnare plus ett antal separata inomhussirener larmar direkt, plus att larmmeddelande går iväg externt.
Det är när ingen är hemma som fördelen med kamera och vaktbolag blir aktuell.

Jag svarade på detta:

"Röken dödar och då har vi en möjlighet att vaktbolaget ser röken och kan ringa och väcka oss."

Uttalandet förutsätter att larmet inte väcker en. Jag har ju ingen aning om hur brandlarmet hos @Jealle fungerar men jag uppfattar det som ganska kasst eftersom vaktbolaget ringer och väcker en.

Jag svarade på detta:

"Röken dödar och då har vi en möjlighet att vaktbolaget ser röken och kan ringa och väcka oss."

Uttalandet förutsätter att larmet inte väcker en. Jag har ju ingen aning om hur brandlarmet hos @Jealle fungerar men jag uppfattar det som ganska kasst eftersom vaktbolaget ringer och väcker en.

Jag tror att det vanligaste är att larmet går på med sirener och om det inte avantiveras inom en viss tidsrymd så ringer vaktbolaget upp. Får de inget svar/ingen förklaring så skickar de en bil. Så har iaf proceduren sett ut för de larmen vi tittat på.

Och skalskydd är att du bara larmar själva "skalet" av huset. I vanliga fall är ju en rörelsesensor aktiverad inne i huset och du kan inte röra dig fritt. Med skalskydd är den avaktiverad, men sensorerna i dörrar/fönster är fortfarande aktiva och larmar när dessa bryts.

Nej. Jag har visserligen inget att stjäla (men det vet de kanske inte förrän de redan är inne), men jag känner att larm är att mata nojjor... Ingen pik till någon som känner sig tryggare med larm, vi upplever alla saker olika! Men jag tycker att det är att ge alldeles för stor plats åt oro i livet.

Sen har jag ju Monster också, han är kanske något avskräckande. Återigen är väl frågan om det är något inbrottstjuvar vet förrän de är inne... (Och han är det värdefullaste jag har, tjuvar finge gärna ta för sig av allt i huset bara de lämnar hundstackaren ifred! Även om jag brukar skämta om "gratis hundmat" ibland. :o)

Du låser inte ytterdörren heller? Jag är allt annat än en orolig människa men jag kan se fördelar med larm.
Till exempel att det vid inbrott finns bildbevis på vilka som varit inne.
Börjar det brinna går larm till brandkåren och det tjuter på båda våningarna eftersom det är seriekopplat.

Du låser inte ytterdörren heller?

Det är olika. Just nu låser jag den jämt eftersom dörren inte stängs med vanliga.... metallbiten som påverkas av handtaget? Vet inte vad den heter. Men man behöver i alla fall använda låsets sticka-ut-sak eftersom handtagets inte kommer ut av sig själv längre. Ibland är dörren låst när vi är hemma annars också, om jag bestämt att Monster av någon anledning inte får gå ut, eftersom han kan öppna dörrar. Ibland låser jag när jag går eller åker hemifrån, ibland glömmer jag det. Men jag tror(?) dörren måste vara låst för att försäkring ska gälla, så jag brukar försöka komma ihåg det.

Jag tycker dock inte det är samma sak, utan nivåer av olika åtgärder. För mig är "att låsa" en rimlig nivå, medan "att larma" är en för extrem nivå. Vi drar ju alla gränsen någonstans, liksom. För mig - och, hoppas jag, många andra här i tråden - är tex "beväpna sig" en helt, totalt, orimligt extrem åtgärd, men det finns ju de som upplever sig tryggare av det...

Men för mig är det värt pengarna att slippa möta inbrottstjuven. Det är snarare det jag är rädd för snarare än att bli av med saker.

Hur skyddar larm mot tjuvar som spejar på dig genom fönstret eller tar ner fönsterkarmen? Det är min största mardröm. Och jag gissar att om man har råd att lägga ner tusenlappar på larm, förstår nog tjuven att där finns saker att ta. Jag misstänker att larm kan motverka sitt syfte.

Du låser inte ytterdörren heller? Jag är allt annat än en orolig människa men jag kan se fördelar med larm.
Till exempel att det vid inbrott finns bildbevis på vilka som varit inne.

Det är hur enkelt som helst för en tjuv att sätta ett larm ur spel. Och har man luva på sig blir det ändå svårt att göra en identifikation. Jag tror att larm ger falsk trygghet.

Hur skyddar larm mot tjuvar som spejar på dig genom fönstret eller tar ner fönsterkarmen? Det är min största mardröm. Och jag gissar att om man har råd att lägga ner tusenlappar på larm, förstår nog tjuven att där finns saker att ta. Jag misstänker att larm kan motverka sitt syfte.
Har också funderat på det.

Det är klart att hem kan speja in genom fönstret. Men förhoppningsvis stannar det vid bara spejande.
En inbrottstjuv kommer i de flesta fall gå på något annat hus istället om larm finns. De är fega och vill inte bli upptäckta. Samt att om larmet går kommer tjuven antagligen sticka snarast möjligt i alla fall i mitt fall då larmet låter mkt och det finns många grannar som kommer undra vad som händer.

Sen om det blir inbrott så blir det väl det då. Men då slipper jag skälv komma hem och möta inbrottstjuven då hen har antagligen stuckit och larmfirman redan är där.
Min mardröm är att som min syster och andra bekanta träffa på tjuven i sitt hem.

Har du otur kan larmet dra till sig tjuvar också.
Är inte det främst personer som är rika och är kända för att ha dyrbara saker?
Jag vet en rik familj med kända tavlor där tjuvarna tog sig in trots larm och en guldsmed. Men dessa tjuvar var så enormt skickliga på ett sätt som det inte är rimligt att "vanliga" inbrottstjuvar är.

Det är hur enkelt som helst för en tjuv att sätta ett larm ur spel. Och har man luva på sig blir det ändå svårt att göra en identifikation. Jag tror att larm ger falsk trygghet.
Hur enkelt som helst tror jag inte att det är att sätta ett larm ur spel
Det krävs inte mycket för att det ska börja tjuta. Vi har både skal och sensor på vårt larm
Dom flesta småtjuvar är idioter utan särskilt mycket koll

Helt trygg blir en aldrig, det vore naivt att tro det :)

Är inte det främst personer som är rika och är kända för att ha dyrbara saker?
Jag vet en rik familj med kända tavlor där tjuvarna tog sig in trots larm och en guldsmed. Men dessa tjuvar var så enormt skickliga på ett sätt som det inte är rimligt att "vanliga" inbrottstjuvar är.

Jag tror att larm generellt är en signal om att här kan det löna sig att göra ett tillslag. Inbrott är som ett lotteri med vinst varje gång, men ju mer vinst, desto bättre, förstås.

Jag tror att larm generellt är en signal om att här kan det löna sig att göra ett tillslag. Inbrott är som ett lotteri med vinst varje gång, men ju mer vinst, desto bättre, förstås.

Statistik visar att bostäder med larm har färre inbrott. Även mitt försäkringsbolag säger det och jag fick rejäl rabatt på avgiften.
De flesta inbrott är inte att man länsar hela huset på tavlor och tv etc. Såna stora inbrott sker bara då de redan vet att personen har dessa saker.

De flesta inbrott sker väldigt snabbt. Det som de vill ha är pass, pengar och eventuellt guldsmycken. Killen som gjorde inbrott hos syrran hade inte ens en bil där utan försvann iväg genom skogen.

Det står att de moderna larmen kan ha avskräckande effekt då det är mer teknik än vad en inbrottstjuv vill sätta sig in i.

Set står också att de lever på tips tex om det pratas om att någon har värdefull konst, mynt etc

Och att professorn i kriminologi inte ger mycket för den statistik som du och andra hänvisar till. Men var och en blir väl salig på sin tro.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
577
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar