har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Jag var tolv eller tretton år gammal och på väg hem från ridskolan på min foder-fjording. Vi hade precis kommit över vägen och skulle skritta lite försiktigt över en stor "lerplan" på några hundra meter, Fullt med frusna hjulspår och isfläckar under snön...

Så kör en bil förbi och tutar och hästen sätter full fart. Har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv! Sen kommer en grusväg med ganska kraftiga svängar, hästen saktar farten lite och jag hinner precis andas ut innan hästen får upp farten igen.

Sen slår en hämsk tanke mig *shit*, det ligger ett träd över vägen precis i lagom höjd så hästen skulle kunna springa under! Inte en chans att det skulle gå att få hästen att gå på stigen jämte trädet.
Så jag fick släppa stigbyglarna och slänga mig av i kröken alldeles innan trädet.

Sen kutade hästen över ett kalhygge och kom hem utan en skråma.

Ja, för länge sedan barbacka på en ponny som stått still en vecka pga hälta. På hemvägen stack hon och sprang ända fram till stallet med hästägaren efter på en annan häst som desperat försökte komma ifatt.(Blev nog inte bättra av att bli jagad). Lyckades dock hålla mig kvar så jag slapp iaf att gå hem. Det var första (och enda) gången jag red den ponnyn. Var bara där och hälsade på en kompis.

Hade en travarvalack som skenade regelrätt några gånger.

gång 1: Han blev hysterisk i en uppförsbacke, skenade kanske en kilometer innan hans framben fastnade i en frusen vattenpöl och vi gjorde en volt..... Vrickad fot på matte, och blodiga framben på hästen..

gång 2: hästen travar lugnt på sidan av en väg då det kom en bil bakifrån och kör förbi. Han skenar ganska långt, ingen aning om sträckan, men det slutade med en kraschlandning på en mack som han hoppade in på..... Inga skador, bara nervdarr hos matte.

gång 3: han skenade efter att ha fått panik av ljudet från hästen som travade bakom oss, han drog med den andra hästen då han stack och jag trodde att vi skulle springa hem. Hästen skenade dock ner till samhället, förbi stallet och hagarna, han stannade inte förren han var helt slut och bara stod och skakade.....

Har varit med om en del skenturer, sist på en lite nervös unghäst, då en gren dunkade till honom på bakbenen. I full panik drog han järnet hem till stallet, och gick inte alls att kommunicera med. Hemma på stallplanen fick jag stopp och kunde sitta av och försöka lugna ner honom, men han var svår att få kontakt med en bra stund efteråt.

Red ut en liten stund till och avslutade med lugn skritt hemåt.

Den skenturen jag minns mest var när jag red en kompis häst och han fastnade i taggtråd som låg gömt i gräset (helt omöjligt att se). Jag förstod ingenting eftersom han gått helt lugnt för att sen bara kasta sig framåt och inte stanna. Han sprang på en bra stund med mig runt halsen innan han gjorde halt. Då såg jag en massa sår på ben och bog som blödde. Han klarade sig helt utan skador dock, fick vila ett tag men usch vilket dåligt samvete jag fick. Skyllde på mig själv och ville knappt se kompisen i ögonen :(

Ja, det har jag. En gång. Var ute och skrittade två varmblod med en kompis (dom skulle starta några dagar senare) och vi skrittade jättlångt, typ en mil. Sen vare en gubbe i en by som skottade ner snö från sitt garagetak ner på vägen FRAMFÖR hästarna, så de snodde runt och sprang allt de kunde. Först var det sken, sen efter typ 8 km så började dom tävla försten hem... Min kompis hade ramlat av direkt dom snodde, jag åkte i backen en km hemmifrån då han jag red snubblade till. Hade legat runt halsen hela vägen och bett att plogbilen skulle hålla sig borta. Var ordentligt påbylsad så jag kunde inte räta upp mig. Men jag landade då rätt mjukt iaf.

Det slutade hyffsat lyckligt (bara jag och min kompis som slog oss blå). Jag tror jag var i det stallet ungefär två gånger efter den händelsen...

Senast ändrad:

Red på en ridskola för 4 år sen där hästarna var lite spända av sig. Speciellt vid ena hörnet i paddocken (och precis bredvid paddocken ligger en grusväg).
Vi höll på och töltade då en stoor traktor startar varav hästen jag red på skenar iväg och han drog med sig 2 hästar till, varav dem som satt på dem hästarna trillade av, men jag höll mig kvar tack vare god balans .
När jag red i skolan (på storhästar) hände det både en och fyra gånger att hästarna skenade.
Dock tyckte jag det var väldigt obehagligt när min klasskompis häst kastade av henne och hästen (som var otroligt kraftig och stor) skenar i ridhuset, vi andra 6 sitter där på våra hästar och bara kollar på. Hästen som skenar börjar sen springa allt vad han har mot hästen jag satt på och tvärnitade preeecis framför mig. Det var oerhört obehagligt.

en älg sprang nästan på lillan en gång och då vart det sken hemmåt... fick stopp på henne dock... drog i ena tygeln jättemycket och när hon hade mulen mot bogen så drog ja riktigt hårt i andra tygeln och ja fick tillbaka henne till "medvetande".
ganska läskigt...:crazy:

annars sticker väl hästar mermed mig än skenar ;)

Ni som har suttit på en skenande häst, vilken var anledningen till att hästen började skena? Hur slutade skenturen? Frågar eftersom det är en av mina stora rädslor trots att jag aldrig varit med om det. har suttit på en häst som stuckit men aldrig i ren sken.

Min kusin och jag red på ett par travare i full tävlingskondition en blåsig dag och de var rätt rejält uppspelta och laddade. Vi galopperade lite och sedan lugnade de ner sig, men när vi sedan skulle trava - det var förbi rakbanan, och därför kanske inte så konsitgt att de laddade lite extra - stack båda två iväg i fullkomligt okontrollerad galopp. Min kusin ramlade av och hennes häst galopperade iväg mot stallet. Då blev min häst förstås utom sig, jag höll på att rida över min kusin och sen bar det av i världens fart över stock och sten. Har aldrig varit med om något liknande, det var inte alls som när hästen bestämmer sig för att "nej, nu vill jag inte stanna" sådär bara av överenrgi, utan nu var det verkligen INGET jag kunde göra. Och det gick så otroligt fort!

Det hela slutade bra, kusinens häst var skärrad men tillbaka i stallet och min lyckades jag få stopp på med hjälp av två personer som jobbade i stallet. Sen kom kusinen gåendes efter ett tag, lite skakad men oskadd.

Haha ja det har man ju varit med om några gången men den gången som ja kommer ihåg starkast var när jag skulle provrida en tjejs häst, då skulle ja rida den själv ut i skogen och testa hur vi funkade tillsammans. Redan från början när ja satt upp var hon spänd och tittig.. men jag försökte lugna ner henne och efter att vi skrittat i ca 1 km kommer det två stycken vuxna på varsin islandshäst(de som har det där är kända för att inte uppföra sig, utan de rider lite som de vill) de kommer i trav bakom saktar ner nån meter innan de är framme vid oss sen rider de i skrittförbi tills de kommit 2-3 meter fårn mig och hästen, sedan fattar de galopp och galopperar fort därifrån. Och det gör inte saken bättre, hästen jag sitter på är fortfarande helspänd och nu helt stissig..Och det slutar ju med att hon skenar efter kvinnorna på islänningarna, och jag har ingen chans är bara hålla i sig för glatta livet. Det var ju ingen liten häst utan hon var ca 174 i manken, och det är inte kul att sitta på om man inte får stopp på. Men de vek av i skogen och vi fortsatte på stigen upp för en backe där jag äntligen fick stopp, och fick leda henne tillbaka. var rädd att hästen skulle skada sig :crazy: det hade verkligen inte varit roligt!!! Men som tur var gick det bra! och tur att det var på en riktig stig och inte i skogen som de kom farandes!
Förstår inte hur folk tänker när de gör så då man man väl i alla fall fråga om det går bra att de galopperar för de såg att hon var helt stressad och inte kunde stå still! :bump:

Till sken räknar jag då hästen verkligen är i panik, inte att den sticker av andra orsaker och man inte får stopp på den. Har suttit på en skenande häst en gång, han blev skrämd då vi skrittade på cykelvägen och någon fällde ett träd vilket slutade i en ett par km lång skenfärd. Sprang bland annat nästan över en pensionär som var ute och gick! :crazy: Till slut började han iallafall lyssna lite på mig och jag fick stopp på honom. Obehagligt var det iallafall!

Sen har jag suttit på flera gånger då hästarna stuckit för att de tyckt det är kul, men det är ju inte direkt sken även om det inte är så kul det heller. Min lyssnar inte alls på mig ifall kompisen sticker, då far han direkt iväg efter och stannar inte förrän den andra hästen gör det. :mad:

Har aldrig suttit på tack och lov men bakom en gång.
Det var en 4 årig travare men massor av överskottsenergi. Inte helt trafiksäker och vi skulle korsa en väg. Då kommer det bilar både från höger och från vänster samt en lastbil bakifrån varpå kusen flippar och springer rakt ut i vägen bland bilarna. Styr in bakom en bil precis i tid för att inte krocka med en annan. Sen rusar hon efter bilvägen och jag stod upp i vagnen och lutade mig bakåt, med all kraft i både armar och ben men fick inte stopp på kuse.
Till slut springer hon uppför en brant backe och där tog tydligen paniken slut och hästen stannade.

Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och det tog år innan jag kände mig trygg att passera den korsningen till häst igen.
Men det är i alla fall enda gången hittils. Jag har tagit för vana att bara sätta mig på och bakom lugna trygga hästar nu mer.

knapplar
jag har hört en gång (om det stämmer eller inte vet jag inte men det lät bra då iallafall) att man, om det finns möjlighet för det, driver på hästen istället för att dra i den... o på så sätt få tillbaka kontrollen...jag har aldrig provat så jag vet inte om det funkar:p

Jag har varit med om en kolugn ardenner som skenat med vagn på grund av att däcket på vagnen gick ner i en liten håla och sa "bump..". Har det filmat och kan inte hålla mig för skratt när jag ser denna övergödda herre samla ihop alla kilon för galopp och sen sken. Om ett fullblod klarar det på tre sekunder så tog det nog den här gossen 20 sekunder att nå toppfart. Tack och lov skenade han rakt upp för en gigantisk gödselstack och sen tog orken slut i den tunga gödseln....

Kan du inte lägga ut den??:D
Min skenade för att den inte ville stanna helt enkelt, lyssnade tack och lov när fältet slutade:)

har aldrig suttit på en skenande häst men min gammla fjording har stuckit flera gånger o ja inte har fått stopp på på henne
(ja tror att hon tar bettet mellan tänderna):eek:
har ni nåra tips till mig
kan inte rida själv bara för det:(

Jag har, skulle provrida en häst som hon sa var jättelugn. men icke, jag har inga problem att rida heta och stressiga hästar. Båda mina hästar är sådana. ochj jag bruka roftast tycka det är ryttarens fel om man åker av.. men inte allts.
Jag satt upp på honom och red en bit, hon hade ingen ridbana och jag var tvugen att rida i skogen. jag kände att han inte lyssnad epå mina sigaler alls, och sa till ägarem i skogen att det inte kändes som en häst för mig för att det funkade inte. då bad hon mig trava, då sa jag att det inte kändes bra och att jag inte ville.
Då sa hon till mig igen," ja, men testa och trava" Jag hann bara sätta mig till rätta i sadeln, hästen tog 2 travsteg och satte sedan av i skenande galopp, jag var hjälplös.
Ägaren hade sadlat (han stog kvar när jag kom...) och hon hade tydöigen inte späbnt gjorde tillräckligt, det märkte jag dock inte innan. Så sadeln gled åt sidan så jag står rakt ut, en häst tänke rju bara på att han skall ta sig förbi trädet, den har ju inte koll på vart ryttaren är. Så jag väntade bara på att åka in i ett träd, jag funderar just på om jag skall kasta av mig själv eller... mer hinne rjag inte tänka, då ser jag trädet framför ögonen sedan blir allt svart.
Jag slog i huvudet i trädet från hästens rygg och svimmar och faller av.
Jag blev medvetslös ett tag och fick ligga på sjukhus några nätter. Hjärnskakning. Det var hemskt.
Den hästen hade nog inte blivit rätt behandlad i sitt liv. Jag misstänker att han inte var inriden, utan att dom bara började rida på honom.

Jaa, det var inte kul kan jag säga, jag blev lika överraskad som hästen faktiskt. Det var någon gång i höstas, alltså år 2007. Jag red ut själv på mitt hyr-islanssto. Sen när jag vände tillbaka så kom man till några buskar som man inte såg igenom, jag visste ju att det fanns hundar där men tänkte inte så värst mkt på det. Plötsligt började de skälla bakom de där buskar, gissa om vi blev överraskade! Hon började skena hemåt i full galopp! Det tog inte så lång tid att lugna ner henne somtur var. Kul var det iaf inte! ;)
Är fortfarande lite vaksam när jag rider förbi där.
Ha de bra!

PRECIS detta var jag med om för ett tag sen...en häst som var jättelugn bara man hade mjuka händer sa de, jag rider alltid med mjuka händer så jag tänkte att det blir nog inga större problem...oj så fel jag hade...väl på ridbanan försökte jag börja lugnt o se till så skritt o halt fungerade innan jag ens tänkte på att trava, men min kompis tyckte att jag skulle prova trava för hon hade tydligen skithäftig trav...2 sekunder senare for hon iväg som ett jehu...det gick fort som faaaen...sen tog ridbanan slut o hon svängde (tack o lov att hon inte gick omkull, ridbanan var både hal o geggig)...jag flög av, landade på foten, fick leda hem hästen själv (min kompis skulle fortsätta rida sa hon) hästen vart helnipprig när hästarna i hagen sprang runt o jag var nära på att släppa henne, för bådas skull...men till slut kom vi tillbaka iallafall, jag såg ut som ett lermonster o kunde inte gå...det tog 2 månader att få foten nästan bra...på sjukhuset frågade de om jag slagit i huvudet, jag misstänkte att jag hade det o sa det till dem "men det är ingen som vet om du slog i?" "jo min kompis kanske" frågade henne o svaret blev "såg inte, hade fullt upp med o fånga hästen" (som förövrigt hade sprungit hem själv om hon kommit lös...) det var verkligen hemskt!

Jag vet inte om det här var sken eftersom han inte var rädd men det gick mycket snabbare än vad det någonsin skulle kunna göra i galopp så kanske...

Det var för några år sedan och det var min syster och jag som var ute på våra två hästar. Vi brukade alltid fatta galopp på samma ställde på den rundan för att det var en jättebra galoppväg.
Och min pålle älskade att springa så han tog chansen och drog iväg. Jag var livrädd och försökte få rätt på tyglarna och hålla mig fast sammtidigt. Min syster galopperade bakom mig och hon försökte komma ifatt med sin häst som var mycket större än min men det gick inte. Så hon började skrika ut order och efter ett tag fick jag ordning på allt och drog in honom till kanten och styrde honom rakt imot ett högt stängsel och först då fick jag stopp på honom.

Har varit med om ett antal sken turer genom åren. Men den värsta gången var nog ändå då jag satt på en stor travare på 169cm (Var Bara 14 år och medryttare då). Han var vell inte så van vid ridning än och hans ägare lät honom göra lite som han ville.

Jag och min syrra var ute och red i skritt när Islandshästen som hon red kastade av henne och rusade iväg, travaren följde efter i villd sken och var på väg rakt mot motorvägen. Lyckligt vis ändrade dom sej och vände in på en annan grusväg. Blev hängandes under hans halls men lyckades kasta mej upp på hans rygg igen. Det hela slutade med att jag ramlade av framför hoverna på honom och han hoppade över mej. Blev inte skadad mer än några skrubbsår men an tänka mej mammas min när två vilt skennande hästar kommer hem utan ryttare=p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama