Här fortsätter vi att störa oss på rimliga o orimliga saker, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
På att en av mina kollegor är så oerhört etnocentrisk, trots att hon har bott utomlands i typ 5 år nu. Det är en stor störning som leder till många mindre störningar, bland annat en igår då vi kom in på ämnet barnaga under lunchen. Min kollega var i vanlig ordning helt övertygad om att hennes åsikt var den enda rätta eftersom att det är så de gör i hennes land (där barnaga alltså är tillåtet). När jag frågade varför hon tycker att det behövs så fick jag ett "ja, men vad ska man annars göra när tvååringen börjar skrika i affären?" tillbaka.

Jag försökte förklara att i min värld finns det kanske andra sätt att uppfostra ett barn på, till exempel genom att försöka resonera med dem, men möttes av totalt motstånd. "Det är väl inget effektivt sätt" osv. Till slut blev jag så desperat att jag började jämföra barn med djur och säga att hon skulle väl aldrig slå sina husdjur heller? Det visade sig att hon inte har några problem med att använda våld mot sina hundar heller :banghead:

Det här är en intelligent människa som jag oftast tycker mycket om, men igår kom hon på allvar med argument som att "mina föräldrar slog minsann mig när jag var liten, men jag är inte mer våldsam för det!" och "men vaddå, lite våld kan väl vara okej så länge man inte går till överdrift?". :arghh:

Sådana där kulturkrockar är fruktansvärt jobbiga. Är barnaga förbjudet i Skottland (eller ska man kanske säga i England, för visst är det samma lagstiftning?)? Efterlevs förbudet?

Sådana där kulturkrockar är fruktansvärt jobbiga. Är barnaga förbjudet i Skottland (eller ska man kanske säga i England, för visst är det samma lagstiftning?)? Efterlevs förbudet?
Den skotska lagen skiljer sig lite från den engelska på den punkten, men såvitt jag har förstått det är det tillåtet till viss grad i båda länder. England kör med något i stil med "så länge det inte lämnar ett märke är det ok" (:banghead::banghead::banghead:) och Skottland har bara regelrätt förbud mot somliga sorters våld, typ slag mot huvud eller våld där redskap används (återigen :banghead::banghead::banghead:). Jag har inte så många vänner med barn här än så jag vet inte riktigt hur benägna föräldrar är att använda våld, men har sett barn få smällar på handen, rumpan osv när jag varit på restaurang och liknande.

Den kommer även på premium men när man inte använder shuffle och listan tar slut. Då fortsätter den på något annat. Samir och Viktor finns liksom inte på någon av mina listor...
På premium kan man välja bort det i inställningarna. Gjorde det när jag hade premium, så när en lista eller ett album spelat klart så blev det tyst. :)

Satt och tittade på Rackartygarnas serie på Viafree. I sista avsnittet (första halvan av programmet) är de vid en badplats, i enligt deras utsago min byhåla. Bara det att jag inte för hela mitt liv kan se var de är någonstans. O_o :cautious:
Har ju bott här i byhåla hela mitt liv, och är väl bevandrad även i delarna jag själv inte bor. Som i avsnittet innan kunde jag peka ut mer eller mindre på millimetern var de var på olika platser.
Men den där badplatsen har jag aldrig sett röken av :arghh: F-n vad irriterad jag blir.....
Som när Ernst var i min lilla hemby för något år sedan, och de filmade fina vyer där i närheten med betande kor och skog och allt möjligt för att visa hur idylliskt huset låg, eller det skulle se ut som det iallafall, för huset låg precis bredvid en väg ;) Dvs vyerna var från någon helt annanstans.
(Men det är såklart fint där ändå)

Stör mig på att jag blir rädd för "skumma" typer jag ser när jag är ute och går, kan tom ta en omväg. De är högst troligt inte alls farliga! Men killen med unibrow som hade parkerat sin cykel på en gångväg och stod och plockade kvistar från vägen var faktiskt lite udda... :cautious:

Och så stör jag mig på att jag känner mig så ensam, började prata lite med en man med en hund igår på promenaden och tyckte det var trevligt, sen kom jag på att man kanske inte som ung tjej med barnvagn ska prata med okända män man möter där ingen annan är i närheten O_o och så började jag gå iväg! Men så ska man ju inte behöva tänka, eller? O_o

På att en av mina kollegor är så oerhört etnocentrisk, trots att hon har bott utomlands i typ 5 år nu. Det är en stor störning som leder till många mindre störningar, bland annat en igår då vi kom in på ämnet barnaga under lunchen. Min kollega var i vanlig ordning helt övertygad om att hennes åsikt var den enda rätta eftersom att det är så de gör i hennes land (där barnaga alltså är tillåtet). När jag frågade varför hon tycker att det behövs så fick jag ett "ja, men vad ska man annars göra när tvååringen börjar skrika i affären?" tillbaka.

Jag försökte förklara att i min värld finns det kanske andra sätt att uppfostra ett barn på, till exempel genom att försöka resonera med dem, men möttes av totalt motstånd. "Det är väl inget effektivt sätt" osv. Till slut blev jag så desperat att jag började jämföra barn med djur och säga att hon skulle väl aldrig slå sina husdjur heller? Det visade sig att hon inte har några problem med att använda våld mot sina hundar heller :banghead:

Det här är en intelligent människa som jag oftast tycker mycket om, men igår kom hon på allvar med argument som att "mina föräldrar slog minsann mig när jag var liten, men jag är inte mer våldsam för det!" och "men vaddå, lite våld kan väl vara okej så länge man inte går till överdrift?". :arghh:

Ja det där alltså. Vilka diskussioner jag har haft med brittiska huskamrater genom åren! Först blev jag helt chockad när jag insåg att det är lagligt (till viss gräns då) - sedan fullständigt förstummad när jag insåg att dessa vettiga, kloka personer tyckte att det är fullständigt acceptabelt. För, som du säger, "Vad ska man annars göra?"

Ja det där alltså. Vilka diskussioner jag har haft med brittiska huskamrater genom åren! Först blev jag helt chockad när jag insåg att det är lagligt (till viss gräns då) - sedan fullständigt förstummad när jag insåg att dessa vettiga, kloka personer tyckte att det är fullständigt acceptabelt. För, som du säger, "Vad ska man annars göra?"
Ja man undrar ju hur de tänker sig att det blir folk av t.ex. svenska barn också, barn som inte får stryk under uppväxten. Det är beklämmande att se att så vettiga personer har så svårt att tänka längre än näsan räcker ibland. Och så det här argumentet att lite grann är okej, men inte så att det går till överstyr. Nähä, och vem bestämmer när det gör det då? Och hur? Det öppnar för så oerhört många farliga tolkningar och kryphål.

Netto här hemma som oftast bara har så lite av sina kampanjvaror att dom tar slut på nån timma. Eller ännu bättre, när dom inte har tagit hem sina kampanjvaror alls :meh:
vad är det för vits med att göra reklam för varor som dom ändå inte säljer?

Som när Ernst var i min lilla hemby för något år sedan, och de filmade fina vyer där i närheten med betande kor och skog och allt möjligt för att visa hur idylliskt huset låg, eller det skulle se ut som det iallafall, för huset låg precis bredvid en väg ;) Dvs vyerna var från någon helt annanstans.
(Men det är såklart fint där ändå)

Haha jisses :p
Nej, men detta är inte bara "klippt konstigt"/inklippt, utan det är filmat ur flera vinklar och man ser verkligen att de var vid en badplats. Så det var inget konstigt. Mer än att jag efter snart 20 år i byhåla aldrig varit vid denna badplats.....O_o

Folk som åker på solsemester och vill kolla så telefonen fungerar. Skriver på fb väntar inte på svar och sen smsar. No offense men jag sover vid 12 på natten. Deras ursäkt var att det inte var någon som svarar hemma. Klockan 12 på natten, ganska normalt att dom flesta sover skulle jag vilja säga.

Jag stör mig på att jag vill klippa håret kort men inte "vågar" eftersom en närstående sa för flera år sen att "tjocka människor passar inte i kort hår, de ser bara ännu fetare ut" och av någon anledning har det satt sig i huvudet på mig :arghh: Jag som egentligen är expert på att inte bry mig om vad folk tycker och säger, suck.

Jag stör mig på att jag vill klippa håret kort men inte "vågar" eftersom en närstående sa för flera år sen att "tjocka människor passar inte i kort hår, de ser bara ännu fetare ut" och av någon anledning har det satt sig i huvudet på mig :arghh: Jag som egentligen är expert på att inte bry mig om vad folk tycker och säger, suck.
Det var tamejfan det dummaste jag hört! :mad:

Klart du ska klippa dig.

Öh, vad i hela . . ? :cautious: Vilken fruktansvärt idiotisk och generaliserande kommentar.

Jag är tjock men skulle aldrig låta det påverka hur jag väljer att klippa mitt hår - just nu når det knappt axlarna för det har växt ut lite, men jag tycker själv att kort hår passar mig bäst. Vill du klippa håret kort, så go ahead! Att göra förändringar man är nöjd med och trivs i passar de flesta. :heart

Jag är tjock och älskar mitt korta hår. Hade funderingar fram och tillbaka flera år men sen tänkte jag att varför inte och har aldrig velat gå tillbaka till långt hår sedan dess. Så do it! Trivs du (du då och ingen annan) inte växer det ut.

Det var tamejfan det dummaste jag hört! :mad:

Klart du ska klippa dig.

Öh, vad i hela . . ? :cautious: Vilken fruktansvärt idiotisk och generaliserande kommentar.

Jag är tjock men skulle aldrig låta det påverka hur jag väljer att klippa mitt hår - just nu når det knappt axlarna för det har växt ut lite, men jag tycker själv att kort hår passar mig bäst. Vill du klippa håret kort, så go ahead! Att göra förändringar man är nöjd med och trivs i passar de flesta. :heart

Jag är tjock och älskar mitt korta hår. Hade funderingar fram och tillbaka flera år men sen tänkte jag att varför inte och har aldrig velat gå tillbaka till långt hår sedan dess. Så do it! Trivs du (du då och ingen annan) inte växer det ut.

Jag vet, det är skitdumt och i vanliga fall bryr jag mig inte alls, men just detta har blivit en stor sak för mig av någon anledning. Det roliga är att jag har haft kort/kortare hår fler år än jag har haft lång hår, men ändå känns det så svårt att gå tillbaka efter några år med långt eftersom den där kommentarer ligger kvar i huvudet och spökar. Tänk om folk bara kunde sluta kläcka ur sig elaka skitkommentarer, man vet aldrig var det träffar :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter störa oss. Är hungrig men ligger så bekvämt. 66 67 68
Svar
1 350
· Visningar
67 371
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
99 082
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
104 437
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
97 849