har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

kl

Japp,har skenat ett antal gånger på min gamla nordis... man var ung och dum,och gjorde saker man inte skulle göra,men då var det ju bara kul,ju fortare det gick!

Bla så red jag och en kompis och "tävlade" på en åker,inte så smart,med tanke på att det var två gammla travare vi satt på... Slutade hemma i stallväggen,och inte innan åkerkanten som det var tänkt...

Hoppade en bana i skogen,en och en,under okontrolerade former,en skulle hoppa,och den andra väntade tills den ena hoppat klart. En dag var banan utbygd med ytterligare några träd längre bort (utom synhåll för den som skulle vänta) så min kompis började hoppa,sen försvann hon längre och längre bort,och det gick fortare och fortare,min nordis började bli helt rabiat,kasta sig frammåt,halvstegra sig,trippa på stället,och gnägga för fullt,tilslut orkade jag inte hålla henne mer,utan hon skenade efter i 120 där inne i skogen...

En kompis till mig skulle även rida henne en dag när jag skulle motionera en annan häst i stallet,vi skulle trava uppför en backe,och kompisen var väll inte sådär jätteridvan,men var ofta med mig ute i stallet,så hon kände ju till hästen mer än väl.. Iaf,vi travade,sen började hon galoppera framför mig,det gick fortare och fortare,och jag skrek att hon skulle dra i tyglarna,och det gjorde hon ju,för kung och fosterland,men problemet var att hon var väll ca 145 cm lång (om ens det) och vägde runt 40 kg,på en stor nordsvensk,så hästen såg ju inte ens brydd ut,och hon bara stutsade med där uppe på ryggen,tänkte att hion skulle kanske sakta ner lite efter backen,men nejdå,tillslut så såg jag bara en stoooor brun rumpa guppandes lååångt bort på vägen,och nån liten mygga på ryggen som sliter för sitt liv!
Själv så kunde jag inte bara springa efter heller,eftersom hästen jag red på var helt galen,och det var inte min häst,ville inte släppa henne i full galopp bara,så jag fick skritta,trava,skritta,trav,kändes som en evighet innan jag såg till kompisen och hästen (var en lång bit hon hade kutat,säkert 4-5 km.) Det första jag frågade: Lever du? "JAAA!" sen: Lever hästen? "ja,men inte så länge till!!!!" Hon var verkligen jättearg och spottade och fräste då ,men nu skrattar vi gott åt det!

Samma kompis skulle även vara hästvakt i en vecka när jag skulle på semester,hon hade tänkt att ut och rida en sväng,gick kanonbra,travade lugnt och fint,sen helt plötsligt så vart det full kareta,sen kastade sig hästen rakt in i skogen,kompisen for av i diket,som var vattenfyllt,blir skitsur,ska ha tag på hästen som står 2 meter bort,när hon nästan är framme flyttar sig hästen 5 meter bort,och så höll det på,enda tills dom kom ut på en åker,och det kommer en bonde och frågar om det är hennes häst,varpå hon svarar: "Nejjj!!!,det är det fan inte!!"

Undrar vad stackars bonden tänkte..

Vi har även skenat över en cyklist en gång mitt i vintern...:o

var en jättefin och bra väg,(och när man var runt 13-14 så var det ju bra om det gick så fort som möjligt) vi red bägge två på min häst,tror vi satt barbacka bägge två,fattade galopp,som till en början var samlad och fin,sen gick den snabbare och snabbare,sen när vi skulle stanna så funkade inte bromsen... Ser att det är en gubbe på cykel några hundra meter framför oss,som försöker ta sig fram i snön,vi ser han,och jag försöker stanna igen,men det går inte,och nu har vi ju börjat asgarva bägge två,och hoppar och stutsar där uppe på ryggen,och eftersom jag skrattade så mycket så fick jag hålla i mig i manen för att inte tappa balasen och trilla av,så jag höll ju knappt ens i tyglarna tillslut..

Skriker "seeeuuuuuuuuppppp" till gubben,men han var tydligen rätt så döv,när vi är aldeles i närheten så ropar kompisen "TUUUUTUUUT!",då reagerar han,får en chock,cyklar ner i diket med cykel och allt,reser sig upp och huttar med näven åt
oss..:o

Nu var det längesen man red under så här okontrolerade (och livsfarliga) former..:D

Ditt inlägg var det enda som fått mig att skratta i den här tråden... resten har gett mig ont i magen! :crazy:

B-ponnyn som jag hade på foder hade en vana att sticka i skogen, fick honom dock att sluta med det genom
att låta honom springa så långt han orkade och sedan när han ville stanna, driva på honom så att han var
tvungen att springa en bra bit till - då var det inte roligt längre :p

Min nuvarande ponny är en riktig liten mes, hon har aldrig dragit iväg ens, något bock har hänt men inte mycket mer.

Som när jag och min ponny var ute tillsammans med en unghäst på en skrittrunda, när denna unghäst plötsligt får
för sig att börja bocka. Tjejen flyger av, gör sig dock inte illa. Men ser enbart unghästen galoppera iväg i full kareta
ut på en åker. Min ponny står helt blickstilla och stirrar efter unghästen "varfööör gööör hon på detta viset" :eek:
Snäll ponny kan man ju säga :bow:

Dock stod hon enbart helt stilla tills unghästen bestämde sig för att komma tillbaka och hälsa på henne - då vart det
farligt! Unghästen kunde ju ha ätit upp henne! ;)

Nej, inte en häst som skenade men en häst som stack med mig. Det var en vinterkväll, kolsvart och massor med snö. Jag red ut ensam. Runt -15 grader ute.

Hon blev inte rädd för någonting utan valde helt enkelt att strunta i mina tygeltag. Till slut låg jag över ryggen på hästen och sågade allt jag kunde; ingen reaktion. Det enda som gav någonting över huvud taget var om jag slet i en tygel med båda händerna. Då vinglade hon till litegrann. Jag var dock tvungen att släppa; annars hade hon galopperat rätt in i snövallen/skogen och den olyckan var jag inte beredd att ta.

Hon sprang väl 5 kilometer i den snabbaste galopp jag någonsin ridit. Hon stannade eftersom den sista kilometern väg var oplogad (över 1 meter snö) och det blev väl för jobbigt. Det läskigaste på hela turen var när hon hoppade över plogvallen där den plogade vägen slutade. Hon halkade till men behöll fästet; då trodde jag att jag skulle dö ensam och ihjälfrusen i skogen. Uuush vad hemskt.

Sen galopperade hon en bit hem också trots att hon inte ville. Jag tyckte att hon gott kunde galoppera tills hon stannade på mitt kommando. Hon gjorde aldrig om det igen.

Senast ändrad:

Jag har suttit på en häst som nästan skenat.

En viss busig liten ridlärare tyckte att dom små ettapladdarna skulle låta hästarna springa av sig fram mot vårkanten, så hon släpade ut oss på travbanan... :D

Vi red i par och min "partners" häst bockade precis när vi kom upp på raksträckan varvid båda hästarna satte av. Inte så farligt tänkte jag först, dom är bara glada och sticker, det ordnar sig. Men fick halvvägs upp på rakan hjärtat i halsgropen. Hästarna hade hetsat varandra så att det nu gick få fort att jag kände att jag kom närmare och närmare marken (hästen hade sänkt ryggen rejält i sin jakt på mer fart för att komma först) Inget svar i tyglarna, hästens huvud var fixerat framåt, det vinklades inte ens när jag slet i innertygeln. Den andra hästen saktade ner och föll tillbaka medan min fortsatte till synes outtröttlig. Jag såg alla diken och vägar som låg rakt fram om hästen skulle dundra rakt ut ur kurvan...

Men... här är anledningen till NÄSTAN skenade. Hästen "vaknade upp" när vi dundrade igenom en djup vattenpöl, såg kurvan och saktade in tillräckligt för att jag skulle få håll på honom.

Jag har suttit på flertalet hästar som stuckit för mig. Det är inte sken, detta var så nära som jag någonsin kommit. Känslan av att det går så fort att man närmar sig marken, man märker att hästen bara springer, utan "mål" och utan fokus, och det är inte ens en vickning i örat som talar om att du sliter allt vad du har i ena tygeln... huga!

Jag har suttit på en häst som nästan skenat.

En viss busig liten ridlärare tyckte att dom små ettapladdarna skulle låta hästarna springa av sig fram mot vårkanten, så hon släpade ut oss på travbanan... :D

Herregud! Vad är det för oansvarig ridlärare som gör något sådant? Hon kunde ju ha varit ansvarig för en riktigt otäck olycka. :mad:

Herregud! Vad är det för oansvarig ridlärare som gör något sådant? Hon kunde ju ha varit ansvarig för en riktigt otäck olycka. :mad:

Åja, ettapladdarna var ju gymnasieelever och ermmm... det var bara "min" häst som... betedde sig så... Hon hade faktiskt försökt övertala mig att välja en annan häst... Men ack våra fördommar, vad kan månne en 25-åring valack hitta på tänkte jag... :grin:

Har sett mycket allvarligare saker som inträffat bara vid ridhusridning elelr skrittande ut i skogen... Tanken var ju att det skulle gå kontrollerat till, men... *rycker på axlarna*

Jo, ung och dum har man ju varit ;)
I 12-årsåldern hade jag och en vän varsin sköthäst som båda älskade att springa. Det gjorde vi också så som vanligt var vi ute och galopperade. Tyvärr på hemvägen och det hela var ganska okontrollerat från början. Hästarna börjar tävla och jag kan omöjligt få stopp på min ponny. Det går snabbare och snabbare och jag kämpade bara för att hålla mej kvar. Men en bit fram låg en presenning på marken och innan jag hinner tänka tanken tvärgirar min ponny och fortsätter av åt ett annat håll, jag ligger i en snygg hög på presseningen :grin: En hjärnskakning och några dagar ehmma från skolan blev följden.

Andra gången var för några år sedan då vi var några stycken ute. Det var vinter och mörkt. Jag och min häst hamnade sist i ledet brevid en åker och vi travar. Min häst blir väldigt stressad av att gå sist (travare) men jag lyckas hålla henne och hon går finfint. Precis när jag berömmer henne för hon var så duktig så flyttar sig hästen framför lite åt sidan så hon får en "lucka" och hon sätter av i full karriär. Jag hade ingen aning om att hon var så snabb innan dess :p Hon smiter förbi de två första hästarna och jag skriker till tjejen längst fram "aaktaaaa, skenande häst" haha. Hon lyckades flytta sej och när min häst väl gått om de andra och "vunnit" var hon lätt att styra ut på åkern för att sakta ner henne.

hm.. neej inte direkt sken men min ponny känns ju väldigt kontrollerbar när han drar iväg och inte lyssnar ens på hackamoret 8) dessutom har han galoppblod i sig (polsk arab) så det går ganska fort :p

men kände en häst som blev skrämd av en fågel och började skena sen svängde stigen men det märkte inte hästen så han fortsatte rakt fram och skenade rakt in i ett träd och bröt nacken :eek: :cry:

Det här med hästar som skenar är då en upplevelse som kan vara otäck. Då man red på ridskola som yngre fanns det en fjording som skenade med mig, snacka om att det kändes som om man satt i ett tåg! Dessvärre slutade det olyckligt då jag ramlade av och fick hjärnskakning.

Hade även en fjording på foder, han ville hemskt gärna skena när man skulle rida hemåt. Vet inte ifall det är något med dessa "lurvbollar" då även kompisens fjording brukade skena...

Sen tio år tillbaka har jag egna hästar, varav en ridbar och hon har aldrig (Ta i trä) skenat med mig, blir hon rädd hoppar hon mest till och vill gärna gå fram till det hon tycker är otäckt. Hon har tyvärr en annan olat och det är att hon gärna bockar när hon blir glad i ridningen. Det är inte heller alltid en såå kul upplevelse.

Men det är väl ändå tur att våra pållar finns, man får mycket glädje av dem också =) Det är ju trots allt vilda djur innerst inne! =)

Senast ändrad av en moderator:

Luftballong som vred på brännaren - Jag hängde med första snurren och 300 meter, men sen var det bocksprång som hette duga och jag fick gå 4 km hem till stallet, där hästen stod och åt hö i godan ro. Jag hoppade upp och red dressyrpass i paddocken i fyrtio minuter, sen hem och lade mig i badkaret... Ganska mör och blåslagen i två dagar efter.

Lastbil som "luftade bromsarna" - Full sula en km fram till "vår avtagsväg" till stallet, då hästen blev som de flesta flyktdjur, saktade av och tittade bortåt vägen och skrittade sen hem lugnt o stilla.

Travstall som precis släppt sin karantän efter influensa, vilket föranledde ett tiotal ystra hästar i hagen med fladdrande täcken - fyrahundra meter i full fart, bocksprång, stegringar och sidhopp, tills jag flög av och landade på en sten. Sex brutna revben, punkterad lungsäck och fyra dagar på lung-IVA med dränage.

Allt detta var samma häst, en foderhäst, som jag vid sista resan bestämde mig för att vi nog inte passade ihop riktigt... :angel:

Ett år senare ringde en man i privatstallet på ridskolan och ville att jag skulle bli skötare/ryttare åt hans 18-åriga halvblod... Ridlärarna på ridskolan hade nämligen bestämt att jag inte skulle sluta med hästar, så de letade fram ett lämpligt exemplar för mig att ta hand om. :love:

Ja, det har jag ett par gånger.
Oftast är det okunskap som gör att man blir rädd för något. En häst som skenar gör det i det vilda för att undkomma en fara som skulle helt säkert innebära döden för hästen. Den springer i "blindo", alltså genom allt som kommer i dess väg om det går att komma igenom så gör det det annars inte då blir det stopp. Men hästen bryr sig inte det minsta om ifall den skadar sig (den skulle ju i annat fall ändå dö). Det är alltså ett flykt beteende.
De två gånger jag skenat med en häst så har det slutat bra.
Viktigt att komma ihåg att en häst skenar "bara" jag tror det är ett par hundra meter, är den inte fångad då så har den undkommit alt blivit dödad, så då ödslar den inte mer kraft på att skena.
Vad man kan göra när man sitter på är att försöka få hästen att inte springa in i något, få den på en volt om det går så småningom så stannar den (oftast helt lugn).

Vet inte ifall det är något med dessa "lurvbollar" då även kompisens fjording brukade skena...

En normal, frisk häst "brukar" inte skena. Jag tror snarare att alla hästarna du beskriver sticker med sina ryttare, men att de skenar är jag väldigt tveksam till. :cool:

red stallets "skenhäst" som hon kallades, vi hade en elev på "prov" på vår timme, hon sku kanske börja rida där, men hon kunna int ett skvatt, så hon va int mogen fö vår timme ännu. hursomhelst, i galoppen föll hon av en av ponnyerna mot väggen. Först reagerade Malba (skenhästen) inte men när hon märkte att alla andra "kompisar" blev rädda skenade hon iväg första gången. sen senare på timmen (vi hade kommit cirka ett halvt varv efter senaste skenturen) lyfte hästen framför henne galopp (en privatis) tog hon det som skäl, och stack iväg med bettet mellan tänderna. Så där fick jag 2 ordentliga skenturer men hölldes nog på, eftersom malba hadde långa, kraftfulla språng, alltså mjukt ändå.

Var ute i skogen och red med en D-ponny och morsan följde med.

På vägen hem så skulle mamma (hon red ej) ta en genväg genom ett snår & jag rida runt. Halvägs så råkar mamma kliva på en gren elr ngt och ponny blir helt vild och skenar hela vägen genom skogen till stallet och slänger av mig halv vägs.

Viktigt att komma ihåg att en häst skenar "bara" jag tror det är ett par hundra meter, är den inte fångad då så har den undkommit alt blivit dödad, så då ödslar den inte mer kraft på att skena.
Vad man kan göra när man sitter på är att försöka få hästen att inte springa in i något, få den på en volt om det går så småningom så stannar den (oftast helt lugn).

Fast jag tror inte det stämmer i alla lägen, men det låter vettigt.
Hur som helst; min f.d. foderhäst skenade med sin medryttare i 4 km och sprang in i en järngrind. Det borde inte varit ett "vanligt" stickande då han hade ca 30 meter på sig att se grinden innan han krockade i den.
Hästen klarade sig förresten bra, värre med hon som red. :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17