har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Min häst skenade för första gången jag hade på de snart 2 år jag ägt honom för en vecka sedan. Det var mycket ljud omkring och han är väldigt nervig men han gjorde sitt bästa tills det kom en skoter som låter som en traktor det klarade han inte utan fick panik sken och sprang rakt mot staketet han tänkte nog inte vars han sprang. Jag är väldigt glad att han inte försökte hoppa, då hade vi nog gått omkull.
Det blev en tvärnit blandat medf tvärsväng och jag ned i djupsnön, jag gjorde inte illa mig och han stod bara där och skakade stackarn.

AJ! Vilken otur.. stuka höftleden. Kunde du gå när den var stukad?

Det gick att linka fram, men trappor var svårt. Det värsta var att resa sig upp när man hade suttit eller legat ner, ibland kändes det totalt omöjligt! Sen var man tvungen att ligga helt stilla på rygg för att det gjorde så :devil:-ans ont att röra sig:crazy: Det värsta gick dock över efter en vecka, sen gjorde det ont av stötarna när man gick på hårt underlag eller joggade någon månad efter.

Har hänt, men har fått stopp på dom flesta..
Min nya ponny har bara skenat en gång o det var för att det hoppa upp en älg bakom honom, vart lite skraj när jag såg älgen.
Men min häst är ganska nervig av sig. Han har inte lärt sig allt än men det går att "bromsa". :)

Jag har varit med många ggr på skenande hästar, där jag rider på ridskola så fanns det en ponny som var halft blind, han brukade se "spöken" och börja skena i halt och skritt XD Jag har flygit in backen många ggr på honom xD
Sen hade jag en ungarab under en tid somvi hade hemma på tillridning och henne har jag också varit med på när hon stuckit.
På min nuvarande ponny så har vi haft lite galopprejs på åkern och då har dom kunnat bli okonterollerade (om man vill kalla det sken)
men det har ju mest bara varit lite skoj (a)

Sken o sken, när jag provred min häst på uteritt själv för att se att det funkade kom vi på en bred grusväg o jag tänkte att det kunde vara kul att gallopera, helt plötsligt kastar han sig upp till vänster på en liten stig, o jag märkte då att jag missat att rida in där, han fortsätter gallopera på denna lilla snärjiga stig o jag försöker hålla inne huvud o knän bäst det går o hoppas på det bästa. han fick välja väg genom skogen o jag ville bara inte störa honom så att vi skulle hamna i backen. Väl ute ur skogspartiet kunde jag göra en o-r-s, innan ville jag inte det för jag var rädd att hans huvud skulle åka i i ett träd o vi skulle gå omkull, o då fick jag iaf stopp på ångloket.
När vi kom tillbaka undrade alla vad jag tyckte om honom, jag sa att jag tyckte att han hittade jättebra i skogen...

Tack till alla er som svarat!

Jag har nog inte suttit på en skenande häst vad jag minns men jag har suttit bakom en i vagnen. Den färden slutade med en krash rakt i en lyktstolpe. Hästen klarade sig oskadd och vi i vagnen med blåmärken.. vagnen och selen däremot blev skrot.

Hade en arabgaloppör till låns förut. Var ute och red i repgrimma, brukar göra det när vi bara ska ta det lugnt.
Hästen fattar galopp när vi travar och jag är sekunder för sen med att ta tillbaka henne, hon hinner öka för mycket och då har jag inte en chans. Går i 180 på liten grusväg och hästen känner inte av mig ett piss, jag hänger bokstavligt talat i tyglarna bakåtlutad, men hästen bara ökar.
Klarar två 90-graderssvängar, redan där trodde jag att jag skulle dö och hästen bryta benen. Sedan möter vi en stor lastbil på denna lilla skogsväg, jag hinner tänka hur fan löser vi det här? Hästen slår inte av på takten en millimeter förrän hon är fem-sex meter framför lastbilen (som vid det här laget givetvis stannat) då hon kastar sig rakt ut i skogen. Jag ramlar av mitt framför lastbilen.

Är så arg att jag bara kokar och stegar raka vägen fram till hästen och kastar mig upp igen. Stackars lastbilschauffören ser livrädd ut. Inte förrän några minuter senare när islkan lagt sig känner jag att jag har ont i hela kroppen och stukat en fot.

Min häst skenade med mig för ett år sen ungefär. Jag red på skolans område och de hade travövningar på rakbanan, men jag red utanför rakbanan och hon brydde sig inte speciellt mkt om hästarna när dom sprang. MEN när en idiot som körde en av hästarna inte kunde göra som instruktören sa och körde ner i diket istället för att köra mitt på rakbanan så gick dom omkull, hästen skenade i full karutta med sulkyn hängandes på sne rakt emot min häst(som f.ö hade stått i ett halvår vid den här tiden efter jobbiga inflammationer i benen..) min häst får superpanik och sätter av i fullt sken rakt igenom skolområdet och självklart är det några arlaminiorer som hälsar på och som höll på att bli påkörda av en vettskrämd liten häst. Då jag började bli rädd var när vi närmade oss stallområdet. Jag tänkte att nu flyger hon in i nån vägg och så dör vi båda två. Men jag lyckades dra tag i henne ordentligt så att hon saktade ner och jag kunde slänga mig av. Summan av händelsen: Min häst slet upp sin gamla skada och kan nu ej ridas mer, och travhästen skavde upp ena benet efter skakeln och fick stå i x antal veckor. Tror ni jag var lycklig på människan som orsakade allt detta?:mad::mad: Hon var itne så älskad på skolan efter detta

åh juste, har hänt en annan gång för många år sen när jag hade min första häst(en montehäst direkt från banan). Han beslöt sig för att skena iväg i trav och sadeln gled under magen och självklart fastnade jag i ena stigbygeln.. Kan säga att jag såg ljuset i tunneln haha. Där hängde jag iallafall ett par hundra meter och jag tackar en högre makt för att jag inte blev ihjältrampad och mörbultad den dan.. Det var nog bland det läskigaste jag vart med om i hästväg

Jag och min kompis skulle ut och tolka på gamlingen för något år sedan. Han är lite bakskygg för ljud. Men han gör inget dumt.
Men när vi skulle vända där p vägen för att åka hem, så druttar kompisen ner i diket och släpper tömarna. Gubben får panik för de flygande tömmarna och skenar iväg. Mamma står precis utanför gården när vi kommer kutandes och gör så att han kutar in på gården, upp mot stallet, där hoppar jag av mitt i svängen som han gör för han skulle ner till hagen igen. Jag hamnar knappt en dess ifrån baksidan av en skotkärra. Tappade luften i några låååånga sekunder. Gubben stod vid ingången till hagen och stod och väntade på att någon skulle hämta honom som att inget hade hänt.

Sen dess har jag inte varit med om någon häst som har skenat med mig, som tur är.

Jag var mkt känslostark som yngre och trots att jag brann för att träna och tävla kunde jag inte säga nej till stackars missförstådda hästar av olika raser, åldrar, storlekar och annat. Allt skräp hamnade hos mig helt enkelt.

Vårt stall var en blandning av ridskolehästar, unga ponnyer på inridning/utbildning, unga halvblod av dito anledning, tävlingsponnyer och hästar, travhästar i träning, fölston med föl och unga hästar i olika åldrar och utbildningsstatus, plus travhästar i träning och tävling och travhästar för omskolning. Detta innebar fullt ös och självklart har det medfört en del olyckligheter.

Nu är hela vår familj aktiva så inte är det jag som ridit in halvblod som 10åring :rofl: Nejdå, det är självklart min mamma som gjort men är man liten och tuff så får man sig en och annan smäll. Mamma har t.ex. misstagit mig och min dressyrponny för "Lasses svarta volvo" när hon såg oss fara förbi utanför köksfönstret. (Jag hade tränat dressyr och skulle skritta av honom i en slinga på ca 1 km som går runt huset.)

Lyckligtvis har jag klarat mig väl, ett par gånger har det varit nära att gå illa vilket är anledningen till att jag har slutat hoppa högt (fegis :crazy:) men annars har jag bara utvecklas och lärt mig ngt utav dessa äventyr. Jag är betydligt fegare idag och medveten om riskerna och därför också väldigt noggrann och uppmärksam. Men ingen kommer nog ngnsin kunna ta ur mig att en härlig galopp på fältet är det härligaste som finns!

(Näst efter den perfekta ökade traven och riktigt raka, rena och helt underbara byten förstås:angel::D) Dressyrnörd.

Oops vad långt det blev:o Hur som helst är det som är allra mest otäckt i dessa situationer TRAFIKEN. Take Care!

Senast ändrad:

En gång när jag var mindre ca 10 hadde jag hand om en arab(25år) Skulle rida barbacka, men då fick han för sig att en sten va jätte farlig,då va de bara följa med när han skeenade upp för berget.. ;(

Sen en gång red jag en gigantisk varmblod sto,som dom sa va så lugn å fin så.. jo vist ja... haha.. Hon drog i väg med mig..

Detta Pga hon hadde en väg som alltid fick dra upp i trav hastighet på.. Men de slutade med riktigt skeen.. Sen kom en tvär kurva å där flög jag av ;( Hästen fortsatte.. Över rixvägen å de ena å de andra.. ;(

Senast min häst satte full sken var, faktisk, igår när jag var ute och red på en äng.
Tänkte att jag skulle gallopera lite lugnt i ett bra tempo, och så fick han ett ryck och bara kutade iväg. Och att få stopp på honom i sken är inte det lättaste kan jag ju seja.
Försökte iallafall få in honom på en någorlunda liten volt, och tillslut lugnade han ner sig.
Har hänt flera gånger innan att han har stuckit, och det är verkligen inte lätt att få stopp på hästar i full sken. Inte min iallafall. :S

Hej!
Jag skenade med en häst en gång. Jag fick en för svår häst på en ridlektion och den var väldigt pigg den dagen. Mina skänklar flaxade lite, hästen blev rädd och började skena. Det tog flera varv i manegen innan han började sakta ner, men det gick bra och nu rider jag honom utan problem :D
Har halvskenat flera gånger också, men det har aldrig gått illa ;)

Min älskling har aldrig skenat med mig men han har struntat i att stanna några gånger :D

*kl*

Idag blev det "nästan sken" iaf så trodde jag att jag skulle trilla av! :p
Red i ridhuset och en annan häst longerades. Den hade lite väl mycket överskottsenergi och slet sig två gånger. Första gången gick det bra, min kuse höll sig i skinnet trots att han blev skärrad av att en lös häst sprang runt honom. Andra gången råkade den "fånga" min hästs ben i longerlinan som släpade efter, och det blev lite för mycket för honom! :crazy:
Han galopperade iväg och matte försökte få stopp (är väldigt hård i munnen när han kör upp huvudet, så trots skarpt bett har man inte direkt någon "nödbroms") vilket nog hade funkat redan innan han fick upp farten om inte den andra kom skenandes förbi ett varv till bredvid honom. Fick stopp iaf, tack vare att han lugnade ner sig. Då blev jag glatt överraskad! Sen var han faktiskt rätt lugn och sansad, men jag skrittade bara litegrann efter det. Hade spagettiben så det kändes inte så givande att dressyra mer.

jag har suttit på många hästar som skenat, har oftast gått väldigt bra tillslut. en gång var det på nyårsafton (förmiddagen) som hästen blev skrämd av en raket, och en annan gång var det när vi red utan utrustning och en skoter kom precis vid paddocken. så hästen skenade, men lyssnade ändå väldigt snabbt sedan på att stanna :D

Jo, men Är det inte farligt att hoppa av då? (Är rädd om mig) Fast man kan väl slå i hjäl sig sittandes på också..:P

En aning men hade ju inget val för jag började bli trött i benen och kände att jag var nära att glida av så då bestämde jag mig för att jag fick chansa och jag lyckades.

jo det har hänt en gång :crazy: jag kommer inte riktigt ihåg anledningen.... men jag hade en väldigt speciell ponny under en period, sista gången jag red honom slutade det med 2 veckor på sjukhus:(.... men han var hur som helst väldigt speciell... så det var ingen märkvärdig anledning... något i stil med att mitt ridsällskap kom för nära typ.. men sen bjöds det på en fruktansvärd skentur... det hela slutade med att min kompis som tillslut lyckades komma ikapp... efter en lång stund då min ponny börjat sakta in litegrann iaf.. hon red hur som helst förbi och vände upp sin ponny så att de blockade vägen.... undrar just vad som hade hänt om det inte hade slutat så turligt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix