har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Har suttit på en skenande häst mååånga gånger..... :p
Har väl ofta varit att man ridit runt en kurva och något har varit på andra sidan. Tycker det är jätteobehagligt... Känns typ som om jag ska ramla av och dö varje gång... :angel:

1. Hitta balansen.
2. STOPPA HÄSTEN!!!! :p

Ni som har suttit på en skenande häst, vilken var anledningen till att hästen började skena? Hur slutade skenturen? Frågar eftersom det är en av mina stora rädslor trots att jag aldrig varit med om det. har suttit på en häst som stuckit men aldrig i ren sken.

Många gånger, olika anledningar såsom bromssvärm som jagade oss, oaktsamma bilister, andra hästar som astte i sken, oaktsamma åskådare i manegen osv osv.
För det mesta har hästen stannat efter ett tag, har även hänt att jag åkt av såklart:angel:

Har suttit på en skenande häst en gång och det var rätt obehagligt. Hade ridit in en jättesnäll travhingst som skötte sig finfint när man red ut och red runt travbanan osv. och slingan.

Men en dag så skulle jag trava ett halvt varv på slingan och vända tillbaka. Precis när jag ska börja trava kör två hästar förbi mig och min häst tar bettet och sticker. Tappar rätt snabbt stigbyglarna och sen sitter jag där på en travare som skengalopperar med frambenen och travar på bakbenen. Går inte att stoppa honom och i kurvorna känns det som vi ska gå omkull. Efter ett varv hoppar en tjej fram och viftar så att han ska stanna men han dyker undan och fortsätter. Efter 1,5 varv kommer vi in på stallbacken (börjar bli trött och får en idé) och då styr jag in honom mot ett travstall och hoppar av i farten. Lyckades komma undan med blotta förskräckelsen.

Jo, men Är det inte farligt att hoppa av då? (Är rädd om mig) Fast man kan väl slå i hjäl sig sittandes på också..:P

Jag tänkte berätta om den värsta gången....!
Jag red min systers fd. travare (unghäst) och jag var ca 14 år, så det är många år sedan nu, men minnet finns kvar:-)
Han blev livrädd när en bonde fällde en STOR gran inne i skogen precis intill oss (inte så konstigt förstås) och satte då iväg i värsta slängtraven....snabbt gick det! Efter kanske ca 200 meter efter en kurva (korsning) blev det brant uppför då föll han in i galopp, ända fram till stalldörren där det tog stopp!
En färd på kanske 500 meter skulle jag tro! Då var han ganska så trött!
Men allt gick bra och jag var inte orolig, kände mig rätt säker konstigt nog, och den sista biten i galopp kändes riktigt behaglig, han började då lyssna lite mer på mig! Min syster däremot som var höggravid och var med ute och gick i jämte oss, blev rätt uppskärrad innan hon kom fram till oss och såg att alllt gått vägen! Men visst han man tänka en del, och det är ju tur att det inte är varje dag det händer sånt här för då hade man nog köpt sig en gunghäst istället.....:-)
Men hästar är underbara så är det bara!!

skrittade ut på en väldigt ostabil häst (med sällskap).
Hästen blev rädd för något i skogen och skenade i panik, var helt okontrollerbar och gick inte att få kontakt med.. Slutade tack och lov med att den sprang hem till stallet igen.
blev sedan såld efter det här då den var tänkt att bli riden av småbarn, och det var inte första gången det hände.
men det är nog bland det äckligaste jag varit med om..

Men alltså, jag undrar nu lite om alla här verkligen har varit med om sken:confused: sken är väl inte när en häst kanske bestämmer sig för att kasta av ägaren och sedan springa hem till hagkompisarna? Eller när den har blivit skrämd springer en bit och sedan är fullt konaktbar? rätta mig om jag har fel men jag undrar om alla här verkligen har varit med om en "riktig" skentur?
Sken för mig är när hästen är i fullkommlig panik, helt okontaktbar, hästen kan springa rakt igenom ett staket, rakt in i en vägg mm. det liksom svartnar för ögonen på dom och dom springer helt blinda. Har inngen som helst aning om vad dom försigår omkring dom, dom bara springer, kanske rätt på ett träd om så skulle vara fallet.:cry:

sken är inte kul. Och om en häst börjar skena, riktigt SKENA så är det bara en sak man kan göra och det är att hoppa av, det går inte att dra i tygeln det går inte att driva...

Jag har varit med om en skentur och det var inte kul!
nu efteråt så vet jag att jag bara skulle ha hoppat av:cry:

Jag kan nog tycka att det är bättre att hoppa av, om man inte är mitt ute bland stock och sten ....

När jag lärde mig rida för typ 100 år sedan fick vi lära oss "nödstoppet". Hästen låser ju om bettet när den skenar, och om man då pressar ner ena handen mot hästhalsen och rycker kraftigt rakt upp med den andra lossar man bettet och kan återfå kontrollen. Sades det. Jag har stoppat ett antal hästar på det viset, men det har nog inte varit riktigt sken då. Vet inte om jag hade kunnat stoppa den där travaren jag skrev om.

Nån annan som har använt "nödstoppet"?

Jag red en häst i tyskland en gång. På en åker galopperade vi och sen kunde jag inte få stopp på honom. Det var inte direkt sken men jag hade absolut INGENTING att säga till om. Till slut drog jag tag i ena tygel och tvingade in honom på en volt.

Min ena valack drog iväg igår på stubbåkern, gjorde lite galoppjobb på åkern och han tyckte väl att han kunde få gå fortare så han drog.

Han drog väl ca 300meter tills jag fick stopp på honom, men det sluta bra:)

Jag har alldrig upplevt sken , utan bara att dem har stuckit för en.

Jag o en kompis va ute o red på våra hästar i skogen. Jag kände ganska snart han min ponny va på hugget ( irl. D-ponny) men det funkade fint ändå, travade och galopperade lite lungt. Än gick allt bra, han kändes fin o gick stadig..

I slutet av ridturen rider man förbi en travbana som är ganka lite..brukar träna kondition där..ialf så tänkte vi att en galopp där skulle sitta fint:idea:
Kom ut på sanden och skulle fatta galopp...jag först då han är enormt tävlingsinriktad:angel:..

Satte mig djupt o skulle fatta galopp från skritt..tjhooo sa det! Ben överallt och så va vi iväg :smirk: låg på som ett lok och jag hade typ noll chans att få stopp på honom på första halvan av banan..utan det va att ta ett stadigt tag och hitta balansen ( hade en dressyrsadel som satt lös eftersom jag inte hittade en passande gjord:D..min hoppsadel va på omstoppning).

Det slutade med att jag fick ta tag i ena tygeln och försöka få honom in på en volt eller nåt.....men han tyckte det här va superkul så han gav sig inte i första taget...bus pollle:cool:..Men tillsut fick jag stopp på honom o vi fick vänta tills vårat sällskap han ikapp oss..

så kan det gå ;)

Nu va det mest för att han tycker att det är super kul..men det ligger en väg precis bredvid och en liten äng..sen ligger stallet på andra sidan..så det va tur att han inte hamnade i sken o sprang över vägen som är ganska tungt trafikerad..:eek:

Ja, inte i sådan riktigt mega snabb sken.. I alla fall, det kanske bara var galopp, vet faktiskt inte riktigt. Hann inte fundera eftersom att allt hände på en gång.. Men min kompis som red framför mig sa att vi skenade iväg.. xD Det började med att vi skulel galoppera upp för en backe, och stanna där uppe. Men vi tänkte trava en liten bit till och efter några trav steg satte dom igång att rusa iväg. Vet inte varför.. Dom tyckte väl att det var kul. Hur som hellst så har vi en kyrka ungefär 50 meter bort från den backen. Där finns det riktigt grönt, saftigt gräs runt om. Och hästen jag red/rider är ett riktigt matvrak och kan verkligen inte hålla munnen borta från så saftigt gräs!! Så hon tvärnitade och började äta och när hon stannade så stannade min kompis häst också. ^^ Det var faktiskt inte läskigt, men det var en väldigt kort bit och jag hann nog inte riktigt uppfatta vad som hände egentligen. Tro det eller ej, det var ganska kul faktiskt. Men jag vet ju inte, min kompis tyckte att det var lite läbbigt. Men det var tur att Tösen älskar grönt gräs såå mycket!! Och hade dom fortsatt iväg hade dom tagit sig hem till hagen. Det vet man för alla gånger som Tösens ägare ramlat av och tösen fortsatt iväg så har hon väntat vid stallet. ^^ Tips till dig som sitter på en skenande häst:
- Försök inte bromsa hästen! Hästen kommer antagligen öka.
- Sitt inte heller ned i sadeln, en del säger att det är lättare att hålla sig kvar när man står upp.
- Ge hästen långa tyglar. Hästen springer oftast iväg från skrämmande saker, och du kanske skrämemr den mer om du tar i tygeln.
- Stannar inte hästen så försök styra in den på en volt som du minskar tills den inte klarar av att skena runt.
- Finns det en öppen hage eller liknande i närheten? Styr in där för då kan den inte komma iväg.
- Prata lugnande med hästen, skrik inte när hästen skenar!
- Försök hålla dig kvar i sadeln. Det är äbttre att bli skrämd på hästryggen än att riskera svåra skador om du skulle ramla av..

Hoppas det hjälper fall hästen skulle få för sig att skena! ^^

Ojdå, glömde en sak till "Tips-För-Dig-Som-Sitter-På-En-Skenande-Häst" listan!

- Få inte panik, försök att tänka klart. Hästen kommer att stanna förr eller senare.

kl

Har suttit på en del ponnyer som har skenat när jag var yngre... dom enda som slutade illa var när jag blev avskalad under ett elstaket, ponnyn kom under tråden men inte jag så med tråden över låren rycktes alla isolatorer ut ur stolparna i en stoooor hage innan jag lyckades komma upp ur sadeln så jag ramlade av bakåt. Hade skapligt köttade lår efter det, helt uppbrända:cry:

En annan gång hade jag fått en idé om att få min D- ponny att sluta upp med såna dumheter genom att rycka omkull han, smaaaart tänkt... funkade iofs men jag kunde ju lika gärna ha gjort mig jävligt illa.

Oftast händer det absolut ingenting och dom gånger det inte är ren paniksken så handlar det oftast om miss i kommunikationen från ryttarens sida, man ska kunna stoppa hästen innan man hamnar i den situationen.

Min skötare hoppade av i farten och låg på intensiven en stund efter det... :(

Ojda.. Måste ha gjort riktigt ont att bränna sönder benen!! Hur kunde hästen komma iegnom det? :confused:

Min kära B- ponny sprang helt enkelt under tråden... vi hade precis flyttat dit och hagarna var stängslade med fårnät så vi satte upp eltråd innanför bara för att de inte skulle gå nära fårnätet innan vi hade hunnit göra om hagarna, det vart dock lite högt så B- ponnyn kom under på ett ställe där fårnätet var borta. Det är magiskt att dom kan ha sån koll på allt:crazy: och ja, jag kom som sagt var inte under tråden...

Det var helt fruktansvärt och jag var så rädd efter det! Men bara för att mamma inte skulle lämna tillbaka min kära Kermit så bet jag ihop och red iaf men satt en stund på mitt rum och grät varje gång innan jag skulle ut i stallet, haha, vad gör man inte för att få behålla sin första tävlingsponny:)

Jo, men Är det inte farligt att hoppa av då? (Är rädd om mig) Fast man kan väl slå i hjäl sig sittandes på också..:P

En häst som skenar är liksom en häst som inte går att få stopp på.
Då kommer man oftast trilla av förr eller senare om man inte har riktigt tur eller att den blir riktigt trött och man återfår kontakten.

Vilket är värst - hoppa av frivilligt på ett underlag man kan välja hyfsat själv, eller "hoppa av" ofrivilligt alt. slungas av genom att man blir träffad av en gren eller dylikt på ett ställe man inte kan välja? Hoppar du av frivilligt kan man också i liite högre grad se till att fötterna är fria från stigbyglarna så man slipper bli släpandes efter hästen.

Men alltså, jag undrar nu lite om alla här verkligen har varit med om sken:confused: sken är väl inte när en häst kanske bestämmer sig för att kasta av ägaren och sedan springa hem till hagkompisarna? Eller när den har blivit skrämd springer en bit och sedan är fullt konaktbar? rätta mig om jag har fel men jag undrar om alla här verkligen har varit med om en "riktig" skentur?
Sken för mig är när hästen är i fullkommlig panik, helt okontaktbar, hästen kan springa rakt igenom ett staket, rakt in i en vägg mm. det liksom svartnar för ögonen på dom och dom springer helt blinda. Har inngen som helst aning om vad dom försigår omkring dom, dom bara springer, kanske rätt på ett träd om så skulle vara fallet.:cry:

Sken kan ju vara i lite olika grader också. Om en häst verkligen har bestämt sig för "nu SKA jag hem!" spelar det då någon roll om det beror på att den har ont, att den vill bli av med sin ryttare eller att den blir skraj?
Den värsta skenturen för mig var när hästen helt enkelt inte ville ridas ut på själv och brände iväg hemåt i full galopp totalt okontaktbar och ostoppbar. På en smal asfaltsväg med elstängsel på sidorna kan tilläggas, med en (för mig) för liten dressyrsadel. Sken definerar jag också som att hästen är okontaktbar och okontrollerbar vilket den var i det här fallet även om orsaken var så fjuttig att den ville hem.

Har man riktig tur så kanske hästen lyckas springa sig trött och börjar använda rätt hjärnhalva igen, att man kan dra tag i ena tygeln på ett stort fält t ex och successivt få hästen på mindre och mindre volt tills den måste stanna eller gå omkull, att man styr in i en vägg eller ett staket och får stopp på den på så vis osv.

Håller med dig om att många förväxlar skenmed att hästen helt enkelt sticker.

Den jag berättade om skenade dock.

Själv sitter jag INTE av. (beror också på att det var mitt jobb att korrigera hästen)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama