har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

För inte alls så länge sen stack jag och min kompis ut på våra medryttarhästar. Det var snöigt ute och det blåste lite, vi skulle bara skritta en kort sväng.

Ena hästen (som min kompis red) han hade trippat lite då och då.
Sen när vi är en bit hemifrån (inte alls långt, man ser stallet klart och tydligt) Då börjar han bocka på stället och sen drar han bara i toksken!:crazy:

Min medryttarhäst fattar ingenting och han drar också! :crazy: det läskigaste då var att vi red över en stenbro, och under var det stenar och vatten och för några sekunder trodde jag att vi skulle gå ner där.:(

Men min kompis och hästen skenar och jag och "min" häst skenar också, men i en kurva så får jag stopp på honom, och jag ser hur min kompis verkligen gör allt för att sitta kvar och få stopp på honom!:cry:

jag har ännu inte fattat vad som har hänt, så jag skriker att hon ska stanna! (men vad är det hon inte fösöker med:smirk:)
Sen ser jag hur dem försvinner runt en kurva upp mot stallet.
Då börjar jag trava och sen fatta galopp, men då trodde jag att hon hade flygit åt helv*te:crazy:

Jag kastar mig av hästen när jag är vid stallet och hästen och jag springer till framsidan och där ser jag min kompis och hästen helt oskadda. Vi omfamnar varandra och är överlyckliga att ingenting hände.

Sedan skrittade vi av dem i paddocken.

Ja det var i stort sett allt. Vi var jätteglada att allt gick bra, men det var jääääkligt otäckt att se och känna hur dem skenade iväg:crazy: Men jag fick iaf inga "men".:smirk:

När jag red mitt gamla russ, var jag med om det ett par gånger.
Hon är egentligen lugnast på jorden ;) , men när hon väl blir rädd för något, då springer hon verkligen för livet! :eek:
Var längesedan, men var med om det några gånger att hon kröp ihop och stack i full sken ochde slutade alltid med att hon gjorde en tvärnit när hon märkte at allt var lugnt, och ja, jag hamnade väl oftast på backen :angel:

red min kompis ponny mkt innan den blev såld. men iallafall varje gång vi gallopera ute drog den i väg i full sken men det slutade alltid att hon stanne en bit bort (vande migvid det till slut haha).

Ni som har suttit på en skenande häst, vilken var anledningen till att hästen började skena?

Hmm... *tänka* Det är en del gånger det, kommer nog inte ihåg alla.
Ett exempel var en stackars häst som förmodligen hade en lös benbit eller dylikt, hade "varit halt" men verkade fräsch nu och skulle sättas igång lite smått. Travade på en volt i ett sandtag och försökte få hästen böja sig ordentligt på volten. Plötsligt hade hästen panik (troligen för att något gjorde ont har jag kommit fram till i efterhand, fanns inget att bli skraj för) och började galoppera, efter ett par språng varden okontaktbar och hade fått upp farten rejält. Jag hoppade av. Ville inte sitta på en galopperande häst i en nedförsbacke på ca 2km och att få stopp på den insåg jag var kört, den hade fått panik. JAG tog ingen skada, däremot hade jag himla dåligt samvete när jag insåg att den måste gjort så pga smärta.

Har varit med om sken i skritt vid ett par tillfällen. Bl a en häst som helt enkelt inte hade någon broms :crazy: hade inte blivit ordentligt inriden. När man sitter och försöker och försöker och försöker bromsa och inte får någon respons, då upplever jag det i princip som sken. Blir yr och illamående! :p Efter kanske 10-15 minuter stannade den iaf. För att sen gå iväg... Blev mycket lydnadsträning för den kusen.

Sen var det en ponny som jag inte har en aning om varför den skenade. Red i ett ridhus där den var van att gå, travade sakta och fint på en volt, bytte varv, red något varv och plötsligt stack den. Vet inte om man kan kalla det "riktigt" sken eftersom den snarare var inställd på att få av mig. Trodde jag skulle få stopp på den när jag styrde in mot väggen, den saktade av till skritt men tvärvände sen och drog i fullt ös åt andra hållet. Nästa försök att styra in mot väggen resulterade i att hästen kastade sig åt sidan, stiglädret lossnade och jag dunkade in i sargen. Stukade tummen och fick ett rejält blåmärke på höften.

När en häst skenar (eller drar iväg snarare, inte alltid man kan avgöra om det ÄR sken till en början eller om man fotfarande har en chans att få kontroll) så gör jag ett övervägande; är det säkert nog för att sitta kvar och försöka återfå kontrollen - eller är det bättre att kasta sig av? Avvaktar man för länge är det ju inte säkert att man kan *host* välja vart man druttar av :angel: (om man inte gör som jag då och väljer ut en jättefin sandhög att landa på, och det visar sig att det fanns ett metallrör precis där jag landade med ryggen! :eek: ). Allt för att undvika skador. På hästarna kan man tyvärr inte alltid det, men jag har faktiskt inte varit med om någon häst som skadat sig under en skentur. Inte värre än ett broddtramp eller dylikt.

Ja sken å sken va d kanske inte riktigt men riktigt FORT gick d i söndags. Red barbacka å skulle typ bara tölta lite m 2 andra kompisar men min kära skuggi å den andre valacken fick ett tuppjuck o for iväg å ja kan ju bara säga att d va ren tur att man stannade kvar men man hängde åt alla håll å kanter men jag gav mig fasen på att ja skulle inte ramla å som tur va gjorde jag inte d. Tror d va lite vårkänslor som kom fram tidigt i med d va strålande solsken å blå himmel ja typ förvår hihihi

En gång när vi var ute och red i skogen var det en jägare som var ute och sköt (vilket vi inte visste). Han sköt av helt intill våra hästar och samtliga skenade iväg i full fart genom skogen. Dock fick vi stopp på dem efter ett tag utan att något hände.
Har däremot varit med om en riktigt obehaglig grej. Min unghäst skulle ridas av en annan tjej för första gången, men han blev rädd för något och skenade rakt in i en gran. Han skadade sig inte, värre var det med ryttaren som fick en gren rakt in i ögat. Hon opererades och tappade synen på det ögat, men hon är idag uppe och rider igen. Dock inte den hästen...

Raderat ++++

Senast ändrad av en moderator:

Jag har suttit på skenande hästar 3 gånger, båda tjuriga russ (mor och dotter, går det i släkten? :p )

Unghästen: Ägaren var i deras sommarstuga och jag skulle ta
hand om hästarna över helgen. Blåste ganska mkt (hästen gillar inte blåsten)
så jag tänkte bara skritta ut en bit. Den här hästen har gått med sin
mamma hela livet
(4 år, är dock avvand men vet inte om det är gjort ordentligt) :::::
skrittade ca 3 km då hästen stannar och vägrar röra på sej. Plötsligt kastade
den sej åt vänster och SKENADE iväg hemåt. Jätte isig och krokig, guppig väg. Trodde
att vi skulle gå omkull men det gjorde vi inte som tur var! Sedan
ligger det ett träd över vägen ovanför gården, pållen rusade åt
höger och rusade nästan in i staketet till hagen där mamman gick.
Hoppade av och ledde hästen kanske 5 km åt samma håll vi red åt
först, hann bara sätta foten i stigbygeln så sticker hästen igen!
Kastade mej av direkt (ville inte sitta på en skenande häst då
STIGEN är jättesmal och stenig) och höll i tyglarna tills hästen
stannade, satt då upp och skrittade hem på en stirrig häst.. Hästen
klarade sej fint men jag var blöt (råkade hoppa av i en vattenpöl,
skickligt?) och endel blåmärken då hästen trampade på mej ett antal
gånger.. Hon var nog rädd, men jag vet inte..

Äldre stoet: Jag och hästens ägare var ute och red(hon på
unghästen då) och travar lite lätt samlat då pållen "får fnatt" och
sticker iväg i 100 knyck och skenar kanske 3 km innan jag styrde in
den i bergsväggen.. den här hästen gjorde inte heller illa sej, men
jag fastnade i ett träd och fick en del blåmärken och rivsår..

Äldre stoet igen: Vi var ute igen med samma hästar och
klättrade i berget, när vi hade kommit uppför själva klättringsbacken
stack pållen och började sedan efter ca 2 km bocka och fick av mej
på en stor sten, jag landade på axel och hade ont typ 8 månader
efter det..

Ursäkta för flummig text :d

fick av mej
på en stor sten, jag landade på axel och hade onte typ 8 månader
efter det..

aaaaaj! :crazy:
jag var skötare på ett russ som liten...den hade av mig 90% av gångerna jag red o vägrade gå utan sällskap...tur jag hade min mamma med;)

Min häst jag hade när jag va yngre skenade ganska ofta, vet dock inte varför.
Skenade endast när man galoppera och oftat när man hade ridsällskap.. vet inte om de va för hon vill va först eller om hon hade ont som de pratas om ofta nu förtiden att så kan de va.
Hästen vart stor o stark o jag va tunn o liten och hade inte en chans.. va bara hålla sig i o hoppas hon stannade vilket hon gjorde när hon blev trött eller terängen för dålig för o springa i sådan fart.

Va med i en hubertus jakt o tävla en gång med hästen haha.. kom till första gärdet sen sa de boom så låg vi förre alla 100 ekipage inklusive mastrarna som leder ritten.. blev diskad o fick åka hem då de e förbjudet o rida förbi mastrarna haha.. va inge kul alls va ruggigt arg på min cp häst den gången.

Hon blev bättre ju mer man red ut men fick sina sken fnatt då o då .. hon vart inte rädd för nått eller så utan tror bara de va dumheter faktist att hon skena iväg ibland.

Men ja älskade henne endå=)

kl
min gör det ibland, väldigt sällan som tur är!
men han blir alltid skrämd av något, han är otroligt lättskrämd och har massa nerver i kroppen. så man får liksom känna av honom dag för dag...vissa dagar blir det bara skritt och vissa dagar rider man inte ut...
för det mesta när han blir rädd så blir det tre språng framåt och sen sansar han sig, men ibland blir han så tokrädd att han skenar. ett tag red jag på pelham med dubbla tyglar så jag hade stång tygeln som reserv om det bar iväg. nu gjorde han aldrig det när jag hade pelhamet på så jag vet inte om det hade funkat och nu har jag slutat för man vet ju aldrig när det kommer... jädra häst...och han ska vara 19 år!

Har bara varit med om det 1 gång under en ridtur för länge sedan. Red barbacka på en väg när hästen helt plötsligt blir helt panikslagen bara sådär efter lungt ha skrittat. Måste varit någon främmande lukt av djur eller något sådant som jag ej såg. Var på mindre grusväg där det sällan kommer trafik, och det gjorde det inte som tur var. Satt kvar i drygt 1-2 km och fick inte en endaste tanke utan klamrade mig ara fast. Sedan fick jag för mig att jag skulle ge mig på en liten räddande manöver. :p:angel:

Gick på voltige som barn och en av de saker som jag fann så roligt var när man tog tag och "galopperade" innan man hoppade upp. Tänkte att om jag håller om halsen borde jag kunna hoppa med hästen och sedan ta ett rejält tag i tygeln och tvinga honom att komma in på volt och stanna. Han hade börjat dra ner på farten men var fortfarande okontaktbar. Så jag slänger mig ner och slinker snappt videre ner under hästen innan jag ens har fattat något. :o:smirk:

Han sprang sig sedan trött och när han kom hem travade han längst vägkanten och var skapligt trött. Har däremot varit med när de har börjat skena med vagn vilket vart väldigt obehagligt.

Ja det har jag. Som yngre flög jag av.
Numera vet jag hur jag ska 'stoppa' en skenande häst eller få den på andra tankar innan den hittar på något sådant.

Jag var förr rädd för skenande hästar men är inte det längre!

Jag har gjort en riktig skentur som barn tillsammans med kanske tio andra hästar utan ryttare....
Jag var liten och red på ridskola och vi skulle rida ut. Min pappa och några bekanta till vår familj var på ridskolan för att titta när vi kom ridandes tillbaka.

När vi red på en grusväg kom det en sopbil i en rasande fart och alla hästarna blev livrädda och innan jag visste ordet av var alla hästarna på väg hem och det var bara jag som satt kvar (tyvärr)
Det var isgata och det gick fruktansvärt fort och jag skrek i högan sky på mamma! Det ökade säkert farten ännu mer....

Så när jag kom i full sken på en stor vit häst tillsammans med en flock hästar i panik inrusandes på stallplanen blev nog mina åskådare rätt paffa.

Tror aldrig jag varit så rädd i hela mitt liv men hade ändå aldrig en tanke på att sluta rida.

Suttit både på och bakom.
En stor drulle som var livrädd för stora fordon.

Var bara jag som vågade mig på den hästen till slut..:p

Fick iaf ordning på honom och han såldes senare.

Och ja, det var sken. Inte bara sticka.

Vet inte hur många stängsel vi lyckats spränga under vår framfart.

Jo då.
Han var gammal travare, reds sparsamt, jag var ung och grön.
Fort gick det och jag undrade efteråt om det var en förklädd galoppör...:crazy:

Jodå, på en gammal travare som sades vara omskolad till ridhäst, men jag vet inte, jag .... "Ridläraren" och jag red ut, hon på den andra travaren, och så skulle vi galoppera.

Jag var ung och orädd, van vid att rida alla möjliga hästar, men jag glömmer aldrig så otäckt det var. Min häst stack efter den andra hästen, och det gick fortare och fortare och jag kände att jag inte hade skuggan av en chans att varken bromsa eller styra. Vi brakade fram över stock och sten, vad den andra ryttaren höll på med fattade jag aldrig, hon hade kanske inte heller kontroll .... Det enda jag kunde göra var att klamra mig fast i hornet på westernsadeln som jag som väl var red i.
Var alldeles darrig efteråt och hästen var genomsvettig och flåsig.

Flera gånger faktiskt.

Men senast va vår Sune. Vbl-travare. Red ut barbacka och i grimma. Nåt knackade till o Sune drog ute i skogen. Fort som 17!!!!!! Och jag fick inte stopp på honom först.
Sitta o slita o dra i grimma o grimskaft va ju lönlöst.. Så jag började driva honom:eek:.. Men då blev ju hans vilja min order. Sen så sa jag whow! Och Sune tvärnitade! Och jag som inte trodde det skulle funka va helt oberädd på det så jag flög över huvudet på honom:smirk::crazy:.. Lite blå i kroppen men helt oskadd!

(och för de som undrar så hade jag hjäm)!!!!!

Att ni har klarat er..:S

Men jag undrar, är det bättre att hoppa av eller sitta kvar när en häst skenar? vad ska man göra om en häst skenar?

(har aldrig suttit på en häst som skenat):P

Att ni har klarat er..:S

Men jag undrar, är det bättre att hoppa av eller sitta kvar när en häst skenar? vad ska man göra om en häst skenar?

(har aldrig suttit på en häst som skenat):P

Har på sätt och vis redan svarat på det, men det beror lite på situation;
om man VET tidigt att -oj, nu slog något slint rejält för hästen (man märker ju om den är totalt okontaktbar och kanske har ett hum om man kommer ha chans att få tillbaka kontakt/kontroll igen eller inte) redan innan hästen rejält fått upp farten så JA, då skulle jag hoppa av.
Likaså om det är i ett riktigt taskigt område, i skogen t ex. Man vill INTE flyga av genom att få en rejäl gren i magen/huvudet! :eek:
Är det på en väg, en åker eller dylikt skulle jag sitta kvar och försöka återfå kontrollen så långt det går (ofta kommer man ju till taskigare område om man sitter kvar länge utan styrsel).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix