har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Jag red på min 18 åriga islandshäst tilsammans med min kompis och hennes väldigt pigga 11åring.
vi hade precis galopperat upp för en ganska lång uppförsbacke och skulle rida ner och ta en annan väg hem. min kompis ponny fick fnatt och när min kompis inte kunde hålla in honom längre så stack han iväg. det tände min häst direkt på så han stegrade sig, så jag tappade kontrollen och sedan full galopp på den smala & krokiga grusvägen inringad av träd.
vad som var ennu sämre var att det var becksvart ute.
det hela slutade med att min kompis ponny gick omkull, min kompis åkte av och ponnyn fortsatte skena mot villaområdet och senare till stallet.
min häst fick jag till slut stopp på och hoppade av och på darriga ben ledde honom en stund och sedan när han hade lugnat sig och jag kollat om allt var som det skulle hoppade jag upp igen och red mot stallet.
vi hittade min kompis häst vid stallet och både min kompis och hennes häst hade klarat sig utan några skador.

hems situation.

Minns tydligt förra vintern när jag och min gamle fyrbente vän nyligen flyttat till fastlandet, till ett område som visade sig vara väldans rikt på älg...Oturligt nog för mig så hade min häst tillbringat så gott som hela sitt liv på gotland där man inte riskerar att träffa på nåt större än rådjur i skogarna. Och så gotlänning jag är hade jag inte en tanke på älgar när vi skrittade fram i den härliga nyfallna pudersnön.
Jag satt med lååånga tyglar, hade släppt stigbyglarna och dinglade rofyllt med benen när det plötsligt brakar till och framför oss står ett vidunder(tyckte vi nog både jag och hästen, hur stora blir dom där?!:eek:). Min stackars häst blir livrädd, vänder på en femöring och far som skjuten ur en kanon rakt in i skogen över stock och sten.
Jag hänger med ena benet över sadeln och ett fast tag i manen(min ridlärare skulle blivit stolt över det mantaget;)). Tillslut stannar hästen och jag dunsar ner på marken så står/sitter vi där och flämtar båda två. Och sen inser jag att vi är mitt ute i smålands djupa skogar och jag har inte den blekaste aning om vart vi är. Mitt lokalsine är dessutom värdelöst.
Innan jag red iväg sa jag till sambon att jag bara skulle vara borta max 30 min...Jag var borta 5 timmar men han hade ju sovit gott i bilen sålänge och inte ens märkt att det blivit mörkt ute:D

En annan gång skulle jag få köra en fin travare som jag var skötare åt en sommar. Vi skrittade så fint så ut på träningsslingan där vi skulle jogga några varv, det gick bra tills vi skulle passera rakbanan. Då sa det bara tjohej så bar det av i full fart, dock ännu trav. Jag gjorde vad jag kunde för att få hejd på honom men inte hjälpte det...:o Och travgubbarna stod och skrattade sig fördärvade vid sidan av och såg på när vi susade förbi...:devil:

Sen har de väl vart ett par kortare skenturer med russhingsten när han varit lite rebellisk men då har det som sagt tagit stopp innan det blivit allt för allvarligt.

jag har varit med om det ganska många gånger... en av mina medryttarhästar fick full panik pga en lastbil en gång, men han lungade ner sig ganska snabbt efteråt. det var delvis mitt fel då jag inte hann vända honom så att han såg lastbilen.

en d-ponny som jag red ganska många gånger skenade också med mig några gånger. en gång ute i skogen för att han var pigg och likadant på ridbanan när det var hoppning, men den ponnyn verkade inte må så bra i psyket :/

sedan har det hänt på en ridlektion också, vi skulle hoppa och hästen var så pigg att jag inte fick stopp på honom! men han stannade när vi var på väg in i de andra hästarna :S resten av lektionen fick det endast bli skritt och lite trav!

En gång har jag skenat, mestadels mitt eget fel. Jag red min medryttarhäst. En fjording som då var 16 år och jag, dumdristig som jag var, red ut själv. (Dock inte längre än att de kunde se mig från stallet). Det är en stor äng och jag skulle galoppera, på vägen hemåt. Hästen ser sin chans och tar bettet och skenar vilt. Ett under att jag inte flög av. Fick inte stopp på honom fören vid stalldörren. :crazy:

Usch va jobbigt!:crazy: Därför ska man inte galoppera mot stallet:angel: När min kompis red en av medryttarhästarna drog han på vägen hem och han stannade inte heller förrän vid stalldörrn:mad::smirk:

Jag va med om att en islänning skena med mig.. jag trodde ju (så dum som jag var) att den här hästen skenar inte med mig.. sen på en åker då vi trava först.. sedan satte han av i lugn galopp.. därefter från ingenstans for iväg som ett skott.. jag fick stopp på han o sa till mina vänner "jag far hem nu tror ja" o mina vänner for åt andra hållet.. då han plötsligt börjar skena iväg åt andra hållet o ut på asfaltsvägen.. (det var vinter o halt) o förbi andra hagar med hästar sedan efter 50 meter stannar han.. jag satt som ett fån o bara gapa o fatta ingenting.. Det var lite läskigt.. hände för 3 år sen ungefär.. dessutom kom man ju utstörtande mitt på vägen i en kurva.. bra om det hade kommit en bil sen..

tjaa, jag vet inte vad jag ska kalla det en häst jag red gjorde, men vi red i alla fall på ett fält, och när jag fattade galopp började hon lugnt och fint men plötsligt var det som om något slog slint i huvudet på henne..: hon sprang i 190 bara runt, runt, runt på fältet och la sig riktigt ner i svängarna!:confused:
gick verkligen inte att få stopp på.. hon sprang liksom inte iväg, ut i skogen eller hemåt, utan bara runt, runt, runt på fältet..!

Jag var ute och red en häst som jag hjälpte till med för 3år sedan.. Vi travade fint på en grusväg när hon plötsligt satte av i sken. Jag planerade att svänga av på en äng en liten bit längre fram men tyvärr hann jag aldrig dit utan mötte en lastbil på min skentur, hästen tvärstannade och jag flög av strax bakom ett gäng postlådor, klarade träden och ett par stora stenar som låg... Jag fick inte ett blåmärke ;) Anledningen till skenturen var att jag hade sporrarna på mig efter ridturen med min egna häst :o

Jag var aldrig rädd utan red i skengaloppen... Har tyvärr inte förstånd att vara rädd ibland ;)

Jag har sutit på en skenande häst Min häst började skena för att en plastpåse kom framför honom det slutade ganska bra star min häst då han skenade men jag vände han i cirklar hela tiden så han stanade efter 5 cirklar.;)

Jag har sutit på en skenande häst Min häst började skena för att en plastpåse kom framför honom det slutade ganska bra star min häst då han skenade men jag vände han i cirklar hela tiden så han stanade efter 5 cirklar.;)

Jag red på min 18 åriga islandshäst tilsammans med min kompis och hennes väldigt pigga 11åring.
vi hade precis galopperat upp för en ganska lång uppförsbacke och skulle rida ner och ta en annan väg hem. min kompis ponny fick fnatt och när min kompis inte kunde hålla in honom längre så stack han iväg. det tände min häst direkt på så han stegrade sig, så jag tappade kontrollen och sedan full galopp på den smala & krokiga grusvägen inringad av träd.
vad som var ennu sämre var att det var becksvart ute.
det hela slutade med att min kompis ponny gick omkull, min kompis åkte av och ponnyn fortsatte skena mot villaområdet och senare till stallet.
min häst fick jag till slut stopp på och hoppade av och på darriga ben ledde honom en stund och sedan när han hade lugnat sig och jag kollat om allt var som det skulle hoppade jag upp igen och red mot stallet.
vi hittade min kompis häst vid stallet och både min kompis och hennes häst hade klarat sig utan några skador.

hems situation.
han blev rädd och skenade iväg och sen tog jag in han på en volt och gjorde 5 volter och då stanade han det gick bra

Min ponny var felriden, stressad och orolig i början när jag hade köpt honom.

Rätt som det var kunde han sticka iväg i full galopp och det gick inte att få kontakt med honom, en väldigt läskig känsla!

De första gångerna var jag stark mot honom och till och med sågade(!) med tyglarna som ett desperat försök att få honom att sakta ned, med det gjorde förstås det hela värre.

Det som istället funkade lite bättre, ibland, var att ställa sig upp i stigbyglarna, göra små förhållningar, gå fram med handen och klappa på halsen, prata lugnande, försöka RIDA i galoppen, få bakbenen under honom så att det blev JAG som red galoppen istället för att han skenade den.

Nu har jag haft honom i 4 år och han är allmänt en mycket lugnare och mer harmonisk ponny, välriden om jag får säga det själv - jättefin dressyrponny.
Men han är fortfarande pigg vilket är jättebra, men på uteritter händer det än idag att han sticker iväg om han blir rädd för något eller "bara" har överskottsenergi och är busig, och det har flera gånger hänt att vi gått omkull när han skenat. :(

Ni som har suttit på en skenande häst, vilken var anledningen till att hästen började skena? Hur slutade skenturen?

Jag red på en tinker på ridskolan för första gången :) jag var superglad över att jag skulle få rida på honom :D
Han var as lat ville knappt gå frammåt, jag försökte få igång honom i galopp, men misslyckades. Men sen så väntade resten av gruppen på mig längst ner i ridhuset,och då tänkte jag göra en galoppfattning där uppe, men han skenade i full fart! Jag stog upp när han skenade och saktade inte av utan jag lät honom sakta ner till galopp själv, och sen så bromsade jag lite löst!

Det var min skentus det :grin:

Min kompis hade en BUSIG häst på en hopptävling, det var omöjligt att få honom att stå still och vara lugn, när man väl fick honom att stanna så stegrade han sig, så man var ju tvungen att fortsätta hoppa honom och han bara Flög ut med bena i sken i full fart över hela banan, och till slut in i väggen :crazy: Men ryttaren, hon blev inte rädd och startade på nästa klass också ;)

har aldrig suttit på en häst som verkligen skenat, stuckit i panik..har däremot flera gånger upplevt att jag absolut inte fick stopp på hästen.

en av dessa gånger var när jag var ca 12-13år gammal, tror jag... vår ridlärare (på ridskolan jag då red på) var sjuk, så en tjej som ridit ca 7år fick ha vår lektion istället. vi fick välja hästar helt själva, och självklart valde jag då min favorit, Lovis, en pigg halvarab. Hon brukade vara pigg i vanliga fall, men vi hade alltid funkat ihop. men tyvärr hade hon stått i boxen flera dagar isträck denna gång, vilket ingen annan av oss visste om.. allt gick trots allt ok tills vi skulle rida en och en; skritta kortsidor, trava långsidor. Första gången travade jag & Lovis hela spåret, blev då tillsagd att hålla in på kortsidorna. när det blev vår tur igen, lyckades jag hålla in henne i skritt på kortsidan, men när jag sen släppte efter drog hon iväg i full rulle i galopp runt runt längs hela spåret. när jag nästan lyckats få ner henne i hyfsat lugn galopp, kom vi för nära en av de andra ponnyerna, som sparkade lite efter henne och då bar det av igen. jag tappade stigbygeln och hamnade ur balans, flög av och landade med huvudet på armen. allt gick bra med hästen; några andra tjejer (mer erfarna än jag) fick tag i henne och tog hand om henne. hjälmkanten hade gjort att ena benet i min underarm gick av, men det blev ett rent och fint brott och jag hade inte ens ont, det svullnade bara.
detta var min andra termin på riktig ridskola (innan hade jag lärt mig grunden hos en kompis granne).

*KL*

Har en gång suttit på häst som verkligen SKENAT, dvs fyrsprång och hästen är både blind och döv. Minns inte vad som föranledde det hela, mer än att det var en terränghoppning. Hästen var mkt, mkt het vid hoppning, hoppade *allt*, men var otroligt svårstannade, i ridhus brukade jag använda det som stopp.

Hursom, nu slog det slint på riktigt och hon skenade. Gick inte styra/stanna/annat och - det som för mig är skillnaden mellan sken och 'bara stuckit' - helt 'blind'. Hon dammade rakt in i skogen och det var bara nån skyddsängels försyn att jag inte blev av med diverse kroppsdelar.

När hon dragit rakt igenom ett stängsel (blind som sagt..) och var på väg mot krondiket så lyckades jag på rent adrenalin och i ren panik få superkrafter och genom att med tvåhandsgrepp dra i ena tygeln få henne att vika av. Sen tog det kanske tio minuter med samma metod innan jag fick in henne på en volt.

Förutom det, som är den enda - vad jag anser - riktiga skenturen, så har jag ca 4 ggr suttit på hästar som stuckit. Också det fyrsprång, och de lyssnar inte alls och går varken att styra eller bromsa eller påverka. Men de skenar inte blint, de har koll på omgivningen ändå och skulle inte springa in i/över saker.

Senast för några veckor sen på FT-kursen då ett annat ekipage kom upp i svansen på oss i tempoträningen. Det tolererade inte Röde Racern som har många framgångsrika säsonger på galoppbanan bakom sig, utan han stack för mig för första gången. Fyrsprång (även om min elaka tränare tyckte att 'äsch, han kan springa minst dubbelt så fort) och jag har aldrig någonsin suttit på en häst (ens den som skenade) där det gått så fort. Dock så herrn höll sig ur vägen för staket och hinder. Men jag hade NOLL kontroll och kunde inte påverka alls. Han hade tagit bettet och stuckit helt enkelt, men fortsatte hålla sig längs med ytterkanterna på fältet (han körde helt egen tempoträning). Tog två varv innan jag fick såpass mycket kontakt med honom att jag kunde påverka såpass att jag med enhandsgrepp (mantag med den andra) kunder styra honom utåt mot staketet och han saktade av.

JA, jag var skiträdd. Inte alls för farten i sig, utan för att jag var LIVRÄDD vi skulle gå omkull (han låg i kurvorna, och gräs, även om han hade traktbrodd), för DÅ skulle det nog bara blivit mos av matte. Ilade rätt bra i magen..

Har varit med om detta ganska många gånger, men ingen har slutat särskilt illa.
Det värsta jag varit med om hände under en tolknings-tur under en ridlektion på ridskolan. Vi var 4 pers och två hästar som red respektive åkte efter hästen. Jag red såklart när detta hände. Något skrämde hästen så att hon spratt till och stackarn där bak slirade i snön och ramlade i backen. När hästen hörde dunsen och kände de rasslande linorna som "jagade" efter henne, fick hon spelet. Hon stängde bara helt av och skenade uppåt vägen. Det som verkligen skrämde mig i den här situationen var känslan av att ha noll kontroll. Det spelade inte någon roll att jag slet och drog i munnen på henne, hon hade bara stängt av, fy fan va liten ja kände mig då:crazy:
Men det värsta var att hästen tokprang ut på vägen där bilarna ofta körde galet fort, men tack gode gud så sneddade hon in på en sidoväg in i skogen mot stallet.
När jag märkte att jag inte kunde göra något för att stanna henne, gav jag bara upp och lät mej bara falla. Efter några meter stannade hon retsamt nog och stod och bara tittade på mej.

Ni som har suttit på en skenande häst, vilken var anledningen till att hästen började skena? Hur slutade skenturen?

Ja, två ggr... Första gången var i vintras. Jag skulle prova att rida bettlöst, så jag tog med en kompis ut i skogen i lugn skritt. När vi skulle vända hemåt, fick min häst sitt ryck - jag kände redan i skritten att jag hade tappat kontakten med henne. Så hon började först skritta bestämt, sen trava och sen gick hon över till full galopp i fyrsprång. Har ingen aning om varför! Min kompis hoppade av sin häst och började gå åt det håll vi försvunnit. Till saken hör att det var kolsvart ute och is över hela vägen.

Jag försökte såklart stoppa henne på alla möjliga sätt, med både röst, säte och tyglar, inget hände. Till slut kom vi fram till sågverket - en stor asfaltsplan täckt av ren is. Då trodde jag vi skulle slå ihjäl oss fullständigt. Strax efter det kom vi fram till grannstallet, och där stannade hon. Efter ca 1 km sken. Vet varken varför hon skenade eller stannade :crazy:

Andra gången var för några månader sen. Red längs en 90-väg, men det har aldrig vart problem innan eftersom hon aldrig har reagerat på trafik. Inte ens om de har tutat på henne. Men så den här dagen hörde jag ett högt muller bakom mig. Vänder mig om och ser 10-15 motorcyklar. Jag bryr mig inte utan rider lugnt vidare. Men när den första kör om börjar hon takta, när den andra kör om börjar hon galoppera och när den tredje kör om sätter hon iväg i fullt sken, vettskrämd. TROTS DET så fortsätter resten av mc-gänget att köra om! :eek: Ingen vare sig håller ut eller saktar ner! Så jag och hästen skenar på en 90-väg i nerförsbacke tillsammans med ett stort gäng mc :o Som tur var så bestämde hon sig för att stanna även den här gången efter några hundra meter när vi kom fram till vårt andra grannstall.

Och jag har aldrig vart så rädd och förbannad i hela mitt liv :mad:

Ja, flera gånger! Min favorithäst på ridskolan var känd för sitt skenande. Han var helt knäpp! I ena sekunden kunde han gå lugnt och snällt som den gamla ridskolehäst han var, och i den andra slänga sig iväg i full sken. Och just därför var smarta jag tvungen att rida honom varje gång, bara för att jag skulle se om just jag skulle klara av honom. Nästan varenda gång slutade med minst en skentur, och om det var en lektion han inte hade skenat så gick jag där och flinade lyckligt en hel vecka efter lektionen... Jag kommer ihåg en gång när vi skulle hoppa. Ett av hindrena stog på långsidan och på just det hindret hade han vägrat typ 4 gånger, då vart jag jättearg och bestämde att 'nu piip ska han över' och så kom vi i trav mot hindret. Jag satt och höll honom stenhårt med både tyglar och skänklar. Precis innan hindret så började han sakta farten och just innan han skulle stanna så bankade jag till med skänkeln. Han tog världens största jämfotahopp över det lilla krysset och satte av i full sken rakt ut till andra sidan av ridhuset där dressyrtanterna red. Han sprang på en av deras hästar och det blev full kalabalik. Till slut lyckades jag styra in honom i ett hörn så att han stannade och sen satt jag där, överlycklig över att ha fått honom över hindret!
Jag förundras faktiskt över att jag aldrig lyckades ramla av honom..

oj, det där blev en hel roman det ;-D

Jadu, min islänning skenar varje ridtur, på fältet bakom stallet, men det är bara för att hon älskar att galoppera där, och det får hon, för jag har ingen suck att hålla imot. Men jag har inget emot det, även fast jag sitter barbacka, det är bara roligt :D.

Annars satt jag på ett russ, som hade problem att det satt någon på ryggen. Så det slutade med en skentur genom stallområdet och blev avkastad rakt in i en kontainer. Jag var inte rädd eftersom jag viste att hon var påväg hem till stallet, räddslan kom efteråt när jag hade ramlat av och trodde att hon skulle springa bort (vi hade flyttat hästen dagen innan). Snacka om att typ alla stallägare hade sett mig på denna flygtur -.-'', och ungefär alla visste hur denna häst var, eftersom hästan hade gått på travet där innan, så dom förstod haha :D och jag har ännu ett fint ärr på benet som minne :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama