har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Har varit med om ett flertal gånger.
Ett tillfälle var då jag kommer i lugn och fin galopp uppför en lång uppförsbacke. Red halvt barbacka (hade barbackagjord). Plötsligt hoppar en älg ut mitt framför oss :eek: . Hästen tvärvänder i världens fart åt andra hållet. Jag höll mig kvar :banana:

Jag har suttit på en skenande häst mitt under en hubertusjakt. Jag och min kompisar låg sist och hade planer på att göra det, men hipp som happ stack hon iväg men den gången fick jag stopp på henne och du som jag var fortsatte jag och bara en lite stund senare var det dags igen! Fullt sken, över en liten mur och efter det "hoppet" blev jag avkastad och landande på huvet brevid en vass sten. Gissa om mina föräldra blev rädda, och alla andra med. Dagen efter stod det i dagstidningen att hubertusjakten hade gått bra förutom ett missöde (jag).

Det värsta var att ett par dagar senare när jag red hästen hade det verkligen slagit runt i hennes huvud, hon stod mer på bakbenen och sparkade än hon gick fram. Efter det slutade jag rida henne då jag blev riktigt rädd, hoppat har jag knappt gjort efter det, förutom med min nuvarande foder häst ett lätträknat antal gånger...

Jag tycker att det är hemskt att läsa om alla er som också har skadat er vid sken!

kramar från mig

Min häst blev vädigt rädd för en kossa som galloperade emot oss i en o hage, så han hoppade till och flög in i ett elstängsel och fick en stöt. Då var vi på väg rätt fort hemmåt men om man ska kalla det sken vet jag inte. Det gick ju att stoppa honom efter liten bit när det fans möjlighet att svänga runt honom lite och det inte var staket på båda sidor vägen.

Det är väl det ända man skulle kalla sken som jag har upplevt under alla mina år med olika hästar.

Jajjemensan.

Det slutade med att hästen gjorde en 90 graders sväng upp till stallet, sadelgjorden brast så jag och sadeln "stannade" kvar nere på vägen.

Fick ett hål i jackan men inget värre än så.

Och jag red hästen efter det.

Tycker det är värre med hästar som sticker för de är olydiga etc. Den som skenade med mig var så rädd att han inte visste vad han skulle göra (var VÄLDIGT illa behandlad i sitt tidigare liv).

Det är totalt EN gång på ca 20 år på hästryggen. Så det är ingenting jag går och tänker på.

Jag är rätt nybörjare i ridningen, har ridit 1,5 år nu. Och för ca 1 år sedan red jag en shire, ut i vinterkylan, han är 176cm och stor och grov.. hovar stora som dasslock. Han var lätt lam av sig, så jag skulle prova galoppera, men såklart ville han inte det. Så då vände jag och tänkte att, nu är det ju hemvägen så då får jag nog lite fart på han. Och han drog iväg, som bara f*an!! Herregud så fort det gick, och jag fick sitta där och försöka hänga med och låtsas som att jag tyckté det var kul.. ^^

De va ialf en rätt lång vägbana han stack på, sen var de även en sväng till vänster jag fick hålla mig kvar i ,saamt en liten nedförsbacke som ledde ner till stallet där de va totalt isigt :o uuusch..

när jag gjorde det så skenade den då verkligen iallafall.

Enda gången jag suttit på en häst som skenat var för ett par år sedan.. jag skulle hoppa med en ridskoleponny, och precis efter att vi hoppat och skulle landa blev hästen rädd för något och börja skena.. jag ramlade av och fastnade med foten i stigbygeln. Jag släpades runt 1 eller om det var 2 varv och lossnade till slut. Enda skadorna jag fick var ett par blåmärken, skrapsår, sönderrivna kläder och tyvärr en rädsla för ridning. Men jag gav ändå inte upp, veckan därefter var jag där igen för att rida. Men tyvärr fick jag den vildaste ponnyn i stallet (??) och var då för rädd för att rida på egen hand. Slutade rida efter det men började efter ett år igen utan någon som helst rädsla. Dock blev jag lite osäker igen när en stor, svart ridskolehäst högg mot mig i ansiktet.

Sedan dessa händelser hyser jag större respekt för hästar (spec. ridskolehästar) än jag någonsin gjort tidigare. Jag går aldrig, aldrig fram till en häst som jag inte "känner".

Sedan har jag vart med om att hästen stuckit, fast inte riktigt skenat. Då har jag slappnat av i kroppen och pratat lugnt med hästen tills den slutligen är lugn igen.

Ni som har suttit på en skenande häst, vilken var anledningen till att hästen började skena? Hur slutade skenturen? Frågar eftersom det är en av mina stora rädslor trots att jag aldrig varit med om det. har suttit på en häst som stuckit men aldrig i ren sken.

Jag har suttit på ett flertal olika hästar som alla skenat av olika orsaker. Senaste var nog för nåt halvår sedan då jag var iväg o hopptränade med min häst. Vi hoppade ett "titthinder" med massa bladbuketter ovanpå ett fast, brett hinder varpå hästens svans fastnade i ena buketten och hästen for iväg varv efter varv i ridhuset och den där förbannade buketten vägrade att släppa :devil:

Till sist fick jag stop på henne och tränaren lyckades dra loss den utan vidare komplikationer... haha

En annan gång slutade det inte lika bra tyvärr. Jag red min ponny i ridhuset när en id**t longerade sin unghäst.. Hon hade noll koll o hästen kastade sig plötsligt iväg precis bredvid min ponny.. Han flög iväg och jag fastnade i stigbygeln och landade på huvudet. Tre månader senare blev jag äntligen av med huvudverken.

Men jag anser att, så länge inte hästen håller på att kasta sig hit och dit eller bockar, är det inte så farligt. Det gäller bara att behålla lugnet för hästen kommer ju för eller senare stanna.

Japp klart. Jag skulle rida en fd galoppör på 170+. Det var en sönderstressad mager tjej så hon var bra på att sparkas och bita när man skulle borsa och sadla henne. När man väl kom upp var hon underbar.
Tills smarta jag travar upp för en svinbrant backe och rider ner igen hon blev så pigg att hon travade ner och det gick inte att få stopp sen bar det bara av. Det ända jag gjordde var att tänka att hon stoppar när det kommer vatten och vad gör hon hon tvärstannar vänder helt om och jag flyger i backen. :rofl: Haha första gången man känner sig så värdelös på en häst. :D

Men jag anser att, så länge inte hästen håller på att kasta sig hit och dit eller bockar, är det inte så farligt. Det gäller bara att behålla lugnet för hästen kommer ju för eller senare stanna.

Mja.
Numera hoppar jag t o m av INNAN hästen hunnit börja skena (nåja, man kan ju knappast alltid förutse det, men de gånger det känns som att det ska rinna över för hästen känner jag och hästen oss tryggare från marken).
DET är lite feghet. Ser man till det extrema åt andra hållet - att alltid sitta kvar no matter what, det kan vara rent ut sagt ohälsosamt! ;) hästarna har en tendens att varken bry sig om sin egen eller sin ryttares hälsa och välbefinnande när de skenar.

Ser skillnad på sticka och skena. Sticka har jag varit med om när hästar blivit skrämda, eller bara varit allmänt pigga.

Har skenat en gång, ingen direkt utlösande faktor. Vi galopperade i godan ro och sedan upptäckte jag att så gott var det inte, jag nådde inte fram till hästen vad jag än gjorde, hade tom pauser för jag inte orkade sitta och försöka få stop på den. Inte ens när jag till slut rappade den i huvudet med spöet fick jag reaktion. Som en svart mur mellan mig och hästen.
Lyckades till slut få lite styrförmåga och fick upp den i skogen så den dunkade rejält in huvudet i ett träd. Då vaknade den till liv. Galoppen var inte hetsig alls, bara onåbar häst, och det tog 40 minuter att skritta sträckan tillbaka. Läskigast är när de sticker av rädsla för då kan de bli rädda för ryttaren också, plus att en
rädd häst gör nog mer dumheter än en som är avstängd. Kanske, bara teorier. :)

Att sitta på en skenande häst kommer man förr elelr senare vara med om om man håller på med hästar. Det bästa man kan göra för att ha kontroll över situationen är att lära sig sitta rätt, dvs. ha en bra sits och TITTA ALLTID UPP!
Då sitter du garanterat bättre vad än din häst hittar på med :)

*kl*
Kom på när jag läste ditt inlägg...
Tycker det är mycket värre att rida bockmaskiner, för där är risken att åka av mycket större.

Haha ja när man säger det så :P så kanske min teori inte funkade så bra :angel: men i de flesta fall så är det inte så farligt.. fast ok, jag skulle inte vilja sitta på en häst i vilt sken på en skitsmal skogsstig med nedhängande grenar över precis.. då kanske det är bättre att hoppa av :idea:

Men hoppa av hästen i farten, ramlar du inte omkull då? Eller stannar du hästen innan den börjar skena... hänger inte riktigt med just där?

Ja, förra året blev min häst vettskrämd av en sopsäck som stod längs vägen. Hans hjärta bankade hysteriskt och rätt vad det var tvärvände han och galopperade som besatt iväg längs med den smala asfaltsvägen. Jag fick inte kontakt med honom alls.

När vi kommer till en nedförsbacke (fortfarande asfalt :eek:) är det en 90-gradig sväng och han klarade inte av svängen i det tempot naturligtvis. Vilket fick till följd att han kastar sig över ett första dike, skär upp sig på en elstolpe och slutligen går omkull i nästa djupa vattenfyllda dike, där jag landar med huvudet före och som tur var 50 cm bredvid ett stort cementrör :eek:

Jag kan säga att jag var rätt skakig efter den händelsen! Hästen klarade sig med ett långt, men ytligt skärsår vid ljumsken och skrapsår på framknäna. Jag klarade mig undan med stel kropp.

Att sitta på en skenande häst kommer man förr elelr senare vara med om om man håller på med hästar. Det bästa man kan göra för att ha kontroll över situationen är att lära sig sitta rätt, dvs. ha en bra sits och TITTA ALLTID UPP!
Då sitter du garanterat bättre vad än din häst hittar på med :)

Alltså... Hur jag sitter skiter jag fullständigt i när hjärnan går på stressvarv för att rädda situationen :crazy: ALLT stängs av utom det relevanta.

Och den stressvarvshjärnan har nog jag och mina hästar en del att tacka för... (typ kusen som fastnade med benet i en stor hög stängselståltråd och fick den släpandes bakom sig, med ståltråden fast i benskyddet.. hade inte stresshjärnan försökt reda ut situationen skulle benet nog fått lite mer än en lindrig friktions-brännskada).

Haha ja när man säger det så :P så kanske min teori inte funkade så bra :angel: men i de flesta fall så är det inte så farligt.. fast ok, jag skulle inte vilja sitta på en häst i vilt sken på en skitsmal skogsstig med nedhängande grenar över precis.. då kanske det är bättre att hoppa av :idea:

Men hoppa av hästen i farten, ramlar du inte omkull då? Eller stannar du hästen innan den börjar skena... hänger inte riktigt med just där?

Om det går att få stopp på hästen innan den verkligen skenar (funkar såklart inte alltid, men ibland har man tur om man är riktigt snabb och förutseende innan man helt tappat kontakten) så gör jag det, eller om man lyckas förutse en situation där det är på väg att rinna över för hästen och stanna den innan så gör man såklart det.

Om jag hoppar av brukar jag försöka göra det på ett "bra ställe" alternativt om hästen äntligen börjar sakta av så det inte går i full fräs. Eller om jag inte får stopp på hästen precis innan den fått upp farten men hinner med att hoppa av då (när man märker att man tappat kontrollen totalt). Risken att fastna med foten i stigbygeln vid ofrivillig avsittning känns mycket värre än att få lite blåmärken :p

Dock lyckades jag stuka höftleden vid ett tillfälle då det "bra stället" visade sig innehålla ett järnrör som min rygg landade på :angel: som jag skrev om tidigare i tråden. Skulle aldrig hoppa av på en asfaltsväg eller liknande.

jag har varit med om det.......:crazy:

det slutade med att hasten sprang in i stallet och jag satt som ett tuggumi i vaggen ..for att hasten kom ju in genom dorren och men inte jag ...:cry:

*kl*
Kom på när jag läste ditt inlägg...
Tycker det är mycket värre att rida bockmaskiner, för där är risken att åka av mycket större.

Testa rida barbacka i en brant nedförsbacke på en lerstig med en bockhäst! :rofl: efter tre bockningar insåg man att det var kört...

Gillar inte heller bockningar även om de ofta *går* att parera. Men tycker det är värre med hästar som stegrar sig i protest. Går det så långt att de riskerar gå omkull så har man liksom inte så mycket att säga till om och rätt stor skaderisk.

Dock lyckades jag stuka höftleden vid ett tillfälle då det "bra stället" visade sig innehålla ett järnrör som min rygg landade på :angel: som jag skrev om tidigare i tråden. Skulle aldrig hoppa av på en asfaltsväg eller liknande.

AJ! Vilken otur.. stuka höftleden. Kunde du gå när den var stukad?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix