har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

tjaa, jag vet inte vad jag ska kalla det en häst jag red gjorde, men vi red i alla fall på ett fält, och när jag fattade galopp började hon lugnt och fint men plötsligt var det som om något slog slint i huvudet på henne..: hon sprang i 190 bara runt, runt, runt på fältet och la sig riktigt ner i svängarna!:confused:
gick verkligen inte att få stopp på.. hon sprang liksom inte iväg, ut i skogen eller hemåt, utan bara runt, runt, runt på fältet..!

Hon hade kanske kul? " Liseberg, liseberg, liseberg...":D Jag hade förmodligen börjat garva om min häst gjorde så, efter att hon stannat alltså.

Jag har varit med om skentur på skentur med min korsningsponny som jag hade när jag var 13 år och några år frammåt. Korsning fjording/welsh och totalt dum i huvudet. Han var nästan farlig när jag fick honom, men sen löste det sig. En gång red vi i skogen och han fick en gren som slog honom på baken, sen var det 190 knyck mot stallet. Som tur är så är jag en ganska lugn person på hästryggen så jag fick lugnat honom innan vi kom ut på E6:an. :crazy:

Jadu, min islänning skenar varje ridtur, på fältet bakom stallet, men det är bara för att hon älskar att galoppera där, och det får hon, för jag har ingen suck att hålla imot. Men jag har inget emot det, även fast jag sitter barbacka, det är bara roligt :D.

Det där låter ju fullständigt livsfarligt :eek:

sken och sken.... har inte suttit på en häst som skenar i panik av rädsla men nog har hästar stuckit i full fart ett par gången

ja skulle ut å rida med min kusin (var för övrigt på min födelsedag), jag på mammas travare som ingått i husköpet (inte gått så mkt på ett tag, men vart rätt bra och dragit in ganska mkt, men hade dåliga knän för trav) och kusinen på min d-ponny.
red på skogslingan vi alltid rider på (som travtränaren vi köpt huset av använt för att träna sina hästar på) och travade lugnt
kommer ur en sväng och helt plötsligt far Nisse (travaren) iväg i full trav (det var där han var van att få dra på med vagn) och ju mer ja drog desto fortare sprang han....:p
det gick fort, och i trav också, det gick inte å rida lätt, utan va bara att stå upp ;)
ponnyn min bakom mig bockade tyglarna ur händerna på kusinen och galopperade efter, hade dock ingen chans att komma ikapp, Nisse va snabb ;)

som tur va så är det en volt högst upp på vägen med ett älgpass mitt i och när vägen svängde så mkt så föll Nisse in i galopp å ja kunde då stanna honom, ponnyn sprang in i rumpan på honom ;)

sen skritta vi hem ;)

ponnyn har väl stuckigt nåra gånger men tack och lov inte skenat i panik än, peppa peppa....

Sessiagh: förlåt men oj va ja skratta åt dina berättelser, måste ha vart läskigt men såg bilderna framför mig å det såg så roligt ut :rofl::bow:

Jag har suttit på en skenande häst, inte så underbart precis. :P Min kompis hade nyss flyttat sin häst till ett nytt stall och där fick jag en sköthäst. vi var kanske 12-13 år och skulle ge oss ut för kanske tredje gången och vi red ned på ett gräsgärde och där fattade jag lite lugn galopp och hon lite snabbare trav. hästarna vi red på var en föredetta galoppör som jag red och min kompis red på en föredetta travare så i samma stund som vi började öka farten lite så började hästarna att tävla med varandra, min häst i galopp och min kompis häst i trav. jag fick panik och min kompis också. hästarna skenade iväg utan att vi kunde göra något. efter en stund så började gärdet ta slut och där var ett dike, då såg vi vår chans att stoppa hästarna eftersom att de måste sakta ned lite för att kunna hoppa. så precis när de landat på andra sidan så tog vi tag i en tygel och gick ned på en pytteliten volt och på så sätt kunde vi stanna. sedan hoppade vi av och gick hem. det var läskigt men en nyttig erfarenhet. :P

Ni som har suttit på en skenande häst, vilken var anledningen till att hästen började skena? Hur slutade skenturen? Frågar eftersom det är en av mina stora rädslor trots att jag aldrig varit med om det. har suttit på en häst som stuckit men aldrig i ren sken.

Jag och en vän va med om en rejäl skentur för några år sedan. Vi red ut barbacka på nordisarna, när vi närmade oss skogen stod det en gul cykel i skogskanten och en människa va inne i skogen bakom ett garage och plockade bär. Tyvärr såg min cykel rädda häst bara en gul cykel och det knakade, den skulle alltså attackera i hans ögon. Han stegrade rätt up och snurrade runt på bakbenen, landade i diket och drog järnet. Jag hade ingenting att säga till om, han sprang i diket ett tag sedan upp på grusvägen. Min kompis häst, såg nog inte ens cykeln hon såg bara att min häst stack, så hon vände och galopperade efter. Min kompis hade inte ridit så där jätte länge och ramlade av. Jag som fortfarande satt kvar blev rädd att han skulle fortsätta ut på stora vägen så jag "kastade/släpte" tyglarna, lutade mig lite fram och klappade honom på halsen, försökte prata lungnande med honom (jätte lätt när man själv håller på att få en hjärtattack:grin: ). Mitt i en korsning svänger han av och börjar trava (inte kul, jag bakbacka-han gamal travhäst:crazy: ) men en 10m efter korsningen stanade han och skakade, han va totalt vetskrämd, jag vände mig om för att titta till min kompis. Allt jag såg va hästen som stod bakom oss. Så jag hoppade av och ledde tillbaka hästarna till min kompis (min häst som tidigare vart rädd, gick tätt, tätt in till mig men sköte sig til 100%, den andra hästen som bara stuckit efter mig sletsig tre gånger och följde sedan fri efter att jag inte sprang och hämtade henne när hon drog ut på en åker.) Men det slutade ok. Jag och hästarna kladarde sig oskadda och min kompis fick en tid på sjukhuset, hon är helt bra idag.
Detta har hänt 1 gång och jag har ridit den hästen (han som skena) i kanske 12 år (4-6 gånger i veckan).

Klart den kan häsnda olyckor men att en häst ska skena är inget jag oroar mig över, av min erfarenhet så händer det inte så ofta.;)

Nog har jag skenat alltid, dock inte på de senaste åren, utan när jag var mindre.

Kan ju berätta om två gånger iaf, båda har varit på stora hästar(då jag själv har vart liiiten) :

Fick rida ut på min storasysters häst, min syrra gick bredvid, allt gick bra tills jag skulle trava lite(på hemåtvägen) efter några steg började hästen galoppera & jag fick inte stopp på henne! :O Liten & klen som man var, så det bar hem i sken ända till stallet(kanske var ca 500 m) där hon stannade - ingen skada skedd.

Andra gången red jag en stor häst, tillsammans med min storasyster på ett fält. Hmm, undra om min syster ger "bad luck" (a) :p
Hästen jag red skulle bara skrittas, men min syster skulle bara gallopera en liten bit. Tror ni inte hästen jag red, en stor kraftig nordsvensk, drar iväg efter min syster & hennes häst i världens kareta! Jag försökte förgäves få stopp på hästen, men efter mååånga bocksprång lyckades jag inte hålla mig kvar, så jag åkte av. Jag landade på marken med huvudet före, 20 cm ifrån en stor sten, hade jag landat direkt på den vet jag inte hur det hade gått... Jag klarade mig bra ändå - fick hjärnskakning.

Men mina upplevelser har inte skrämt mig för stora hästar, snarare tvärt om. Jag har nyligen köpt en bamsehäst själv, men visserligen är jag mkt duktigare på att rida nu - som tur är. (a)

Har väl varit med om det några gg när jag red på ridskola, några gg ramlade jag av och några gg satt jag kvar ;)
praoade i ett travstall för typ 2 år sedan och red då en travare och då gick stigbygeln sönder i järnet och ramlade ner på marken och hästen blev rädd och sprang på ännu fortare. Kan säga att det inte är så lätt att försöka sitta kvar på en travhäst som springer allt den kan med en stigbygel :grin: så jag ramalde väl av till slut och bröt handleden. Har väl varit med om hästar som stuckit oxå. Red en travare på travet för några dagar sen och den bara sprang iväg så jag skulle ju försöka få den att skritta igen, men det var ju typ omöjligt satt och bara drog allt vad jag orkade i typ 300 m, det resulterade i blåsor på fingrarna som inte är så sköna :mad:

kl

det var inte direkt sken av rädsla utan mer okontrollerad galopp av glädje:devil:

hade nyss fått ponnyn och skulle galoppera första gången ute. fattar galopp och ponnykräket lägger i fullblodsväxeln och galopperar allt vad hon har flera kilometer på en grusväg. när det börjar närma sig asfalt får hästen för sig att tvärnita i en buske på en gräsmatta brevid en gubbe som stirrar och går därifrån :mad:

kan ju säga att hon är en av de snabbaste hästar jag sett i mitt liv:rofl:

Jag har peppar peppar ta i trä aldrig suttit på en skenade häst. Däremot fick jag för ca 2,5 år sedan se på när min dotters dåvarande foderponny fick för sig att skena runt med henne på en träningstävling i stallet (hoppning). Det var inte alls någon trevlig upplevelse.
Hon ramlade av och slog i armbågen-fick sitta några timmar på akuten innan det konstaterades att hon "bara" hade mjukdels skador och fick ridförbud i två veckor. Det som var värst var att hon blev riktigt rädd, en räddsla som inte riktigt vill släppa.
Det har tagit lång tid för henne att våga galoppera med sin ponny. Vi konstaterade att foderponnyn var för stor för henne och sa upp kontraktet. Hittade en trevlig ponny som har funkat kanon för henne som läromästare!

Jag satt på en skenande häst senast idag.
Hade tänkt ut och skritta, så jag red barbacka som vanligt och provade även sidesull på hästen för första gången.
Allt gick bra tills hon hoppade ner i ett dike och vart otroligt nervös, kunde inte förstå vad det var, men sen såg jag att en bil med släp kom, försökte vända om henne och gå åt det hållet bilen kom från men var ingen ide, bilen kom brevid oss med de skramlande släpet, hon drog iväg i full galopp och personen i bilen hade inget vett att stanna så vi sprang ju jämsides med bilen och hon ville inte reagera då jag tog i henne, men tog i högertygeln då vi äntligen hamnat bakom bilen och drog allt jag kunde och fick till slut stop på henne. vi fortsatte rida som vanligt och kom tillbaka till stallet utan skador. :)

Kan inte förstå varför hon var tvungen att tjollra just idag, har aldrig varit rädd för skramlande släp tidigare, kommer döva ner henne i fortsättningen..

Har varit ute på en del skenturer men orkar inte skriva ner alla:P

Senast ändrad:

Har varit med om en riktig skentur en gång och några ggr som hästarna har "stuckit" av någon anledning.

Skenturen hände med min första D-ponny när vi var på väg hem från träningen, det hade börjat åskmullra lite på långt avstånd så vi tyckte att det var bäst att avbryta träningen och skritta hemåt. Vi hade gått 2-3 minuter på en stig från ridbanan (400m från ridbanan till stallet) när blixten helt plötsligt slog ner i ett träd som vi precis passerat. Em drog iväg i full panik och jag hängde kvar på ryggen. Precis innan 70-vägen fick jag stopp på henne och kunde leda henne resten av vägen - har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.

En gång stack hon iväg helt utan anledning så jag styrde mot en hög häck (runt 140-150 hög) för att hon skulle stanna - men hon hoppade den utan problem, det som fick henne att sakta farten var staketet 1½ galoppsprång efter som hon tog i ren förvåning, då hade farten sjunkit så mycket så jag fick stopp på henne.

Min medryttarhäst vände 180grader och stack när vi hade närkontakt med en älg på vår skrittrunda. Efter att ha tappat båda stigbyglarna och tyglarna lyckades jag få tag i manen för att hålla mig kvar. Lyckades sedan få fatt på tyglarna oxå så jag kunde få stopp på honom till slut.

Min systers haflinger skenade med mig en gång. Jag red barbacka på ängen efter en ridtur för att träna lite och samtidigt få ner andningen lite. Så tänkte jag träna lite jog samtidigt som jag fick träna balansen. Vi travade lugnt över ängen då plötsligt en skock kanadagäss dyker upp och blir rädda och flyger iväg. Pållen blev förstås helt förskräckt och bestämde sig för att han var tvungen att springa hem till tryggheten. Vild vettskrämd galopp. Försökte dra i ena tygeln som man får lära sig. (Böckernas visdom funkar inte alltid i praktiken..) Sedan var det bara att konstatera att han inte tänkte stanna, så jag valde mellan att sittta kvar och bli islängd i stallväggen dit han ville eller att hoppa av i farten.
Jag valde det sistnämnda och tur det!
Han gasade iväg med dunder och brak och tvärnitade framför stallväggen och sprang till kompisarna i hagen bredvid.

En annan gång körde jag en shettis för andra gången i mitt liv.
Något hände men jag vet inte vad. Helt plötsligt så bara stack han!
Oroligt eftersom min syster red framför mig och jag skrek att hon skulle flytta på sig.
Det gjorde de inte så jag fick väja ned i diket.
Ändå fick syrrans stackars häst ena vagnssidan i rumpan, vilket resulterade i en MEGAkick på mina knän (kunde inte gå på en vecka och har fortfarande lite knas i dem men annars gick det fantastiskt bra)
Syrran hamnade bland granar och blåbärsris. Var bara att hämta syrrans häst en bit bort och ha bra tag i shettisen, sen var det hellugnt. Jag fick nu istället vara först eftersom shettisen nog var stressad av att vara bakom.
Viktigast var att jag tvingades köra fastän jag inte ville. Annars hade jag inte vågat igen :)
Samma sak med ovanstående fall där kompisen körde dundrande hovar och såg mig kravla upp från marken. Det var bara upp igen!
:D

Jodå, fast det var mer sken i travartrav. Slutade på marken - hästen skenade hem. Men som tur var skadade sig igen av oss.

*kl*
Kommer osökt att tänka på när jag skenade med min häst för första gången. Skrittade på lite halvlång tyglar på en grusväg (som tur var är otrafikerad) Mobilen börjar ringa och jag hade glömt att stänga av signalen, hästen blir livrädd och drar iväg i sken, där kom vi i full fart med "i shot the sheriff" spelandes på hög volym. Och ja, bonden på ängen garva. Som tur var slutade det ringa efter ett tag och en lång uppförbacke kom där jag fick ställa mig upp och driva som en tok. Han stanne på toppen av backen helt slut var han stackarn..

Det var inte sista gången han skena med mig men det är helt andra historier som alla faktiskt slutat bra. Numera litar han på mig och det är nog över 1,5 år sen vi var på skentur sist!

Ja det har jag. Som yngre flög jag av.
Numera vet jag hur jag ska 'stoppa' en skenande häst eller få den på andra tankar innan den hittar på något sådant.

Jag var förr rädd för skenande hästar men är inte det längre!

Har du några tips?

*kl*

Jag har aldrig suttit på en skenande häst men däremot på hästar som stuckit 2 ggr. Då hade jag bara ridit ca 2-3 år och hade ingen rutin så jag kunde inte få stopp på dem alls.
Min f.d medryttare satt på en häst jag hade som skenade till synes utan anledning, det slutade rätt illa med medryttaren. :crazy: Som tur var hände det aldrig mig, skenande galoppörer är inte kul!

Usch va jobbigt!:crazy: Därför ska man inte galoppera mot stallet:angel: När min kompis red en av medryttarhästarna drog han på vägen hem och han stannade inte heller förrän vid stalldörrn:mad::smirk:

Jag har läst om en man som tog sig an "problemhästar", bl.a. då hästar som gillade att vända och skena/springa hem till stallet.
Han höll sig kvar och när hästen kom till stallet fick den inte det den ville ha; sina kompisar, mat eller ngt mysigt - utan han band fast den 5 timmar utan mat och vatten ensam så den inte såg sina kompisar. Efter det var det visst inte lika kul att springa till stallet. :angel:

Min häst tycker det är så jätte kul att galoppera i skogen. Fast det går ju trots allt ibland lite väl fort :crazy: Han är så jätte stark. Men brukar alltid stanna då han är van att skritta.

Jodå, en gång på en riktig fegis, ridläraren stängde en dörr 10 meter bort och han drog som en blixt, jag gled av och landade på svanskotan... Hade ont i två veckor efteråt :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama